وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت
وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

بورس و اوراق بهادار

کوتاه از مرقام

✳️ مدیر فروش شرکت مرقام در خصوص دلیل رشد قیمت سهم گفت : دلیل رشد قیمت این شرکت ناشی از خبر قرارداد شرکت با بانک صادرات برای تامین 300 دستگاه خودپرداز می باشد که می‌تواند تا 420 عدد هم افزایش یابد. درآمد تقریبا 20 میلیارد تومانی حاصل از این قرارداد در گردش مالی شرکت آثار مطلوبی بر جای خواهد گذاشت

کوتاه از بازار

✳️شپلی: گویا مقدمات افزایش سرمایه از محل آورده نیز تکمیل می شود تا پس از پروسه ثبت سریع افزایش از محل تجدید ارزیابی در دستور کار قرار گیرد. صحبت ها از افزایش 350 درصدی حکایت دارد.

✳️وکوثر: وکوثر سهام سه شرکت سرمایه گذاری اندیشه فردا، سرمایه گذاری توسعه هور و فن پردازان بهمن را به مزایده گذاشته است. برخی شنیده ها حکایت از این دارد که تنها کروز در این مزایده شرکت کرده است.

✳️گوهران: شنیده شده، پیش از پایان خردادماه عرضه اولیه شرکت سرمایه گذارای گوهران امید در فرابورس انجام خواهد شد. جالب است بدانیم، شرکت گوهران امید در صورت های مالی 3 ماهه خود به ازای هر سهم 200 ریال زیان انباشته شناسایی کرده است.

✳️شخارک: شنیده شده است، شخارک قرارداد 600 میلیون دلاری LNG با نروژ بسته است.

✳️وپارس: شنیده می شود، بانک پارسیان و قوامین هم در ادامه حرکت بانک پاسارگاد سود حسابهای سالانه را به 16 درصد کاهش می دهند.
غگل: شنیده ها حاکی از این است که خط تولید فروکتوز چند روز دیگر با ظرفیت 250 تن در روز افتتاح خواهد شد.

✳️خچرخش: شنیده می شود شرکت چرخشگر تولید گیربگس ال 90 را تا کمتر از یک ماه دیگر راه اندازی می کند.

✳️ودی: شنیده می شود، شرکت بیمه دی استان سمنان برنده مناقصه بیمه نامه تکمیلی درمان سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان شده است.

صعود شاخص کل به قله 89 هزار واحدی در آینده ای نزدیک

سرمایه گذارانی که از طریق دریافت اعتبارهای سنگین از شرکت های کارگزاری اقدام به خرید و فروش سهام می کنند با محدودیت هایی همچون کال مارجین شدن مواجه هستند و این موضوع باعث ایجاد یک ترس در بین این سرمایه گذاران می شود که در پی این امر فروش هیجانی افراد تازه وارد نیز تحت تأثیر جو روانی منفی این فشار فروش قرار گرفته و موج فروش سهام را در بازار سرمایه سنگین تر از قبل می کند.

در شرایط فعلی شاهد کاهش حجم معاملات در بازار سرمایه به دلیل عرضه سهام از سوی افراد دارای کد های خاصی هستیم که این افراد به دلیل دریافت اعتبارات سنگین با بهره بالا به ناچار جهت جلوگیری از بین رفتن اصل سرمایه خود اقدام به خروج از بازار سرمایه با شناسایی زیان می کنند.

یک کارشناس و تحلیلگر تکنیکالیست بازار سرمایه ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: سرمایه گذارانی که از طریق دریافت اعتبارهای سنگین از شرکت های کارگزاری اقدام به خرید و فروش سهام می کنند با محدودیت هایی همچون کال مارجین شدن مواجه هستند و این موضوع باعث ایجاد یک ترس در بین این سرمایه گذاران می شود که در پی این امر فروش هیجانی افراد تازه وارد نیز تحت تأثیر جو روانی منفی این فشار فروش قرار گرفته و موج فروش سهام را در بازار سرمایه سنگین تر از قبل می کند.

