وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت
وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

بورس و اوراق بهادار

صعود بازار سرمایه نیازمند محرک قوی است/ مواجهه دولت با چالش جدی رشد اقتصادی

روند فعلی بازار سرمایه حاصل انتظارات فعالان و معامله گران آن از آینده اقتصادی کشور، عدم کسب بازدهی مناسب از سرمایه گذاری های آنها طی ماه های اخیر و در نتیجه آن از دست رفتن اعتماد آنها و نیز رفتار جمعی ناشی از جو روانی حاکم بر بازار سرمایه است.
ورود شاخص کل به کانال 61 هزار واحدی و اظهار نظرات برخی از کارشناسان بازار سرمایه مبنی بر افزایش احتمال تداوم روند نزولی بورس در پی شکسته شدن حمایت شاخص کل در مدار 62 هزار واحدی موجب افزایش تنش و نگرانی فعالان بازار سرمایه شد. به طوریکه طی معاملات روز گذشته شاهد افزایش روند نزولی بازار سرمایه بودیم.

در همین ارتباط، عضو هیأت مدیره شرکت مشاوره سرمایه گذاری آرمان آتی در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: واقعیت این است که اتفاق عمده ای در حوزه اقتصادی رخ نداده تا تغییراتی را در وضعیت صنایع و شرکت ها اعمال کند. علاوه بر این، اخبار مثبتی که در حوزه سیاسی منتشر شده پیش از آنکه محقق شود تأثیر مثبت خود را در بازار سرمایه بر جای گذاشته است.

در مقابل اما، عوامل منفی موثر در روند نزولی بازار سرمایه نیز اندک نیست که از جمله آن می توان به نرخ بالای سود بانکی و در کنار آن عدم وجود چشم انداز روشن پیرامون آینده اقتصادی کشور اشاره کرد. علاوه بر همه این موارد دولت با مشکل جدی نقدینگی مواجه شده که این امر وضعیت بازار سرمایه را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

سعید اسلامی بیدگلی افزود: روند فعلی بازار سرمایه حاصل انتظارات فعالان و معامله گران آن از آینده اقتصادی کشور، عدم کسب بازدهی مناسب از سرمایه گذاری های آنها طی ماه های اخیر و در نتیجه آن از دست رفتن اعتماد آنها و نیز رفتار جمعی ناشی از جو روانی حاکم بر بازار سرمایه است. آنچنان که در حال حاضر وضعیت نقدینگی به گونه ای شده که با کوچکترین خبر منفی انتظارات منفی شکل می گیرد.

وی ادامه داد: بنده چندان اعتقادی به تحلیل های انجام شده مبنی بر اینکه در پی ورود شاخص به کانال 61 هزار واحدی شاهد افت های بیش از این و ورود شاخص تا مرز 57 تا 58 هزار واحدی باشیم، ندارم. اما به هر حال این تحلیل ها و اظهار نظرات موجب تشدید جو روانی و در نهایت کاهش قیمت سهام شرکت ها و معامله آنها به کمتر از ارزش ذاتی می گردد.

علاوه بر همه موارد مذکور، سهامداران اعم از حقوقی و حقیقی نگاه کوتاه مدت به سرمایه گذاری در بورس دارند و دیگر منتظر فرصت های مناسب سرمایه گذاری در بلند مدت نیستند و به خرید سهام تمیلی ندارند. حال آنکه به نظر می رسد اگر سهامداران به دنبال فرصت های مناسب سرمایه گذاری در بلند مدت بودند، حجم نقدینگی در بازار سرمایه افزایش می یافت.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه سرمایه گذاران برای کسب بازدهی مناسب از سرمایه گذاری ها و جبران ضرر و زیان خود مدت زمان طولانی را منتظر بودند، در این خصوص گفت: این موضوع باعث می شود تا بازار سرمایه در صورت انتشار خبر مثبت بسیار تأثیرگذار در مسیر صعودی قرار بگیرد. چرا که لخته ای که در بازار سرمایه ایجاد شده بسیار عمیق است.

