وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت
وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

بورس و اوراق بهادار

ظریف: یک تیم اقتصادی قوی همراه دارم


وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز وارد عشق‌آباد شد و در بدو ورود گفت: جنس روابط ما با ترکمنستان به عنوان یک همسایه مهم است و ما همکاری‌های گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف اقتصادی با آنها داریم.


وزیر امور خارجه کشورمان که صبح امروز (دوشنبه)، در هنگام ورود به عشق‌آباد مورد استقبال وزیر خارجه ترکمنستان قرار گرفت، در جمع خبرنگاران گفت: روابط با همسایگان برای دولت تدبیر و امید، اهمیت و اولویت بسیاری دارد.

وی افزود: ما در روابط خود کمیسیون‌های مشترکی داریم که اجلاس کمیسیون‌های مشترک ایران و ترکمنستان که امروز در عشق‌آباد برگزار می‌شود نیز از آن جمله است.

ظریف با اشاره به اینکه گفت‌وگو و مذاکراتی درباره مسایل دوجانبه با مقامات ترکمنستان خواهد داشت، خاطرنشان کرد: در مذاکرات امروز درباره مسایل منطقه‌ای صحبت خواهیم کرد. بنابراین فرصت خوبی برای گسترش روابط دو کشور وجود دارد.

وی همچنین تاکید کرد که در این سفر یک تیم اقتصادی قوی با خود به همراه دارد.

ظریف اضافه کرد: جنس روابط ما با ترکمنستان به عنوان یک همسایه مهم است و ما همکاری‌های گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف اقتصادی با آنها داریم. این روابط بسیار جدی است؛ بنابراین ضرورت دارد تیم اقتصادی قوی همراه داشته باشیم.

وزیر امور خارجه درباره اخبار منتشر شده مبنی بر سفر حسن روحانی به ترکمنستان نیز اظهار کرد: به دلیل اهمیت کشورهای منطقه برای ما، رییس‌جمهور مایل است به کشورهای منطقه سفر کند و دعوتی هم از سوی ریاست محترم جمهور ترکمنستان صورت گرفته که در این زمینه برنامه‌ریزی خواهیم کرد

پرشین تحلیل-دی92



انتقاد بذرپاش از اظهارات اخیر ترکان


یک عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با استناد به اصل 84 قانون اساسی در اخطاری نسبت به اظهارات ترکان، مشاور رئیس جمهور، انتقاد کرد.


به گزارش ایسنا، مهرداد بذرپاش در جلسه علنی امروز(دوشنبه) با استناد به اصل 84 قانون اساسی مبنی بر آزاد بودن نمایندگان در اظهارنظر نسبت به مسائل داخلی و خارجی گفت: همانطور که آقای توکلی مطرح کردند یک نفر از مشاوران ارشد رئیس جمهور که رئیس حوزه مشاوران ایشان و جزء خانواده ایثارگران است، در مطلبی ذکر کردند که نیمی از کسانی که جزء رای‌دهندگان انتخابات بوده و به آقای روحانی رای ندادند، به دنبال قانون نبوده و از قانون شکنان حمایت می‌کردند.

وی افزود: به نظرم این تعبیر خاصی بود که جامعه رسانه‌ای به راحتی از آن گذشت و به دلیل حمایت از دولت سعی نکرد که به آن بپردازد. این در حالی است که این صحبت توهین بزرگی به شعور مردم ایران بود.

این نماینده اصولگرای مجلس در ادامه گفت: مردم جواب این غرور و خودبرتربینی را خواهند داد. همانطور که در انتخابات 84 و 88 و انتخابات مجالس هفتم،‌هشتم و نهم پاسخ لازم را دادند. مردم همچنین در انتخابات دوره‌های سوم،‌دوم و چهارم شوراهای اسلامی نیز جواب را دادند.

