وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت
وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

بورس و اوراق بهادار

لطفاً کمی متواضعانه نگاهی به پایین پایتان بندازید

کیفیت پایین خودروهای تولیدی داخلی، وابسته بودن قطعات و مونتاژی بودن برخی خودروها، عدم تنوع پس از گذران سالیان متمادی، مصرف سوخت بالا و عدم توان رقابت در داخل کشور و منطقه و سیستم فشل مدیریتی برد این بسته حمایتی رو کوتاه کرد.
آمریکا در رکود اقتصادی فرو رفت. این تیتر در ابتدای دوران ریاست جمهوری اوباما پای ثابت روزنامه ها و مقالات اقتصادی روزنامه ها و بنگاه های اقتصادی بود.

دولت آمریکا پس از پذیرفتن شرایط و قبول آن شروع به اصلاح برخی ساختارها و بسته های حمایتی کرد که یکی از آن ها کمک به خودروسازان آمریکایی را شامل می گردید. دولت آمریکا حدود 70 میلیارد دلار به جنرال موتورز و کرایسلر که بیش از 200 هزار کارگر داشت کمک کرد تا این دو شرکت سرپا بایستند تا بتوانند این دوره گذار را پشت سر بگذارند.

حال در دوران رکود اقتصاد ایران، دولت روحانی نیز اقدامی مشابه انجام داد و قرعه بسته خروج از رکود این بار به نام خودروسازان درآمد و بانک مرکزی نزدیک به 3000 میلیارد تومان به این گروه اختصاص داد.

اما با کمی ریزبینی به این دو بند، می توانیم بگوییم هر گردی گردو نیست و لزوماً نسخه آمریکایی برای ما نمی تواند مفید باشد.

کیفیت پایین خودروهای تولیدی داخلی، وابسته بودن قطعات و مونتاژی بودن برخی خودروها، عدم تنوع پس از گذران سالیان متمادی، مصرف سوخت بالا و عدم توان رقابت در داخل کشور و منطقه و سیستم فشل مدیریتی برد این بسته حمایتی رو کوتاه کرد.

شاید بتوان بطور قطع به یقین گفت بدترین انتخاب برای بسته خروج از رکود گروه خودروسازان بود.

بسیاری مقالات در مذمت این طرح گفته شده است و ما نمی خواهیم بیش از این به این موضوع بپردازیم. نقد منصفانه ایی انجام دادیم و زین پس به جای غر زدن می خواهیم به بسته های جایگزین بپردازیم.

دولت بارها اعلام کرده که توان خود را معطوف به خروج کشور از رکود، رشد اقتصادی، کاهش معضل بیکاری و همچنین احیای صنایع و رونق بورس می خواهد بکند.

پس لطفا کمی متواضعانه نگاهی به پایین پایتان بندازید و متروسازان را دریابید.

طرح و گسترش خطوط مترو از دیرباز مورد توجه دولت، مجلس و شهرداری بوده و همدلی کامل بین قوای نظام در این مبحث وجود دارد. جالب است بدانیم که صنعت مترو را در حال حاضر در کشورمان می توانیم در سرفصل پروژه های عمرانی تعریف کنیم.

اگر وام به جای خودروسازان به شرکت های پیمانکاری مترو تعلق می گرفت این شرکت ها می توانستند لااقل یک نفسی تازه کنند و ادامه مسیر را با قدرت پیش ببرند.

مگر نه این است که در ساخت خطوط مترو نیازمند بتن ریزی و استفاده از سیمان که صنعت مادر هست وجود دارد. نگاه گذرایی به صنایع سیمانی نشان می دهد این گروه با انبارهایی لبالب پر مواجه هستند و برخی شرکت ها کوره های خود را از مدار خارج نموده اند.

مگر نه این است که برای گسترش مترو نیاز به فولاد و میلگرد وجود دارد و مگر نه این است که ایستگاه های مترو نیازمند کاشی و سرامیک برای تجهیز هستند.

