وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت
وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

بورس و اوراق بهادار

بزرگترین معدن کشور به بخش خصوصی واگذار شد/ تشکیل صف خرید میلیونی در معدنی ها

این مصوبه افزایش ارزش دارایی های سهامداران گوهر زمین را در پی دارد که 20 درصد از سهام آن در اختیار "ومعادن"، 27 درصد در پرتفوی "وامید"، 30 درصد در پرتفوی "کگل" و نهایتاًً 22 درصد متعلق به سرمایه گذاری غدیر است.
بزرگترین معدن کشور به بخش خصوصی واگذار شد/ تشکیل صف خرید میلیونی در معدنی ها

بزرگترین معدن کشور با مصوبه هیأت دولت جهت بهره برداری 25 ساله در اختیار شرکت گوهر زمین قرار گرفت.

معاونت مالی و اقتصادی شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات با اعلام این خبر در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: هیأت دولت در جلسه اخیر خود مصوب کرد این معدن برای بهره برداری در اختیار شرکت گوهر زمین قرار گیرد و در مقابل مصوب شد این مجموعه 7.5 درصد قیمت شمش فولاد خوزستان را به عنوان حق بهره برداری به دولت پرداخت کند.

مرتضی علی اکبری افزود: طی یک ماه اخیر اتفاقات مثبت و خوشایندی در صنعت معدنی و سنگ آهنی کشور رخ داده که این مصوبه مهم نیز رویدادهای مذکور را تکمیل کرده است.

وی در بیان این رویدادهای مهم اظهار داشت: اولین مورد، افزایش قیمت های جهانی سنگ آهن بوده که خوش بینی ها را نسبت به استمرار این روند مثبت و افزایش قیمت ها به شدت افزایش داده است.

وی ادامه داد: دومین عامل مهم، تصویب افزایش مبلغ وام مسکن به 150 میلیون تومان است که امیدواری ها را برای ایجاد تحرک در بازار مسکن و حوزه ساخت و ساز افزایش داده که نتیجه این امر در افزایش تقاضای صنعت فولاد و به تبع آن معدنی ها و سنگ آهنی ها موثر خواهد بود.

علی اکبری تأکید کرد: در کنار این اخبار خوش و امیدوار کننده در مجموعه های معدنی بزودی و طی یک ماه آتی شاهد بهره برداری از طرح های توسعه ای جدید توسط دوقلوهای سنگ آهنی خواهیم بود که یک واحد تولیدی و نیز نیروگاه 500 مگا واتی در "کگل" و نیز واحد یک میلیون تنی فولاد فاز دو نیروگاه حرارتی در "کچاد" و ظرف یک ماه آتی به بهره برداری می رسد. علاوه بر این موارد، اجرای دیگر طرح های توسعه ای در این مجموعه ها نیز ادامه پیدا می کند.

علی اکبری پیرامون واگذاری معادن جدید به دوقلوهای سنگ آهنی گفت: واگذاری معدن D19 نیز به معدن "کچاد" نهایی شده که می تواند در تأمین مواد معدنی مورد نیاز به این مجموعه بسیار موثر باشد.

وی تأکید کرد: همواره یکی از مهمترین دغدغه های سهامداران شرکت سنگ آهن گوهر زمین، بحث بهره برداری از معدن و تأمین مواد معدنی مورد نیاز بوده که با مصوبه اخیر هیأت دولت برای واگذاری بزرگترین معدن کشور این دغدغه برای یک دوره طولانی مدت و 25 ساله مرتفع گردید.

معاونت مالی و اقتصادی "ومعادن" در خصوص آثار واگذاری این معدن روی مجموعه های معدنی کشور گفت: این مصوبه افزایش ارزش دارایی های سهامداران گوهر زمین را در پی دارد که 20 درصد از سهام آن در اختیار "ومعادن"، 27 درصد در پرتفوی "وامید"، 30 درصد در پرتفوی "کگل" و نهایتاًً22 درصد متعلق به سرمایه گذاری غدیر است.