بذرپاش افزود: این رویکرد که اخیرا در برخی از رگه‌های دولت مشاهده می‌شود انتهایش به دیکتاتوری ختم خواهد شد. این رگه‌ها در برخورد با منتقدان توافق‌نامه ژنو، در برخورد با رسانه‌های منتقد و در عزل و نصب‌های گسترده و بدون ضابطه و سیاسی دیده می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: رگه‌های این رویکرد دولت در اظهارنظرهایی مبنی بر انحلال مجلس و اینکه لبو فروش و راننده تاکسی اجازه اظهارنظر راجع به مسائل مهم کشور ندارند، دیده می‌شود. این رگه‌ها همچنین در اظهارنظرهایی همچنین تشکیل مجلس یکدست با دولت و یا بیان صریح تشکیل پارلمان وکیل‌الدوله مشاهده می‌شود. جا دارد رئیس جمهور تذکرات لازم را به این افراد که جزء همکارانشان و بعضی از زحمت‌کشان هستند،‌نیز بدهند.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس همچنین در تذکری دیگر با طرح این پرسش که چرا مردم و مجلس در ایران برای دوستان تیم مذاکره کننده نامحرم هستند، گفت: در چنین شرایطی دیده می‌شود که سنا و مردم آمریکا برای دولتمردان آمریکا محرم هستند. تقریبا در مجلس ما در جریان هیچکدام از بندهای توافق‌نامه نیستیم و احتمالا در آینده نیز نخواهیم بود. جا دارد همانقدر که دولتمردان آمریکا به سنا و مردم خود اعتماد دارند و نظرشان را محترم می‌دانند، دولتمردان ما نیز برای مجلس برآمده از رای مردم نیز اعتماد و احترام بیشتری قائل شوند.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد رئیس جلسه در پاسخ به این اخطار و تذکر گفت: آقای ترکان دارای تجربه طولانی مدیریت در عرصه کلان مدیریتی کشور است و از خانواده ایثار و شهادت به شمار می‌آیند. با توجه به این پیشینه انتظار همه نمایندگان این است که ایشان نقش جدی در افزایش تعامل دو قوه ایفا کند.

نایب رئیس مجلس ادامه داد: سخنان و تصمیماتی که اتخاذ می‌شود، می‌تواند نقش کلیدی را در تعامل و ارتقای کارآیی قوا و در نتیجه نظام داشته باشد. از این‌رو همه ما از هر سخن و کلامی که این کارآیی و کارآمدی و تعامل را در معرض آسیب قرار می‌دهد، باید به طور جدی پرهیز کنیم.

ابوترابی‌فرد همچنین در مورد تذکر دوم بذرپاش در مورد موضوع مذاکرات ژنو گفت: مجلس نمایندگانی در شورای عالی امنیت ملی دارد و از این منظر مسائل کلیدی نظام را رصد می‌کند. از این‌رو امیدوارم نظام جمهوری اسلامی از موضع اقتدار که امروز در عرصه سیاسی و اقتصادی برخوردار است، در مذاکرات و گفت‌وگو‌ها منافع ملی را به معنای واقعی کلمه پاسداری و حراست کند.

وی ابراز امیدواری کرد که به دغدغه‌های مبتنی بر اعتقاد و افزایش اقتدار نظام از سوی نمایندگان به ویژه در حوزه مذاکرات هسته‌ای توجه ویژه‌ای شود

پرشین تحلیل-دی92


.


قیمت طلا و ارز در دوشنبه کاهش یافت


بهای طلا در ایران با توجه به کاهش قیمت اونس جهانی و قیمت دلار در بازار آزاد کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، امروز دوشنبه بهای طلا در بازار ایران گرمی 87 هزار و 308 تومان بوده است.

با توجه به کاهش اونس جهانی و کاهش قیمت دلار قیمت انواع سکه نیز مانند قیمت طلا روند کاهشی داشته است.

پرشین تحلیل-دی92

نوع سکه قیمت دوشنبه (تومان)
سکه‌ تمام‌ طرح‌ جدید 854 هزار
سکه‌ تمام‌ طرح‌ قدیم 853 هزار
نیم سکه 432 هزار
ربع سکه 265 هزار
یک گرمی 170 هزار
هرگرم‌ طلای 18عیار 87 هزار و 308
هر مثقال طلا 378 هزار و 200
اونس جهانی 1254 دلار و 70 سنت
نوع ارز
دلار آمریکا 2905
یورو 3965

تایید اجرای تعهدات ایران از سوی آژانس


رویترز گزارش داد که یک گزارش محرمانه توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می دهد که ایران طبق توافق هسته‌ای بی سابقه‌اش با قدرت‌های جهانی حساس‌ترین فعالیت هسته‌ای‌اش را متوقف کرده است، اقدامی که زمینه را برای لغو برخی تحریم‌های غرب فراهم می کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی علاوه بر آن آمده است که ایران رقیق کردن ذخایر اورانیوم غنی شده با غنای بیست درصد را آغاز کرده است.

