وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت
وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

بورس و اوراق بهادار

نباید اجازه داد آمریکا یکجانبه برجام را تضعیف کند/ اقتصاد ایران از

سوءمدیریت رنج می‌برد/ رفع تحریم‌ها در کوتاه‌مدت وضع اقتصاد ایران را بهبود نمی‌بخشد

اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا در گزارشی به تشریح گام‌هایی پرداخته که اتحادیه اروپا باید برای بهره‌برداری هرچه بیشتر از برجام، بردارد.

خبرگزاری فارس: نباید اجازه داد آمریکا یکجانبه برجام را تضعیف کند/ اقتصاد ایران از سوءمدیریت رنج می‌برد/ رفع تحریم‌ها در کوتاه‌مدت وضع اقتصاد ایران را بهبود نمی‌بخشد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اندیشکده «شورای روابط خارجی اروپا» در گزارشی با اشاره به آغاز رسمی اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به چند چالش احتمالی در طول اجرای توافق اشاره کرد.

در این گزارش آمده است: توافق هسته‌ای ایران که شش ماه پیش محقق شده بود در تاریخ 16 ژانویه وارد مهمترین مرحله خود شد: روز اجرا. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) پایبندی ایران به تمامی تعهدات خود در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را تائید کرده و در مقابل، قدرت‌های جهانی نیز وعده خود مبنی بر رفع تحریم‌های آمریکا، اتحادیه‌اروپا و سازمان‌ملل را عملی نمودند. فرارسیدن «روز اجرا» بدین معناست که دیپلماسی میان ایران و غرب قادر به ایجاد نتایجی واقعی و سازنده برای هر دو طرف بوده است. اما بی‌شک این توافق با چالش‌هایی مواجه خواهد بود که می‌تواند بقای آن را تهدید نماید. (بنابراین) در دوره پیش‌رو اروپایی‌ها نقش سیاسی و رسمی مهمی در محافظت از تداوم «برجام» خواهند داشت.

بی شک ایران و گروه 1+5 در طول دوره اجرای «برجام» با موانع و مشکلاتی جدی روبرو خواهند شد. نماینده عالی اتحادیه اروپا که ریاست کمیسیون مشترک تشکیل‌شده برای برجام را نیز عهده‌دار است موظف خواهد بود که از «برجام» در مقابل چالش‌های احتمالی محافظت نماید. اروپایی‌ها باید بطور ویژه به چهار حوزه چالشی مربوط به تحریم‌ها توجه داشته باشند:

 

1/ اجرای صحیح سازوکار بازگشت تحریم‌ها

لغو تحریم‌ها مشروط به سازوکار بازگشت خواهد بود؛ ایجاد این مکانیسم تمرینی بی‌سابقه برای سیستم تحریم‌های آمریکا و اروپا به شمار می‌آید. هنگامی که بخشی از «برجام» مورد «عدم اجرای محسوس» در تعهدات اساسی قرار گیرد و یا فرآیند حل و فصل اختلاف در معامله از بین رود، سازوکار بازگشت می‌تواند اجرایی گردد. کمیسیون مشترک باید مشکلات تکنیکی و غیرعمدی را با موارد نقض واقعی بدلیل عدم‌ اجرا تمییز دهد.

سه عضو اروپایی و نماینده ارشد اتحادیه اروپا با نظر اکثریت در کمیسیون مشترک به نقطه‌ای واحد می‌رسند. اروپایی‌ها در این موقعیت دشوار مسئول تعدیل‌سازی برداشت‌های متفاوت از «برجام» خواهند بود. اگر یکی از شکات به تصمیم نهایی کمیسیون مشترک اعتراض داشت می‌توان مساله را به شورای امنیت ارجاع داد تا تحریم‌های سازمان ملل بدون امکان استفاده از حق وتو توسط سایر اعضای «برجام» بازگردد. اما پیش از رسیدن به این مرحله، اروپایی‌های حاضر در کمیسیون مشترک باید مانع استفاده فریبکارانه، عجولانه و یا نابهنگام از سازوکار بازگشت تحریم‌ها شوند؛ مخصوصا با توجه به اینکه چنین مواردی در سیاست‌های داخلی ایران و آمریکا امکان‌پذیر است.

