وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت
وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

بورس و اوراق بهادار

کدام پالایشگاه ها از مصوبه هیأت دولت تأثیر مثبت بیشتری می پذیرند؟

در جلسه یکشنبه هفته جاری هیأت دولت، مصوبه کمیته ثبات بازار سرمایه در خصوص پالایشگاه ها به تصویب رسید و براساس آن برای شرکت های پالایشی جهت ارتقاء کیفیت فرآورده های اصلی و سوخت هوایی آنها یک دوره پنج ساله تعیین گردید.
در جلسه یکشنبه هفته جاری هیأت دولت، مصوبه کمیته ثبات بازار سرمایه در خصوص پالایشگاه ها به تصویب رسید و براساس آن برای شرکت های پالایشی جهت ارتقاء کیفیت فرآورده های اصلی و سوخت هوایی آنها یک دوره پنج ساله تعیین گردید.

در همین ارتباط، معاون سابق سازمان خصوصی سازی در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: فرآورده های تولیدی شش شرکت پالایشگاهی فعال در بورس می بایست براساس استانداردهای تولید شرکت غیر بورسی پالایش نفت شازند کیفی سازی شوند.

این در حالی است که نماد معاملاتی شرکت های مذکور به دلیل ابهام در صورت های مالی و پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی جاری ناشی از عدم تعیین تکلیف نرخ خوراک مصرفی و قیمت فروش محصولات متوقف مانده است.

غلامی به مصوب هیأت دولت مبنی بر محاسبه قیمت پنج فرآورده اصلی و سوخت هوایی مطابق سال 93 و بدون اعمال کیفی سازی اشاره کرد و گفت: اجرای این برنامه مانع از زیان دهی مجموعه های پالایشی می شود. چراکه به طور قطع در غیر این صورت شرکت های مذکور زیان محقق می کردند.

وی با اشاره به آثار مثبت ناشی از تعویق پنج ساله اجرای طرح کیفی سازی بر مجموعه های پالایشی، در این خصوص افزود: این امر بر وضعیت سودآوری شش مجموعه پالایشی آثار مثبتی اعمال می کند که در این بین اثرپذیری مجموعه ها از این مصوبه متفاوت خواهد بود.

معاون سابق سازمان خصوصی سازی افزود: براساس آخرین اطلاعات موجود، طرح کیفی سازی در شرکت پالایش نفت تهران در مراحل پایانی به سر می برد و علاوه بر آن، "شبندر" و "شاوان" تا اوایل سال آینده طرح مذکور را به طور کامل اجرا می کنند.

این در حالی است که مجموعه هایی همچون پالایش نفت شیراز، تبریز و به ویژه اصفهان تاکنون پروژه کیفی سازی را اجرا نکرده اند و به نظر می رسد به دلیل عدم پرداخت هزینه های مترتب از این بابت و در مقابل آن فروش محصولات تولیدی براساس قیمت های سال 93 بیشترین تأثیر مثبت را از به تعویق افتادن اجرای طرح کیفی سازی بپذیرند.

غلامی در خاتمه به افت بهای نفت نیز اشاره کرد و گفت: اگرچه همه شرکت های پالایشی از اجرای این مصوبه ذینفع هستند، اما نباید فراموش کنیم که روند کاهشی قیمت هر بشکه نفت در بازارهای جهانی آثار منفی را بر درآمدهای حاصل از فروش فرآورده های تولیدی این مجموعه ها اعمال می کند. از این رو انتظار می رود نماد معاملاتی شرکت های مذکور در اسرع وقت و پس از رفع ابهام کامل قیمت خوراک مصرفی و فروش محصولات تولیدی که عامل اصلی توقف نماد بوده، بازگشایی شوند.

سوالات و ابهامات سهامداران "شکف" در خصوص توقف نماد

نزدیک به یکسال از بسته شدن نماد شرکت سهامی کف با نماد شکف متاسفانه هیچ اطلاعاتی از بازشدن این نماد در دست نیست و سهامداران خرد وضعیف از این وضعیت دچار ضرر وزیان شده اند.
از وکیل بورس در خصوص "شکف سوالاتی شده است که پاسخ آنها را در ذیل می خوانید:

پرسش:

با سلام 

علی رغم نزدیک به یکسال از بسته شدن نماد شرکت سهامی کف با نماد شکف متاسفانه هیچ اطلاعاتی از بازشدن این نماد در دست نیست و سهامداران خرد وضعیف از این وضعیت دچار ضرر وزیان شده اند.