اسلامی بیدگلی در این خصوص توضیح داد: بنده معتقدم که هر اتفاقی که در حوزه سیاسی می افتد می بایست تأثیر خود را در اقتصاد بگذارد و حتماً باید اثرات تصمیمات سیاسی در اقتصاد واقعی دیده شود. بر این اساس به نظر می رسد دولت با چالش بسیار جدی رشد اقتصادی به طور کلی مواجه شده و رکود بازار سرمایه یکی از تبعات اوضاع اقتصادی نامناسب کشور بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر نسبت پی بر ای مناسب برای بازار سرمایه چه رقمی را به خود اختصاص می دهد، اظهار داشت: در شرایط فعلی اظهار نظر کردن درخصوص نسبت پی بر ای بازار سرمایه دشوار است.

چرا که این نسبت متأثر از سه عامل اقتصاد کلان، چشم انداز اقتصادی کشور و نیز ریسک سرمایه گذاری در بورس است که در خصوص وضعیت اقتصاد کلان فعلاً سهامداران معتقدند که بازار پول با ریسک ورشکستگی مواجه نیست. هر چند دولت برنامه مدونی برای بازار پول در نظر ندارد و وضعیت بانک ها در آینده با چالش مواجه می شود.

علاوه بر این در شرایط فعلی ریسک سرمایه گذاری در بورس بالا ارزیابی می شود که این امر طبیعتاً موجب افزایش نسبت پی بر ای بازار می شود و در کنار آن وضعیت نا مناسب سودآوری شرکت ها ریسک سرمایه گذاری در بازار سرمایه را افزایش می دهد.

نتایج نظرسنجی بیانگر سردرگمی سهامداران است/ دولت به جای اتخاذ سیاست های روزمره به فکر تولید باشد

همانطور که بارها نیز به آن اشاره شده، مشکل اصلی بازار سرمایه فقط محدودیت های سیاسی و روابط بین المللی نیست و در حال حاضر مشکل اقتصادی داخلی و سیاست های غلط دولت مانع اصلی در رشد و توسعه اقتصادی کشور به شمار می رود.
نظرسنجی اخیر پایگاه خبری بورس نیوز با محوریت تأثیرگذاری تأیید توافق هسته ای در کنگره آمریکا و انتشار گزارش عملکرد نیمه نخست شرکت های فعال در بورس بر روند قیمت سهام شرکت ها و شاخص کل برگزار شد.

این نظرسنجی با عنوان:" با تأیید توافق هسته ای در کنگره آمریکا و ارسال عنقریب گزارش شش ماهه شرکت ها روند شاخص بورس در مهر ماه چگونه خواهد بود؟" برگزار شده است.

نتایج نظرسنجی بیانگر سردرگمی سهامداران است/ دولت به جای اتخاذ سیاست های روزمره به فکر تولید باشد

تعداد کل آراء: 4565

همانطور که از نمودار بالا مشخص است میان آراء داده شده از سوی فعالان بازار سرمایه پراکندگی وجود دارد و هیچ گزینه ای بیشترین آرا را به خود اختصاص نمی دهد.

در همین ارتباط جعفر عزیزی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: تعداد آراء کاملاً نرمال توزیع شده که این امر در وهله اول متأثر از در نظر گرفتن بازه کوتاه مدت یک ماهه در نظرسنجی می باشد. حال آنکه به طور کلی نتیجه نظرسنجی بیانگر سردرگمی فعالان بازار سرمایه نسبت به آینده اقتصادی کشور است.

جعفر عزیزی افزود: همانطور که بارها نیز به آن اشاره شده، مشکل اصلی بازار سرمایه فقط محدودیت های سیاسی و روابط بین المللی نیست و در حال حاضر مشکل اقتصادی داخلی و سیاست های غلط دولت مانع اصلی در رشد و توسعه اقتصادی کشور به شمار می رود. بر این اساس به نظر می رسد به تصمیمات درست اقتصادی و عملکرد صحیح دولت و وزارت اقتصاد نیاز داریم.

وی به رفع ریسک سیستماتیک بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: انجام توافق برجام قطعی به نظر می رسد. چرا که توافق هسته ای اکنون در کنگره سنا در مرحله تأیید نهایی قرار دارد و انتظار می رود تا به تأیید مجلس شورای اسلامی نیز برسد و طی آذرماه تا حداکثر بهمن ماه سال جاری تحریم های بین المللی لغو گردد و در پی آن دولت بتواند در اوایل سال 2016 میلادی دو میلیون بشکه نفت صادر کند و درآمدهای حاصل از آن را نیز به سهولت دریافت کند.

