وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت
وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

بورس و اوراق بهادار

وزارت نفت اعتقادی به بازار سرمایه ندارد/ پالایشی ها توان مالی برای کیفی سازی محصولات ندارند

دولت در حالی خواستار کیفی سازی محصولات پالایشی ها شده که این مجموعه ها بخش عمده ای از درآمدهای خود را به سهام عدالت می پردازند. برهمین اساس می توان گفت از توان مالی اجرای این طرح برخوردار نیستند.
بودجه سال آینده کشور در حالی طی روزهای اخیر تقدیم مجلس شد که به نظر می رسد ابهامات در بودجه پیرامون برخی متغیرهای اثرگذار بر وضعیت سودآوری صنایعی همچون پالایشی، پتروشیمی، فولاد و معدنی آثار منفی خود را بر روند معاملات بازار سرمایه اعمال کرده است.

معاون سابق سازمان خصوصی سازی با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی، کیفی سازی محصولات پالایشی ها و قیمت خوراک مصرفی آنها و نیز نرخ فروش فرآورده های نفتی از جمله مواردی است که در بودجه سال آینده همچنان در ابهام قرار دارد و علاوه بر آن بهره مالکانه و نرخ سود سپرده های بانکی به طور قطع تعیین تکلیف نشده اند.

اسماعیل غلامی افزود: در هیچ کشوری با تغییر دولت، برنامه ها و سیاست های کلی اقتصاد کشور تغییر نمی کند، این در حالی است که در کشور ما شاهد تصمیمات خلق الساعه و دفعتی دولتمردان هستیم.

به گونه ای که در حالی حدود 40 درصد از ارزش روز بازار سرمایه کشورمان را مجموعه های پتروشیمی، پالایشی، فولاد و معدنی تشکیل می دهند که به نظر می رسد دولت فعلی و در رأس آن وزارت نفت اعتقادی به بازار سرمایه ندارند و برهمین اساس متغیرهای اساسی و اثرگذار بر وضعیت سودآوری مجموعه های مذکور نامشخص مانده است.

وی با اشاره به ورود نقدینگی فراوان از سوی سهامداران حقیقی به بورس با امید دستیابی به بازدهی مثبت اندکی بیش از بازدهی بانک ها اظهار داشت: کسب بازدهی مناسب از سرمایه گذاری در بورس حداقل معیار سهامداران حقیقی از ورود به این بازار بوده که این امر نیز دستخوش تغییرات سیاست های کلی دولت شده و در نهایت جز ضرر و زیان دستاورد دیگری برای سهامداران نداشته است.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه افزود: در کشورهای دنیا در حالی به منظور حمایت از صنایع دو الی سه نرخ برای گاز مصرفی خانوارها و صنایع تعیین می کنند که در کشور ما قیمت گاز طبیعی با افزایش قابل توجه و برای استفاده در همه بخش ها تعیین شده است که البته تبعات منفی آن نیز از سال گذشته تاکنون گریبان گیر مجموعه های فعال در این گروه و سهامداران شده است.

معاون سابق سازمان خصوصی سازی به توقف طولانی مدت نماد پالایشی ها اشاره کرد و اظهار داشت: وضعیت شرکت های پالایشی در حالی به دلیل اجرای طرح بهینه سازی محصولات و عدم تعیین تکلیف قیمت خوراک مصرفی و فرآورده های نفتی بلاتکلیف مانده و نماد معاملاتی آنها متوقف شده که موارد مذکور در بودجه سال آینده کشور نیز مورد بررسی و توجه قرار نگرفته است.

غلامی افزود: اگرچه مجموعه های پالایشی طی سال های گذشته پس از بررسی شرایط سودآوری آنها مجوز ورود به بازار سرمایه را دریافت کرده اند و سهامداران نیز نسبت به خرید سهام آنها خریداری کردند، اما به نظر می رسد دولت پس از ورود مجموعه های مذکور به بورس به تکاپوی اجرای طرح کیفی سازی محصولات افتاده است.