به گزارش رویترز در گزارش آژانس خطاب به کشورهای عضو آمده است : آژانس تایید می کند که در تاریخ 20 ژانویه سال 2014 ایران غنی سازی اورانیوم بالای 5درصد U-235 را در دو آبشار کارخانه غنی سازی سوخت پایلوت و 2 آبشار پایلوت و 4 آبشار کارخانه غنی سازی سوخت فردو که پیش از این برای این هدف استفاده می شد ، متوقف کرده است.

در گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی علاوه بر آن فهرستی از سایر اقداماتی که ایران تحت توافق هسته ای موقت با گروه 1+5 با آنها موافقت کرده است ذکر شده است.

این اقدامات شامل تعهد ایران درباره نساختن سایت‌های غنی سازی دیگر در طول مدت زمان توافق شش ماه است، گامی که می تواند برای مذاکرات درباره حل نهایی موضوع هسته ای ایران زمان بخرد


پرشین تحلیل-دی92



سه سقوط در ۱۹ روز


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، گرچه عملکرد 9 ماهه بازار سهام در سال 92 ، قابل تقدیر است اما یک ماهه اخیر برای اهالی این بازار به خصوص آنهایی که در ماه های گذشته نظاره گر بودند و دیرتر وارد گود سهام شدند، بسیار سخت گذشت.

تالار حافظ دی ماه را در حالی آغاز کرد که شاخص کل بورس با عبور از 48 رکورد جدید از ابتدای سال تا  پایان پاییز بازدهی 125درصدی را برای سهامداران را به همراه داشت.

*سه رکورد در این ماه

البته دی ماه در روزهای ابتدایی شاهد رکوردهای تازه تری برای این متیغر بازار بود. به این ترتیب که در اولین روز زمستان شاخص از 87 هزار واحد عبور کرد و چهل و نهمین رکورد خود را در کارنامه کاری بازار سرمایه ثبت کرد. روز سوم دی ماه نیز اهالی این بازار شاهد عبور شاخص از مرز 88 هزار واحد و ثبت پنجاهمین رکورد بودند.

این روند پس از سه روز استراحت کاری از 11 دی ماه از سرگرفته شد و ادامه یافت. تا جایی که در نیمه این ماه بود که شاخص کل بورس با فتح قله 89 هزار واحدی و عبور از نیمه آن ، امیدها را برای رسیدن به مرزهای 100 هزار واحدی تا پایان سال زنده کرد.

*بهانه های ریزش آغاز شد

اما از همان روز به بعد بود که بازار به بهانه های مختلف ناسازگاری آغاز کرد و سر به ریزش گذاشت. به این ترتیب که با بازپس گیری قله های فتح شده حتی تا کانال 83 هزار واحد نیز نزول کرد و بازدهی منفی 3٫5 درصدی را در دی ماه برای سهامداران ثبت کرد.

*سقوط های سنگین از نیمه ماه

در نگاهی به تقویم بازار سهام می بینیم که پس از فتح قله 89 هزار واحدی در 15 دی ماه ، شاخص کل در روندی نزولی قرار گرفت و در روز هفدهم همان ماه به کانال 88 هزار و در روز بیست و یکم به کانال 87 هزار واحدی بازگشت. اما اولین سقوط سنگین این بازار در روز 22 دی ماه بود که شاخص کل به مدار 85 هزار واحد رسید.