حال آنکه به دلیل اینکه عملکرد شش ماهه نخست سال جاری شرکت های بورسی به شرایط اقتصاد داخلی بستگی دارد نمی توان انتظار انتشارات گزارشات مناسب از مجموعه های فعال در بازار سرمایه داشته باشیم.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با انتقاد از عملکرد دولت و وزارت اقتصاد، در این خصوص اظهار داشت: این موضوع که دولت تنها به آزاد شدن پول های بلوکه شده و تزریق آن به اقتصاد کشور و در کنار آن ورود سرمایه گذاران خارجی اتکا کند، مناسب به نظر نمی رسد.

در حال حاضر تمام برنامه های دولت و وزیر اقتصاد بر اساس انجام توافق برجام تدوین شده است. به گونه ای که به نظر می رسد اگر برجام انجام نشود، اقتصاد کشور نیز تعطیل خواهد شد. از این رو سوال مطرح می شود که آیا دولتمردان هنگام برگزاری انتخابات و دعوت از مردم برای سرمایه گذارای در بورس هم این موضوع را مطرح کرده بودند؟ آیا اگر تحریم های بین المللی رفع نشود، مسائل اقتصادی هم حل نمی شود؟

عزیزی افزود: اینکه انبارهای صنایع و شرکت ها از محصول پر شده هیچ ربطی به انجام توافق برجام ندارد و به سیاست های پول و مالی دولت بستگی دارد. در حال حاضر دچار پارادوکس شده است و در حالی میزان تولید محصول در کشور افزایش یافته که مردم مصرف و خرید خود را به تعویق انداخته اند و ترجیح می دهند تا سرمایه خود را در بانک ها بلوکه کنند که این امر به معنای ورشکستگی اقتصادی کشور است.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: دولت قبلی با افزایش نرخ تورم موجب نابودی اقتصاد کشور شد و دولت فعلی نیز با کنترل تورم و افزایش نرخ بیکاری. حال آنکه افزایش بیکاری موجب کاهش مصرف و تقاضا و در نهایت افت تولید صنایع می شود.

در این شرایط به نظر می رسد دولت می بایست کاری کند تا بخش اقتصادی کشور درگیر پرداخت هزینه های مالی 25 درصدی به بانک ها نشود و به جای سیاست های روزمره اقتصادی به صنایع و تولیدکنندگان کمک کند و به فکر تولید باشد.

به گونه ای که دولت با وام دادن به شرکت ها از طریق بانک ها موجب تقویت بخش تقاضا شود تا مصرف نیز افزایش یابد و اقتصاد کشور دوباره احیا گردد.

سال 95 سالی رویایی برای فعالان بورس/ متولیان و مسئولین از بازار حمایت کنند

در حال حاضر بازار سرمایه ما مثل بیماری است که اگر به حال خودش واگذار شود خود به خود بهبود پیدا می کند اما اگر مورد درمان قرار گیرد و به اصطلاح دستش را بگیریم بهبود بیماری اش سرعت خواهد گرفت.
با گذشت مدتی از اعلام اخبار نهایی مذاکرات و مسائل سیاسی کشور، انتظار می رود آرام آرام ثبات به بازار بورس بازگردد.

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب، در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: در حال حاضر که شاهد افت قیمت سهام و روند نزولی در بازار سرمایه کشور هستیم به نظر می رسد مجموعه ای از عوامل از جمله وضعیت رکود اقتصادی و بنیادی شرکت ها دست به دست هم داده تا گزارشات و صورت های مالی این شرکت ها ضعیف باشد و باعث ایجاد افت در قیمت سهام آنها شود و به دنبال وضعیت اقتصادی، سال 94 سالی سخت برای صنایع فعال در بازار باشد.

ابوالقاسم آقادوست پس از اشاره به اصلی ترین دلیل افت قیمت سهام در بورس، ادامه داد: به نظر من گزارشات 6 ماهه شرکت ها و همچنین عملکرد 9 ماهه آنها چندان چشمگیر نباشد و به اصطلاح چنگی به دل نزند، اما در کنار این عوامل، اتمام سال مالی و برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه برخی شرکت ها را پیش رو داریم که این موضوع نیز می تواند بر روند قیمت سهامشان اثر گذار باشد، البته اتمام سال مالی در مقابل وضعیت اقتصادی کشور دلیل محکم و قابل اتکایی برای افت شاخص بورس نمی باشد.