 

2/ تحریم‌های کنگره؛ تهدید یا واقعیت

تا زمانی که ایران به توافق پایبند است اتحادیه اروپا نباید با اعمال دور جدیدی از تحریم‌ها موافقت نماید. در همین حال، ایالات‌متحده نیز بر اساس محدودیت‌های قانونی با «خودداری از اعمال سیاست‌هایی که تاثیری منفی بر عادی‌سازی روابط اقتصادی با ایران دارد»، موافقت نموده است. مساله روی کار آمدن رییس‌جمهور بعدی در آمریکا که ممکن است مستقیم یا غیرمستقیم تجارت اروپا را تحت تاثیر قرار داده و برجام را نقض می‌کند، هم‌اکنون در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.  

در روزهای ابتدایی اعلام «برجام» در جولای 2015، کنگره آمریکا خواستار اعمال تحریم‌هایی علیه ایران در زمینه حقوق بشر، تروریسم و آزمایش‌های اخیر موشک بالستیک در این کشور شد. رهبری ایران این اقدامات را نقض برجام نامید اما دولت و کنگره با آن مخالفت کردند. این دیدگاه‌های چندقطبی به احتمال فراوان در موارد دیگر نیز روی داده و اروپایی‌ها باید صدمات چنین مواردی به «برجام‌» را تا حدممکن کاهش دهند.

بنابراین تا زمانی که ایران به «برجام» عمل می‌کند اعمال تحریم‌های جدید مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران از سوی آمریکا نقض توافق خواهد بود. ایران در خصوص تحریم‌های غیرهسته‌ای نیز دستکم خواهان محدودیت آنها به اشخاص و شرکت‌های آمریکایی است. مشکلات بزرگتر هنگامی ایجاد می‌شود که تحریم‌ها دارای تاثیرات ثانویه بوده؛ که بر نهادهای اروپایی تاثیری مستیم داشته و دامنه تجارت با ایران را محدود می‌سازد. در چنین مواردی که سیاست‌های تحریمی آمریکا و اروپا با یکدیگر همخوانی ندارد اروپایی‌ها باید فشاری یک‌جانبه و فعال علیه واشنگتن اعمال کنند تا مانع اقدام تک‌قطبی واشنگتن در تضعیف «برجام‌» شوند.

 

3/ فاکتور ترس از تحریم

پس از لغو تحریم‌ها، منافع زیادی در گسترش روابط اقتصادی میان ایران و اروپا وجود دارد. اما خطر ناشی از سازوکار بازگشت تحریم‌ها یا تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران،  ترسی زیاد و البته قابل‌درک برای شرکت‌های اروپایی بوجود آورده است. بخش‌های مالی و بانکی در این خصوص از حساسیت بیشتری برخوردارند.

یکی از راه‌های فوری و عملی برای جلوگیری از چنین وضعیتی، تاسیس چندین بانک اروپایی به منظور اصلاح تجارت با ایران است. این نهادها قادر به تامین دارایی‌های سنگین برای سرمایه‌گذاری بزرگ در ایران بخصوص در بخش نفت و گاز نخواهند بود و همزمان چشم‌انداز مطلوبی برای شرکت‌های کوچک و متوسط اروپا در ایران پسابرجام می‌سازند.

 

4/ نقش روحانی در تداوم برجام

برای حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران تحقق وعده دستیابی به توافق هسته‌ای و تزریق رفاه به اقتصاد کشور یک پیروزی قابل توجه محسوب می‌شود. تاثیر این پیروزی در انتخابات آتی ایران _مجلس و مجلس خبرگان_ محسوس‌تر است. گرچه تحریم‌ها اکنون لغو شده اما تاثیر آن بر اقتصاد ایران زمان بر خواهد بود. علاوه بر تحریم، سوء‌مدیریت داخلی نیز مدتهاست اقتصاد ایران را تحت‌تاثیر قرار داده است.

