وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت
وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

بورس و اوراق بهادار

پنجشنبه سرنوشت ساز بازار سرمایه

طی هفته جاری علی طیب نیا با اعلام اینکه خردادماه سال جاری خبرهای خوبی آشکار خواهد شد، سمت و سوی این اخبار را در جهت رونق دو بازار موازی سرمایه و مسکن دانست و با بیان اینکه نرخ بهره بانکی بالاست از کاهش ای نرخ طی چند ماه آینده خبر داد.

طی چند روز گذشته وزیر اقتصاد از آغاز روزهای خوش بازار سرمایه در خرداد ماه سال جاری خبر داد، به نظر می رسد این تحولات به دلیل تصمیمات جدید تیم اقتصادی دولت باشد در همین ارتباط شورای عالی بورس و مسئولین اقتصادی کشور روز پنجشنبه هفته جاری جلسه ای برگزار خواهند کرد.

به گزارش بورس نیوز، طی هفته جاری علی طیب نیا با اعلام اینکه خردادماه سال جاری خبرهای خوبی آشکار خواهد شد، سمت و سوی این اخبار را در جهت رونق دو بازار موازی سرمایه و مسکن دانست و با بیان اینکه نرخ بهره بانکی بالاست از کاهش ای نرخ طی چند ماه آینده خبر داد.

در همین راستا از یک منبع خبری آگاه مطلع شدیم که روز پنجشنبه هفته جاری، شورای عالی بورس و مسئولین اقتصادی کشور جلسه ای برگزار خواهند کرد تا در خصوص وعده های وزیر اقتصاد و ابهامات پیرامون صنایع مختلف فعال در بازار سرمایه، تصمیم گیری انجام  و با اتخاذ یک راه کار مناسب علامت سوال های ایجاد شده برای بازار بورس را پاسخ دهند.

بر این اساس، باید دید پس از اعلام نتیجه نهایی جلسه شورای عالی بورس و تیم اقتصادی دولت چه اقدامی در جهت بهبود شرایط بازار سرمایه انجام خواهد گرفت. به نظر می رسد اظهارات وزیر اقتصاد در جهت آغاز خردادی پر حادثه و اتخاذ تصمیماتی جدید در جلسه مذکور قطعاً بر روند بورس اثر گذار خواهد بود و باعث ایجاد روند تازه در این بازار خواهد شد و به این ترتیب باید منتظر نتیجه جلسه فردا شورای عالی بورس ماند.

مدار سامان، محصول جدید کارگزاری بانک سامان

مدار سامان حاصل دریافت نظرات، پیشنهادات و انتقادات مشتریان، بررسی امکانات و تسهیلات جاری و بروز صنعت کارگزاری و با تکیه بر ظرفیت نرم افزاری داخلی شرکت کارگزاری بانک سامان طراحی و اجرا شده است.

کارگزاری بانک سامان به عنوان اولین ایده پرداز باشگاه مشتریان در صنعت کارگزاری و پس از دریافت نشان نوآوری در این صنعت در سال 93، مدار سامان را به عنوان محصول جدید خود به فعالان بازار سرمایه ارائه می نماید.

سید رضا فاطمی مدیر توسعه و بازاریابی کارگزاری بانک سامان در گفتگویی با پایگاه اطلاع رسانی بورس نیوز با اعلام این خبر افزود: مدار سامان حاصل دریافت نظرات، پیشنهادات و انتقادات مشتریان، بررسی امکانات و تسهیلات جاری و بروز صنعت کارگزاری و با تکیه بر ظرفیت نرم افزاری داخلی شرکت کارگزاری بانک سامان طراحی و اجرا شده است.

