وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت
وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

بورس و اوراق بهادار

برای خرید سهم در عرضه اولیه بازدهی خود را به چوب حراج نگذارید

همواره در برنامه ورود سهام جدید به بورس و عرضه های اولیه، سرمایه گذاران اقدام به فروش سهام ارزنده خود می کنند تا به بهانه تجهیز نقدینگی سهام عرضه اولیه ای بخرند. رفتاری که هر بار فشار فروشی را در بازار رقم می زند و موجب افت قیمت ها و شکل گیری برآیند نزولی در تابلوی معاملات می شود.

عرضه اولیه سهام "بفجر" در حالی در روز جاری انجام می شود که از اهالی تالار شیشه ای حافظ در خواست می شود برای مشارکت در این برنامه بازدهی خود را در سایر سهام خود چوب حراج نزنند.

به گزارش بورس نیوز، همواره در برنامه ورود سهام جدید به بورس و عرضه های اولیه، سرمایه گذاران اقدام به فروش سهام ارزنده خود می کنند تا به بهانه تجهیز نقدینگی سهام عرضه اولیه ای بخرند. رفتاری که هر بار فشار فروشی را در بازار رقم می زند و موجب افت قیمت ها و شکل گیری برآیند نزولی در تابلوی معاملات می شود.

اما واقعاً تا چه اندازه این عرضه های اولیه نیازمند نقد شدن سرمایه های سرمایه گذاران است؟ و آیا این عرضه ها تا آن حد بازدهی قابل توجهی را برای خریداران رقم خواهد زد که آن ها را ترغیب به فروش سهام ارزنده می کند تا از طریق منابع حاصل از آن یک سهم جدید را بخرند؟

حال آن که اگر به بازدهی سهامی که طی یکسال اخیر برای اولین بار عرضه شده اند، نگاهی بی ندازیم به وضوح می توان دید که همه این سهام به جز یک نماد یعنی "شلیا" بازدهی های آنچنان خیره کننده و زیادی در بر نداشته اند که جزییان این بازدهی ها در جدول زیر قابل مشاهده است.

برای خرید سهم در عرضه اولیه بازدهی خود را به چوب حراج نگذارید

حال آنکه در همین بازه زمانی سهم های زیادی بوده اند که بازدهی های قابل توجه و خیره کننده محقق کرده اند. حال آن که چه بسا افرادی همین سهام پر بازده را به بهای عرضه های اولیه فروخته و حتی از کسب این میزان بازدهی جا مانده اند. جدول زیر بازدهی برخی از سهامی که در سال جاری برای اولین بار عرضه شده اند را نشان می دهد.

بدین ترتیب بازار در حالی در انتظار ورود یک شرکت پتروشیمی است که فشار روانی عرضه کنندگان سهام را در پی داشته و موجب تأمین نقدینگی چندین برابری نسبت به کل مبلغ مورد نیاز برای خرید آن می شود.

اما نکته اصلی آنجاست که این فروش های پر حجم در حالی در نماد های فعال بورس برای تأمین نقدینگی مورد نیاز صورت می گیرد که همین فروشندگان فردای روز عرضه اولیه مجدد در صف خرید همان سهم هایی می روند که فروخته بودند؛ با این تفاوت که این بار مجبور هستند سهام خود را حتی چند درصد بالاتر از قیمت فروش خریداری کنند.

در همین راستا از همه سرمایه گذاران و سهامداران توصیه می شود برای خرید یک سهم در عرضه اولیه بازدهی سهام خود را به چوب حراج نگذارند تا مجبور نباشند در روزهای آتی دوباره آن را به قیمت های بالاتر خریداری کنند.

اثرات کاهش نرخ سود بانکی بر بازار سرمایه

با کاهش نرخ سود سپرده بانکها نقدینگی از بانک ها به سمت بازارهای موازی حرکت خواهد کرد، که بازار سرمایه در بین دیگر بازارها با توجه به رشد چند ماه اخیر جذابیت بیشتری برای این نقدینگی دارد و اولین قدم گاه این سپرده ها می باشد، چرا که مردم به دنبال کسب بازدهی بالاتر از نرخ های جدید بانک ها هستند.

طی هفته جاری بالاخره بعد از ماه ها انتظار نرخ سود سپرده بانکی با توافقی بین خود بانک ها و اعلام موافقت بانک مرکزی از 20 درصد به 18 درصد کاهش یافت، البته در برخی از کانال های تلگرامی خبر از کاهش بیش از این مقدار به گوش می رسد. اما نکته مهم تأثیر این تغییر نرخ بر بازار سرمایه می باشد.

