وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت
وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

بورس و اوراق بهادار

ابلاغ آیین نامه ایجاد موانع غیر تعرفه ای واردات لاستیک/ خروج از رکود نسبی صنعت تا پایان سال

با ورود تایرهای جدید، با کیفیت ها و برندهای برتر از حجم تایرهای نامعتبر وارداتی کاسته شده و برای شرکت های فعال این صنعت فرصت ارائه تولیدات باکیفیت خوب و مزیت رقابتی را ایجاد خواهد کرد و در آینده ای نه چندان دور شاهد بهبود عملکرد این مجموعه ها خواهیم بود.
طی معاملات هفته گذشته شاهد ایجاد روند مثبتی در اغلب نمادهای فعال در گروه لاستیک و پلاستیک در بازار سرمایه بودیم که با پیگیری های انجام شده دلیل این اقبال، شایعه ای مبنی بر افزایش تعرفه واردات تایر عنوان شد، بر همین اساس سراغ انجمن صنفی تایر ایران رفتیم تا صحت این موضوع را جویا شویم.

عضو کمیته اجرایی انجمن صنفی صنعت تایر ایران در این رابطه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: خبر مهم در این صنعت ابلاغ آیین نامه ای در خصوص ایجاد موانع غیر تعرفه ای و ضوابطی سخت گیرانه در واردات تایر به ایران از سوی گمرک است.

مصطفی تنها در ادامه افزود: این ضوابط در تنظیم بازار تایر سازان تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت و طی معاملات سهام این شرکت ها نیز شاهد رشد قیمتی بودیم این ضوابط همچون فیلتری عمل خواهد کرد تا دیگر شاهد ورود تایرهای بی کیفیت از برندهای نامعتبر نباشیم به طور مثال از این پس تایرهای وارداتی باید دارای استاندارد اتحادیه اروپا، نماندگی مجاز، در ایران ارائه خدمات پس از فروش و مسائلی این چنینی باشد.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران در توضیح سخنان خود گفت: این مسأله بر عملکرد شرکت های این گروه تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت، به طوریکه انتظار می رود تا پایان سال جاری بخشی از مشکلات صنعت مرتفع گردد و شاهد خروج نسبی از رکود در این صنعت باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با ورود تایرهای جدید، با کیفیت ها و برندهای برتر از حجم تایرهای نامعتبر وارداتی کاسته شده و برای شرکت های فعال این صنعت فرصت ارائه تولیدات باکیفیت خوب و مزیت رقابتی را ایجاد خواهد کرد و در آینده ای نه چندان دور شاهد بهبود عملکرد این مجموعه ها خواهیم بود.

سهامداران "فارس" برترین هلدینگ پتروشیمی ایران دست پر از مجمع باز گشتند

جلسه مجمع عمومی عادی ( بطور فوق العاده ) سالیانه برای سال مالی منتهی به 31 خرداد ماه سال1394 شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس ( سهامی عام ) و مجمع عمومی فوق العاده به ترتیب در ساعت 10:00 صبح و 12:00 روز چهارشنبه 20 آبان ماه 94 در محل سالن اجتماعات پژوهشگاه صنعت نفت با حضور بیش از 96.15 درصد سهامداران برگزار شد.

جلسه مجمع عمومی عادی ( بطور فوق العاده ) سالیانه برای سال مالی منتهی به 31 خرداد ماه سال1394 شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس ( سهامی عام ) و مجمع عمومی فوق العاده به ترتیب در ساعت 10:00 صبح و 12:00 روز چهارشنبه 20 آبان ماه 94 در محل سالن اجتماعات پژوهشگاه صنعت نفت با حضور بیش از 96.15 درصد سهامداران برگزار شد.

ترکیب هیئت رئیسه مجمع با حضور آقای مصطفی امید قائمی به عنوان رئیس مجمع و نظارت آقای مهندس عبدالحمید امامی و آقای مرتضی رحیمیان سرای و به دبیری آقای خسرو رحمتی تشکیل شد.

