وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت
وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

بورس و اوراق بهادار

آکنتور بترانس بکاب و بکام

دو نماد کنتور سازی و ایران ترانسفو نیز از آغاز حرکت جدید خبردادیم. هر دو نماد در این روز برگشت مثبتی داشتند. در نماد کنتور سازی که طی دو مرحله سرمایه خود را به 500 میلیارد ریال افزایش خواهد داد مرحله اول این طرح رادر اواخر آذر ماه گفته میشود اجرایی خواهد کرد و به این ترتیب سرمایه 200 میلیاردی را به 350 میلیارد ریال افزایش خواهد داد.. این شرکت قراردادی به ارزش 3میلیون دلار جهت صادرات یک میلیون و 200 هزار دستگاه کنتور با تاجیکستان منعقد نموده است از سوی دیگر راه اندازی خطوط تولید انواع بردهای الکترونیکی با هدف افزایش میزان صادرات و راه اندازی خط تولید انواع کنتورهای دیجیتالی آب در مراحل پایانی خود قراردارد .در نماد ایران ترانسفو نیز شرایطی مشابهی را دارد این در حالی است که بازیگران سهم اعتقاد به همخوانی قیمت این نماد با مپنا دارند .در این نماد کماکان سینافرآیند عرضه کننده میباشد.در نماد کابل شهید قندی نیز که درسه روز اخیر با اصلاح قیمت همراه شده است خبر میرسد مجوز تغییر کاربری یک از زمین هایش به مساحت25000متر را دریافت نموده است از سوی دیگر این نماد اخیرا کارخانه روکش سیمی را به سرمایه گذاری توسعه معادن فلزات واگذار نموده است .د رنماد جوشکاب یزد که گویا تعویق افزایش سرمایه 900درصدی عامل برای اصلاح قیمت سهم شده ست

گروه پتروشیمی



. بر اساس خبر منتشر شده شرکت ملی صنایع پتروشیمی به نمایندگی از دولت طرح افزایش قیمت هر مترمکعب گاز پتروشیمی از سه سنت فعلی به13سنت را در قالب لایحه بودجه سال 1393 تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده است. هرچند بر اساس پیگیری های این خبر از شرکت ملی صنایع پتروشیمی و نیز مجلس شورای اسلامی، حاکی از آن است که در روزهای آینده در جلسه ای مشترک، در این خصوص تصمصم گیری می شود. بر پایه اطلاعات واصله، قیمت گاز تحویلی به پتروشیمی ها باید در کمیته پتروشیمی کمیسیون صنایع با حضور مسولین وزارتخانه های نفت و صنایع بررسی و مصوب شود. معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی چندی پیش در گفت و گو با خبرنگار شانا، گفته بود: شرکت ملی صنایع پتروشیمی خواستار تعیین قیمت خوراک بر مبنای نظام عرضه و تقاضا و فروش محصولات بر مبنای فوب خلیج فارس است. شایعات در خصوص پیش بینی افزایش قیمت خوراک گازی و اثرات آن بر شرکت های مختلف صنعت پتروشیمی همواره معاملات این گروه را در بازار سرمایه تحت الشعاع قرار داده است. بر پایه اطلاعات موجود تغییر نرخ خوراک گازی بر شرکت های پلیمر ساز مانند پتروشیمی جم، مارون و شازند که خوراک مایع استفاده می کنند تاثیری نخواهد داشت و حتی شایعه تخفیف نرخ خوراک گازی نیز می باشد از طرفی اوره سازهایی مانند شیراز نیز به دلیل رشد قیمت جهانی اوره این افزایش قیمت را می توانند جبران کنند و به نظر می رسد بیشترین تاثیر منفی را زاگرس و پتروشیمی پردیس از این افزایش نرخ خواهند پذیرفت. همچنین غدیر، تاپیکو و نفت و گازپارسیان نیز به دلیل در اختیار داشتن سهام پتروشیمی ها در پرتفوی خود از این موضوع تاثیر خواهند پذیرفت. همچنین لازم به ذکر است که کمبود گاز و قطع آن در برخی مجتمع های پتروشیمی نظیر فن آوران نیز همچنان به عنوان یکی از ریسک های صنعت شیمیایی در هفته های پیش رو بر جو معاملاتی آنها تاثیر گذار خواهد بود.
.البته باید دقت داشت که اگر افزایش قیمت خوراک تایید شود باید انتظار داشت که نرخ محصولات نیز به نرخ جهانی افزایش یابد که این مهم اثرات مثبتی را در بر خواهد داشت. در نماد پتروشیمی خلیج فارس نیز با توجه به آنکه خوراک مصرفی زیرمجموعه هایش عمدتا مایع است فرصتی ایجاد شده است که با اصلاح اخیر با ارزش ذاتی خود متناسب شود

خبری از پتروشیمی ها ...