یک مدرس علوم بانکی ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: با کاهش نرخ سود سپرده بانکها نقدینگی از بانک ها به سمت بازارهای موازی حرکت خواهد کرد، که بازار سرمایه در بین دیگر بازارها با توجه به رشد چند ماه اخیر جذابیت بیشتری برای این نقدینگی دارد و اولین قدم گاه این سپرده ها می باشد، چرا که مردم به دنبال کسب بازدهی بالاتر از نرخ های جدید بانک ها هستند.

شعبانی در ادامه افزود: در گذشته در صورتی که نرخ سپرده ها بانک ها تغییر می کرد، شرکت های مضاربه ای تشکیل می شدند و به سرعت این نقدینگی آزاد شده را شکار می کردند و سودهای قابل توجهی به سپرده گذاران ارائه می کردند و در حال حاضر که بازاری سازمان یافته، مثل بازار سرمایه در اقتصاد کشور در حال فعالیت است، انتظار می رود این حجم نقدینگی به این سمت حرکت کند، اما نکته مهم نحوه مدیریت صحیح این پول در بازار می باشد.

وی ادامه داد: مسئولین باید تمهیداتی برای بازار بورس تدارک ببینند تا توان پوشش سود مورد انتظار سرمایه گذاران را داشته باشد و برای آنها جذاب به نظر برسد، از جمله این تمهیدات می توان به برقراری کامل سوئیفت بانکی، کاهش هزینه های تأمین منابع مورد نیاز از خارج از کشور، تسهیل قوانین و مقررات تجارت آزاد، مالیات ها و اصلاح تعرفه های گمرک اشاه کرد که اگر این مسائل مورد بازنگری قرار گیرد، اقتصاد و با رونق همراه خواهد شد در غیر این صورت دور تسلسل سال های گذشته تکرار خواهد شد و اثری بر رونق اقتصادی کشور نخواهد داشت.

این مدرس علوم بانکی تأکید کرد: مهم این است که این تصمیمات به مرحله اجرا برسد چرا که چندمین بار در جلسات شورای پول واعتبار کاهش نرخ سود سپرده بانک ها تصویب شده بود اما از طرف بانک ها نه تنها اجرا نشده بلکه در سطوح بالاتری قرار گرفته بود.

شعبانی در خاتمه خاطرنشان کرد: علاوه بر تمامی موارد عنوان شده، نوسانات بازار سرمایه نیز باید مدیریت شود و بر اساس منطق حرکت کند و احساسی نباشد، تا قدرت این بازار برای جذب این پول ها افزایش یابد و با تخصیص بهینه این منابع در بخش های تولید شاهد رونق اقتصادی باشیم.


معامله 22865 قرارداد در رینگ طلایی بورس کالا

در معاملات دیروز رینگ طلایی بورس کالای ایران 22865 قرارداد آتی سکه معامله شد که در این میان سهم سررسید اسفند 94 تعداد 858 قرارداد ، سررسید اردیبهشت 95 تعداد 600 قرارداد ، سررسید تیر 95 تعداد 1923 قرارداد و در نهایت سررسید شهریور 95 تعداد 19484 قرارداد بود

به گزارش بورس نیوز به نقل از واحد معاملات آتی سکه کارگزاری بانک سامان دیروز سه شنبه مورخ 94.11.27 در بازار معاملاتی قراردادهای آتی سکه در سررسید های مختلف 22865 قرارداد معامله شد.

در سررسید معاملاتی اسفند 94 (GCES94) 858 قرارداد معامله و 1953 موقعیت باز باقی ماند و در نهایت قیمت تسویه این سررسید به 985775 تومان رسید. معاملات در این سررسید با قیمت 982500 تومان شروع و با قیمت 987500 تومان خاتمه یافت. این سررسید با میانگین وزنی قیمت معاملات 985775 تومان که حاکی از افت 1.17- درصدی بود در پایین ترین قیمت معامله 977000 تومان و در بالاترین قیمت عدد 993500 تومان را تجربه نمود.

در سررسید معاملاتی اردیبهشت 95(GCOR95 ) 600 قرارداد معامله و 1045 موقعیت باز باقی ماند و در نهایت قیمت تسویه این سررسید به 1007985 تومان رسید. معاملات در این سررسید با قیمت 1010000 تومان شروع و با قیمت 1012000 تومان خاتمه یافت. این سررسید با میانگین وزنی قیمت معاملات 1007985 تومان که حاکی از افت 0.23- درصدی بود در پایین ترین قیمت معامله 997000 تومان و در بالاترین قیمت عدد 1015000 تومان را تجربه نمود.