پس از حفر تونل برای راه اندازی نیازمند ترانس ها، پست های برق و کابل های و خطوط فشار قوی و ضعیف هستیم. آیا نمی توانستیم با این کار کمکی به صنایع برقی مان بکنیم.

مگر نه این است که می توان از شرکت مپنا که اتفاقا یکی از شرکت های بزرگ بورسی نیز هست و در زمینه لوکوموتیوهای مترو و تعمیر و نگهداری خطوط مترو دستاوردهایی دارد، کمک گرفته شود.

آیا نمی توانستیم به شرکت واگن پارس کمک کنیم تا واگن های مورد نیاز مترو را ساخته و تحویل دهد و این صنعت کاملا بومی گردد.

و آیا شرکت ذوب آهن که در تلاش هست با کمک متخصصین داخلی صنعت ریل سازی را متحول کند و تولیدات استاندارد برای بازارهای جهانی بسازد به نیاز متروسازان پاسخ بگوید.

کشور ما یکی از مصرف کنندگان بالای انرژی و بنزین محسوب می شود و بارها دولت به خاطر یارانه و واردات بنزین گله مند بوده، آیا نمی توانست با این کار کمکی به حل کاهش مصرف سوخت و پایین آوردن میزان آلایندگی و کاهش ترافیک کند.

و نکته جالب توجه به گفته مدیران وزارت نفت، ایران جزو بیشترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه ایی است و در صورتی که نتواند تا سال 2018 این میزان را کاهش دهد، مشمول جریمه های سنگین و حتی مالیات بر فروش نفت می شود. در چنین شرایطی دولت با تخصیص وام به خودروسازان جاده را برعکس طی می کند.

با مروری چند باره بر صنایع دخیل در این پروژه ملی می توانیم شاهد باشیم که اکثر صنایع که اتفاقا در بازار سرمایه نیز حضور دارند به نوعی به چرخه تولید برمی گردند و رونق در صنعت جای رکود را می گیرد. در چنین فضایی است که سرمایه گذار داخلی و خارجی با امیدواری و چشم انداز مثبت راضی می شود، سرمایه خود را به سمت صنعت و بورس روانه کند.

امیدواریم که مدیران کشور برای خروج از بحران رکود نگاهی ویژه به این صنعت داشته باشند. زیرا که نوشدارو پس از مرگ سهراب فایده ایی ندارد.


معامله 999 قرارداد در رینگ طلایی بورس کالا

در معاملات دیروز رینگ طلایی بورس کالای ایران 999 قرارداد آتی سکه معامله شد که در این میان سهم سررسید دی 49 تعداد 38 قرارداد ، سررسید اسفند 94 تعداد 38 قرارداد ، سررسید اردیبهشت 95 تعداد 124 قرارداد و در نهایت سررسید تیر 95 تعداد 799 قرارداد بود

به گزارش بورس نیوز به نقل از واحد معاملات آتی سکه کارگزاری بانک سامان دیروز شنبه مورخ 28/09/94 در بازار معاملاتی قراردادهای آتی سکه در سررسید های مختلف 999 قرارداد معامله شد.

در سررسید معاملاتی دی 94 (GCDY94) 38 قرارداد معامله و 1293 موقعیت باز باقی ماند و در نهایت قیمت تسویه این سررسید به 916031 تومان رسید. معاملات در این سررسید با قیمت 915500 تومان شروع و با قیمت 916500 تومان خاتمه یافت. این سررسید با میانگین وزنی قیمت معاملات 916031 تومان که حاکی از رشد 0.08 درصدی بود در پایین ترین قیمت معامله 915000 تومان و در بالاترین قیمت عدد 916500 تومان را تجربه نمود.

در سررسید معاملاتی اسفند 94 (GCES94 ) 38 قرارداد معامله و 2243 موقعیت باز باقی ماند و در نهایت قیمت تسویه این سررسید به 916500 تومان رسید. معاملات در این سررسید با قیمت 916500 تومان شروع و با قیمت 916500 تومان خاتمه یافت. این سررسید با میانگین وزنی قیمت معاملات 916500 تومان که حاکی از رشد 0.11 درصدی بود در پایین ترین قیمت معامله 915500 تومان و در بالاترین قیمت عدد 916500 تومان را تجربه نمود.

