وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت
وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

بورس و اوراق بهادار

بخشنامه سال 93 بانک مرکزی بین زمین و هوا

افزایش رفاه حال استفاده کنندگان از خدمات و پذیرندگان در کنار کاهش هزینه های چاپ پول و جلوگیری از فساد اقتصادی و پولشویی از جمله اصلی ترین اهداف بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار جهت ایجاد شبکه پرداخت الکترونیکی است.
افزایش درصد کارمزدهای دستگاه های کارتخوان موضوعی است که طی سال گذشته از سوی بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار مطرح شده و تاکنون نیز به نتیجه قطعی منجر نشده است.

در همین ارتباط، یک کارشناس حوزه تجارت الکتریک در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: شرکت های ارایه دهنده خدمات پرداخت (PSP)، بانک مرکزی، شبکه شاپرک و بانک های خصوصی از جمله نهادها و سازمان هایی به شمار می روند که درگیر موضوع پرداخت هزینه های کارمزد هستند.

صدرآراء به اهداف اصلی جهت ایجاد شبکه پرداخت الکترونیکی اشاره کرد و گفت: افزایش رفاه حال استفاده کنندگان از خدمات و پذیرندگان در کنار کاهش هزینه های چاپ پول و جلوگیری از فساد اقتصادی و پولشویی از جمله اصلی ترین اهداف بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار جهت ایجاد شبکه پرداخت الکترونیکی است.

وی با اشاره به صدور سه بخش نامه توسط بانک مرکزی جهت تعیین کارمزد ارایه خدمات، در این خصوص اظهار داشت: بخشنامه ای طی سال 85 در این خصوص صادر شده که طی آن پرداخت کارمزد 0.5 درصد از تراکنش ها تا سقف 1500 تومان مقرر گردید که البته این امر به دلیل رقابت بانک ها برای ارایه خدمات الکترونیکی و جذب مشتری اجرایی نشد.

علاوه بر آن طی سال 91، بخشنامه ای حاوی تعیین یک درصد از تراکنش ها تا سقف 200 تومان برای کلیه خدمات توسط بانک مرکزی ارایه شد که این بخشنامه نیز به دلیل رقابت شدید که میان بانک ها جهت استفاده مشتریان از خدمات الکترونیکی وجود داشت، عملیاتی نگردید.

این کارشناس تجارت الکتریک به بخشنامه سوم صادر شده از سوی بانک مرکزی اشاره کرد و در این خصوص ابراز داشت: این بخشنامه طی خرداد ماه سال 93 و با اعمال تغییراتی ارایه شد، به گونه ای که تنها از ارایه خدمات مانده گیری از دستگاه های کارت خوان و پوز کارمزد 1206 ریالی دریافت شود که طی آن مقرر گردید تا 50 درصد از کل هزینه های 250 تا 300 تومانی هر تراکنش توسط پذیرندگان یعنی صاحبان دستگاه ها و بانک ها پرداخت شود. این بخشنامه پس از افزودن مواردی همچون خرید شارژ، خرید الکترونیکی و پرداخت قبوض ارایه گردید تا طی آبان ماه سال گذشته اجرایی شود که البته تاکنون نتایجی از ارایه این بخشنامه حاصل نشده است.

البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که هزینه تراکنش ها که مبلغی در حدود 300 تا 400 تومان محاسبه می شود توسط بانک ها و بانک مرکزی پرداخت می شود، به گونه ای که هزینه های مذکور در بانک های دولتی در نهایت توسط دولت پرداخت می شود و در بانک های خصوصی توسط سهامداران آن متحمل می گردد. براین اساس می توان گفت شرکت های فعال در حوزه تجارت الکتریک همچون "رتاپ" و "رکیش" هیچ هزینه ای را از این بابت متحمل نمی شوند.

صدرآراء افزود: هدف اصلی بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار از اجرای این بخشنامه پرداخت کلیه هزینه ها توسط پذیرندگان و استفاده کنندگان از دستگاه های پوز است. چراکه دارندگان این دستگاه ها بدون پرداخت هیچ هزینه ای از خدمات آن استفاده می کنند و بانک ها بخش عمده ای از هزینه ها را پرداخت می کند.

علاوه بر این، بانک مرکزی در تلاش است تا همچون کشورهای توسعه یافته این خدمات را به دو شکل به متقاضیان استفاده کند. به گونه ای که پرداخت حق الزحمه از سوی دارندگان دستگاه ها یا فروش دستگاه ها به متقاضیان دو طرحی است که بانک مرکزی در صدد اجرای آن می باشد. البته این برنامه و بخشنامه سال 93 به دلیل شرایط اقتصادی و عدم وجود زیر ساخت های لازم تاکنون اجرایی نشده این در حالی است که به نظر می رسد اجرای برنامه مذکور اجتناب ناپذیر و لازم الاجرا است.