وی تأکید کرد: البته با توجه به اینکه گل گهر بالاترین درصد سهامداری را در این مجموعه دارد، ضمن اثر پذیری بیشتر نسبت به سایر سهامداران از جنبه افزایش ارزش دارایی ها، از نظر تبادل مواد معدنی مورد نیاز جهت تولیدات خود نیز تحت تأثیر قرار گرفته و مشکلات قبلی خود را پشت سر خواهد گذاشت.

علی اکبری در خاتمه سخنان خود در خصوص احتمال توقف نمادهای معاملاتی سهامداران گوهر زمین اعلام کرد: با توجه به اینکه این مصوبه در تعدیل سود سهام این مجموعه ها اثری ندارد، نمادهای مذکور متوقف نخواهد شد و این موضوع تنها از نظر افزایش ارزش دارایی ها و قیمت سهام می تواند اثرات مثبتی را روی آنها اعمال کند. در این رابطه، در نظر داریم بزودی سهام شرکت سنگ آهن گوهر زمین را وارد بازار سهام کنیم که این موضوع منوط به طی مراحل قانونی و دریافت مجوزهای لازم خواهد بود.

در پایان گفتنی است، هیأت دولت و نیز وزارت صنعت در اقدامی پسندیده در حالی این معدن را به بخش خصوصی واگذار کرده که این اقدام موجب اقبال خریداران به گروه معدنی و تشکیل صف خرید های سنگین در نمادهای معدنی شده و اقبال بالایی را برای آنها ایجاد کرده است. این در حالی است که در دولت های قبلی بخش خصوصی از این نظر بسیار مورد بی مهری قرار گرفته بود.

از تکذیب یک خبر در "بکام" تا گرانی سهام "فخاس" / زمان بهره برداری از طرح های توسعه ای "ومعادن"

قیمت جهانی سنگ آهن طی روزهای گذشته افزایش حدود پنج درصدی داشته که این امر با توجه به روند صعودی قیمت ها طی یک ماه گذشته مناسب ارزیابی می شود. حال آنکه به نظر می رسد بهبود وضعیت این صنعت در گروه تحریک تقاضای داخلی است که در این زمینه برنامه هایی در گروه فولاد و سنگ آهن در حال اجرایی شدن است.
تقاضا برای محصولات فولادی از نیمه دوم اسفند ماه سال گذشته در شرایطی افزایش اندکی یافت که در کنار آن رشد نسبی قیمت جهانی سنگ آهن و فلزات اساسی موجب شد تا وضعیت این گروه طی ماه های اخیر نسبت به دو سال گذشته قدری بهبود یابد.

بهبود نسبی وضعیت صنعت سنگ آهن و فلزات

معاونت مالی و اقتصادی شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: قیمت جهانی سنگ آهن طی روزهای گذشته افزایش حدود پنج درصدی داشته که این امر با توجه به روند صعودی قیمت ها طی یک ماه گذشته مناسب ارزیابی می شود. حال آنکه به نظر می رسد بهبود وضعیت این صنعت در گروه تحریک تقاضای داخلی است که در این زمینه برنامه هایی در گروه فولاد و سنگ آهن در حال اجرایی شدن است.

مرتضی علی اکبری افزود: روند صعودی قیمت جهانی فلزات اساسی و سنگ آهن می بایست ادامه دار باشد تا وضعیت شرکت های فولادی و معدنی نیز بهبود یابد که البته تداوم روند صعودی طی سال 95 دور از انتظار است.

وی در ارزیابی عملکرد شرکت های زیر مجموعه "ومعادن" اظهار داشت: اغلب شرکت های فعال در این گروه طی سال گذشته با حداقل ظرفیت تولید فعالیت کردند و در این مدت فولاد سازها به دلیل نبود تقاضای کافی ظرفیت تولید خود را 20 درصد کاهش دادند. این در حالی است که شرکت های فولادی در شرایط فعلی در صدد افزایش ظرفیت تولید خود برآمده اند که این امر موجب افزایش تقاضا در خرید مواد اولیه تولید فولاد نیز شده است.