راهکار روحانی آزادسازی اقتصاد، افزایش خصوصی‌سازی و ایجاد فرصت‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری خارجی در بخش‌های گوناگون است. این سیاست در راستای منافع شرکت‌های اروپایی‌ای است که مشتاق همکاری تجاری با ایران هستند. راه مفید و کم‌هزینه برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا که از این اصلاحات اقتصادی حمایت کنند، حمایت از پیشنهاد ایران برای تمدید عضویت در سازمان تجارت جهانی است.

 

فراتر از پرونده هسته‌ای

«برجام» در وهله نخست باید از لنز منع گسترش تسلیحات دیده شود و نه تغییر سیاست‌های داخلی و منطقه‌ای ایران. اما بواسطه برجام فضای سیاسی جدیدی میان ایران و غرب ایجاد شده که در آن امکان دیپلماسی و تحقق امنیت هرچه بیشتر در دنیا فراهم گردیده است. گفتگو در خصوص بحران سوریه یکی از این موارد است. علیرغم فشارهای داخلی در ایران و آمریکا، کانال‌های بی‌سابقه و مستقیمی میان تهران و واشنگتن ایجاد گردیده  تا به حل و فصل اختلافات فی‌مابین منجر شود.

آزادی سریع ملوان‌های آمریکایی که توسط نیروهای سپاه پاسداران بازداشت شده بودند و یا تبادل زندانیان آمریکایی و ایرانی نمونه‌ای از نتایج این کانال ارتباطی است. برای اروپا نیز توافق هسته‌ای احیای روابط دوستانه و نوپا با ایران می‌باشد. از زمان امضای توافقنامه موقت در سال 2013 تاکنون، بیش از 200 هیات تجاری اروپایی 23 وزیر خارجه از کشورهای اتحادیه اروپا به تهران سفر داشته‌اند.

رهبری ایران نیز از این روابط استقبال کرده و برخلاف آمریکا، ارتباط با اروپا را بدون محدودیت دانسته‌اند. اروپایی‌ها در موقعیتی منحصر به فرد در استفاده از جاده سیاسی «برجام» قرار دارند که با استفاده از آن می‌توانند روابطی مطلوب با ایران داشته باشند. نمی‌گوییم اروپا باید با ایران اتحاد تشکیل دهد اما باید از فرصتی که برای مشارکت یا حتی رقابت با ایران بدست آمده، نهایت بهره را ببرد.

یعلون: تهران اصلی‌ترین دشمن ماست/ داعش را به ایران ترجیح می‌دهیم

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با رد اظهارات اخیر رئیس ستاد مشترک ارتش این رژیم، گفت ایران اصلی‌ترین دشمن برای تل‌آویو است.

خبرگزاری فارس: یعلون: تهران اصلی‌ترین دشمن ماست/ داعش را به ایران ترجیح می‌دهیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «موشه یعلون» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه گفت اسرائیل داعش را به ایران ترجیح می‌دهد. 

وی که در مرکز مطالعات امنیتی اسرائیل در تل‌آویو صحبت می کرد، همچنین گفت: «ایران دشمن اصلی ما است، اما شنیده‌ام که برخی حرف‌های دیگری می‌زنند.»

این در حالی است که تنها یک روز قبل از آن «گادی ایزنکوت» رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل گفته بود که توافق هسته‌ای یک فرصت است و اکنون حزب‌الله تهدید اصلی برای تل‌آویو است. 

به نوشته روزنامه «یدیعوت آحارونوت»، یعلون در ادامه گفت که ایران «رژیمی سرکش است که به دنبال هژمونی منطقه‌ای است. حزب‌الله هم نایب ایران است و توان اعلام جنگ را دارد. ایران در حال حاضر در 5 قاره جهان زیرساخت‌های ترور را دارد: آسیا، آفریقا، اروپا و در شمال و جنوب آمریکا.»