همچنین نماینده سازمان بورس و نماینده سازمان حسابرسی نیز در جلسه حضور داشتند.

مجمع عادی پس از قرائت گزارش فعالیت هیأت مدیره توسط آقای مهندس عادل نژاد سلیم مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، تصمیمات ذیل را اتخاذ کرد.

1- صورتهای مالی تلفیقی گروه وشرکت اصلی شامل ترازنامه وصورت سود و زیان و جریان وجوه نقد برای سال مالی منتهی به 31/03/1394مورد تصویب قرار گرفت.

2- مقررگردید مبلغ 500 ریال به ازای هر سهم به صورت خالص از محل سود قابل تخصیص به عنوان سود نقدی به سهامداران پرداخت گردد و الباقی پس از کسر پاداش مصوب مجمع به حساب سود و زیان انباشته منظور گردد.

3- (( سازمان حسابرسی)) به عنوان حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت برای سال مالی منتهی به 1395.3.31انتخاب گردید.

4- روزنامه های (( اطلاعات و دنیای اقتصاد)) به صورت توام بعنوان روزنامه کثیر الانتشار برای درج آگهی های رسمی شرکت انتخاب گردیدند.

5- معاملات مشمول ماده 129 اصلاحیه قانون تجارت که به تصویب هیأت مدیره شرکت اصلی وگروه رسیده است مورد تنفیذ قرار گرفت.

6- اشخاص ذیل از بین سهامداران حاضر در جلسه برای مدت دو سال به عنوان اعضاء هیأت مدیره شرکت انتخاب گردیدند.

1-6-شرکت ملی صنایع پتروشیمی

2-6-شرکت گروه پتروشیمی تابان فردا

3-6- شرکت گروه توسعه مالی مهرآیندگان

4-6-شرکت سرمایه گذاری استان خراسان رضوی

5-6-شرکت سرمایه گذاری استان آذربایجان غربی

مجمع عمومی فوق العاده

در جلسه مجمع عمومی فوق العاده نیز پس از قرائت دستور جلسه و استماع گزارش توجیهی هیأت مدیره و گزارش حسابرس و بازرس قانونی در خصوص افزایش سرمایه تصمیمات ذیل به اتفاق آراء اتخاذ گردید.

1- افزایش سرمایه شرکت از مبلغ 24.788 میلیارد ریال به مبلغ 50 هزار میلیارد ریال از محل سود انباشته مورد تصویب قرار گرفت.

پیام هیئت مدیره

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به استناد قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 در اواخر سال 1391 به بخش خصوصی واگذار گردید و در این راستا یکی از اصلی ترین رویکردها در مدیریت شرکت، توجه بر تغییر ساختار و نوع تفکر حاکم بر سازمان از سیاق دولتی به روال خصوصی بوده است. بی شک انتخاب لوحه «سودآورترین هلدینگ پتروشیمی کشور با اعتبار جهانی» به عنوان چشم انداز شرکت و «توسعه و سودآوری پایدار» به عنوان استراتژی اصلی نشان از عزم ملی و اهتمام مجموعه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در دستیابی به جایگاه رفیع در سطح بین المللی و ایفای نقش مؤثر و فعال در صنعت پتروشیمی با بهره گیری از ابزارها و اصول مبتنی بر دانش دارد. اینجانبان رجاء واثق داریم با توکل به خداوند تبارک وتعالی، یاری و تدبیر سهامداران محترم، بهره گیری از خرد جمعی و سرلوحه قرار دادن ارزشهای بنیادین کرامت انسانی، آینده ای روشن در انتظار صنعت پتروشیمی است و بستری مناسب مبتنی بر اصول استراتژی، تفکر واگرا و خلاقانه برای تحقق چشم انداز ترسیمی شرکت محقق خواهد گردید و بر خود و همکارانمان می بالیم که توانستند در زمینه تدوین برنامه استراتژیک و طراحی نقشه راه آن، پیشتاز شوند.