وحید کشمیری در ادامه افزود: از طرف دیگر حجم معاملات در مقایسه با ماه های پایانی سال گذشته بسیار کاهش یافته و این موضوع امری نامناسب تلقی نمی شود و می تواند نشانه خوبی برای اتمام روند نزولی باشد. چرا که از دیدگاه تحلیلگران تکنیکالیست در انتهای روند های نزولی حجم معاملات رو به کاهش می رود که این امر نشان دهنده عدم وجود فروشنده قوی در بازار سرمایه می باشد.

وی در خصوص بازگشت شاخص کل و قیمت سهام شرکت ها در بازار سرمایه عنوان کرد: به نظر بنده از این پس دیگر شاخص کل جای افت بیشتری ندارد، زیرا در محاسبه این نماگر سود تقسیمی و قیمت سهام لحاظ می گردد، بنابراین شاخص کل از لحاظ شرایط تکنیکی جای افت بیشتر را ندارد و در بدبینانه ترین حالت کمتر از 1000 واحد دیگر افت داشته باشد.

این تحلیلگر تکنیکال در رابطه با زمان اتمام روند اصلاحی شاخص کل بورس گفت: به لحاظ شرایط نموداری شاخص کل از لحاظ زمانی نهایتاً یک یا دو هفته آینده به همان مقدار کمتر از 1000 واحد به روند نزولی خود ادامه خواهد داد، اما نه با قدرت فروش فعلی. از طرفی با توجه به شرایط بنیادی و اخبار مثبتی که این روزها در بازار سرمایه مبنی بر ابلاغ تمدید معافیت مالیاتی اجرای برنامه افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها و کاهش نرخ سود سپرده بانک ها منتشر شده، امکان بازگشت روند قیمتی سهام شرکت ها طی چند روز آینده نیز وجود دارد.

وی تاکید کرد: سطوح فعلی قیمتی در بازار بورس بهترین نقطه برای خرید و سرمایه گذاری با دیدگاه سهامداری طی بازه زمانی 6 ماه تا یک سال می باشد.

کشمیری در خاتمه خاطر نشان کرد: با توجه به مسایل بنیادی و نحوه محاسبه شاخص کل احتمال بسیار قوی تا پایان سال جاری این نماگر بازار سرمایه سقف 89 هزار واحدی سال 92 را نیز خواهد شکست و به سطوح بالاتر صعود خواهد کرد و شرایط تکنیکی شاخص کل نیز طبق آنچه بیان شد برای رشد آماده می باشد.


اولین پیش بینی 95 "ذوب"

سنگ آهن و ذغال سنگ با 65% مهمترین مواد اولیه شرکت را تشکیل می دهند. تیرآهن با اختصاص 50% از مبلغ فروش مهمترین محصول شرکت است.
افزایش نرخ محصولات شرکت تابع دو عامل افزایش نرخ جهانی فولاد و افزایش نیاز داخلی کشور خصوصا در زمینه ساخت و ساز و طرحهای عمرانی می باشد. سنگ آهن و ذغال سنگ با 65% مهمترین مواد اولیه شرکت را تشکیل می دهند. تیرآهن با اختصاص 50% از مبلغ فروش مهمترین محصول شرکت است.

* نگاهی به شرکت

اولین پیش بینی 95

*خلاصه نکات کلیدی ترازنامه

در رابطه با اقلام ترازنامه ای نکات زیرقابل اهمیت می باشند:

  • دارایی های شرکت در 6 سال اخیر روند افزایشی داشته است. در این طبقه داراییهای ثابت پس از کسر استهلاک شرکت افزایش زیادی نسبت به سالهای قبل از خود نشان میدهد که نشان از تجدید ارزیابی داراییها است.
  • بدهی های شرکت در چند سال اخیر روندی افزایشی داشته است. بدهیهای جاری بیش از 89% بدهیهای شرکت را تشکیل می دهد.

1. ترکیب بهای تمام شده

اولین پیش بینی 95

نتیجه گیری:

§ تحلیل کارشناسی سود هر سهم شرکت برای سال 95 با احتساب نرخ فروش تیرآهن به ازای هر تن 16،004،000 ریال و نرخ خرید سنگ آهن به ازای هر تن 1،820،000 ریال (13% نرخ شمش فولاد خوزستان) (14،000،000 ریال به ازای هر تن) برابر 33- ریال برآورد می گردد.