در سررسید معاملاتی اردیبهشت 95(GCOR95 ) 124 قرارداد معامله و 4215 موقعیت باز باقی ماند و در نهایت قیمت تسویه این سررسید به 920201 تومان رسید. معاملات در این سررسید با قیمت 919500 تومان شروع و با قیمت 920000 تومان خاتمه یافت. این سررسید با میانگین وزنی قیمت معاملات 920201 تومان که حاکی از رشد 0.06 درصدی بود در پایین ترین قیمت معامله 919000 تومان و در بالاترین قیمت عدد 921000 تومان را تجربه نمود.

در سررسید معاملاتی تیر 95 ((GCTR95 799 قرارداد معامله و 9971 موقعیت باز باقی ماند و در نهایت قیمت تسویه­ی این سررسید به 923503 تومان رسید. معاملات در این سررسید با قیمت 923500 تومان شروع و با قیمت 924000 تومان خاتمه یافت. این سررسید با میانگین وزنی قیمت معاملات 923503 تومان که حاکی از رشد 0.06 درصدی بود، در پایین ترین قیمت معامله 923000 تومان و در بالاترین قیمت عدد 924000 تومان را تجربه نمود

معامله 999 قرارداد در رینگ طلایی بورس کالا

نوسانات انس جهانی طلا :

دیروز در بازارهای جهانی، انس تعطیل بود و 1066 دلار باقی ماند.

نوسان قیمت دلار :

قیمت دلار دیروز با نوساناتی که داشت در 3641 تومان بسته شد

معامله 999 قرارداد در رینگ طلایی بورس کالا

اخبار موثر

افت اونس با تقویتنرخ بهرهدر کنار افزایش دلار سبب شد تا هفته ی آینده نیز کاهشیپیش بینیشود. سرمایه گذاران در شرایط کنونی ترجیح می دهند به جای خرید طلا در بازار ارز سرمایه گذاری کنند که در صورت ادامه ی روند صعودی دلار، طلا با کاهش بیشتری روبرو خواهد شد. موسسه مالی کردیت اگریکول در تازه ترین گزارش خود اعلام کردقیمت طلادر اوایل سال 2016 میلادی تحت فشار ادامه ی روند صعودی دلار قرار خواهد داشت و اونس در شش ماه نخست به 1000 دلار خواهد رسید. البته برخی از کارشناساناقتصادی و سرمایه گذاران معتقد هستند طلا در بلند مدت با افزایش روبرو خواهد شد. زیرا نگرانی های مربوط به افزایشنرخ بهرهبه اندازه کافی موجب افت طلا شده است و اتفاقات جدیدی می توانداقتصادجهانی را از رشد و رونق بازدارد و در ضمناقتصادآمریکا نیز به طور واقعی بهبود نیافته است

میزان حباب :

با توجه به قیمت دلار و انس،قیمت واقعی سکه (ذاتی) 918590 بود و با توجه به قیمت فعلی، 1590 تومان حباب منفی داشت!!

بدانیم که : سکه های موجود در کشور به دو دسته ی بهارآزادی(طرح قدیم) و امامی (طرح جدید) تقسیم می شوند.

اشتباه خریداران در ارزش گذاری "وسکاب"

با توجه به اینکه طبق اطلاعیه منتشر شده از طرف این شرکت به حق تقدم های سکاب سودی تعلق نمی گیرد، با فرض مشارکت دارندگان حق تقدم در افزایش سرمایه، NAV سهام ناشی از حق تقدم ها کمتر از 1300 ریال خواهد بود.
شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک ها جهت جلوگیری از خروج وجه نقد، استفاده از فرصت های بازار و بهبود پرتفوی سرمایه گذاری های خود قصد انجام افزایش سرمایه 16 درصدی از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی را داشته که در همین راستا حق تقدم سهام این شرکت در بازار مورد عرضه قرار گرفت.