پتروشیمی پردیس ارسال لایحه افزایش نرخ خوراک از 70 به 325 تومان در حالی  است که این شرکت با خوشبینی تمام نرخ گاز را در بودجه 734 ریال اعلام نموده است در صورت تصویب این لایحه هزینه ای بالغ بر 3240 میلیارد ریال بر شرکت تحمیل و تعدیل منفی24درصدی را برایش به همراه خواهد داشت.

پتروشیمی خراسان در حالی نرخ گاز را در بودجه 850 ریال برآورد نموده است که نرخ 325 تومانی گاز برای نیم سال دوم16 تومان و برای سال آینده 34 تومان افزایش هزینه را بر روش خراسان تحمیل خواهد کرد. البته خراسان در نیمه دوم سال نرخ اوره 293 دلار برآورد نموده که بازهم در صورت اجرای طرح توان تعدیل مثبت خود را حفظ خواهد کرد.

پتروشیمی فن آوران در عین حال که نرخ متانولی که در بازارهای جهانی به 550 دلار افزایش یافته را با 350 دلار و نرخ حمل را 100 دلار!! برآورد نموده است اما نرخ خوراک دریافتی را با گاز 1317 ریال براورد نموده که با احتساب افزایش قیمت به 3250 ریال حدودا 1300 ریال سود شرکت را معادل 23درصد تحت تاثیر قرار میدهد البته نکته منفی دیگر به دلیل آنکه از ماهشهر گاز تهیه میکند طبق اعلامیه ارسالی به دلیل افزایش سرمایه بیش از و کمبود گاز ،خوراک شرکت قطع که منجر به قطع تولید شده است این شرکت تا 24 آذر ماه موفق به پوشش 77درصدتویلید متانول و 74 درصد تولید اسید استیک شده است .

پتروشیمی زاگرس اما در این نماد شرایط بغرنج تر است حداقل روی کاغذ، زاگرس نرخ خوراک را 767 ریال براورد نموده که با افزایش خوراک 275 تومان معادل 45 درصد هزینه و سودآوری را تحت الشعاع قرار میدهد و سود شرکت را به 325 تومان کاهش خواهد داد.در این میان نرخ ارز را نیز 3000 تومان برآورد کرده که این مهم نیز دست شرکت را در کاهش اثرات منفی کوتاه میکند.

پتروشیمی شیراز با توجه به برنامه تولید یک میلیون تنی اوره تا تابستان 93 این نماد مورد توجه بازار قرار گرفته است و برآورد میشود به سودی بیش از 300 تومان در یک سال آتی دست یابد . از سوی دیگر افزایش احتمالی نرخ خوراک بر این نماد نیز اثر گذار میباشد به نحوی که این شرکت نرخ خوراک را80 تومان برآورد نموده و 21 درصد بر سود شیراز معادل 310 ریال تاثیر منفی خواهد گذاشت .این در حالی است که نرخ اوره را 300 دلار براورد نموده که با افزایش قیمت جهانی اثر منفی افزایش نرخ گاز کمتر خواهد شد.
(اثرات افزایش قیمت جهانی لحاظ نشده )

شصفها

پتروشیمی اصفهان همچنان با قطعی خوراک گاز روبرو است و تولید در این مجتمع متوقف است.این در حالی است که حمید ستوده‌فر، به سمت مدیر عاملی پتروشیمی اصفهان منصوب شد. گفته می شود برای بازگشایی نماد نیاز به پی گیری قانونی مطالبات این مجتمع از شرکت فونیکس است. همچنین باید  اطلاعاتی مبنی بر تکمیل گزارش های سه ماه فروش و تولید پتروشیمی اصفهان جمع آوری و به سازمان بورس ارایه شود.در همین حال گفته می شود مذاکراتی برای از سرگیری خوراک این مجتمع توسط هیات مدیره و پالایشگاه اصفهان آغاز شده، اما گویا مسوولان پالایشگاه اصفهان برقراری خوراک این مجتمع را منوط به پرداخت بدهی ها کرده اند. این در حالی است که آخرین معاملات صورت گرفته در نماد به 20 تیر 91 باز میگردد

بانک سینا


بانک سینا با پتانسیل های متعددی برای رشد برخوردار است از جمله دارابودن 10 درصد توسعه مبین و 5 درصد مخابرات که بالغ بر 170 تومان به ازای هرسهم این بانک نماد مخابرات ایران را در دست دارد و در بازار این شائبه ایجاد شده است که سینان بلوک مبین را به فروش خواهد گذاشت از سوی دیگر پوشش مناسب 68 درصدی این نماد بانکی انتظار تعدیل 40 تا45 تومان را برای نماد ایجاد نموده است از سوی دیگر طی دیدار رییس کل بانک مرکزی از بانک سینا ضمن انتقاد از موضوع برداشت از حساب بانک ها اظهار داشت اقدامات ما اکنون به سمت رفع ابهامات گذشته و تلاش تا حصول نتیجه مطلوب خواهد بود. گفته میشود بالغ بر119 میلیارد تومان با توجه به مصوبه 18 بهمن 90  بانک مرکزی از حساب این بانک برداشت شد