علاوه بر این، علیرغم عدم تعیین قیمت خوراک مصرفی و نرخ فروش محصولات شرکت های پالایشی و سردرگمی آنها در این زمینه، این مجموعه ها موظف به خرید نفت خام از شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی و فروش محصولات تولیدی به مجموعه مذکور هستند. حال آنکه بهای جهانی هر بشکه نفت خام با کاهش قابل توجه همراه شده و در بازارهای جهانی با قیمت های بسیار پایین عرضه می شود.

وی به سهامداران عمده شرکت های پالایشی یعنی شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت اشاره کرد و گفت: دولت در حالی خواستار کیفی سازی محصولات پالایشی ها شده که این مجموعه ها بخش عمده ای از درآمدهای خود را به سهام عدالت می پردازند. برهمین اساس می توان گفت از توان مالی اجرای این طرح برخوردار نیستند.

علاوه بر این، دولت علیرغم قانون با تعیین اعضای غیر موظف در ساختار مدیریتی سهام عدالت سعی در پرداخت سود و یارانه ها از طریق درآمدهای شرکت های پالایشی دارد که این امر به ضرر و زیان این مجموعه ها و سهامداران آنها تمام می شود.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه به راهکار پیش روی اشاره کرد و گفت: دولت می بایست با تدوین برنامه حداقل 5 ساله متغیرهای اساسی و اثرگذار بر وضعیت چهار صنعت مطرح کشور که حدود 62 شرکت در آنها فعال هستند را تعیین کند تا سهامداران با آگاهی و اطمینان از برنامه های آتی دولت نسبت به تزریق نقدینگی به بورس اقدام کنند.

علاوه بر این، با توجه به وضعیت سودآوری شرکت های پالایشی می توان با به تعویق انداختن زمان اجرای بهینه سازی محصولات از دو سال به پنج سال از این صنعت حمایت کرد همچنین می توان از منابع صندوق توسعه ملی جهت اجرای این طرح استفاده کرد.

غلامی در خاتمه افزود: به نظر می رسد سود محقق شده در مجموعه های پالایشی می بایست در محل شرکت و در اجرای طرح های توسعه ای آنها بکار برده شود، نه اینکه به شرکت های سرمایه گذاری عدالت جهت ایفای تعهدات آنها به سهامدارانشان پرداخت شود.

اجرای برنامه افزایش سرمایه جهت راه اندازی طرح توسعه ای

شرکت صنعتی و معدنی شمالشرق به منظور اجرای طرح توسعه ای احداث کارخانه ذغال شویی در نظر دارد تا سرمایه خود را به مبلغ 300 میلیارد ریال افزایش دهد.
شرکت صنعتی و معدنی شمالشرق به منظور اجرای طرح توسعه ای احداث کارخانه ذغال شویی در نظر دارد تا سرمایه خود را به مبلغ 300 میلیارد ریال افزایش دهد.

مدیر مالی شرکت صنعتی و معدنی شمالشرق شاهرود با اعلام این خبر در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: افزایش سرمایه 357 درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران اجرایی می شود که اکنون این برنامه در پی تأیید گزارش توجیهی توسط حسابرس در مرحله دریافت موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار به سر می برد.

حسین قاسمی در خصوص راه اندازی کارخانه ذغال شویی نیز گفت: این واحد تولیدی با ظرفیت اسمی تولید سالانه 600 هزار تن ذغالسنگ فرآوری شده تا پایان سال 94 به بهره برداری می رسد که پیش بینی می شود با تأمین 400 هزار تن ذغالسنگ مورد نیاز تولید، در نهایت سالانه 200 هزار تن کنسانتره ذغالسنگ تولید شود.

وی به آثار مثبت ناشی از اجرای این طرح بر وضعیت سودآوری "کشرق" اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ذغالسنگ تولیدی توسط این مجموعه به صورت ماده خام است و برهمین اساس محصولات تولیدی "کشرق" خریداران خاص خود را دارد و بازار فروش محصولات محدود است.