بر طبق قانون سال 1384 مجلس شورای اسلامی در رابطه با بورس چرا شرکت بورس و نهادهای نظارتی پیگیر این موضوع نبوده و نسبت به حل و باز شدن نماد این شرکت اقدام نمی کنند و هیچ اعلامیه و اگهی هم جهت اطلاع سهامداران این شرکت صادر نمی کنند .

به کجا باید شکایت برد از این همه بی دقتی و عدم پیگیری حقوق مردم و سهامداران چرا کسی از مدیران این شرکت بازخواست نمی کند.

منتظر پاسخ صریح و شفاف شما هستیم .
من الله توفیق

پاسخ وکیل بورس:

بر اساس بند دال ماده 1 و 2 دستورالعمل توقف نماد ، چنانچه عامل توقف نماد به علت عدم تایید یا تردید حسابرس یا بازرس قانونی شرکت در خصوص صورت های مالی شرکت باشد ، توقف نماد تا رفع مانع ادامه خواهد داشت.لذا به نظر می رسد توقف نماد شرکت مورد نظر شما نیز به این علت بوده و متاسفانه قانون خاصی که مدتی برای تعیین تکلیف و بازگشایی نماد چاره اندیشی نموده باشد وجود ندارد.

در چنین حالتی سهامداران صرفاً می توانند از طریق اداراه نظارت بر ناشرین سازمان بورس و همینطور بازرس قانونی شرکت نسبت به ارائه شکایات و انتقادات خود اقدام نمایند

دلار 5500 تومانی دور از ذهن نیست !

مقصد نقدینگی کنونی موجود را بازار پول (اوراق مشارکت و سپرده های بانکی) اعلام کرد و افزود: در چند ماه اخیر، ریزش های مکرر بازار سرمایه منجر به عدم اطمینان سرمایه گذاران از بازار فوق شده به گونه ای که اخبار منفی بیشترین تأثیر را در رفتار سرمایه گذاران داشته
در شرایط کنونی، ادامه روند منفی بازار سهام به دلیل عوامل بنیادی و سیستماتیک داخلی و بین المللی از جمله، کاهش 60 درصدی نرخ هر بشکه نفت خام، عدم حصول توافق در مذاکرات هسته ای در سوم آذر ماه سال جاری و سکون بخش واقعی اقتصاد کشور بوده است به گونه ای که بازار سرمایه متاثر از عوامل یاد شده در حالت رکود و نزول قرار گرفته است.

مدیر سرمایه گذاری شرکت بیمه اتکایی ایرانیان در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن بیان مطالب فوق با اشاره به کاهش های پی در پی قیمت نفت و ایجاد شرایطی منفی در بازار سهام، اظهار داشت: قیمت نفت 72 دلار در بودجه سال آینده دولت؛ ابهامات موجود در نرخ خوراک شرکت های پتروشیمی و همچنین میزان بهره مالکانه معادن در مجلس در حال بررسی است و احتمال ایجاد کسری بودجه دولت با توجه به شرایط کنونی حاکم بر اقتصاد دور از ذهن نمی باشد.

جاویدی، مقصد نقدینگی کنونی موجود را بازار پول (اوراق مشارکت و سپرده های بانکی) اعلام کرد و افزود: در چند ماه اخیر، ریزش های مکرر بازار سرمایه منجر به عدم اطمینان سرمایه گذاران از بازار فوق شده به گونه ای که اخبار منفی بیشترین تأثیر را در رفتار سرمایه گذاران داشته و اخبار مثبت از جمله تعویق کیفی سازی پالایشگاه ها و احتمال کاهش نرخ خوراک و بهره مالکانه بی تأثیر بوده اند.

وی در خصوص شاخص بازار سهام نیز گفت: در سال جاری، سرمایه گذاران فعال بازار سهام به طور میانگین حدود 25 درصد از سرمایه خود را به دلیل سیر نزولی بازار سهام از دست داده اند این در حالی است که در مدت زمان فوق شاخص بورس تنها با افت حدود 16 درصدی مواجه شده است .