در سررسید معاملاتی تیر 95 ((GCTR95 1923 قرارداد معامله و 2287 موقعیت باز باقی ماند و در نهایت قیمت تسویه این سررسید به 1035333 تومان رسید. معاملات در این سررسید با قیمت 1030000 تومان شروع و با قیمت 1037500 تومان خاتمه یافت. این سررسید با میانگین وزنی قیمت معاملات 1035333 تومان که حاکی از افت 0.31- درصدی بود در پایین ترین قیمت معامله 1023000 تومان و در بالاترین قیمت عدد 1041500 تومان را تجربه نمود.

در سررسید معاملاتی شهریور 95 ((GCSH95 19484 قرارداد معامله و 10779 موقعیت باز باقی ماند و در نهایت قیمت تسویه ی این سررسید به 1058567 تومان رسید. معاملات در این سررسید با قیمت 1050000 تومان شروع و با قیمت 1062000 تومان خاتمه یافت. این سررسید با میانگین وزنی قیمت معاملات 1058567 تومان که حاکی از رشد 0.08 درصدی بود، در پایین ترین قیمت معامله 1048000 تومان و در بالاترین قیمت عدد 1067000 تومان را تجربه نمود.

معامله 22865 قرارداد در رینگ طلایی بورس کالا

نوسانات انس جهانی طلا :

روند نزولی قیمت اونس طلا تا حدی متوقف شده و دیروز قیمت جهانی طلا با 5 دلار کاهش به 1204 دلار رسید.

نوسان قیمت دلار :

دیروز نیز شاهد روندی نزولی برای دلار بودیم و قیمت دلار با 24 تومان کاهش نسبت به روز قبل در قیمت 3457 تومان بسته شد.

معامله 22865 قرارداد در رینگ طلایی بورس کالا

اخبار موثر

تازه ترین تحلیل تکنیکال اف ایکس استریت نشان می دهد که در صورت شکسته شدن سطح مقاومتی 1215 دلاری این احتمال وجود دارد که قیمت طلا در کوتاه مدت تا 1230 دلار کاهش یابد. تحلیل تکنیکالنشان می دهد که سطح حمایتیقیمت طلادر کوتاه مدت 1200 دلار خواهد بود و اگر این سطح شکسته شودقیمت طلاتا 1190 دلار و سپس 1180 دلار کاهش خواهد یافت. از سوی دیگر سطح مقاومتیقیمت طلانیز در شرایط کنونی 1215 دلار است و اگر این سطح شکسته شودقیمت طلا1223 دلار افزایش خواهد یافت

میزان حباب :

با توجه به قیمت دلار و انس، ارزش واقعی سکه (ذاتی) 986250 تومان بود و با توجه به قیمت فعلی، 12250 تومان حباب منفی داشت!!

بدانیم که : عیار طلای معامله شده در بازارهای جهانی یا اونس 24 و عیار سکه بهار آزادی 21.6 است و با تقسیم عدد 21.6 بر 24 عدد 0،900 به دست می‌آید و پس از ضرب عدد حاصل در وزن انواع سکه یعنی تمام بهار آزادی، نیم و یا ربع بهار آزادی قیمت واقعی آنها به دست می‌آید

لزوم بررسی ارزندگی شرکت های کوچک بورسی قبل از خرید سهام

فعالان بازار سرمایه می بایست بر اساس پتانسیل های موجود در سهام شرکت ها اقدام به سرمایه گذاری کنند و باید قبل از خرید سهام بررسی های لازم در خصوص ارزندگی سهام شرکت ها بویژه شرکت های کوچک با حجم پایین گردش معاملات انجام دهند.

بازار سرمایه در حالی تحت تأثیر وقوع اتفاقات واقعی در حوزه اقتصادی و سیاسی همچون انعقاد قرارداد همکاری مشترک شرکت ها با سرمایه گذاران خارجی با روند صعودی همراه شده که در این بین سهام برخی از شرکت ها تنها به دلیل جو روانی مثبت حاکم بر بورس با افزایش تقاضا برای خرید سهام مواجه شده اند و ارزنده نیستند. از این رو به نظر می رسد سهامداران و فعالان بازار سرمایه نبایستی از این نکته غافل باشند.