این در حالی است که تولید ذغالسنگ فرآوری شده و کنسانتره متقاضیان زیادی همچون شرکت های زرند کرمان، کک سازی شاهرود و ذوب آهن اصفهان خواهد داشت و از این رو می توان گفت توسعه بازاراهای فروش و افزایش تعداد متقاضیان از جمله مزایای احداث این کارخانه به شمار می رود. علاوه بر این، با توجه به اینکه نرخ فروش کنسانتره بیش از ذغالسنگ است، راه اندازی این واحد تولیدی ارزش افزوده قابل توجهی را برای "کشرق" به همراه خواهد داشت.

مدیر مالی شرکت صنعتی و معدنی شمالشرق شاهرود به وضعیت عملکردی شرکت از ابتدای امسال تاکنون اشاره کرد و اظهار داشت: اگرچه وضعیت تولید محصولات مناسب ارزیابی می شود و متقاضی برای تولیدات "کشرق" وجود دارد، اما به دلیل کمبود نقدینگی شرکت های خریدار محصولات ناشی از رکود حاکم بر وضعیت اقتصادی که عمدتاً در بخش خصوصی فعالیت می کنند، درآمد حاصل از فروش محصولات با تعویق به حساب شرکت واریز می شود.

قاسمی افزود: حدود 70 درصد از ذغالسنگ تولیدی "کشرق" در حالی توسط شرکت ذغالسنگ البرز شرقی خریداری می شود که در پی واگذاری مجموعه مذکور به بخش خصوصی و بروز برخی مشکلات نقدینگی در آن، "کشرق" موفق به عقد قرارداد با آن نشده است.

علاوه بر این، علیرغم افزایش هزینه های تولید همچون رشد 25 درصدی حقوق و دستمزد، نیز پیگیری های مدیران مجموعه جهت دریافت مجوز افزایش نرخ فروش محصولات به نتیجه قطعی منجر نشده و هیچ دستوری مبنی بر رشد قیمت فروش تولیدات ابلاغ نشده است.

وی درخاتمه افزود: این مجموعه در حالی با توجه به شرایط حاکم بر وضعیت اقتصادی کشور بروز مشکل نقدینگی را پیش بینی می کرد که در بودجه سال جاری افزایش تولید ذغالسنگ درجه یک و در مقابل آن کاهش تولید ذغالسنگ درجه دو را برآورد کرده بود. چراکه بخش خصوصی خریدار محصول ذغالسنگ درجه یک است و از توان مالی مناسبی نسبت به بخش دولتی برخوردار است. این در حالی است که حتی شرکت های خریدار فعال در بخش خصوصی نیز نتوانسته اند به تعهدات خود عمل کنند و در نهایت پوشش سود برآوردی براساس عملکرد نیمه اول امسال چندان مناسب نبوده است.برهمین اساس، امیدواریم تا با رفع موانع پیش روی تولید، بودجه برآوردی تا پایان امسال محقق شود.

معامله 21 هزار تنی در بازار پرتقاضای قیر بورس کالا

تالار صادراتی شاهد عرضه 69 هزار تن انواع قیر شرکت نفت جی به همراه 8.700 تن انواع قیر شرکت های قیران پخش ستاره ایرانیان، فراشیمی روز، عایق اصفهان، پالایش و انرژی شمالغرب آرکا و تولیدی بشکه و قیر صنعتی و آسفالت راه دژپا بود که از این میان 38.800 تن محصول مورد تقاضا قرار گرفت.
بورس کالای ایران در روز چهارشنبه مورخ 1393.9.26 و در بازار فیزیکی شاهد معامله بیش از 107 هزار تن انواع محصولات به ارزش کل 1.560.515 میلیون ریال بود. تالار محصولات صنعتی و معدنی شاهد معامله 25 هزار تن «تیرآهن 16» شرکت ذوب آهن اصفهان به همراه 484 تن «سبد میلگرد مخلوط» شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران بود. همچنین، مجتمع آلومینیوم هرمزگان (هرمزال) نیز با عرضه 1400 تن شمش هزارپوندی 99.75 در تالار مذکور حضور یافت که حجم عرضه با متوسط قیمت 83 هزار و 921 ریال مورد معامله قرار گرفت. در گروه کک نیز معامله 400 تن کک متالورژی شرکت کک سازی زرند نیز به ارزش 2.600 میلیون ریال رقم خورد.