وی افزود: مسائل سیاسی که مهمترین آنها بحث مذاکرات هسته ای و لغو تحریم های بین المللی است علی رغم انتشار خبرهای مثبت هنوز به مرحله اجرایی نرسیده و برای بهبود این شرایط نیاز به زمان می باشد.

آقا دوست تأکید کرد: هنوز از بازگشت بازار سرمایه به روزهای پر رونق نا امید نشده ام و همچنان پتانسیل رشد بورس را با توجه به چشم انداز اقتصادی کشور متصورم. مسئله دیگری که باعث این روند در بازار شده هیجان و جو روانی حاکم بر بورس می باشد، چرا که اغلب سهامداران و فعالان بازار سرمایه با ترس و وحشت از افت بیش از قیمت سهامشان روبرو هستند. اما پیش بینی من در رابطه با وضعیت آتی بورس به این صورت است که تا پایان سال جاری بازار آماده رشد خواهد شد و سال 95 اگر همچون گذشته ثبات سیاسی داشته باشیم می تواند سالی رویایی برای فعالان بورس باشد.

آقادوست از متولیان بازار و مسئولین اقتصادی کشور خواست تا از بازار حمایت کنند و عنوان کرد: با اینکه معتقدم قیمت سهام به حدی افت کرده که انتظار کاهش بیش از این برای آنها نمی رود ولی نظام عرضه و تقاضا می تواند بازار را به تعادل باز گرداند اما با حمایت مسئولین اقتصادی از بازار سرمایه این رشد و تعادل سرعت می گیرد در کشورهای پیشرفته دنیا هم زمانی که قیمت سهام بیش از حد افت می کند دست به کار می شوند و از بازار سهامشان حمایت می کنند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در حال حاضر بازار سرمایه ما مثل بیماری است که اگر به حال خودش واگذار شود خود به خود بهبود پیدا می کند اما اگر مورد درمان قرار گیرد و به اصطلاح دستش را بگیریم بهبود بیماری اش سرعت خواهد گرفت.

البته لازم به ذکر است که این حمایت تنها از طریق تزریق نقدینگی به بورس نیست بلکه دولت می تواند از روش های مختلف، بازار را مورد حمایت قرار دهد.

ابوالقاسم آقادوست در خاتمه خاطرنشان کرد: توصیه من به سهامداران نگهداری سهامشان می باشد چراکه بازارهای موازی هم چندان جذاب نبوده تا پول خود را از بورس خارج و به آنها تزریق کنند. همچنین با توجه به عواملی که ذکر شد و چشم انداز مثبت اقتصادی در بلند مدت انتظار روزهای مثبت و پایدار برای بازار بورس کشورمان می رود.

معامله 2334 قرارداد در رینگ طلایی بورس کالا

در معاملات دیروز رینگ طلایی بورس کالای ایران 2334 قرارداد آتی سکه معامله شد که در این میان سهم سررسید آبان 94 تعداد 450 قرارداد ، سررسید دی94 تعداد 33 قرارداد ، سررسید اسفندماه 94 تعداد 513 قرارداد و در نهایت سررسید اردیبهشت 95 تعداد 1743قرارداد بود

به گزارش بورس نیوز به نقل از واحد معاملات آتی سکه کارگزاری بانک سامان دیروزدوشنبه مورخ 30/06/94 در بازار معاملاتی قراردادهای آتی سکه در سررسید های مختلف 2334 قرارداد معامله شد.

در سررسید معاملاتی آبان 94 (GCAB94 )45 قرارداد معامله و 1425 موقعیت باز باقی ماند و در نهایت قیمت تسویه این سررسید به 915644 تومان رسید. معاملات در این سررسید با قیمت 916500 تومان شروع و با قیمت 915500 تومان خاتمه یافت.این سررسید با میانگین وزنی قیمت معاملات 915644 تومان که حاکی از رشد منفی 0.06 درصدی بود در پایین ترین قیمت معامله 915000 تومان و در بالاترین قیمت عدد 916500 تومان را تجربه نمود.