تشریح مهمترین برنامه های آتی "سمازن" برای رشد سودآوری

تسهیل شرایط فروش اعتباری از 20 روز به 90 روز به منظور کاهش فشار سنگین رقبا و افزایش فروش اعتباری از جمله سایر برنامه های آتی شرکت سیمان مازندران برای حرکت در مسیر رشد و شکوفایی است. به گونه ای که پیش بینی می شود تا فروش اعتباری داخلی حداقل 30 درصد افزایش یابد.
با توجه به اینکه عملکرد شرکت سیمان مازندران طی نیمه اول سال مالی جاری رضایت بخش نبوده، این شرکت در نظر دارد تا برنامه هایی را در راستای بهبود وضعیت سودآوری طی نیمه دوم امسال اجرایی کند تا با سیاست گذاری و برنامه ریزی بودجه سال مالی جاری "سمازن" تا پایان امسال محقق گردد.

مدیر مالی شرکت سیمان مازندران با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: از آنجاییکه این مجموعه پیش بینی مورد انتظار طی عملکرد شش ماهه نخست سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 94 را محقق نکرده، در نظر داریم تا با اجرای برنامه هایی به وضعیت سودآوری این مجموعه بهبود ببخشیم.

محمد حسین خلیل خلیلی در تشریح برنامه های آتی شرکت سیمان مازندران ابراز داشت: برنامه ریزی و اجرای سامانه پایش محموله ارسالی بوسیله فناوری GPS با هدف نفوذ بیشتر محصولات شرکت در بازارهای جدید همچون بازار غرب استان مازندران از جمله

برنامه های آتی شرکت به شمار می رود. به گونه ای که این امر به منظور ایجاد مزیت رقابتی در بازارها و افزایش خروجی این منطقه از مقدار روزانه 300 تن به حداقل 1500 تن اجرایی می شود.

علاوه بر این، برنامه هایی در راستای فروش خارجی و شناسایی بازار هدف صادراتی همچون کشور ترکمنستان انجام پذیرفته که با توجه به پتانسیل های این بازار مذاکراتی با تولیدکنندگان کشور ترکمنستان صورت گرفته که در پی آن مقدار صادرات محصولات 40 هزار تن در ماه افزایش خواهد یافت.

وی به سیاست های شرکت در راستای جذب متقاضی در شرایط رقابت سنگین در بازار فروش محصولات اشاره کرد و در این خصوص ابراز داشت: تسهیل شرایط فروش اعتباری از 20 روز به 90 روز به منظور کاهش فشار سنگین رقبا و افزایش فروش اعتباری از جمله سایر برنامه های آتی شرکت سیمان مازندران برای حرکت در مسیر رشد و شکوفایی است. به گونه ای که پیش بینی می شود تا فروش اعتباری داخلی حداقل 30 درصد افزایش یابد.

مدیرمالی شرکت سیمان مازندران افزود: در این راستا برنامه هایی جهت برداشتن تخفیفات پلکانی و ایجاد فاصله معنی دار میان خرید نقدی و اعتباری با هدف سوق دادن

طیف مشتریان مصرف کننده نهایی و شکستن شرایط شبه انحصاری موجود برای فروش به عاملین توزیع سیمان اجرا می شود.

خلیلی در خاتمه پیرامون سیاست شرکت جهت انجام برنامه افزایش سرمایه اظهار داشت: این مجموعه بر اساس تکالیف مجمع سال مالی 93 و مصوبه هیأت مدیره در نظر دارد تا برنامه افزایش سرمایه به منظور اصلاح ساختار مالی از محل سود انباشته و مطالبات سهامداران را به اجرا درآورد.

معامله 3074 قرارداد در رینگ طلایی بورس کالا

در معاملات دیروز رینگ طلایی بورس کالای ایران 5485 قرارداد آتی سکه معامله شد که در این میان سهم سررسید دی 94 تعداد 31 قرارداد ، سررسید اسفند 94 تعداد 173 قرارداد ، سررسید اردیبهشت 95 تعداد 782 قرارداد و در نهایت سررسید تیر 95 تعداد 2088 قرارداد بود

به گزارش بورس نیوز به نقل از واحد معاملات آتی سکه کارگزاری بانک سامان دیروز پنجشنبه مورخ 28 /08/94 در بازار معاملاتی قراردادهای آتی سکه در سررسید های مختلف 3074 قرارداد معامله شد.