به گزارش بورس نیوز، عرضه این حق تقدم ها که برای سرمایه شرکت صورت گرفته در حال حاضر در محدوده قیمتی 107 ریال در بازار مورد معامله قرار می گیرد، در حالی که هر سهم این شرکت در حدود 1060 ریال داد و ستد می شود، از طرفی NAV هر سهم "و سکاب" با سرمایه 3 هزار میلیارد ریالی 1405 ریال بوده که با فرض انجام افزایش سرمایه و سرمایه 3500 میلیارد ریالی، NAV با سرمایه جدید حدود 1347 ریال می گردد.

بر اساس این گزارش، با توجه به اینکه طبق اطلاعیه منتشر شده از طرف این شرکت به حق تقدم های سکاب سودی تعلق نمی گیرد، با فرض مشارکت دارندگان حق تقدم در افزایش سرمایه، NAV سهام ناشی از حق تقدم ها کمتر از 1300 ریال خواهد بود.

با توجه به این محاسبات در حال حاضر قیمت سهام 1060 ریال و در حدود 78 درصد NAV معامله می گردد. با این حال حق تقدم که سودی به آن تعلق نمی گیرد و با فرض مشارکت دارندگان حق تقدم در افزایش سرمایه، در قیمت 1107 ریال (هزار ریال مبلغ اسمی بعلاوه 107 ریال ارزش حق تقدم در بازار) و در حقیقت در حدود 89 درصد NAV هر سهم معامله می گردد.

به عبارتی، سهامی که ریسک کمتری از حق تقدم دارند و سود نقدی به آنها تعلق دارد، در حال حاضر ارزان تر از حق تقدم معامله می شود و به نظر می رسد که خریداران، حق تقدم سهام را به اشتباه قیمت گذاری کرده و بر اساس آن تقاضای خرید دارند چرا که با این مفروضات و تحلیل، به نظر می رسد قیمت ها بعد از برگزاری مجمع تعدیل شوند.

در پایان این گزارش گفتنی است، با توجه به تمامی موارد ذکر شده، به نظر می رسد بر روی حق تقدم سهام "وسکاب" سفته بازی صورت گرفته و بهتر است صندوق بازنشستگی کارکنان بانک نیز در این خصوص و برای آگاهی سهامدارن و فعالان بازار سرمایه اقدام به ارائه شفاف سازی کند تا با روشن شدن موضوع، ترمز حرکات اینچنینی سفته بازان کشیده شود.

آغاز دوره آموزش نخبگان بورس از 7 دی ماه

نخبگان بورس علاوه بر سرمایه گذاری موفق شخصی خودشان می توانند دیگران را نیز راهنمایی کنند،می توانند مشاور در شرکت های سرمایه گذاری باشند.

دوره آموزش نخبگان بورس خانه سرمایه، دوره جدید و خلاقانه ای است که با یک رویکرد تخصصی در حوزه بورس، مدیریت سرمایه و هدف گذاری برای موفقیت در بازار بورس طراحی شده است. مجموعه خانه سرمایه با پشتوانه برگزاری دو دوره موفق نخبگان، به صورت گام به گام به پرورش افرادی می پردازد که بتوانند با کسب آگاهی لازم در بازار بورس و دیگر بازار های مشابه همچون آتی سکه و بازار های جهانی سرمایه گذاری موفقی داشته باشند به نحوی که سود بسیار قابل توجهی در مدت مشخص به دست بیاورند.

نخبگان بورس علاوه بر سرمایه گذاری موفق شخصی خودشان می توانند دیگران را نیز راهنمایی کنند، می توانند مشاور در شرکت های سرمایه گذاری باشند و...

این دوره توسط یک تیم اجرایی متخصص و شناخته شده راه اندازی شده، که سعی دارند تا با همراه کردن دو علم تحلیل تکنیکال و بنیادی ،دانش پذیران را کاملا با بازار بورس آشنا کنند تا در یکی از این دو علم متخصص حرفه ای شوند. در دوره نخبگان خانه سرمایه هدف، انتقال علم تحلیل و تجربه بازار در کنار هم به شرکت کنندگان دوره است.

