وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت
وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

بورس و اوراق بهادار

صعود بازار سرمایه نیازمند محرک قوی است/ مواجهه دولت با چالش جدی رشد اقتصادی

روند فعلی بازار سرمایه حاصل انتظارات فعالان و معامله گران آن از آینده اقتصادی کشور، عدم کسب بازدهی مناسب از سرمایه گذاری های آنها طی ماه های اخیر و در نتیجه آن از دست رفتن اعتماد آنها و نیز رفتار جمعی ناشی از جو روانی حاکم بر بازار سرمایه است.
ورود شاخص کل به کانال 61 هزار واحدی و اظهار نظرات برخی از کارشناسان بازار سرمایه مبنی بر افزایش احتمال تداوم روند نزولی بورس در پی شکسته شدن حمایت شاخص کل در مدار 62 هزار واحدی موجب افزایش تنش و نگرانی فعالان بازار سرمایه شد. به طوریکه طی معاملات روز گذشته شاهد افزایش روند نزولی بازار سرمایه بودیم.

در همین ارتباط، عضو هیأت مدیره شرکت مشاوره سرمایه گذاری آرمان آتی در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: واقعیت این است که اتفاق عمده ای در حوزه اقتصادی رخ نداده تا تغییراتی را در وضعیت صنایع و شرکت ها اعمال کند. علاوه بر این، اخبار مثبتی که در حوزه سیاسی منتشر شده پیش از آنکه محقق شود تأثیر مثبت خود را در بازار سرمایه بر جای گذاشته است.

در مقابل اما، عوامل منفی موثر در روند نزولی بازار سرمایه نیز اندک نیست که از جمله آن می توان به نرخ بالای سود بانکی و در کنار آن عدم وجود چشم انداز روشن پیرامون آینده اقتصادی کشور اشاره کرد. علاوه بر همه این موارد دولت با مشکل جدی نقدینگی مواجه شده که این امر وضعیت بازار سرمایه را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

سعید اسلامی بیدگلی افزود: روند فعلی بازار سرمایه حاصل انتظارات فعالان و معامله گران آن از آینده اقتصادی کشور، عدم کسب بازدهی مناسب از سرمایه گذاری های آنها طی ماه های اخیر و در نتیجه آن از دست رفتن اعتماد آنها و نیز رفتار جمعی ناشی از جو روانی حاکم بر بازار سرمایه است. آنچنان که در حال حاضر وضعیت نقدینگی به گونه ای شده که با کوچکترین خبر منفی انتظارات منفی شکل می گیرد.

وی ادامه داد: بنده چندان اعتقادی به تحلیل های انجام شده مبنی بر اینکه در پی ورود شاخص به کانال 61 هزار واحدی شاهد افت های بیش از این و ورود شاخص تا مرز 57 تا 58 هزار واحدی باشیم، ندارم. اما به هر حال این تحلیل ها و اظهار نظرات موجب تشدید جو روانی و در نهایت کاهش قیمت سهام شرکت ها و معامله آنها به کمتر از ارزش ذاتی می گردد.

علاوه بر همه موارد مذکور، سهامداران اعم از حقوقی و حقیقی نگاه کوتاه مدت به سرمایه گذاری در بورس دارند و دیگر منتظر فرصت های مناسب سرمایه گذاری در بلند مدت نیستند و به خرید سهام تمیلی ندارند. حال آنکه به نظر می رسد اگر سهامداران به دنبال فرصت های مناسب سرمایه گذاری در بلند مدت بودند، حجم نقدینگی در بازار سرمایه افزایش می یافت.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه سرمایه گذاران برای کسب بازدهی مناسب از سرمایه گذاری ها و جبران ضرر و زیان خود مدت زمان طولانی را منتظر بودند، در این خصوص گفت: این موضوع باعث می شود تا بازار سرمایه در صورت انتشار خبر مثبت بسیار تأثیرگذار در مسیر صعودی قرار بگیرد. چرا که لخته ای که در بازار سرمایه ایجاد شده بسیار عمیق است.

اسلامی بیدگلی در این خصوص توضیح داد: بنده معتقدم که هر اتفاقی که در حوزه سیاسی می افتد می بایست تأثیر خود را در اقتصاد بگذارد و حتماً باید اثرات تصمیمات سیاسی در اقتصاد واقعی دیده شود. بر این اساس به نظر می رسد دولت با چالش بسیار جدی رشد اقتصادی به طور کلی مواجه شده و رکود بازار سرمایه یکی از تبعات اوضاع اقتصادی نامناسب کشور بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر نسبت پی بر ای مناسب برای بازار سرمایه چه رقمی را به خود اختصاص می دهد، اظهار داشت: در شرایط فعلی اظهار نظر کردن درخصوص نسبت پی بر ای بازار سرمایه دشوار است.

چرا که این نسبت متأثر از سه عامل اقتصاد کلان، چشم انداز اقتصادی کشور و نیز ریسک سرمایه گذاری در بورس است که در خصوص وضعیت اقتصاد کلان فعلاً سهامداران معتقدند که بازار پول با ریسک ورشکستگی مواجه نیست. هر چند دولت برنامه مدونی برای بازار پول در نظر ندارد و وضعیت بانک ها در آینده با چالش مواجه می شود.

علاوه بر این در شرایط فعلی ریسک سرمایه گذاری در بورس بالا ارزیابی می شود که این امر طبیعتاً موجب افزایش نسبت پی بر ای بازار می شود و در کنار آن وضعیت نا مناسب سودآوری شرکت ها ریسک سرمایه گذاری در بازار سرمایه را افزایش می دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.