در سررسید معاملاتی دی 94 (GCDY94) 31 قرارداد معامله و 1302 موقعیت باز باقی ماند و در نهایت قیمت تسویه این سررسید به 914272 تومان رسید. معاملات در این سررسید با قیمت 913000 تومان شروع و با قیمت 914500 تومان خاتمه یافت. این سررسید با میانگین وزنی قیمت معاملات 914272 تومان که حاکی از رشد 0.44 درصدی بود در پایین ترین قیمت معامله 912500 تومان و در بالاترین قیمت عدد 914500 تومان را تجربه نمود.

در سررسید معاملاتی اسفند 94 (GCES94 ) 173 قرارداد معامله و 2534 موقعیت باز باقی ماند و در نهایت قیمت تسویه این سررسید به 916751 تومان رسید. معاملات در این سررسید با قیمت 919000 تومان شروع و با قیمت 918000 تومان خاتمه یافت. این سررسید با میانگین وزنی قیمت معاملات 916751 تومان که حاکی از رشد 0.32 درصدی بود در پایین ترین قیمت معامله 916000 تومان و در بالاترین قیمت عدد 919000 تومان را تجربه نمود.

در سررسید معاملاتی اردیبهشت 95(GCOR95 ) 782 قرارداد معامله و 5508 موقعیت باز باقی ماند و در نهایت قیمت تسویه این سررسید به 921544 تومان رسید. معاملات در این سررسید با قیمت 921000 تومان شروع و با قیمت 921500 تومان خاتمه یافت. این سررسید با میانگین وزنی قیمت معاملات 921544 تومان که حاکی از رشد 0.41 درصدی بود در پایین ترین قیمت معامله 919500 تومان و در بالاترین قیمت عدد 922500 تومان را تجربه نمود.

در سررسید معاملاتی تیر 95 ((GCTR95 2088 قرارداد معامله و 4885 موقعیت باز باقی ماند و در نهایت قیمت تسویه­ی این سررسید به 929372 تومان رسید. معاملات در این سررسید با قیمت 929000 تومان شروع و با قیمت 929500 تومان خاتمه یافت. این سررسید با میانگین وزنی قیمت معاملات 929372 تومان که حاکی از رشد 0.4 درصدی بود، در پایین ترین قیمت معامله 927500 تومان و در بالاترین قیمت عدد 930000 تومان را تجربه نمود.

"مارون" در مسیر رشد سودآوری/ اجرای یک طرح توسعه طی ماه های آتی

پروژه پتروشیمی بوشهر که بزرگترین پروژه مشارکتی "مارون" به شمار می رود، در حال حاضر پیشرفت فیزیکی 33 درصدی داشته و واحد بازیابی اتان و متانول آن از سال آینده راه اندازی می شود و می توان از درآمد حاصل از فعالیت واحدهای مذکور برای تأمین مالی جهت بهره برداری از سایر واحدهای پروژه پتروشیمی بوشهر استفاده نمود.
شرکت پتروشیمی مارون طی عملکرد شش ماهه اول سال مالی جاری مبلغ 3131 ریال سود به ازای هر سهم محقق کرده که این رقم با احتساب درآمد 1200 میلیارد ریالی معادل 300 ریال به ازای هر سهم ناشی از سرمایه گذاری "مارون" در شرکت پتروشیمی لاله که تملک 64 درصدی سهام آن را در اختیار دارد، مبلغ 3431 ریال محاسبه می گردد. از این رو، این مجموعه طی دوره مذکور موفق به پوشش 59 درصدی سودبرآوردی 5802 ریالی شده است.