وی همچنین گفت که توافق هسته‌ای امضا شده با ایران «فاصله (تا بمب) را از سه ماه به یک سال افزایش می‌دهد. اما اگر ایران از لحاظ اقتصادی احساس امنیت کند، می‌تواند به سمت بمب حرکت کرده و حتی سریع‌تر (از حالا) آن را بسازد.»

در ماه‌های گذشته مقامات اسرائیلی بارها داعش و ایران را با یکدیگر مقایسه کرده و آن‌ها را دشمنان اصلی خود خوانده‌اند. 

در بیش از 3 سالی که از گسترش فعالیت داعش در منطقه می‌گذرد، داعش چند بار تل‌آویو را به انجام حمله تهدید کرده است، اما تاکنون هیچ موردی از حمله این گروه به اسرائیل گزارش نشده است.

حکایت بازی برد ـ باخت از تولید مرکبات/ طمع دلالان میادین میوه به مرکبات/ ترانزیت، بهانه‌ای برای واردات مرکبات از ترکیه

قصه پرغصه واردات و سوداگری دلالان در میادین میوه و تره‌بار پایانی ندارد و شعار حمایت از باغداران و تولیدکنندگان تنها در حرف خلاصه شده است.

خبرگزاری فارس: حکایت بازی برد ـ باخت از تولید مرکبات/ طمع دلالان میادین میوه به مرکبات/ ترانزیت، بهانه‌ای برای واردات مرکبات از ترکیه

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، تولید مرکبات یکی از مهم‌ترین راه‌های کسب درآمد و اقتصاد کشاورزان مازندرانی به‌شمار می‌رود که می‌توان به بهترین نوع آن‌ها یعنی تامسون، پرتغال و نارنگی اشاره کرد.

استان مازندران براساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی رتبه نخست کشور در تولید مرکبات را دارد و با اعلام مسئولان استانی، مازندران می‌تواند نیاز میوه شب عید کل کشور را تامین کند.

تولید مرکبات در مازندران در چند سال اخیر با فراز و نشیب‌های زیادی روبه‌رو بوده که کشاورزان همه‌ساله با توجه به تغییر شرایط آب و هوایی و وقوع سیل، طوفان، خشکسالی و گرمای شدید دچار ضرر و زیان شدند و براساس عادت گذشته دولت و وزارت جهاد کشاورزی هیچ‌گونه حمایتی از خسارت دیدگان به‌عمل نیاورد.

*دلالی؛ زخم کهنه باغداران

برف و سرمایه سال گذشته، گرمای بی‌سابقه هوا و طوفان شدید سال‌جاری سبب تحمیل خسارت سنگینی به کشاورزان و باغداران مازندرانی شد اما تکرار تلخ وعده‌های پوچ مسئولان و گلایه‌مندی باغداران تمامی ندارد.

مشکلات کشاورزان تنها به عدم حمایت مسئولان در شرایط خسارت از تغییر آب و هوایی بر نمی‌گردد بلکه واردات و پدیده شوم دلالیسم به‌عنوان زخم کهنه باغداران همه‌ساله ظهور و بروز می‌کند.

*چراغ سبز وزارت جهاد به واردکنندگان مرکبات

فصل برداشت مرکبات رو به انتهاست و نکته‌ای که ذهن بسیاری از باغداران و کشاورزان مازندرانی را مشغول کرده، بحث واردات بی‌رویه مرکبات به کشور است که براساس سال‌های گذشته این روند در روزهای پایانی سال از سوی برخی دلالان و چراغ سبز وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود.

یک باغدار مازندرانی در گفت‌وگو با فارس به اشاره به تولید متفاوت مرکبات نسبت به سال‌های گذشته، گفت: خسارت طوفان به برخی از باغداران در مناطق مختلف استان آسیب جدی وارد کرد اما در مقابل بسیاری از باغداران نسب به سال گذشته افزایش برداشت را تجربه کردند.