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: فعالان بازار سرمایه می بایست بر اساس پتانسیل های موجود در سهام شرکت ها اقدام به سرمایه گذاری کنند و باید قبل از خرید سهام بررسی های لازم در خصوص ارزندگی سهام شرکت ها بویژه شرکت های کوچک با حجم پایین گردش معاملات انجام دهند.

محمد کفاش به پتانسیل های موجود در بازار سرمایه برای رشد و رونق اشاره کرد و اظهار داشت: کاهش نرخ سود سپرده های بانکی یکی از پتانسیل های موجود در بورس است که موجب افزایش نسبت پی بر ای بازار سرمایه می شود و از سوی دیگر وقوع اتفاقات خوشایند درگروه بانک همچون شفاف سازی در خصوص درآمدهای حق الوکاله و کاهش نرخ سود بانکی در کنار بازگشایی سوئیفت بانکی از جمله خبرهای مثبت گروه بانکی هستند که بر بازار سرمایه و وضعیت بنیادی بانک ها تبعات مثبتی اعمال خواهد کرد.

وی به افزایش حجم و ارزش معاملات روزانه بازار سرمایه اشاره کرد و ابراز داشت: در شرایط فعلی حجم و ارزش معاملات روزانه بورس به دلیل رونق معاملات و جا به جایی نقدینگی در گروه های مختلف افزایش یافته که این امر طبیعی به نظر می رسد و انتظار می رود تا با ورود نقدینگی جدید از سوی بازار پول به بازار سرمایه رشد مناسبی را داشته باشد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه تأکید کرد: فعالان بازار سرمایه علاوه بر بررسی ارزندگی سهام شرکت ها می بایست به بودجه سال 95 آنها که طی روزهای آتی منتشر می شود، توجه کنند. چرا که نحوه تدوین بودجه سال آینده شرکت ها یکی از عوامل اثر گذار بر روند آتی بورس به شمار می رود.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در خاتمه گفت: آنچه که مسلم به نظر می رسد این است که روند کلی اقتصاد کشور و شاخص های کلان اقتصادی بیانگر آغاز حرکت صعودی و رونق اقتصادی است و در حالی که بازار سرمایه طی سال 92 علیرغم وجود موانع مختلف برای ایجاد رونق اقتصادی و فرو رفتن اقتصاد کشور در وضعیت رکودی تنها متأثر از جو روانی مثبت با استقبال همراه شده بود، اما اکنون بر اساس رخداد وقایع مثبت اقتصادی در مسیر رشد گام بر می دارد و می توان گفت مانع اساسی برای بهبود وضعیت اقتصادی وجود ندارد.

سرمایه گذاران پیرامون وجود حباب اعلام نظر کردند

تمامی آمار و ارقام مندرج روی تابلوهای معاملاتی آنچنان از وضعیت مطلوب بورس حکایت دارند که رشد چند برابری قیمت برخی سهم ها، بازدهی های قابل توجهی را برای سهامداران رقم زده تا برخی کارشناسان و صاحب نظران از این روند پر شتاب و سرعت بالای افزایش قیمت ها احساس نگرانی کنند.

یک ماهی نمی شود که برجام به فرجام رسیده و در همین مدت اندک در بورس آنچنان شور و غوغایی به پا شده که به طور متوسط بازدهی نزدیک به 18 درصدی را عاید سرمایه گذاران و سهامداران کرده است.

به گزارش بورس نیوز، تمامی آمار و ارقام مندرج روی تابلوهای معاملاتی آنچنان از وضعیت مطلوب بورس حکایت دارند که رشد چند برابری قیمت برخی سهم ها، بازدهی های قابل توجهی را برای سهامداران رقم زده تا برخی کارشناسان و صاحب نظران از این روند پر شتاب و سرعت بالای افزایش قیمت ها احساس نگرانی کنند. تا جاییکه برخی معتقدند قیمت سهام بعضی شرکت ها به سمت تشکیل حباب در حال حرکت است. چرا که با وجود رشد قابل توجه قیمت ها پس از اجرای برجام، اما هنوز تغییری در میزان درآمدزایی و سودآوری آنها رخ نداده و به اعتقاد این گروه از صاحب نشران، این امر از هیجانی بودن روند حرکتی بورس حکایت دارد که در مباحث اقتصادی از آن به عنوان حباب یاد می کنند.