در محصول مدار سامان کارگزاری بانک سامان مشتریان با عضویت می توانند به ازای هر یک تراکنش بالاتر تخفیف کارمزد بالاتری را متناسب با رده ی خود دریافت نمایند، تسهیلات اعتباری ویژه بگیرند و از تسهیلات ترکیبی بیمه ای اعتباری بدون بهره استفاده نمایند. اینها تنها بخشی از امکانات و ویژگیهای مدار سامان کارگزاری بانک سامان است، شرکت در قرعه کشی های فصلی و مناسبتی، شرکت در مسابقات تحلیلی، استفاده از خدمات رویال کارت باشگاه مشتریان از جمله برخی ویژگی های دیگر این محصول جدید است.

ایشان در ادامه افزودند: مشتریان مدار سامان در طول مدت عضویتشان از خدمات تحلیلی اختصاصی بر اساس رده ی خود استفاده می نمایند، از سایت های تحلیلی معتبر با تخفیف های ویژه و گاها رایگان خدمات تحلیلی دریافت می نمایند، از گزارش های تحلیلی روزانه، ماهانه استفاده می نماید و می توانند تمامی مشکلات اداری خود را در اسرع وقت با تماس با روابط عمومی شرکت در سریعترین زمان ممکن مرتفع نمایند.

اما این پایان کار مدار سامان نیست !

یک ویژگی متمایز کننده مدار سامان از سایر باشگاههای مشتریان ،توجه مدار سامان به وفاداری مشتری است، اعضای وفادار مدار سامان علاوه بر استفاده از مزایای فعلی، پس از یکسال فعالیت از امکانات ویژه ای همچون تسهیلات اعتباری خاص با بهره پایین، امکانات تحلیلی و تحلیل گر اختصاصی، شانس بالاتر در قرعه کشی های فصلی و ... استفاده می نمایند، به عبارت دیگر در مدار سامان وفاداری مشتری تعیین کننده شرایط اصلی است.

در پایان ایشان اضافه نمودند که: اگرچه باشگاههای مشتریان این روزها به صورت همه گیر در حال گسترش است، اما کارگزاری بانک سامان به عنوان مبتکر این ایده در صنعت کارگزاری می کوشد تا در راستای هدف اصلی خود در مطرح نمودن باشگاههای مشتریان همچنان بر اصل تمرکز بر وفادارسازی مشتری تاکید نموده و از پرداختن به طرحهای مقطعی و زودگذر که در بازار فعلی بسیار شاهد آن هستیم اجتناب نماید.

در انتها امیدوارم مشتریان عزیز کارگزاری بانک سامان و علاقه مندان به عضویت در مدار سامان از محصول ارایه شده و تسهیلات آن استفاده نمایند و ما را از انتقادات، پیشنهادات و نظرات خود از طریق روابط عمومی شرکت جهت توسعه نرم افزار بهره مند سازند.

انتظار تعدیل مثبت برای سال مالی 95 "فولاد"

عوامل موثر بر سودآوری شرکت، نحوه قیمت گذاری کنسانتره می باشد که برای سال جاری 13% قیمت شمش فولاد خوزستان در نظر گرفته شده اند. قابل ذکر است عمده محصولات شرکت در بورس کالا معامله می شود و .....
عوامل موثر بر سودآوری شرکت، نحوه قیمت گذاری کنسانتره می باشد که برای سال جاری 13% قیمت شمش فولاد خوزستان در نظر گرفته شده اند. قابل ذکر است عمده محصولات شرکت در بورس کالا معامله می شودو تنها حدود 20% از فروش شرکت صادراتی می باشد ،بنابراین نرخ ارز نیز می تواند بر سودآوری شرکت موثر باشد.

*نگاهی به شرکت

انتظار تعدیل مثبت برای سال مالی 95

*موضوع فعالیت

موضوع فعالیت شرکت طبق ماده 3 اساسنامه، به شرح زیر می باشد:

  • بهره برداری از کارخانه فولادسازی مجتمع فولاد مبارکه واقع در 74 کیلومتری شهر اصفهان.
  • انجام هر گونه فعالیت تولیدی، معاملاتی و بازرگانی اعم از داخلی و خارجی که بطور مستقیم یا غیر مستقیم با موضوع شرکت مرتبط باشد.
  • مشارکت و سرمایه گذاری در سایر شرکتها از طریق تأسیس یا تعهد سهام شرکتهای جدید یا خرید یا تعهد سهام شرکتهای موجود .
  • تهیه و تدوین و انتشار نشریات علمی و فنی و تحقیقاتی و انجام کارهای تحقیقاتی و تبلیغاتی در رابطه با موضوع فعالیت شرکت.
  • کمک و مساعدت به مؤسسات فرهنگی، آموزشی و ورزشی.
  • اکتشاف، استخراج و بهره برداری از معادن فلزی و غیر فلزی مورد نیاز صنعت فولاد ازجمله استخراج سنگ آهن، دولومیت، و تولید سنگ آهن دانه بندی، کنسانتره و گندله از آن
  • انجام سایر اموری که به نحوی از انحاء به پیشبرد اهداف شرکت کمک کند.

*ترکیب مواد اولیه و محصولات شرکت

انتظار تعدیل مثبت برای سال مالی 95

1. مفروضات بودجه

انتظار تعدیل مثبت برای سال مالی 95

براساس مفروضات مندرج در فایل پیوست شده ، EPS برآوردی کارشناس بیشتر از EPS اعلامی شرکت در سال 95 می باشد.

تولید محصولات جدید ایران خودرو در سوریه

ایران خودرو دومین محموله از قطعات برای تولید نزدیک به 90 دستگاه از محصولات جدید خود را در هفته جاری به سایت سیامکو در این کشور ارسال خواهد کرد.

به گزارش بورس نیوز به نقل از ایکوپرس، سعید تفضلی، معاون صادرات گروه صنعتی ایران خودرو ضمن اعلام این خبر افزود: ایران خودرو دومین محموله از قطعات برای تولید نزدیک به 90 دستگاه از محصولات جدید خود را در هفته جاری به سایت سیامکو در این کشور ارسال خواهد کرد.

وی با اشاره به این که چندی پیش اولین محموله ایران خودرو برای تولید 100 دستگاه سمند به سوریه ارسال و در این سایت تولید شد، خاطر نشان کرد: در حال حاضر تولید محصولات جدید ایران خودرو و ارسال محموله دوم در دستور کار قرار گرفته است.

تفضلی در ادامه گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام گرفته، قرار است که طی سال جاری در سایت سیامکو حدود یک هزار دستگاه از محصولات جدید ایران خودرو به تولید رسیده و وارد بازار این کشور شوند.

معاون صادرات گروه صنعتی ایران خودرو، استراتژی این گروه صنعتی برای تنوع محصول در بازار سوریه را، یکی از اهداف صادراتی ایران خودرو در این کشور برشمرد و گفت: برای سال آینده نیز تولید 2 هزار دستگاه از محصولات ایران خودرو در سایت سیامکو برنامه ریزی شده است.

گروه صنعتی ایران خودرو اخیرا حدود 100 دستگاه خودرو به سوریه صادر کرده و با شریک سوری خود توافق کرده است که محصولات جدید از جمله سورن، رانا و حتی دنا وارد خط تولید شوند.

سیامکو، بزرگترین سایت تولیدی ایران خودرو در خارج از کشوراست که انواع سمند با نام «شام» را تولید می کرد.


دلایل تحقق زیان "تکمبا"/ پیگیری جدی برای اجرای یک طرح توسعه ای

این شرکت طی سال مالی 94 قرارداد تحویل 625 دستگاه کمباین را با جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی منعقد کرده بود که این قرارداد به دلیل مشکلات اقتصادی و رکود حاکم بر اقتصاد کشور به طور کامل اجرا نشده و تنها 200 دستگاه از تعداد 625 دستگاه تحویل داده شد.

شرکت کمباین سازی ایران در حالی بر اساس عملکرد 9 ماهه سال مالی 94 حدود 93 درصد از زیان برآوردی 42 ریالی خود را محقق کرده که این مجموعه برای سال مالی 95 سود پنج ریالی به ازای هر سهم برآورد نموده است. در این شرایط برخی از شایعات و گمانه زنی ها در بازار سرمایه از احتمال ورشکستگی "تکمبا" و شرایط نامناسب سودآوری و عملیاتی آن حکایت دارد.

