وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت
وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

بورس و اوراق بهادار

اول بهانه ، دوم لیدر ، سوم صعود !!!

بازار سرمایه و شاخص های بورس پس از یک افت قابل توجه در معاملات روز گذشته، امروز با رشدی بسیار اندک مواجه شدند بطوریکه شاخص کل 4 واحد و شاخص قیمت 2 واحد رشد را به ثبت رساندند اما این در حالی بود که امروز روند کلی سهام شرکت ها کم و بیش بهتر از دیروز بود.
با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 94.01.30 شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با 8 واحد افزایش به رقم 49402 واحد رسید. عکس این وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت 21 واحد افت عدد 134035 واحد را تجربه کرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نیز در روز جاری با 2 واحد رشد به رقم 29041 واحد رسید.

همچنین در این روز "فملی" با 56 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "شبندر" با 61 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 4 واحد افزایش به رقم 757 واحد رسید.

در این شرایط امروز "مارون" با 2 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل "شتران" با 2 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتنی است ارزش کل معاملات در بازار بورس به رقم 2079 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 2293 میلیارد ریال رسید.

بازار سرمایه و شاخص های بورس پس از یک افت قابل توجه در معاملات روز گذشته، امروز با رشدی بسیار اندک مواجه شدند بطوریکه شاخص کل 4 واحد و شاخص قیمت 2 واحد رشد را به ثبت رساندند اما این در حالی بود که امروز روند کلی سهام شرکت ها کم و بیش بهتر از دیروز بود.

براساس گزارش بورس نیوز، در معاملات روز جاری گروه پالایشی بورس روندی نزولی را در پیش گرفته بودند که البته این موضوع نیز با توجه به اخبار و اتفاقات روز گذشته قابل پیش بینی بود اما نکته قابل توجه این گروه در روز جاری حجم معاملات سنگین "شبندر" بود که عمدتاً نیز در رقم های حداکثر نزولی مورد معامله قرار گرفت. در این نماد اغلب فروشندگان و خریداران حقیقی بودند و به نوعی می توان گفت که تقابل بین حقیقی های این سهم امروز دیدنی بود. شاید بتوان نام این نبرد را "تقابل بی خبران با باخبران" گذشت.

از سویی دیگر "شتران" پس از یک بازدهی قابل توجه در کوتاه مدت امروز رکورد صف فروش خود پس از حضور در بازار سرمایه را به ثبت رساند. "شپنا" نیز همچنان با قوت صف خرید خود را حفظ کرده است.

در گروه خودرویی نیز امروز در حالی طی ساعات ابتدایی معاملات شاهد روند مثبتی از اغلب نمادهای این گروه بودیم که رفته رفته از میزان اقبال اهالی بازار به این گروه کاسته شد هرچند تقریباً می توان گفت که خریداران حقیقی و حقوقی بطور مساوی در مقابل فشار فروش حقیقی ها ایستادگی کردند. در گروه خودرو سازها، ایران خودرو و زامیاد تنها نمادهایی بودند که تا انتهای بازار توانستند روند صعودی خود را حفظ نمایند. اما در بین قطعه سازها امروز شاهد رشد قیمت و صف خرید در نماد "خاذین" بودیم به نظر می رسد علت اصلی اقبال به سهام این شرکت زیان ده برخی اخبار غیر موثق از احتمال افزایش سرمایه شرکت باشد.

در گروه بانکی امروز تلاش شد تا مجدداً روندی صعودی و صف خرید برای شرکت های این گروه به ثبت برسد که چندان موفق نبود اما به نظر می رسد با توجه به نوسانات روزهای اخیر شاید دوباره شاهد اقبالی دیگر به این گروه باشیم، اقبالی که بعید است با واکنش گذشته حقوقی ها مواجه شود اما آنچه مسلم است بازار برای حرکتی دوباره نیاز به یک لیدر قابل اعتماد دارد که فعلاً بانکی ها و خودرویی ها بیش از بقیه گروه های بازار قابلیت لیدر شدن را دارند هرچند که ممکن است با گذشت زمانی اندک پالایشی ها نیز به این دو گروه اضافه شوند.

در فلزات اساسی نیز روند صعودی امروز قابل توجه بود اما نتوانست بازار سرمایه را درگیر روند خود کند چراکه این گروه باید ابتدا به یک نقطه قابل اتکا و اعتماد در سهام خود برسند و پس از اقبال بازار بتوانند به عنوان لیدر مطرح گردند.

در گروه سیمانی پس از رشد یک روز سهام شرکت های این گروه شاهد روند نزولی مجدد بودیم، اهالی تالار معتقدند این گروه آنقدر مشکل و چالش مقابل خود دارد که حالا حالاها نمی تواند خود را به روند بازار و دیگر گروه های بزرگ برساند اما در بلندمدت معمولاً با نگاه سهامداری بازدهی معقولی را نصیب سهامدارانشان می کنند.

لاستیک سهند: برخی گمانه زنی ها و اخبار غیررسمی حکایت از افتتاح یک خط تولید جدید در شرکت دارد که میتواند سود پیش بینی شده 94 را دستخوش تغییرات قابل توجهی قرار دهد. هنوز این اخبار به صورت رسمی تأیید نشده اما حجم معاملات این شرکت طی روزهای گذشته با تغییرات ملموسی مواجه شده است.

"مپنا": خرید و فروش های روزهای اخیر این نماد بسیار تأمل برانگیز است، این شرکت در روز جاری با معامله بیش از 11.5 میلیون سهمی مواجه شد که 88 درصد فروشندگان و 95 درصد خریداران حقوقی بودند.

در پایان به نظر می رسد بازار سرمایه پس از یک رشد مقطعی و افتی فرسایشی طی هفته های اخیر، هم اکنون آماده حرکت مجدد در مدار صعود باشد که برای تحقق چنین امری نیاز به دو فاکتور اساسی است، اول بهانه دوم لیدر مطمئن.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.