جاویدی، سرمایه گذاری در سهام شرکت هایی که از شرایط تحریم ها و کاهش قیمت جهانی نفت کمترین تأثیر را بپذیرند مطلوب ارزیابی کرد و گفت: سرمایه گذاری در صنایعی از جمله، مخابرات و رایانه، صنایع خدماتی و تا حدودی دارو از ریسک پایینی برخوردار می باشد و همچنین شرکت های پتروشیمی در صورت تعیین فرمول منطقی نرخ خوراک 10 ساله در کنار بهبود روند نرخ های جهانی محصولات و مهمتر از همه لغو تحریم ها از پتانسیل بنیادی مناسبی جهت سرمایه گذاری برخوردار خواهند بود.

مدیر سرمایه گذاری شرکت بیمه اتکایی ایرانیان در خصوص افزایش 20 درصدی قیمت گاز مشترکان خانگی و صنعتی در بودجه سال 94 دولت، علیرغم احتمال کاهش نرخ خوراک شرکت های پتروشیمی گفت: در حال حاضر شرکت های پتروشیمی از دو نوع گاز خوراک و سوخت استفاده می نماید که هر کدام با نرخ های مصوب خود محاسبه می گردد و میانگین نرخ گاز خوراک و سوخت مجتمع های پتروشیمی حدود 10 سنت برآورد شده است ولی بایذ برای سال آینده منتظر نتیجه نهایی و فرمول رسمی ماند .

جاویدی نرخ دلار آزاد تا پایان سال جاری را با احتساب ادامه روند کنونی اقتصادی و سیاسی در محدوده 3 هزار و 500 تومان اعلام کرد و افزود: در صورت پیشرفت و توافق در مذاکرات هسته ای، نرخ دلار به محدوده 3 هزار و 100 تومان خواهد رسید و با احتمال عدم توافق هسته ای پیش بینی نرخ ارز 5 هزار و 500 تومان نیز برای سال آینده برآورد شده است.

"سفار" پربازده ترین سهم امسال و کم بازده ترین سهم پارسال

صنعت سیمان و گچ از جمله صنایعی است که طی سال گذشته در پی انتشار گزارش های عملکرد میاندوره ای و دریافت مجوز افزایش نرخ فروش محصولات مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفت و سهام شرکت های فعال در گروه با رشد قیمتی مناسبی مواجه گردید.
صنعت سیمان و گچ از جمله صنایعی است که طی سال گذشته در پی انتشار گزارش های عملکرد میاندوره ای و دریافت مجوز افزایش نرخ فروش محصولات مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفت و سهام شرکت های فعال در گروه با رشد قیمتی مناسبی مواجه گردید.

این در حالی است که این مجموعه ها امسال برخلاف سال گذشته و علیرغم دریافت مجوز افزایش قیمت فروش محصولات نتوانستند عملکرد مناسبی را از خود به نمایش بگذارند و در پی آن سهامداران نیز تحت تأثیر این امر و حاکمیت روند منفی بر کلیت بازار سرمایه چندان در کانون توجه سهامداران قرار نگرفتند. علاوه بر این، طی روزهای اخیر به دلیل مازاد تولید سیمان در کشور دستور توقف یک ماهه تولید کلینکر از سوی انجمن گروه سیمان به شرکت های فعال نیز ابلاغ شده است.

براساس گزارش بورس نیوز، صنعت سیمان دارای 34 مجموعه فعال بورسی است و بطور میانگین از ابتدای امسال تا 29 دی ماه جاری بازدهی منفی 9.57 درصدی را محقق ساخته و طی این مدت نیز بازدهی مثبت بیش از یک درصدی دستاورد بورس برای سهامدارانش بوده است.

این در حالی است که مجموعه های فعال در گروه سیمان طی دوره مشابه سال گذشته با رشد قیمتی حدود 195 درصدی همراه بوده و بورس نیز بازدهی مثبت بیش از 184 درصدی را محقق کرده است.

براساس اطلاعات موجود، از میان 34 مجموعه فعال در این گروه، افت قیمتی سهام 26 نماد موجب شناسایی زیان توسط سهامداران آنها شد و هفت مجموعه سیمانی نیز بازدهی مثبت محقق ساختند.