*حجم قابل قبول مرکبات در مازندران

اصغر گرزین با بیان اینکه مرکبات در سال‌جاری از حجم و اندازه قابل قبولی برخوردار هستند، اظهار کرد: مشتری‌پسند بودن یکی از شاخصه‌های اصلی مرکبات به‌ویژه تامسون به‌شمار می‌رود که باید از اندازه قابل قبولی برخوردار باشد.

وی با بیان اینکه مرکبات از زمان گل‌دهی درخت تا زمان برداشت نیازمند مراقبت شبانه‌روزی دارد، افزود: آفت‌زدگی میوه بر روی درخت یکی از معضل‌های تولید مرکبات در چند سال اخیر به‌شمار می‌رود که بسیاری از کشاورزان آگاهی چندانی از این مسئله ندارند و همه‌ساله دچار ضرر و زیان قابل توجهی هنگام برداشت می‌شوند.

*سرقت مرکبات از روی درخت

این کشاورز مازندرانی از به‌سرقت رفتن مرکبات از روی درخت خبر داد و تصریح کرد: در بعضی روستاها به‌علت باز بودن منطقه و دوری از روستا مرکبات از روی درختان به‌سرقت می‌رود.

گرزین با بیان اینکه در سال‌جاری بسیاری از کشاورزان مرکبات تولیدی خود را در انبار خانه‌ها بسته‌بندی کردند تا در روزهای پایانی سال روانه بازار مصرف کنند، ادامه داد: بعضی از کشاورزان به‌علت شرایط نامناسب اقتصادی محصولات تولید خود را به دلالان و واسطه‌ها واگذار کردند.

*زحمت از کشاورز، سود از دلال

وی با بیان اینکه دلالان مرکبات خریداری شده از کشاورزان را با بسته‌بندی در انبارها و ارسال به استان‌های کشور با قیمت دو الی سه برابری نسبت به خرید به‌فروش می‌رسانند، اظهار کرد: بیشترین زحمت را کشاورزان در مراحل تولید متحمل می‌شوند اما بیشترین سود نصیب دلالان و واسطه‌ها می‌شود.

*میادین میوه جولانگاه دلالان

این کشاورز مازندرانی با بیان اینکه دولت باید از باغداران در بسته‌بندی مرکبات و ارسال به استان‌های 8کشور حمایت کند، افزود: میادین میوه و تره‌بار جولانگاه دلالان است و همه آن‌ها چشم به مرکبات تولیدی باغداران دوختند تا سودهای کلان و بدون دردسر از کنار آن‌ها کسب کنند.

دیگر کشاورز مازندرانی به خبرنگار فارس گفت: دولت باید نقش واسطه‌ها از تولید تا مصرف مرکبات را کاهش دهد تا کشاورزان و مصرف‌کنندگان متضرر نشوند.

*تولید مرکبات نیاز کشور به‌ شرط اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

صابر اعزی با بیان اینکه بیشترین زحمت تولید مرکبات بر عهده کشاورزان است اما دلالان بیشترین سود را از فروش آن کسب می‌کنند، تصریح کرد: بحث سلطه‌گری دلالان بر بازارهای فروش مرکبات همه‌ساله مطرح می‌شود اما هیچ‌گونه چاره‌ای برای حذف آن‌ها اندیشیده نشده است.

وی با اشاره به واردات مرکبات به کشور، گفت: استان‌های شمالی کشور قابلیت تولید مرکبات نیاز کل کشور را دارند اما همه این‌ها به شرط حمایت دولت از باغداران و اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

*ترانزیت بهانه‌ای برای واردات مرکبات از ترکیه

رئیس اتحادیه باغ‌داران مازندران در این‌باره به خبرنگار فارس گفت: انبوه مرکبات در کشور تولید می‌شود اما باز شاهد واردات مرکبات از ترکیه به بهانه ترانزیت هستیم.

محمدرضا شعبانی بهترین راه جلوگیری از واردات غیرمجاز به کشور را کنترل مرزها دانست و اظهار کرد: کالای ترکیه به بهانه ترانزیت وارد مرز می‌شود و به جای هدایت به سمت کشورهای هدف در داخل بازار کشور به فروش می‌رسد.

