وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت
وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

بورس و اوراق بهادار

تحقق زیان در صندوق ها همه گیر شد/بازدهی مثبت تنها برای یک صندوق

بازار سرمایه در حالی یک سال و نیم اخیر را در سراشیبی نزول سپری کرد و متأثر از عوامل داخلی و خارجی مختلف وضعیت نا مناسبی را پشت سر گذاشت که در این میان حصول توافق هسته ای و رفع نسبی بزرگترین ریسک سیستماتیک بر اقتصاد کشور نتوانست مانع از تداوم روند نزولی بورس شود.
بازار سرمایه در حالی یک سال و نیم اخیر را در سراشیبی نزول سپری کرد و متأثر از عوامل داخلی و خارجی مختلف وضعیت نا مناسبی را پشت سر گذاشت که در این میان حصول توافق هسته ای و رفع نسبی بزرگترین ریسک سیستماتیک بر اقتصاد کشور نتوانست مانع از تداوم روند نزولی بورس شود.

بر اساس گزارش بورس نیوز، سهامداران و فعالان بازار سرمایه اعم از سهامداران حقیقی و حقوقی در چند ماه اخیر نتوانستند عایدی مناسبی از سرمایه گذاری های خود در بازار سرمایه به عنوان یکی از بازارهای مولد کشور کسب کنند. به گونه ای که تحقق زیان تنها دستاورد سرمایه گذاری های سهامداران در بورس بوده است.

کارشناسان بازار سرمایه و اقتصاد دانان عوامل متعددی را بر تداوم این روند علیرغم دستیابی به توافق هسته ای و رخداد مهمترین پدیده سیاسی در چند سال اخیر موثر دانستند که از جمله این عوامل داخلی و خارجی می توان به افت بهای جهانی فلزات اساسی و قیمت نفت، اتخاذ سیاست های پولی و مالی انقباضی دولت همچون کنترل نرخ تورم، عدم اعطای مجوز افزایش نرخ محصولات به شرکت ها و نیز اعلام نرخ سود بالای بانکی اشاره کرد که در کنار همه این موارد، موضوعاتی همچون عدم تعیین تکلیف نرخ خوراک مصرفی واحدهای پتروشیمی، قیمت فروش فرآورده های نفتی و نیز خوراک مصرفی پالایشگاه ها پس از گذشت حدود پنج ماه از سال جاری به روند نزولی بورس دامن زد.

علاوه بر این، به نظر می رسد در یک ماه اخیر که بازار سرمایه در انتظار قطعی شدن اجرای کامل توافق هسته ای همراه با تأیید آن توسط مجلس شورای اسلامی و کنگره سنا آمریکا نشسته بود و سهامداران نسبت به تزریق نقدینگی به بورس تردید داشتند، ارائه گزارشات نامناسب عملکرد سه ماهه اول شرکت های بورسی و تداوم ابهامات حاکم بر وضعیت گروه های مطرح بورس همچون پتروشیمی، پالایشی و معدنی موجب شد تا نه تنها نقدینگی وارد بورس نشود بلکه حجم و ارزش معاملات روزانه بورس و فرابورس نیز رفته رفته کاهش یابد و مبالغ اندکی را به خود اختصاص دهد.

بر اساس اطلاعات موجود، صرف نظر از سهامداران و فعالان بازار سرمایه که از سرمایه گذاری های خود در بورس خشنود و راضی نبوده اند و حتی در مجامع عمومی عادی سالیانه سهامداران برای سال مالی 93سود نقدی دلچسبی را کسب نکردند، صندوق های سرمایه گذاری مشترک نیز به عنوان یکی از نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه همچون سهامداران زیان محقق کردند.

به طوریکه از میان بیش از 80 صندوق سرمایه گذاری مشترک که طی یک ماه اخیر در بازار سرمایه فعال بودند و سرمایه گذاری می کردند، تنها یک صندوق توانست به بازدهی مثبت دست یابد و مابقی از کسب بازدهی مثبت بی نصیب ماندند.

بر این اساس در حالی بورس طی یک ماهه اخیر یعنی از 27 تیرماه تا 27 مرداد ماه جاری بازدهی منفی 5.26 درصدی را محقق ساخت و شاخص با افت چهار درصدی مواجه شد که صندوق سرمایه گذاری مشترک دیدگان با عمر فعالیت 660 روز و درصد دارایی های نقدی 9.2 درصدی در نهایت بازدهی مثبت 1.7 درصدی را در کارنامه فعالیت یک ماهه اخیر خود به ثبت رسانید.