براساس مفروضات مندرج در فایل پیوست شده ، EPS برآوردی کارشناس بیشتر از EPS برآوردی شرکت می باشد.

مدیران کاشف فرصت حامیان نوسانگیران بورس هستند

یک دلیل عمده بالا رفتن قیمت سهام خودرویی ها، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها بود، در حالی که افزایش سرمایه از این محل، گرچه ترازنامه را تا حدی بهبود می بخشد، ولی مشکلی را حل نمی کند.

بازده بالای بورس در سال 92 و انتهای سال 94، انتظاراتی را در بازار سهام به وجود آورده است، بخشی از این انتظارات به برجام و کم شدن تنش های سیاسی باز می گردد.

مدیر صندوق آسمان خاورمیانه در ادامه این مطالب به خبرنگار بورس نیوز، اظهار کرد: یک دلیل عمده بالا رفتن قیمت سهام خودرویی ها، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها بود، در حالی که افزایش سرمایه از این محل، گرچه ترازنامه را تا حدی بهبود می بخشد، ولی مشکلی را حل نمی کند. خودرویی ها با حربه تجدید ارزیابی، قرارداد با کمپانی های خارجی و شایعه سازی، فضای سرمایه گذاری را به نفع خود خوش بینانه کردند و به رشدهای نامتعارف رسیدند.

وی در ارتباط با دید کوتاه مدت سرمایه گذاران بازار سهام، تصریح کرد: به دلیل اوضاع نامناسب شرکتها، سرمایه گذاران برای کسب سود ناچارا به سفته بازی روی آورند. از طرفی اکثر مدیران ما دنبال خلق فرصت نیستند. مدیران خالق فرصت، تکنولوژی جدید وارد شرکت می کنند و به دنبال بهبود شرایط تولید هستند، متاسفانه برخی از مدیران کاشف فرصت هستند به این معنا که دنبال فرصت های سودآوری از طریق رانت هستند، چنین مدیرانی تمایل به سرمایه گذاری کوتاه مدت را افزایش می دهند.

جمالی، بازار مسکن به عنوان رقیب جدی بورس را بی رمق دانست و بیان کرد: در مسکن انباشت واحدهای خالی داریم، از طرفی به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و عدم تناسب میزان وام های مسکن با ارزش ملک، مشکلات این بازار در کوتاه مدت حل نمی شود.

این کارشناس بازار سرمایه، وضعیت بانکها به عنوان بازار رقیب سهام را وخیم توصیف کرد و گفت: بانک ها دچار مشکلات عدیده ای می باشند، یکی از معضلات بانکها بنگاه داری است به این معنا که بخشی از سپرده هایی که جذب کرده اند را در دارایی های غیر مولد بلوکه کرده اند، از طرفی ناچارند سود بانکی روز شمار به سپرده گذار تحویل دهند، با این شرایط بانک ها برای ادامه فعالیت خود حاضر نیستند زیر بار کاهش نرخ سود بانکی بروند. از طرفی به دلیل کاهش نرخ تورم، دیر یا زود نرخ بهره نیز باید کاهش یابد. تیم اقتصادی دولت ظاهرا دنبال کاهش دستوری نرخ بانک ها نیستند و تمایل دارند عرضه و تقاضا، نرخ پول را تعیین کند. فاصله بین تورم و نرخ بهره در جایی خواهد شکست و به دلیل مشکلات مذکور در بانکها، تبعات سنگینی خواهد شد. اگر دولت بدهی های خود به بانکی ها را پرداخت نماید یکی از بزرگترین معضلات بانکی ها که کمبود نقدینگی می باشد را حل کرده است.

مدیر صندوق آسمان خاورمیانه در خاتمه از حساسیت سازمان بورس بر شاخص بورس انتقاد کرد و افزود: در حالی که نحوه محاسبه شاخص خود جای مناقشه دارد، چرا سازمان بورس باید بر عدد شاخص اینقدر حساس باشد؟ درست نیست که تنها عدد شاخص ملاک شناسایی وضعیت بازار باشد. سازمان بورس باید نقش نظارتی داشته باشد و از دخالت در بازار بپرهیزد. چرا که، با این دخالت ها اعتماد فعالان بازار سهام از بین می رود.