اوراق سلف نفتی را از کارگزاری بانک پاسارگاد بخرید

حجم اوراق سلف نفتی در مرحله اول عرضه 500 میلیارد ریال و در مرحله بعد که احتمالا به فاصله یک هفته بعد از عرضه اول است نیز مبلغ 500 میلیارد ریال است. این اوراق با سود روز شمار 23 درصدی منتشر می شود.
شرکت کارگزاری بانک پاسارگاد همزمان با آغاز انتشار اوراق سلف نفتی آماده به ارایه خدمات به سرمایه گذاران است. اوراق سلف موازی استاندارد نفت کوره این روزها با عنوان اوراق سلف نفتی مطرح شده قرار است که از فردا (دوشنبه ۳۱فروردین) از طریق بورس انرژی عرضه می شود.

به گزارش بورس نیوز به نقل از پاسارگاد تحلیل، اوراق سلف نفتی در بورس انرژی عرضه و توسط شرکت ملی نفت برای اجرای طرح های توسعه ای خود این اوراق منتشر می شود. حجم اوراق سلف نفتی در مرحله اول عرضه 500 میلیارد ریال و در مرحله بعد که احتمالا به فاصله یک هفته بعد از عرضه اول است نیز مبلغ 500 میلیارد ریال است. این اوراق با سود روز شمار 23 درصدی منتشر می شود.

لازم به ذکر است اگر اوراق را تا سررسید (یکسال) نگهداری کنید می توانید حداقل سود 25 درصدی با ضمانت شرکت ملی نفت بگیرید؛ البته این تمام سود شما نیست اگر قیمت نفت افزایش پیدا کند می توان با گذشت یکسال تا 28درصد سود دریافت کرد.

در حال حاضر بسیاری از سرمایه گذاران متقاضی خرید اوراق سلف نفتی هستند. افرادی که کد بورسی دارند می توانند اقدام به خرید اوراق سلف بکنند. برای اقدام به خرید لازم است اوراق فوق را از کارگزاری ها خرید کرد و نکته مهم تر اینکه تنها از کارگزاری هایی می توان این اوراق را خریداری کرد که دارای مجوز بورس انرژی باشند. شرکت کارگزاری بانک پاسارگاد یکی از این کارگزاری هایی ست که دارای مجوز بورس انرژی است.

کاهش حجم و ارزش معاملات برق به دلیل کمبود نقدینگی در بازار

در معاملات امروز یکشنبه 94.01.30 در بازار برق بورس انرژی 189 مگاوات برق به ارزش 1 میلیارد و 818 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت که نسبت به روز معاملاتی گذشته 61 درصد کاهش را نشان می دهد.
گزارش بازار:

به گزارش بورس نیوز به نقل از گروه خبر و تحلیل بازار برق کارگزاری مبین سرمایه در معاملات امروز یکشنبه 94.01.30 در بازار برق بورس انرژی 189 مگاوات برق به ارزش 1 میلیارد و 818 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت که نسبت به روز معاملاتی گذشته 61 درصد کاهش را نشان می دهد.

میانگین وزنی قیمت (میانگین وزنی کل معاملات روزانه نماد‌های معامله شده در بازار برق بورس انرژی) پس از افت شدید دیروز، کمی متعادل شد و کاهش 0.2 درصدی را در آن شاهد بودیم.

آمار و گزارش معاملات برق در بورس انرژی در تاریخ 94.01.30

نمودار میانگین وزنی قیمت:

آمار و گزارش معاملات برق در بورس انرژی در تاریخ 94.01.30

آمار و گزارش معاملات برق در بورس انرژی در تاریخ 94.01.30

همانطور که در تصویر فوق مشخص است روند نزولی شدید قیمت در معاملات امروز در محدوده 400,000 ریال متوقف شده و ثبات نسبی را در آن شاهد هستیم .

در معاملات امروز بازار برق بورس انرژی همچنان کمبود نقدینگی در بازار مشهود است از اینرو با توجه به روند نزولی قیمت ها و رسیدن به کمترین میزان خود طی یک ماه گذشته اما باز هم کاهش حجم و ارزش معاملات را شاهد هستیم. احتمال نزول بیشتر قیمت ها در روزهای آتی در صورت عدم واریز اعتبار به حساب شرکت های توزیع نیروی برق وجود دارد.

آمار معاملات امروز به تفکیک نماد‌های معاملاتی:

آمار و گزارش معاملات برق در بورس انرژی در تاریخ 94.01.30

بررسی روند نماد 1394.02.09 :

نمودار زیر روند قیمت در نماد بارپایه 1394.02.09 را نشان می‌دهد.همانطور که مشاهده می شود پس از ثبات چند روزه قیمت در محدوده 440,000 ریال در معاملات امروز شاهد افت شدید 40,000 ریالی در آن هستیم . همانطور که از مقایسه نمودار این نماد در سال جاری و سال گذشته مشخص است رفتاری کاملاً متضاد را در حرکت قیمت شاهد هستیم.