این در حالی است که پنج صندوق بازدهی منفی بیش از 10 درصدی محقق کردند که از میان بیشترین بازدهی منفی 15.5 درصدی بود. دو صندوق نیز بازدهی منفی 10 درصدی کسب نمودند و مابقی نیز بازدهی منفی کمتر از 10 درصدی را بدست آوردند.

روند خنثی و فرسایشی ادامه دار بازار در کوتاه مدت

در کوتاه مدت عوامل روانی تأثیر گذار بر بازار سرمایه از جمله نتیجه توافق هسته ای و مسائل سیاسی اثر خود را بر قیمت ها تا قبل از اعلام نتیجه نهایی گذاشته و بعد از آن بر خلاف انتظار فعالان بازار، نشاط و شادابی لازم را برای حرکت رو به رشد نداشت و در حال حاضر بحث توافق هسته ای نیز به جایی رسیده که هم ایران و هم آمریکا میل به اجرایی شدن آن دارند.
با توجه به روند این روزهای اخیر و افت و خیزهای قیمت سهام در بازار سرمایه به نظر می رسد که در کوتاه مدت تغییری در شرایط اقتصاد کشور و بازار سرمایه ایجاد نخواهد شد.

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: در کوتاه مدت عوامل روانی تأثیر گذار بر بازار سرمایه از جمله نتیجه توافق هسته ای و مسائل سیاسی اثر خود را بر قیمت ها تا قبل از اعلام نتیجه نهایی گذاشته و بعد از آن بر خلاف انتظار فعالان بازار، نشاط و شادابی لازم را برای حرکت رو به رشد نداشت و در حال حاضر بحث توافق هسته ای نیز به جایی رسیده که هم ایران و هم آمریکا میل به اجرایی شدن آن دارند.

محمد همتی روز بهانی در ادامه افزود: رکودی که در اقتصاد کشور وجود دارد در کنار کاهش جهانی قیمت نفت باعث شده تا شرکت های فعال بازار طی 3 ماهه نخست سال جاری عملکرد مناسبی نداشته باشند.

برخی کارشناسان و تحلیلگران در رابطه با قیمت نفت احتمال کاهش آن را تا 20 دلار می دهند که این امر نیز در کوتاه مدت باعث کاهش درآمد دولت از محل افزایش نفت و کسری بودجه و شدت بخشیدن به رکود در بازار خواهد شد که به طور کل و با توجه به دلایل ذکر شده نمی توان انتظار جهش حرکتی در کوتاه مدت در بازار داشت.

همتی روز بهانی در رابطه با تغییرات بورس در بلند مدت گفت: در 6 ماه تا یکسال آینده با اجرایی شدن توافق هسته ای و لغو تحریم های بین المللی با افزایش فروش نفت کشور و آشکار شدن اثرات آن در اقتصاد کشور بازار بورس نیز با روند رو به رشدی همراه خواهد شد.

وی در رابطه با عوامل تأثیر گذار بر بهبود روند بازار سرمایه گفت: در بلند مدت با تزریق دلارهای بلوک شده، جذب سرمایه گذار خارجی، کاهش نرخ سود سپرده بانکی و کم شدن هزینه بهره تسهیلات شرکت ها منجر به افزایش تولید و کاهش بهای تمام شده محصولات و کالاها خواهد شد. این دسته عوامل با آهنگی آهسته با گذشت زمان باعث می شود که اقتصاد کشور از رکود خارج شود و رشد بازار سرمایه را داشته باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه تأکید کرد: بازار سرمایه در مقایسه بازارهای رقیب از پتانسیل رشد بیشتری برخوردار می باشد نیازمند زمان است تا به ثبات لازم برسد و روند رو به رشد خود را آغاز کند.

هیأت داوری بورس در صدور قرار صلاحیت دارد ؟

در قانون آیین دادرسی مدنی نیز هیچ نصی مشاهده نمی شود. لازم به ذکر است که دستورات موقت چه در رسیدگی های قضایی و چه در داوری از اهمیت بسزایی برخوردارند.