آخرین وضعیت پروژه های "کگل"، "کچاد" و "کنور"

این مقام مسئول در خصوص مهمترین طرح های توسعه ای زیر مجموعه های "ومعادن" گفت: پروژه تولید پنج میلیون تنی گندله و نیز سه میلیون تنی آهن اسفنجی در شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در نیمه اول سال جاری به بهره برداری می رسد و پروژه توسعه آهن "کگل" نیز در مدت مذکور به بهره برداری می رسد و تولید با حداکثر ظرفیت در پروژه توسعه آهن گل گهر طی روزهای آتی آغاز می شود. همچنین فاز اول پروژه نیروگاه "کگل" که شامل دو فاز گازی است، بزودی به بهره برداری می رسد.

معاونت مالی و اقتصادی "ومعادن" افزود: طرح توسعه ای فولادسازی یک میلیون تنی "کچاد" و نیز فاز دوم نیروگاه بخاری این مجموعه بزودی راه اندازی می شود. علاوه بر این، برای پروژه گندله سازی "کنور" که با مشکل تأمین نقدینگی مورد نیاز مواجه شده، در حال چاره اندیشی جهت تأمین هزینه های مالی آن هستیم؛ افزون بر این ها، فاز دوم پروژه کنسانتره این مجتمع نیز تا پایان شهریور ماه امسال به بهره برداری خواهد رسید.

تأثیر بهره برداری از پروژه ها بر وضعیت سودآوری "ومعادن"

علی اکبری در خصوص اثر گذاری اجرای پروژه های مذکور بر وضعیت سودآوری "ومعادن" اظهار داشت: به طور قطع اجرای پروژه های در دست اجرای زیر مجموعه ها بر وضعیت سودآوری این مجموعه سرمایه گذاری نیز موثر واقع می شود که بخشی از آن در بودجه اعمال شده است. حال آنکه باید منتظر ماند تا اثر اجرای پروژه های مذکور بر صورت های مالی زیر مجموعه ها نمود پیدا کند و در پی آن پس از بررسی، در صورتیکه نیاز به اعلام تعدیل سود برآوردی "ومعادن" باشد، نسبت به این موضوع اقدام می گردد.

وی همچنین در خصوص برنامه افزایش سرمایه "ومعادن" اظهار داشت: این برنامه به منظور تأمین هزینه مورد نیاز جهت اجرای پروژه های در دست اجرای زیر مجموعه ها و شرکت در برنامه افزایش سرمایه آنها به اجرا در می آید که درخواست مذکور در حال حاضر توسط سازمان بورس در حال بررسی است که پس از دریافت مجوز از این سازمان بلافاصله مجمع فوق العاده افزایش سرمایه برگزار می شود.

تکذیب شایعه فروش زمین"بکام"/ خرید سهام "فخاس" در قیمت های پایین تر از نرخ فعلی

این مقام مسئول در خاتمه پیرامون علت افزایش تقاضا برای خرید سهام "بکام" که "ومعادن" مالک حدود 74 درصدی آن است و نیز دلایل تداوم صف فروش سهام در نماد "فخاس" گفت: بنده هر گونه شایعه فروش زمین و احتمال تعدیل مثبت سود برآوردی شرکت کابل های مخابراتی شهید قندی را تکذیب می کنم و اعلام می دارم که رشد قیمت سهام مجموعه مذکور بی دلیل است. همچنین در خصوص صف فروش سهام شرکت فولاد خراسان باید گفت که "ومعادن" مالک 30 درصدی این مجموعه است و سهامدار عمده آن یعنی صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر می بایست اقدام به حمایت از سهام آن کند. ضمن اینکه "ومعادن" در قیمت های پایین تر از نرخ فعلی اقدام به خرید سهام مجموعه مذکور می کند. چرا که معتقدیم در حال حاضر ارزش سهام "فخاس" نسبت به سایر هم گروهی های آن بالاتر است.