به گزارش بورس نیوز، در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی و در گروه قیر، بیش از 21 هزار تن انواع قیر تولید شرکت های پالایش نفت جی و نفت پاسارگاد به ارزش 227.842 میلیون ریال مورد داد و ستد قرار گرفت. گفتنی است در دو گروه محصولات شیمیایی و پلیمری، بیش از 16 هزار تن از تولیدات مجتمع های پتروشیمی مارون، شازند اراک، فرساشیمی، رازی، بوعلی سینا، خراسان، شیراز، کرمانشاه، فن آوران، تندگویان، جم، آریا سلول، پلی نار به همراه شرکت های سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران و پلی پروپیلن جم به روی تابلوی عرضه رفت، که از این میان معامله بیش از 6 هزار تن محصول و به ارزش 198.635 میلیون ریال به ثبت رسید. از مهمترین محصولات داد و ستد شده در این گروه ها می توان به منو اتیلن گلایکول،LAB ، بنزن، دی اتیل هگزانول و انواع پلی اتیلن و پلی پروپیلن اشاره کرد. دیگر محصول راه یافته به این تالار، 11.500 تن وکیوم باتوم تولید شرکت های پالایش نفت تبریز و تهران بود که حجم عرضه با قیمت پایه 9 هزار و 318 ریال مورد تقاضای خریداران واقع شد.

شایان ذکر است تالار صادراتی شاهد عرضه 69 هزار تن انواع قیر شرکت نفت جی به همراه 8.700 تن انواع قیر شرکت های قیران پخش ستاره ایرانیان، فراشیمی روز، عایق اصفهان، پالایش و انرژی شمالغرب آرکا و تولیدی بشکه و قیر صنعتی و آسفالت راه دژپا بود که از این میان 38.800 تن محصول مورد تقاضا قرار گرفت.

علاوه بر این، 500 تن شکر سفید تولید کارخانه های هفت تپه خوزستان و قند قزوین به همراه 15 تن کنجاله سویا پلیت آرژانتین و 535 تن ذرت دانه ای تولید استان مرکزی و برزیل، معاملات تالار محصولات کشاورزی را تشکیل دادند که ارزش معاملات آن به رقم 14.676 میلیون ریال بالغ گردید.

در ادامه، کارگزاری کالای خاورمیانه آمار معاملات محصولات فیزیکی در بورس کالای ایران در روز چهارشنبه مورخ 1393.9.26 و آمار عرضه های روز شنبه به تاریخ 1393.29 را به شرح فایل های زیر آورده است:

افزایش حجم و ارزش معاملات در نتیجه کاهش قیمت ها

در معاملات روز چهارشنبه مورخ 93.09.26 در بازار برق بورس انرژی 2.335 مگاوات برق به ارزش 21 میلیارد و 843 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت که نسبت به روز معاملاتی گذشته 82 درصد افزایش را نشان می‌دهد.
گزارش بازار:

در معاملات روز چهارشنبه مورخ 93.09.26 در بازار برق بورس انرژی 2.335 مگاوات برق به ارزش 21 میلیارد و 843 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت که نسبت به روز معاملاتی گذشته 82 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

به گزارش بورس نیوز به نقل از گروه خبر و تحلیل بازار برق کارگزاری مبین سرمایه در معاملات آخرین روز از هفته گذشته با توجه به کاهش نسبی قیمت‌ها شاهد افزایش حجم و ارزش معاملات بودیم. میانگین وزنی قیمت (میانگین وزنی کل معاملات روزانه نماد‌های معامله شده در بازار برق بورس انرژی) نسبت به روز گذشته آن کاهش 0.91 درصدی را نشان می‌دهد.