بحث مهمی که مطرح می شود این است که آیا داوران در روند رسیدگی قادر به صدور دستور موقت یا تأمین خواسته خواهند بود یا خیر؟

قانون بازار اوراق بهادار در ماده 36 و 37 به تأسیس هیأت داوری اشاره داشته است و حال آنکه به تکلیف آیین دادرسی این هیأت هیچ گونه اشاره ای نرفته است.

به گزارش بورس نیوز، در قانون آیین دادرسی مدنی نیز هیچ نصی مشاهده نمی شود. لازم به ذکر است که دستورات موقت چه در رسیدگی های قضایی و چه در داوری از اهمیت بسزایی برخوردارند. در واقع همان ضروریاتی که صدور دستور موقت توسط دادگاه را ایجاب می کند در رابطه با داوری هم وجود دارد، از سویی دیگر رد درخواست صادر نشدن قرار دستور موقت می تواند موجب شود که زمینه اجرای حکمی که داور صادر می کند از بین برود؛ به گونه ای که جبران خسارات ممکن نباشد.

با این وجود از آنجا که اعضا هیأت خود را مقید به آیین دادرسی مدنی می دانند مشکلی درخصوص صدور این دستورات احساس نمی شود. چنانکه رویه قضایی هیات نیز دال بر صدور این قسم قرارها می باشد و ممنوعیتی در این باب احساس نمی گردد. قاعده حقوقی «اذن در شیء اذن در لوازم آن نیز هست » تأیید کننده این استدلال می باشد.

با این وجود نظر به اهمیت موضوع و فوریت در صدور این قرارها صلاحیت محاکم نیز مورد خدشه نمی باشد چرا که هیأت داوری صلاحیت رسیدگی به ماهیت دعوی را دارد و دادگاه با صدور این قرارها در ماهیت دعوی مداخله نمی کند.

شایان ذکر است مرجع اجرای قرارهای مقدماتی نیز محاکم دادگستری است؛ چرا که به نظر می رسد صلاحیت اجرای احکام سازمان ثبت اسناد محدود به آرای قطعی هیأت داوری است و در سایر موارد نظر به اصل عمومیت صلاحیت محاکم قائل به صلاحیت محاکم دادگستری باشیم. در ماده 15 قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید مصوب 1388 نیز در خصوص مطالبه سود به اجرای آراء هیات توسط اجرای احکام محاکم اشاره صریح دارد.

پول ها به بانک می روند نه بورس / یک مزیت بورس که عموم افراد از آن غافلند

بازار سرمایه نسبت به بازار پول مزیتی دارد که متأسفانه اغلب افراد به آن توجهی نمی کنند. به گونه ای که نرخ تورم در عایدی حاصل از سرمایه گذاری در بورس تأثیر آنچنانی اعمال نمی کند.

انتخاب بهترین بازار برای تزریق نقدینگی و استفاده بهینه از فرصت های سرمایه گذاری همواره یکی از دغدغه های اصلی سرمایه گذاران بوده است. به گونه ای که در شرایط فعلی که اغلب بازارها در رکود به سر می برند، برگزیدن مقصد اصلی برای ورود سرمایه به آن گام اصلی و اساسی برای تجربه یک سرمایه گذاری مناسب به شمار می رود.

بر این اساس، پایگاه خبری بورس نیوز اقدام به برگزاری نظرسنجی با محوریت این موضوع نموده است.

پول ها به بانک می روند نه بورس / یک مزیت بورس که عموم افراد از آن غافلند

بر اساس اطلاعات موجود، بیش از هفت هزار نفر در این نظرسنجی شرکت کرده اند که از میان آنها حدود 50 درصد گزینه اول یعنی بازار پول و سپرده گذاری در بانک را برگزیدند و بیش از 43 درصد نیز معتقد بودند که بورس بهترین مکان برای سرمایه گذاری و کسب سود تا پایان سال جاری است.

در همین ارتباط، یک کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: بازار سرمایه نسبت به بازار پول مزیتی دارد که متأسفانه اغلب افراد به آن توجهی نمی کنند. به گونه ای که نرخ تورم در عایدی حاصل از سرمایه گذاری در بورس تأثیر آنچنانی اعمال نمی کند. حال آنکه به نظر می رسد سپرده گذاری در بانک و کسب سود بانکی یکساله 20 درصد بر اساس نرخ تورم 15 درصدی در کشور، تنها بازدهی پنج درصدی را نصیب سپرده گذاران می کند.