آمار و گزارش معاملات برق در بورس انرژی در تاریخ 94.01.30

روند نماد 1393.02.09 (روند قیمتی نماد فوق در سال گذشته) :

آمار و گزارش معاملات برق در بورس انرژی در تاریخ 94.01.30

اول بهانه ، دوم لیدر ، سوم صعود !!!

بازار سرمایه و شاخص های بورس پس از یک افت قابل توجه در معاملات روز گذشته، امروز با رشدی بسیار اندک مواجه شدند بطوریکه شاخص کل 4 واحد و شاخص قیمت 2 واحد رشد را به ثبت رساندند اما این در حالی بود که امروز روند کلی سهام شرکت ها کم و بیش بهتر از دیروز بود.
با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 94.01.30 شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با 8 واحد افزایش به رقم 49402 واحد رسید. عکس این وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت 21 واحد افت عدد 134035 واحد را تجربه کرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نیز در روز جاری با 2 واحد رشد به رقم 29041 واحد رسید.

همچنین در این روز "فملی" با 56 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "شبندر" با 61 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 4 واحد افزایش به رقم 757 واحد رسید.

در این شرایط امروز "مارون" با 2 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل "شتران" با 2 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتنی است ارزش کل معاملات در بازار بورس به رقم 2079 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 2293 میلیارد ریال رسید.

بازار سرمایه و شاخص های بورس پس از یک افت قابل توجه در معاملات روز گذشته، امروز با رشدی بسیار اندک مواجه شدند بطوریکه شاخص کل 4 واحد و شاخص قیمت 2 واحد رشد را به ثبت رساندند اما این در حالی بود که امروز روند کلی سهام شرکت ها کم و بیش بهتر از دیروز بود.

براساس گزارش بورس نیوز، در معاملات روز جاری گروه پالایشی بورس روندی نزولی را در پیش گرفته بودند که البته این موضوع نیز با توجه به اخبار و اتفاقات روز گذشته قابل پیش بینی بود اما نکته قابل توجه این گروه در روز جاری حجم معاملات سنگین "شبندر" بود که عمدتاً نیز در رقم های حداکثر نزولی مورد معامله قرار گرفت. در این نماد اغلب فروشندگان و خریداران حقیقی بودند و به نوعی می توان گفت که تقابل بین حقیقی های این سهم امروز دیدنی بود. شاید بتوان نام این نبرد را "تقابل بی خبران با باخبران" گذشت.

از سویی دیگر "شتران" پس از یک بازدهی قابل توجه در کوتاه مدت امروز رکورد صف فروش خود پس از حضور در بازار سرمایه را به ثبت رساند. "شپنا" نیز همچنان با قوت صف خرید خود را حفظ کرده است.

در گروه خودرویی نیز امروز در حالی طی ساعات ابتدایی معاملات شاهد روند مثبتی از اغلب نمادهای این گروه بودیم که رفته رفته از میزان اقبال اهالی بازار به این گروه کاسته شد هرچند تقریباً می توان گفت که خریداران حقیقی و حقوقی بطور مساوی در مقابل فشار فروش حقیقی ها ایستادگی کردند. در گروه خودرو سازها، ایران خودرو و زامیاد تنها نمادهایی بودند که تا انتهای بازار توانستند روند صعودی خود را حفظ نمایند. اما در بین قطعه سازها امروز شاهد رشد قیمت و صف خرید در نماد "خاذین" بودیم به نظر می رسد علت اصلی اقبال به سهام این شرکت زیان ده برخی اخبار غیر موثق از احتمال افزایش سرمایه شرکت باشد.

در گروه بانکی امروز تلاش شد تا مجدداً روندی صعودی و صف خرید برای شرکت های این گروه به ثبت برسد که چندان موفق نبود اما به نظر می رسد با توجه به نوسانات روزهای اخیر شاید دوباره شاهد اقبالی دیگر به این گروه باشیم، اقبالی که بعید است با واکنش گذشته حقوقی ها مواجه شود اما آنچه مسلم است بازار برای حرکتی دوباره نیاز به یک لیدر قابل اعتماد دارد که فعلاً بانکی ها و خودرویی ها بیش از بقیه گروه های بازار قابلیت لیدر شدن را دارند هرچند که ممکن است با گذشت زمانی اندک پالایشی ها نیز به این دو گروه اضافه شوند.

در فلزات اساسی نیز روند صعودی امروز قابل توجه بود اما نتوانست بازار سرمایه را درگیر روند خود کند چراکه این گروه باید ابتدا به یک نقطه قابل اتکا و اعتماد در سهام خود برسند و پس از اقبال بازار بتوانند به عنوان لیدر مطرح گردند.