در همین ارتباط، مدیر مالی شرکت پتروشیمی مارون در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز در ارزیابی عملکرد "مارون" طی نیمه اول سال مالی جاری عنوان کرد: این مجموعه طی عملکرد دوره مذکور از لحاظ تولید و فروش محصولات مناسب عمل کرده است. به گونه ای که مقدار تولید محصولات طی عملکرد شش ماهه اول امسال با رشد 22.5 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته همراه بوده و در کنار آن مقدار فروش محصولات طی دوره مورد بررسی حدود 3400 میلیارد ریال افزایش داشته است.

مصطفی احمدزاده افزود: آمار تولید و فروش محصولات بیانگر روند رو به رشد مقدار تولید و فروش محصولات است. حال آنکه درآمد فروش محصولات طی این دوره به دلیل افت بهای جهانی نفت و قیمت فروش محصولات پتروشیمی و نیز رکود بازارهای جهانی با افت نامحسوس مواجه شده که امیداوریم این امر طی ماه های آتی بهبود یابد، در غیر این صورت به طور قطع کاهش درآمد فروش از محل رشد مقدار تولید و فروش محصولات جبران خواهد شد.

وی در خصوص زمان ارائه پیش بینی درآمد هر سهم شرکت پتروشیمی مارون بر اساس عملکرد میاندوره ای سال مالی جاری ابراز داشت: با توجه به شرایط بازارهای جهانی و روند قیمت جهانی نفت اولین پیش بینی درآمد هر سهم و سودبرآوردی 5802 ریالی بدون تغییر باقی می ماند. چرا که در شرایط فعلی روند آتی بهای جهانی نفت در هاله ای از ابهام قرار دارد. از این رو انتظار می رود تا اولین بودجه با توجه به عملکرد 9 ماهه سال جاری تعدیل یابد مدیر مالی شرکت پتروشیمی مارون با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون قیمت فروش محصولات با نوسانات متعددی همراه بود، در این خصوص گفت: نرخ فروش محصولات از ابتدای سال تاکنون به طور میانگین بین 15 تا 35 درصد کاهش یافته است. حال آنکه همانطور که عنوان شد انتظار می رود تا افت درآمد فروش از محل افزایش تولید و اجرای پروژه کمپرسور چهار جبران شود.

احمدزاده در خصوص طرح توسعه ای کمپرسور چهار گفت: این پروژه طی دی یا بهمن ماه سال جاری در شهر اهواز به بهره برداری می رسد و در پی راه اندازی واحدهای تولیدی آن 85 تن در ساعات گاز تولید می شود که 25 درصد از حجم آن را گاز اتان تشکیل می دهد. به عبارت بهتر طی یک سال به خوراک گاز اتان "مارون" هشت درصد افزوده می شود که در فرآیند تولید واحدهای الفین مورد استفاده قرار می گیرد. این مجموعه علاوه بر پروژه مذکور طرح های توسعه ای را در نظر دارد که در مرحله مطالعات به سر می برند و با هدف تضمین تأمین خوراک مصرفی تدوین می شوند.

وی در خصوص برنامه های "مارون" برای اجرای طرح های توسعه ای و برنامه افزایش سرمایه اظهار داشت: پروژه پتروشیمی بوشهر که بزرگترین پروژه مشارکتی "مارون" به شمار می رود، در حال حاضر پیشرفت فیزیکی 33 درصدی داشته و واحد بازیابی اتان و متانول آن از سال آینده راه اندازی می شود و می توان از درآمد حاصل از فعالیت واحدهای مذکور برای تأمین مالی جهت بهره برداری از سایر واحدهای پروژه پتروشیمی بوشهر استفاده نمود.

مدیر مالی "مارون" در خاتمه پیرامون نحوه تأمین مالی برای بهره برداری از واحد بازیابی اتان و قانون پروژه پتروشیمی بوشهر گفت: شرکت پتروشیمی بوشهر از فاینانس چین برای تأمین هزینه های ارزی خود استفاده کرده و از سوی دیگر سهامداران عمده شرکت پتروشیمی بوشهر همچون ساتا در قالب اجرای برنامه افزایش سرمایه نقدینگی لازم برای بهره برداری از واحدهای تولیدی این مجموعه را فراهم کردند.