در همین ارتباط، مدیر مالی شرکت کمباین سازی ایران در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: این شرکت طی سال مالی 94 قرارداد تحویل 625 دستگاه کمباین را با جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی منعقد کرده بود که این قرارداد به دلیل مشکلات اقتصادی و رکود حاکم بر اقتصاد کشور به طور کامل اجرا نشده و تنها 200 دستگاه از تعداد 625 دستگاه تحویل داده شد. بر این اساس از درآمد فروش 70 میلیارد تومانی از محل اجرای قرارداد مذکور تنها 30 میلیارد تومان محقق شد و در نهایت طی سال مالی 94، 50 درصد از کل درآمد فروش بیش از 100 میلیارد تومانی محقق گردید. از این رو می توان گفت عدم اجرایی شدن قرارداد منعقد شده با بانک کشاورزی و جهاد کشاورزی یکی از دلایل اصلی زیان دهی "تکمبا" طی سال مالی 94 به شمار می رود.

مسعود زارعی به یکی دیگر از دلایل تحقق زیان شرکت در سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: طی سال گذشته مقرر شده بود تا از سوی دولت تسهیلات 17 میلیارد تومانی به دلیل عدم اعمال افزایش نرخ فروش محصولات در سال 93 به شرکت داده شود که این مبلغ با تأخیر حدود یک ساله به شرکت اعطا گردید و این امر سبب شد تا سرمایه در گردش مورد نیاز شرکت به موقع تأمین نگردد و این مجموعه سال اقتصادی نامناسبی را پشت سر بگذارد.

وی در خصوص افزایش نرخ فروش محصولات طی سال جاری ابراز داشت: این مجموعه درخواست افزایش قیمت فروش محصولات را به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان ارائه کرده و با توجه به افزایش هزینه های تولید و بهای تمام شده محصولات رشد نرخ فروش محصولات لازم به نظر می رسد.

مدیر مالی شرکت کمباین سازی ایران افزود: با توجه به موارد عنوان شده این مجموعه در حالی زیان 42 ریالی را برای سال مالی 94 برآورد کرده که طی عملکرد 12 ماهه همان سال بخش عمده ای از زیان برآوردی محقق شده که البته انتظار می رود تا در پی کاهش برخی از هزینه ها اندکی از زیان محقق شده، کاسته شود که اطلاعات دقیق از طریق سامانه کدال به اطلاع عموم سهامداران می رسد.

زارعی در خصوص احتمال خروج "تکمبا" از زیان و دستیابی به سود در سال مالی جاری اظهار داشت: به تازگی از سوی جهاد کشاروزی طرحی در جلسه هیأت دولت مبنی بر جایگزین کردن 6000 دستگاه کمباین فرسوده مطرح شده که در حال حاضر شرکت به طور جدی پیگیر این موضوع می باشد. چرا که در صورت اجرایی شدن طرح مذکور "تکمبا" بیش از شش سال با حداکثر ظرفیت تولید خود یعنی سالانه هزار دستگاه فعالیت خواهد کرد که به طور قطع تبعات مثبت آن بر وضعیت سودآوری شرکت اعمال خواهد شد.

وی همچنین وضعیت صادرات محصولات شرکت اشاره کرد و گفت: صادرات 50 دستگاه کمباین به کشورهای سودان و قزاقستان برای سال مالی جاری برآورد شده و برنامه هایی جهت توسعه بازارهای هدف صادراتی در نظر داریم.

مدیر مالی شرکت کمباین سازی ایران در خصوص شایعه ورشستگی این مجموعه اظهار داشت: علیرغم رکود اقتصادی حاکم بر کشور شرایط تولید و فروش محصولات از ماه های پایانی سال گذشته بهبود یافته و انتظار می رود تا وضعیت سودآوری سال 95 نسبت به سال گذشته بهتر باشد.