برنامه افزایش سرمایه 78 درصدی "کوثر "در سال 95

این شرکت طبق آخرین اطلاعات منتشر شده روی سامانه کدال به ازای هر سهم مبلغ 371 ریال سود برآورد کرده است و طبق سخنان این مقام مسئول و با توجه به شرایط فعلی احتمال قریب به یقین بودجه سال 94 "کوثر" به طور کامل پوشش داده خواهد شد.
شرکت بیمه کوثر که در بازار عادی فرابورس معامله می شود، با توجه به آیین نامه مصوب شورای عالی بیمه و بیمه مرکزی قصد افزایش سرمایه 78 درصدی را طی سال 95 دارد.

مدیر مالی شرکت بیمه کوثر ضمن بیان این مطلب در گفت و گو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: از سال 93 برنامه افزایش سرمایه خود از مبلغ 40 میلیارد به 250 میلیارد تومان را داشتیم که در مرحله اول به 140 میلیارد تومان افزایش یافت. همچنین هیئت مدیره در نظر دارد در مرحله دوم با انجام افزایش سرمایه 78 درصدی، سرمایه شرکت را به مبلغ 250 میلیارد تومان برساند که طی سال 95 قطعاً انجام می پذیرد.

فرامرز مهرجو در ادامه افزود: این افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی انجام خواهد شد و افزایش ظرفیت شرکت برای قبول ریسک توانگری مالی با توجه به الزام بیمه مرکزی صرف خواهد شد.

این شرکت طبق آخرین اطلاعات منتشر شده روی سامانه کدال به ازای هر سهم مبلغ 371 ریال سود برآورد کرده است و طبق سخنان این مقام مسئول و با توجه به شرایط فعلی احتمال قریب به یقین بودجه سال 94 "کوثر" به طور کامل پوشش داده خواهد شد.

مهرجو در رابطه با برآورد بودجه سال 95 این مجموعه بیمه ای توضیح داد: با توجه به این موضوع که چشم اندازهای اقتصادی برای سال 95 در کشور روشن برآورد می شود و انتظار می رود سال خوبی از لحاظ اقتصادی باشد، قطعاً با افزایش فعالیت بنگاه های اقتصادی، سهمیه بیمه های انفرادی، مهندسی و دیگر شرکت های بیمه ای افزایش خواهد یافت و در رابطه با پیش بینی درآمد هر سهم برای سال مالی جاری نیز باید گفت بودجه با توجه به شرایط فعلی اقتصادی محافظه کارانه ارائه شده است.

وی گفت: بیمه کوثر طی چند سال گذشته در همه رشته های بیمه ای فعالیت داشته است و برای سال مالی جاری قصد تغییر پرتفوی بیمه ای خود را نداشته و قصد دارد طبق روال گذشته، به فعالیت خود ادامه دهد.

این مقام مسئول عنوان کرد: در حال حاضر سهام "کوثر" در بازار عادی فرابورس معامله می شود ولی از ابتدای ورود به بازار ارتقای جایگاه نماد معاملاتی این شرکت از فرابورس به بورس در دستور کار این مجموعه قرار گرفته تا با ایجاد شرایط مساعد، موقعیت خود را در بازار سرمایه بهبود بخشیم.


مذاکرات با زیمنس همچنان ادامه دارد

ما از سال 93 مسیر مشخصی را در پیش گرفته ایم و هر گونه اقدام جدیدی که اثرات مالی برای شرکت در بر داشته باشد را قطعاً به اطلاع سهامداران خواهیم رساند. بر این اساس اخباری که در رابطه با قراردادهای این شرکت بین اهالی بازار سرمایه وجود دارد تنها گمانه زنی ها و نظر شخصی آنها می باشد.
مذاکرات با زیمنس همچنان ادامه دارد
انعقاد قرارداد شرکت ایران ترانسفو با گروه مپنا و زیمنس مدتی است که در بین اهالی تالار شیشه ای به گوش می رسد، در همین ارتباط به سراغ مسئولین این شرکت رفتیم تا صحت و سقم این اخبار را جویا شویم.