در سررسید معاملاتی دی 94 (GCDY94 ) 33 قرارداد معامله و 2315 موقعیت باز باقی ماند و در نهایت قیمت تسویه این سررسید به 916924 تومان رسید. معاملات در این سررسید با قیمت 919000 تومان شروع و با قیمت 916500 تومان خاتمه یافت.این سررسید با میانگین وزنی قیمت معاملات 916924 تومان که حاکی از رشد منفی 0.20 درصدی بود در پایین ترین قیمت معامله 915000 تومان و در بالاترین قیمت عدد 919000 تومان را تجربه نمود.

در سررسید معاملاتی اسفند94 (GCES94 ) 513 قرارداد معامله و 3662 موقعیت باز باقی ماند و در نهایت قیمت تسویه این سررسید به 923231 تومان رسید. معاملات در این سررسید با قیمت 924500 تومان شروع و با قیمت 923500 تومان خاتمه یافت.این سررسید با میانگین وزنی قیمت معاملات 923231 تومان که حاکی از رشد منفی 0.20 بود در پایین ترین قیمت معامله 921500 تومان و در بالاترین قیمت عدد 926000 تومان را تجربه نمود.

در سررسید معاملاتی اردیبهشت 95 ((GCOR95 1743 قرارداد معامله و 2748 موقعیت باز باقی ماند و در نهایت قیمت تسویه ی این سررسید به 931679 تومان رسید.معاملات در این سررسید با قیمت 932000 تومان شروع و با قیمت 931500 تومان خاتمه یافت.این سررسید با میانگین وزنی قیمت معاملات 931679 تومان که حاکی از رشد منفی 0.09 درصدی بود،در پایین ترین قیمت معامله 930000 تومان و در بالاترین قیمت عدد 935000 تومان را تجربه نمود.

سبد میلگرد در راه عرضه در تالار

6.500تن لوب کات سبک و سنگین پالایش نفت تهران (تندگویان) و 700 تن گوگرد کلوخه پالایش نفت شازند اراک دیگر معاملات تالار مذکور را تشکیل دادند که ارزش معاملات آنها از رقم 340.961 میلیون ریال گذشت.

بورس کالای ایران در روز دوشنبه مورخ 1394.06.30 و در بازار فیزیکی شاهد معامله 78 هزار و 269 تن انواع محصولات به ارزش 1.037.532 میلیون ریال بود. در تالار محصولات صنعتی و معدنی، 25.071 تن انواع ورق فولادی شرکت فولاد مبارکه اصفهان شامل ورق گرم، سرد، گالوانیزه و قلع اندود در قالب سیستم مچینگ مورد معامله قرار گرفت.

بر اساس گزارش بورس نیوز در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی نیز 14.929 تن انواع قیر تولید شرکت های نفت جی، نفت پاسارگاد و پالایش نفت شیراز و به ارزش 132.917 میلیون ریال به فروش رسید. 5.970 تن انواع ماده پلیمری مجتمع های مارون، نوید زرشیمی و پلی نار، 11 هزار تن وکیوم باتوم شرکت پالایش نفت بندر عباس، 6.500 تن لوب کات سبک و سنگین پالایش نفت تهران (تندگویان) و 700 تن گوگرد کلوخه پالایش نفت شازند اراک دیگر معاملات تالار مذکور را تشکیل دادند که ارزش معاملات آنها از رقم 340.961 میلیون ریال گذشت.

همچنین، معامله یکهزار تن شکر سفید تولید کارخانه قند جوین به همراه شرکت کشت و صنعت دهخدا در تالار محصولات کشاورزی به ثبت رسید.

لازم به ذکر است که در این روز 7 هزار تن قیر 6070 شرکت های فرا شیمی روز و عایق اصفهان به همراه 99 تن عایق رطوبتی تولید شرکت های عایق رطوبتی سماء بام دلیجان و تولیدی و صنعتی پیروز گستر دلیجان و در مجموع به ارزش 66.648 میلیون ریال توسط مشتریان خارجی خریداری شد.

در ادامه، کارگزاری کالای خاورمیانه آمار معاملات محصولات فیزیکی در بورس کالای ایران در روز دوشنبه مورخ 1394.06.30 را به شرح فایل ذیل درآورده است