وی با بیان اینکه مرکبات و کیوی به اندازه نیاز در کشور تولید می‌شود، افزود: برای حمایت از تولیدکننده باید جلوی ترانزیت غیرمجاز مرکبات و فروش آن در کشور جلوگیری شود.

*بازنگری در بسته‌بندی مرکبات برای صادرات به روسیه

رئیس اتحادیه باغ‌داران مازندران با اشاره به حضور ایران در بازارهای مصرف مرکبات کشور روسیه، تصریح کرد: برای حضور در بازار این کشور باید نسبت به کیفی‌سازی و بسته‌بندی کالا دقت نظر بیشتری صورت گیرد.

این مسئول با اشاره به حضور کامیون‌های روسی برای انتقال کالاهای ایرانی، اظهار کرد: حمل و نقل کشور مناسب صادرات نیست و اشکالی ندارد که از ظرفیت حمل و نقل مناسب روس‌ها در این زمینه برخوردار باشیم و از تجربیات آنها استفاده کنیم.

*صادرات مرکبات در زمان گرانی داخل

شعبانی با بیان اینکه صادرکنندگان مرکبات از قبل برای تامین کالای کشور هدف متعهد می‌شوند، ادامه داد: صادرات کالای ایرانی به خارج از کشور زمانی رخ می‌دهد که کالا در داخل کشور گران می‌شود و همین مسئله صادرکننده را دچار چالش می‌کند.

وی گفت: برنامه‌ریزی نامناسب در صادرات مرکبات گاهی مشکلاتی برای مشتریان ما در خارج از کشور ایجاد می‌کند که باید با برنامه‌ریزی به‌سمت کشورها هدف حرکت کنیم.

به گزارش فارس، به‌نظر می‌رسد قصه پر غصه فروش مرکبات و کسب سودهای کلان از سوی دلالان و واسطه‌ها و متضرر شده باغداران پایانی ندارد و شعار حمایت از باغداران و تولیدکنندگان تنها در حرف خلاصه شده است.

پورعلی گنجی سرانجام به قطر رسید/ حضور بی‌شمار خبرنگاران برای پوشش دیدار ژاپن و عربستان+عکس

حضور بی‌شمار خبرنگاران برای پوشش دیدار ژاپن و عربستان+عکس

مدافع تیم ملی ایران برای مذاکره با السد قطر سرانجام راهی این کشور شد.

خبرگزاری فارس: پورعلی گنجی سرانجام به قطر رسید/ حضور بی‌شمار خبرنگاران برای پوشش دیدار ژاپن و عربستان+عکس

به گزارش خبرنگار اعزامی فارس از قطر، مرتضی پورعلی‌گنجی، مدافع تیم ملی فوتبال ایران برای مذاکره با السد قطر سرانجام راهی این کشور شد.

سفر این مدافع چند روزی به خاطر تأخیر در صدور روادید قطر، به تعویق افتاده بود.

وی به محض رسیدن به ورزشگاه القطر که دیدار ژاپن و عربستان در آن حال برگزاری است، به سمت کادرفنی تیم امید رفت و با آنها خوش و بش کرد.

همچنین تمامی اعضای کادر فنی تیم امید از جمله محمد مایلی‌کهن، محمد خاکپور، طباطبایی و تقوی همراه با حبیب کاشانی از ابتدای دیدار عربستان و ژاپن در ورزشگاه حاضر شده تا بازی عربستان و ژاپن را از نزدیک تماشا کنند.

ژاپن حریف بعدی تیم امید ایران در مرحله یک چهارم نهایی در رقابت‌های انتخابی المپیک است و کادرفنی امید برای شناخت و آنالیز این تیم در ورزشگاه حضور دارد.

برای تماشای این دیدار حدود 500 تماشاگر که بیشتر آنها ژاپنی هستند در ورزشگاه حضور دارند.