معاونت مالی و اقتصادی شرکت ایران ترانسفو در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز، در رابطه قراردادهای این مجموعه توضیح داد: با شرکت زیمنس همچنان در حال مذاکره هستیم و هنوز تفاهم و توافقی صورت نگرفته و قراردادی هم منعقد نشده است، اما به محض نهایی شدن وضعیت این مذاکرات، اثرات مالی و یا کیفی که بر "بترانس" دارد را به اطلاع سهامداران این شرکت خواهیم رساند.

اصغر اکبرزاده در ادامه افزود: در رابطه با اخباری که حکایت از قرارداد فی ما بین "بترانس" و مپنا دارد، باید بگویم که گروه مپنا یکی از مشتریان قدیمی مجموعه بوده و خواهد بود. این مجموعه از زمان شروع فعالیت طبق قراردادهای قبلی خود ترانس مورد نیازش را از "بترانس" خریداری می کند؛ ولی انعقاد قرارداد جدید کذب بوده و تاکید می کنم قراردادهای این دو شرکت همچون روال گذشته ادامه دارد.

وی تأکید کرد: ما از سال 93 مسیر مشخصی را در پیش گرفته ایم و هر گونه اقدام جدیدی که اثرات مالی برای شرکت در بر داشته باشد را قطعاً به اطلاع سهامداران خواهیم رساند. بر این اساس اخباری که در رابطه با قراردادهای این شرکت بین اهالی بازار سرمایه وجود دارد تنها گمانه زنی ها و نظر شخصی آنها می باشد.

این مقام مسئول در خاتمه در رابطه با عملکرد سال 94 و برآورد آن برای سال مالی جاری اظهار داشت: در سال 94 طبق آخرین صورت های مالی ارائه شده روی سایت کدال، به ازای هر سهم مبلغ 715 ریال سود برآورد کرده ایم و برای سال 95 نیز با توجه به شرایط فعلی مبلغ 739 ریال سود پیش بینی کرده ایم که باید دید در نیمه نخست سال وضعیت اقتصادی شرکت چگونه رقم می خورد تا بر آن اساس و در صورت لزوم اقدام به تعدیل این بودجه خواهیم کرد. علاوه بر این با توجه به روند کاهشی قیمت جهانی مواد اولیه مصرفی شرکت، به نظر می رسد در سال مالی جاری نیز حداکثر افت قیمت موادی مثل مس، به اندازه کف قیمتی سال 94 باشد؛ چرا که برآوردها از روند قیمت های جهانی در سال 95 خبر از رشد ملایم آنها می دهد. اما تاکنون کاهش یا افزایش قیمت مواد اولیه مورد استفاده این شرکت به صورتی بوده که یکدیگر را خنثی کرده و تأثیر با اهمیتی بر صورت های مالی "بترانس" نداشته است.

معامله 6600 قرارداد در رینگ طلایی بورس کالا

در معاملات دیروز رینگ طلایی بورس کالای ایران 6600 قرارداد آتی سکه معامله شد که در این میان سهم سررسید تیر95 تعداد 52 قرارداد ، سررسید شهریور 95 تعداد 136 قرارداد ، سررسید آبان 95 تعداد 1126 قرارداد و در نهایت سررسید دی 95 تعداد 5097 قرارداد بود

به گزارش بورس نیوز به نقل از واحد معاملات آتی سکه کارگزاری بانک سامان دیروز یکشنبه مورخ 1395.01.29 در بازار معاملاتی قراردادهای آتی سکه در سررسید های مختلف 6600 قرارداد معامله شد.