در گروه سیمانی پس از رشد یک روز سهام شرکت های این گروه شاهد روند نزولی مجدد بودیم، اهالی تالار معتقدند این گروه آنقدر مشکل و چالش مقابل خود دارد که حالا حالاها نمی تواند خود را به روند بازار و دیگر گروه های بزرگ برساند اما در بلندمدت معمولاً با نگاه سهامداری بازدهی معقولی را نصیب سهامدارانشان می کنند.

لاستیک سهند: برخی گمانه زنی ها و اخبار غیررسمی حکایت از افتتاح یک خط تولید جدید در شرکت دارد که میتواند سود پیش بینی شده 94 را دستخوش تغییرات قابل توجهی قرار دهد. هنوز این اخبار به صورت رسمی تأیید نشده اما حجم معاملات این شرکت طی روزهای گذشته با تغییرات ملموسی مواجه شده است.

"مپنا": خرید و فروش های روزهای اخیر این نماد بسیار تأمل برانگیز است، این شرکت در روز جاری با معامله بیش از 11.5 میلیون سهمی مواجه شد که 88 درصد فروشندگان و 95 درصد خریداران حقوقی بودند.

در پایان به نظر می رسد بازار سرمایه پس از یک رشد مقطعی و افتی فرسایشی طی هفته های اخیر، هم اکنون آماده حرکت مجدد در مدار صعود باشد که برای تحقق چنین امری نیاز به دو فاکتور اساسی است، اول بهانه دوم لیدر مطمئن.

تقدیر اعضای هیأت مدیره از معاونین مدیر عامل بویژه معاون بازاریابی، شعب و شبکه فروش

معاونین باید ضمن تدبیر و توجه بیشتر به ظرفیت های خوب سرمایه های انسانی شرکت حداکثر استفاده را از توان و تجربه مدیران، پرسنل زحمت کش و نمایندگان ببرند تا در سال جاری نیز بتوانیم روند رو به رشد شرکت را در گردونه رقابت با رقبا حفظ کنیم.
اعضای هیات مدیره بیمه دانا که جهت برگزاری اولین جلسه هیات مدیره به مشهد مقدس سفر کرده بودند در اولین جلسه ضمن مناسب ارزیابی کردن عملکرد شرکت در سال 1393، از عملکرد معاونین مدیرعامل به ویژه معاون بازاریابی، شعب و شبکه فروش تقدیر و تشکر کردند.

به گزارش بورس نیوز به نقل از روابط عمومی بیمه دانا، دکتر رضا جعفری، رئیس هیات مدیره این شرکت که در جمع اعضای هیات مدیره و معاونین سخن می گفت، با مناسب ارزیابی کردن عملکرد شرکت، عملکرد در سال مالی منتهی به سال 1393 دپارتمان بازاریابی را در ایام پایانی سال 93 مطلوب ارزیابی کرد. و گفت، بیمه دانا از شرکت های بزرگ صنعت بیمه است و به عنوان یکی از شرکت های خدمت گذار که سابقه طولانی در صنعت بیمه دارد می تواند سرآمد سایر شرکت های بیمه باشد.

دکتر جعفری اضافه کرد: معاونین باید ضمن تدبیر و توجه بیشتر به ظرفیت های خوب سرمایه های انسانی شرکت حداکثر استفاده را از توان و تجربه مدیران، پرسنل زحمت کش و نمایندگان ببرند تا در سال جاری نیز بتوانیم روند رو به رشد شرکت را در گردونه رقابت با رقبا حفظ کنیم.

رئیس هیات مدیره شرکت با اشاره به ابلاغ سند راهبردی شرکت بیمه دانا و بودجه عملیاتی سال 94 گفت: ترکیب پرتفوی شرکت در سال 1393 به میزان 49.5 درصد در بیمه های اموال و 50.5 درصد در بیمه های اشخاص بوده است. که امید می رود در سال جاری با همدلی و اهتمام بیشتر معاونین، مدیران و کارکنان بیمه های اشخاص به ویژه بیمه های زندگی رونق بیشتری داشته باشد.

وی افزود: بیمه دانا در سال 1393 با تدابیر مدیر عامل و تلاش بی وقفه معاونین ، مدیران و به ویژه کارکنان زحمت کش خود توانست بالغ بر 15 هزار و 450 میلیارد ریال پرتفوی کسب نماید و جایگاه سوم بیمه گری را در صنعت بیمه کشور به خود اختصاص دهد، تولید حق بیمه سال 93 نسبت به سال قبل از آن به میزان 44.6 درصد رشد داشته است که 16.5 درصد بیش از بودجه پیش بینی در سال مذکور است.