نکته جالب اینکه حدود 50 خبرنگار از کشورهای مختلف برای پوشش اخبار این دیدار در ورزشگاه حضور دارند.

با صدور نامه‌ای مطرح شد

۵ نکته مهم رهبر معظم انقلاب خطاب به رئیس‌جمهور درباره برجام/ از خدعه و نقض عهد آمریکا غافل نشوید/ دستاوردها حاصل مقاومت و ایستادگی بود

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با ابراز خرسندی از نتیجه دادن مقاومت ملت ایران در برابر تحریم‌های ظالمانه و عقب‌نشینی طرف‌های مقابل بر اثر تلاش دانشمندان هسته‌ای و کوشش دست‌اندرکاران مذاکرات، بر ۵ نکته مهم خطاب به رئیس‌جمهور تأکید کردند.

خبرگزاری فارس: ۵ نکته مهم رهبر معظم انقلاب خطاب به رئیس‌جمهور درباره برجام/ از خدعه و نقض عهد آمریکا غافل نشوید/ دستاوردها حاصل مقاومت و ایستادگی بود

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به نامه حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در خصوص سرانجام مذاکرات هسته‌ای، با ابراز خرسندی از نتیجه دادن مقاومت ملت ایران در مقابل تحریمهای ظالمانه و عقب نشینی طرفهای مقابل در اثر تلاش دانشمندان هسته‌ای و کوششهای همه دست اندرکاران مذاکرات، بر پنج نکته مهم خطاب به رئیس‌جمهور تأکید کردند.

متن نامه معظم له به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر روحانی

ریاست محترم جمهوری

با سلام و تحیت

خرسندی خود را از اینکه مقاومت ملت بزرگ ایران در برابر تحریم‌های ظالمانه و تلاش دانشمندان هسته‌ای در پیشبرد این صنعت مهم و کوشش خستگی ناپذیر مذاکره‌کنندگان، سرانجام طرف‌های مقابل را که برخی از آنان به دشمنی با ملت ایران شهره‌اند، وادار به عقب‌نشینی و رفع بخشی از آن تحریم‌های زورگویانه کرد، ابراز می‌دارم و از جنابعالی و هیئت مذاکره و شخص وزیر محترم و همه‌ی دست‌اندرکاران تشکر می‌کنم. عجالتاً نظر جنابعالی را معطوف می‌دارم به اینکه:

اولاً: مراقبت شود که طرف مقابل تعهدات خود را به‌طور کامل انجام دهد. اظهارات برخی از سیاستمداران امریکایی در این دو سه روز کاملاً موجب بدگمانی است.

ثانیاً: به همه‌ی مسئولان دولتی تذکر داده شود که حلّ مشکلات اقتصادی کشور در گرو تلاش بی‌وقفه و خردمندانه در همه‌ی بخش‌ها در جهت اقتصاد مقاومتی است و رفع تحریم‌ها به تنهایی برای گشایش در اقتصاد کشور و معیشت مردم کافی نیست.

ثالثاً: در تبلیغات توجه شود که در برابر آنچه در این معامله به دست آمده، هزینه‌های سنگینی پرداخت شده است. نوشته‌ها و گفته‌هایی که سعی می‌کنند این حقیقت را نادیده گرفته و خود را ممنون طرف غربی وانمود کنند با افکار عمومی ملت، صادقانه رفتار نمی‌کنند.

رابعاً: همین اندازه دستاورد نیز در برابر جبهه‌ی استکبار و زورگو، بر اثر مقاومت و ایستادگی به دست آمده است. این را باید همه‌ی ما درسی بزرگ برای همه‌ی قضایا و حوادث در جمهوری اسلامی بدانیم.

خامساً: بار دیگر تأکید می‌کنم که از خدعه و نقض عهد دولت‌های مستکبر بویژه امریکا در این مسأله و دیگر مسائل غفلت نشود.

موفقیت جنابعالی و دیگر مسئولان کشور را از خداوند متعال مسألت می‌کنم.