پس از آن با تلاش مدیران بازار سرمایه بازار برای دو  روز آرام گرفت اما دو مین سقوط سنگین در 25 دی ماه بازهم این متغیر را به مدار 85 هزار واحد عقب راند. این افت بازار در روند آرامتری ادامه پیدا کرد تا در نهایت با سقوط یک هزار و 200 واحدی شاخص کل در آخرین روز دی ماه ،پرونده اولین ماه زمستان 92 در حالی به پایان برسد که شاخص کل بیش از 3هزار واحد افت را در این ماه تجربه و در مدار 83 هزار واحدی قرار بگیرد.

اما واقعا چه اتفاقی در بازار سهام افتاد که سیر صعودی آن یک دفعه با نزولی پرسرعت همراه شد و این روند ادامه دار خواهد بود؟

* قهر سرمایه‌گذاران با بازار

اگر بخواهیم به بررسی دلایل این رویداد بپردازیم می توان به موارد ذیل اشاره کنیم در وهله اول باید گفت که مدت ها بود شاخص روند صعودی پرشتاب و بدون وقفه ای را تجربه می کرد و کارشناسان بارها به لزوم اصلاح و استراحت شاخص تأکید کرده بودند.

اما مشکل دیگر در ماهی که گذشت روفتار حقوقی های بزرگ بازار بود.در شرایط فعلی حقوقی ها معتقدند با وجود این ابهامات، قیمت سهام بسیاری از شرکت ها برای فروش جذاب است و این اعتقاد عرضه های سنگینی در شرایط بازار منفی به دنبال  داشت که به افت بازار دامن زد.

*اسناد دخل و خرج متهم ردیف اول

در کنار اینها بررسی بودجه سال آینده و ابهامات سند دخل و خرج کشور برای اهالی بازار سرمایه ، وزنه دیگری بود تا شاخص را به پایین بکشد. احتمال افزایش 5 برابری نرخ خوراک پتروشیمی ها از یک سود، رشد عوارض دولتی معادن و نرخ ارز در بودجه سال آینده باعث شد تا بازار سرمایه ترجیح دهد از سهام بزرگ و بنیادی به سمت سهام کوچک و سفته بازی حرکت کند. این اتفاق نیز از دیگر دلایل مهم نوسان شدید بازار بود.

*بدهکار بزرگ نفتی دلیل دیگر

اما در حالی دلایل بالا برگرفته از ذات بازار سرمایه است که در میانه ماه ، خبر دستگیری بدهکار بزرگ نفتی به بازار شایعات در تالار حافظ دامن زد. شایعه‌ای که در نهایت دو سقوط سنگین برای این بازار به دنبال داشت و باعث شد در آخرین هفته دی ماه بازار سهام شاهد افت سنگین بیش از 3هزار واحدی در دماسنج خود باشد.

این در حالی است که در حاشیه بازار سهام ریسک‌های سیستماتیک روز به روز در حال کاهش است. اجرای مفاد توافق نامه ژنو از آخرین روز دی ماه  و رفع تحریم های خودرویی ، بانکی و پتروشیمی می توانست آخرین روز از دی ماه را برای سهامداران روز روز به یادماندنی کند.

روزی که با جشن رفع تحریم ها شاخص سبز پوش شده و افت های گذشته را جبران کند اما این اتفاق نیفتاد و تالار حافظ در حالی با اولین ماه از فصل زمستان خداحافظی کرد که با افتی بیش از 1000 واحد ، سومین سقوط سنگین را برای دی ماه ثبت کرد.

*بهمن می‌تواند متفاوت باشد

اما کارشناسان بازار سهام معتقدند بهمن  می تواند متفاوت تر از ماهی که گذشت باشد مشروط بر آنکه بخشی از ابهامات و نگرانی های بازار برطرف شود تا سهامداران بتوانند با یخال اسوده تری استراتژی جدیدی برای روزهای پایانی سال طراحی کنند.

با نگاهی اجمالی به قطار اطلاعیه های 9 ماهه می بینیم که شرکت ها عملکردهای خوبی داشتند و در این مدت توانستند علاوه بر پوشش سود خود در بسیاری از موارد ، تعدیل مثبت نیز داشته باشند. بررسی این گزارش ها در صورتی که بهارستان نشینان به نگرانی های سرمایه گذاران بورسی پایان دهند می تواند ، دو ماه پایانی سال را نیز برای سرمایه گذاران به یاد ماندنی کند

پرشین تحلیل-دی92


.