شناخت بازار و کسب اطلاعات مالی، موفقیت در معاملات و و کنترل هوشمندانه رفتارهای سرمایه گذاری شایسته کسانی است که با انگیزه و هدفمند برای آموزش برنامه ریزی می کنند به شما توصیه می کنیم، پیش از هرگونه ورود به بازار سرمایه، با آموزش صحیح، مجهز به ابزار آگاهی و تجربه باشید.

دوره جامع نخبگان، شامل 5 ترم است و در هر ترم 2 درس آموزش داده می شود.

دوره سوم و پایانی سال 94 نخبگان ، از دوشنبه 7 دی ماه 1394 در روزهای شنبه و دوشنبه ساعت 17 الی 20 برگزار می شود، جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به تارنمای خانه سرمایه به آدرس www.khanesarmaye.com/nokhbegan مراجعه نمایید.

افت رونق در بازار ناشی از کمبود نقدینگی

بازار امروز برق بورس انرژی، تحت تأثیر کمبود نقدینگی، بازاری کم رمق بود؛ هرچند نمادهای بارپایه با کاهش قیمت همراه شدند اما کمبود نقدینگی ناشی از اتمام اعتبار تعداد زیادی از شرکت‌های توزیع نیروی برق مانع از افزایش حجم و ارزش معاملات شد.

گزارش بازار:

به گزارش بورس نیوز به نقل از گروه خبر و تحلیل بازار برق کارگزاری مبین سرمایه در معاملات امروز شنبه 94.09.28 در بازار برق بورس انرژی 3,847 مگاوات برق به ارزش 33 میلیارد و 570 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت که نسبت به روز معاملاتی گذشته کاهش 79 درصدی را نشان می‌دهد.

در معاملات امروز میانگین وزنی قیمت (میانگین وزنی کل معاملات بارپایه روزانه نماد‌های معامله شده در بازار برق بورس انرژی) شیب نزولی و ملایم خود را حفظ و کاهش 0.3 درصدی را به ثبت رساند.

نمودار میانگین وزنی قیمت:

همانطور که در نمودار میانگین وزنی قیمت، مشاهده می شود؛ روند نزولی و ملایم قیمت در معاملات امروز نیز پایدار ماند و قیمت همچنان زیر 365,000 ریال قرار دارد.

بازار امروز برق بورس انرژی، تحت تأثیر کمبود نقدینگی، بازاری کم رمق بود؛ هرچند نمادهای بارپایه با کاهش قیمت همراه شدند اما کمبود نقدینگی ناشی از اتمام اعتبار تعداد زیادی از شرکت‌های توزیع نیروی برق مانع از افزایش حجم و ارزش معاملات شد. به نظر می‌رسد با واریز اعتبارات جدید به حساب خریداران، شاهد رونق دوباره در بازار باشیم. معاملات امروز تنها در نمادهای بار پایه به انجام رسید و در تابلوهای دیگر بازار برق معامله‌ای به ثبت نرسید.

    آمار معاملات امروز به تفکیک نماد‌های معاملاتی:

 

بررسی روند نماد 13941008 :

نمودار زیر روند قیمت در نماد بارپایه 13941008 را نشان می‌دهد. همانطور که مشخص است در ابتدای دوره قیمت روندی با ثبات در محدوده 370,000 ریال داشته که در انتهای دوره شیب نزولی به خود گرفته و در حال حاضر در محدوده 364,000 ریال قرار گرفته است.

روند سال گذشته این نماد همانطور که در تصویر مشاهده می شود در ابتدای دوره روندی صعودی بوده و پس از افزایش تا محدوده 395,000 ریال در انتهای دوره شیب نزولی به خود گرفته و تا قیمت 372,000 ریال کاهش یافته است.

در این نماد تا به امروز 3,205 مگاوات برق مورد معامله قرار گرفته است که بیشترین حجم معاملات مربوط به معاملات 18.09.1394 با 1,136 مگاوات می‌باشد.