همچنین شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان که طی ماه های اخیر پا به فرابورس گذاشته، تنها شرکتی است که معاملات آن طی مدت مشابه امسال بدون تحقق بازدهی مثبت یا منفی پایان پذیرفته است.

به گونه ای که شرکت سیمان فارس بازدهی مثبت بیش از 153 درصدی را به سهامدارانش اعطا کرد. حال آنکه "سفار" تنها مجموعه ای است که طی دوره مشابه سال گذشته بازدهی منفی محقق کرده است.

بعد از آن نیز شرکت های سیمان آرتا اردبیل و سیمان فارس نو رتبه های دوم و سوم پربازده ترین سهام را به خود اختصاص می دهند.

بعد از مجموعه های مذکور، نمادهایی همچون "ساروم"، "سکرما"، "کایگچ" و "سبهان" بازدهی مثبت کمتر از پنج درصدی محقق ساختند.

این در حالی است که شرکت سیمان شرق طی ابتدای امسال تا 29 دی ماه جاری با افت قیمتی حدود 52 درصدی مواجه گردید و بدین ترتیب به عنوان کم بازده ترین سهم این گروه شناخته شد. بعد از آن شرکت های سیمان کردستان و نیز سیمان فارس و خوزستان در ردیف های بعدی قرار گرفتند.

علاوه بر این، سیمان سپاهان، سیمان تهران و نیز سیمان فارس و خوزستان عنوان نقدشونده ترین سهام را طی دوره مشابه امسال به خود اختصاص دادند.

در پایان این گزارش می افزاید، حجم و ارزش معاملات گروه سیمان نیز از ابتدای امسال تا 29 دی ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته با کاهش همراه بوده است.

کاهش نرخ خوراک پتروشیمی ها به 10 سنت بی تأثیر است

با توجه به صحبت های اخیر وزیر اقتصاد، مشکل بازار بورس ربطی به مدیریت سابق سازمان بورس نداشته بلکه کاهش شدید قیمت نفت مانع ایجاد رونق در بازار سهام محسوب شده است.
با توجه به صحبت های اخیر وزیر اقتصاد، مشکل بازار بورس ربطی به مدیریت سابق سازمان بورس نداشته بلکه کاهش شدید قیمت نفت مانع ایجاد رونق در بازار سهام محسوب شده است.

تحلیلگر شرکت کارگزاری آگاه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن بیان مطلب فوق با اشاره به تأثیرات کاهش قیمت نفت در روند معاملات سهام شرکت های بورسی اظهار داشت: دولت در سال 94 بایستی کسری بودجه را از محل های دیگری از جمله تعیین نرخ بهره مالکانه سنگ آهن، افزایش هزینه حامل های انرژی و همچنین صنایع غیر مرتبط با نفت پوشش دهد.

مهدی افضلیان در خصوص اظهارات اخیر معاون وزیر نفت مبنی بر سودآوری شرکت های پتروشیمی با نرخ خوراک 13 سنتی گفت: رقم کنونی خوراک مجتمع های پتروشیمی در مقایسه با نرخ حدود 3 سنتی سابق بسیار بالاتر است که این امر منجر به کاهش حاشیه سود شرکت های فوق شده و احتمال می رود اظهارات اخیر مدیر عامل شرکت ملی صنعایع پتروشیمی در راستای جلوگیری از هیجان فروش سهام شرکت های مذکور از سوی سهامداران حقیقی و حقوقی باشد.

وی به کاهش جهانی نرخ فروش محصولات پتروشیمی اشاره کرد و یادآور شد: احتمال کاهش نرخ خوراک شرکت های پتروشیمی به 10 سنت نیز، حاشیه سود مناسبی برای شرکت های مذکور به دلیل کاهش قیمت محصولات جهانی محسوب نمی گردد.

افضلیان در خصوص صدور بخشنامه بانک مرکزی در راستای سرمایه گذاری بانک ها و مؤسسات اعتباری در بازار سرمایه با رعایت حدود مقرر در دستورالعمل سرمایه گذاری مؤسسات اعتباری گفت: براساس بخشنامه اخیر، بانک ها و مؤسسات اعتباری می توانند، صندوق های سرمایه گذاری بازار سرمایه را خرید و فروش نمایند که این امر منجر به افزایش نقدشوندگی و ایجاد تحرک مثبت در بازار سهام خواهد شد