به اعتقاد این دسته از کارشناسان و فعالان بازار، دلیل این تعبیر برای وجود حباب قیمتی در بورس رشد قابل توجه شاخص کل است که مبنای تصمیم گیری بسیاری قرار دارد؛ حال آنکه تقریباً اکثریت سرمایه گذاران و سهامداران و حتی متولیان بازار سهام بر این موضوع که نماگر بورس بیانگر واقعیت های بازار نیست، اتفاق نظر دارند.

به هر ترتیب رشد 13 هزار واحدی شاخص کل در کمتر از یک ماه گذشته و تحقق بازدهی های خیره کننده برخی نمادها در گروه ها و صنایع مختلف همگی از جمله بهانه ها و دلایلی است که پیرامون حبابی بودن بازار مطرح می شود. حال آنکه این گروه توجهی به این نکته ندارند که با وجود این رشد نسبی در قیمت سهام، هنوز ضرر دو سال گذشته سهامداران جبران نشده و نمی توان تنها به دلیل رشد پی در پی یک شاخص و افزایش نسبی قیمت برخی سهام در کمتر از یک ماه وضعیت بازار را حبابی دانست.

در همین راستا بورس نیوز طی نظرسنجی اخیر خود مبنی بر اینکه " به نظر شما بازار بورس دچار حباب است؟" سعی کرده برآیند کلی دو دیدگاه مخالف خوش بینان و بدبینان را به روند صعودی فعلی و اینکه آیا این روند قیمت ها بیش از حد افزایشی بوده یا خیر، مورد بررسی قرار دهد. طی این نظرسنجی حدود 5700 نفر شرکت کرده اند و جالب است که بر خلاف نظر برخی کارشناسانی که بر طبل حبابی بودن قیمت ها می کوبند، گزینه دوم پاسخ که بر عدم وجود حباب در بورس تأکید دارد، با اختلاف فاحشی بیشترین حجم آراء را به خود اختصاص داده و نظر بیش از 73 درصد از مشارکت کنندگان را به خود جلب کرده است. این در حالی است که تنها حدود 27 درصد بر شکل گیری حباب در بازار اعتقاد دارند.

سرمایه گذاران پیرامون وجود حباب اعلام نظر کردند

اما بیان این نکته خالی از لطف نیست که رشد شاخص کل و یا رشد مداوم و پی در پی قیمت در برخی سهام تنها ملاک مطلق بروز حباب نیست و بایستی به سایر پارامترها و شاخص ها نیز توجه داشت.

بدین ترتیب اگر در شرایط فعلی اعداد و ارقام موجود در سود برآوردی و محقق شده در صورت های مالی شرکت های بورسی مورد ارزیابی قرار بگیرد، می توان مشاهده کرد که رشد شاخص ها و قیمت سهام شرکت ها در بورس با واقعیت های سودآوری آنها همخوانی نداشته و در تناقض است. اما نکته اصلی اینجاست که بازار سرمایه هموار خریدار آینده است و بیشتر از آنکه به گذشته نگاه کند، چشم انداز پیش روی خود را مد نظر قرار می دهد و قیمت ها را بر اساس آن ارزش گذاری می کند.

با این اوصاف، به لحاظ اینکه با اجرای برجام تحریم های بین المللی لغو شده و قراردادهای بزرگی میان صنایع ایرانی با بزرگان دنیا منعقد شده و قراردادهایی نیز در حال مذاکره و انعقاد است، سرمایه گذاران و سهامداران با انتظار افزایش سود آتی انگیزه زیادی برای خرید سهام شرکت ها دارند و معتقدند این روند نه تنها حباب نیست، بلکه رشد آن پایدار خواهد بود. گرچه نمی توان منکر این قضیه هم شد که سرعت بالای رشد قیمت ها و شتاب زیاد بازار برای صعود می تواند خطر ایجاد حباب را در پی داشته باشد.

در هر صورت آنچه در شرایط فعلی وجود دارد اینکه خرد جمعی بازار بر صعودی بودن روند قیمت ها اعتقاد دارند و همین تفکر است که روند عرضه و تقاضا و قیمت های تعادلی را تعیین می کند و نمی توان انتظار داشت که به همین راحتی و بدون بررسی عوامل موثر در ایجاد حباب، چنین اتهامی به قیمت ها زد و روند آن را هیجانی برشمرد؛ بلکه بایستی در این رابطه کارشناسان با بیان دلایل منطقی اظهار نظر کنند تا هر بار که بازار شروع به رشد می کند، تک تک افراد آن را حباب گونه توصیف نکنند.