در سررسید معاملاتی تیر 95 (GCTR95) 52 قرارداد معامله و 922 موقعیت باز باقی ماند و در نهایت قیمت تسویه این سررسید به 1041115 تومان رسید. معاملات در این سررسید با قیمت 1037000 تومان شروع و با قیمت 1047500 تومان خاتمه یافت. این سررسید با میانگین وزنی قیمت معاملات 1041115 تومان که حاکی از رشد 0.11 درصدی بود در پایین ترین قیمت معامله 1037000 تومان و در بالاترین قیمت عدد 1042000 تومان را تجربه نمود

در سررسید معاملاتی شهریور 95(GCSH95 ) 136 قرارداد معامله و 2463 موقعیت باز باقی ماند و در نهایت قیمت تسویه این سررسید به 1055214 تومان رسید. معاملات در این سررسید با قیمت 1053000 تومان شروع و با قیمت 1056000 تومان خاتمه یافت. این سررسید با میانگین وزنی قیمت معاملات 1055214 تومان که حاکی از رشد 0.1 درصدی بود در پایین ترین قیمت معامله 1053000 تومان و در بالاترین قیمت عدد 1056000 تومان را تجربه نمود.

در سررسید معاملاتی آبان 95((GCAB95 1126 قرارداد معامله و 5313 موقعیت باز باقی ماند و در نهایت قیمت تسویه این سررسید به 1069124 تومان رسید. معاملات در این سررسید با قیمت 1068000 تومان شروع و با قیمت 1071000 تومان خاتمه یافت. این سررسید با میانگین وزنی قیمت معاملات 1069124 تومان که حاکی از افت 0.21- درصدی بود در پایین ترین قیمت معامله 1066000 تومان و در بالاترین قیمت عدد 1071000 تومان را تجربه نمود.

در سررسید معاملاتی دی 95 ((GCDY95 5097 قرارداد معامله و 9925 موقعیت باز باقی ماند و در نهایت قیمت تسویه این سررسید به 1093914 تومان رسید. معاملات در این سررسید با قیمت 1090000 تومان شروع و با قیمت 1095500 تومان خاتمه یافت. این سررسید با میانگین وزنی قیمت معاملات 1093914 تومان که حاکی از افت 0.32- درصدی بود در پایین ترین قیمت معامله 1090000 تومان و در بالاترین قیمت عدد 1095500 تومان را تجربه نمود.

معامله 6600 قرارداد در رینگ طلایی بورس کالا

نوسانات انس جهانی طلا :

دیروز بازارهای جهانی تعطیل بوده و قیمت اونس در قیمت 1235 دلار باقی ماند.

نوسان قیمت دلار :

دیروز قیمت دلار در بازار آزاد نزولی شده و با 14 تومان کاهش به 3460 تومان رسید.

معامله 6600 قرارداد در رینگ طلایی بورس کالا

اخبار موثر

تازه ترین تحلیل تکنیکال اف ایکس استریت،نشان می دهد که قیمت جهانی طلا در کوتاه مدت در دامنه 1216 تا 1250 دلار در هر اونس در نوسان خواهد بود. سطح حمایتی قیمت طلادر کوتاه مدت 1225 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت این فلز زرد تا 1216 دلار کاهش می یابد. سطح مقاومتی قیمت طلادر شرایط کنونی 1243 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلاتا 1250 دلار افزایش خواهد یافت.

میزان حباب :

با توجه به قیمت دلار و انس، ارزش واقعی سکه (ذاتی) 1011369 تومان بود و با توجه به قیمت فعلی، 16631 تومان حباب مثبت داشت!!

بدانیم که : عیار طلای معامله شده در بازارهای جهانی یا اونس 24 و عیار سکه بهار آزادی 21.6 است و با تقسیم عدد 21.6 بر 24 عدد 0،900 به دست می‌آید و پس از ضرب عدد حاصل در وزن انواع سکه یعنی تمام بهار آزادی، نیم و یا ربع بهار آزادی قیمت واقعی آنها به دست می‌آید