افزایش حجم و ارزش معاملات در نتیجه کاهش قیمت ها

نمودار میانگین وزنی قیمت:

افزایش حجم و ارزش معاملات در نتیجه کاهش قیمت ها

در جدول زیر نمادهایی که در روز جاری مورد معامله قرار گرفته اند قابل مشاهده می‌باشد.

در معاملات چهارشنبه هفته اخیر بازار برق بورس انرژی با توجه به نزدیک شدن به انتهای دوره شاهد کاهش قیمت‌ها در اکثر نمادها بودیم.

آمار معاملات امروز به تفکیک نماد‌های معاملاتی:

افزایش حجم و ارزش معاملات در نتیجه کاهش قیمت ها

بررسی روند نماد 1393.9.30:

نمودار زیر روند قیمت در نماد بار پایه 1393.9.30 را نشان می‌دهد. همانطور که ملاحظه می‌شود پس از تثبیت قیمت در محدوده 390,000 ریال، در روزهای پایانی شاهد کاهش قیمت هستیم.

افزایش حجم و ارزش معاملات در نتیجه کاهش قیمت ها


افزایش 30 درصدی نرخ مواد اولیه/درخواست تسویه بدهی خودروسازان بصورت ماهانه

در دومین همایش صنعت خودروی ایران که در آذر ماه سال جاری برگزار گردید مقدمات مذاکرات با شرکت های خارجی قطعه ساز از جمله فرانسه و چین در راستای همکاری با صنعت خودرو سازی ایران فرآهم شد.
در دومین همایش صنعت خودروی ایران که در آذر ماه سال جاری برگزار گردید مقدمات مذاکرات با شرکت های خارجی قطعه ساز از جمله فرانسه و چین در راستای همکاری با صنعت خودرو سازی ایران فرآهم شد که با استقبال خوبی نیز از سوی دو شرکت فوق همراه بود ولی انعقاد تفاهم نامه نهایی همکاری شرکت های قطعه ساز ایرانی با شرکت های خارجی به نتایج مذاکرات هسته ای در آینده ای نزدیک منوط شد.

عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان کشور در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن بیان مطالب فوق، با اشاره به بهبود شرایط دریافت مطالبات شرکت های قطعه ساز از خودروسازان ایرانی اظهار داشت: با برنامه ریز های انجام شده نحوه پرداخت بدهی های دو شرکت ایران خودرو و سایپا به شرکت های قطعه ساز در دستور کار قرار گرفته است.

بهنیا در ادامه خواستار تسویه ماهیانه بدهی شرکت های خودرو ساز به قطعه سازان شد و گفت: در حال حاضر نحوه تسویه بدهی شرکت های خودروساز به صورت 3 ماهه می باشد که این موضوع با شرایط ایده آل شرکت های قطعه ساز در تضاد می باشد.

وی در خصوص مشکلات پیش روی شرکت های قطعه ساز گفت: در حال حاضر وابستگی ایران به شرکت های خارجی در راستای تامین برخی از قطعات مورد نیاز خودرو از جمله سیستم ترمز ABS و انژکتور همچنان وجود دارد و بایستی سیاست شرکت های خودروساز به گونه ای لحاظ گردد که کارخانه های تولید قطعات در ایران را بسوی تولید قطعات وارداتی هدایت نمایند.

این مقام مسئول خواستار پیگیری مسئولین کشور در راستای دلایل افزایش قیمت مواد اولیه کارخانه های تولیدی قطعات خودرو شد و گفت: اکنون قیمت مواد اولیه شرکت های تولیدی قطعه ساز از جمله فولاد با افزایش 30 درصدی نرخ همراه شده است که این امر منجر به افزایش نرخ کالای نهایی مورد نیاز شرکت های تولیدی خودرو می گردد.