حسن بالا زاده افزود: هنگامی که فردی در بورس سرمایه گذاری می کند سهام شرکت به عنوان دارایی برای فرد سرمایه گذار به شمار می رود و عملاً با وجود تورم در اقتصاد کشور، از ارزش دارایی فرد کاسته نمی شود. بر این اساس به نظر می رسد در صورتیکه افراد با دیدگاه بلند مدت، سهام شرکت های دارای وضعیت بنیادی مناسب و سود نقدی تقسیمی را برگزینند سود بالایی را کسب خواهند کرد.

وی ادامه داد: در این بین می بایست به این نکته توجه داشت که موضوع بحث نظرسنجی سرمایه گذاری منطقی می باشد که شامل سرمایه گذاری بلند مدت است و نباید با نگاه کوتاه مدت به آن نگاه کرد و نمی توان این موضوع را به صورت مقطعی بررسی نمود.

علاوه بر این، بانک ها بخشی از نقدینگی در اختیار خود را در بورس سرمایه گذاری می کنند و این امر به این معناست که حتی بانک ها نیز به پتانسیل های بازار سرمایه اعتقاد دارند. از این رو، صرف نظر از چند ماه اخیر که بازار سرمایه تلاطم های فراوانی را پشت سر گذاشته و سهامداران از وضعیت آن ناراضی هستند، اما به نظر می رسد با نگاه بلند مدت چند ساله می تواند بورس را بهترین مکان برای ورود نقدینگی برشمارد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه اساساً بانک وظیفه واسطه گری دارد، اظهار داشت: بانک ها به واسطه وظیفه واسطه گری خود سرمایه را از سپرده گذاران دریافت می کنند و به صاحبان صنایع تسهیلات اعطاء می کنند و از محل دریافت بهره وام های اعطایی، سود سپرده ها را پرداخت می کند. بر این اساس می توان گفت اگر چشم انداز مناسبی پیش روی صنایع از سوی سهامداران متصور نیست و به همین دلیل به سمت سپرده گذاری در بانک ها روی می آورند، پس صنایع نیز نمی توانند به دلیل وضعیت نا مناسب سودآوری بهره وام های بانکی دریافتی را پرداخت کنند و بانک ها با چالش مطالبات مشکوک الوصول و در پی آن عدم توان پرداخت سود به سپرده گذاران مواجه می شوند و سرمایه گذاری در بازار پول نیز با ریسک رو به رو می گردد.

از سوی دیگر در صورتی که فضای کسب و کار و وضعیت سودآوری صنایع رونق یابد بانک ها می توانند سودهای وعده داده به سپرده گذاران را پرداخت کنند که در این صورت سهامداران صنایع بیشتر منتفع می شوند و ترجیح می دهند تا در بورس سرمایه گذاری کنند تا در بانک ها.

معامله ی 2835 قرارداد آتی سکه در بازار امروز!

در معاملات روز جاری رینگ طلایی بورس کالای ایران، مجموعا تعداد 2835 قرارداد آتی سکه مورد معامله قرار گرفت که در این میان در سررسید شهریور ماه 47 قرارداد ، در سررسید آبان ماه 83 قرارداد ،در سررسید دی ماه 345 قرارداد و در نهایت در سررسید اسفند ماه 2360قرارداد مورد معامله معامله گران قرار گرفت.

به گزارش بورس نیوز به نقل از کارگزاری بانک سامان امروز چهارشنبه مورخ 94.05.28 در بازار معاملاتی قراردادهای آتی سکه در سررسید های مختلف 2835 قرارداد معامله شد.

در سررسید معاملاتی شهریور 94 GCSH94)) 47 قرارداد معامله و 1790 موقعیت باز باقی ماند و در نهایت قیمت تسویه این سررسید به 888595 تومان رسید. معاملات در این سررسید با قیمت 887500 تومان شروع و با قیمت 889000 تومان خاتمه یافت.این سررسید با میانگین وزنی قیمت معاملات 888595 تومان که حاکی از رشد 0.19 درصدی بود در پایین ترین قیمت معامله 887500 تومان و در بالاترین قیمت عدد 889500 تومان را تجربه نمود.

در سررسید معاملاتی آبان 94 GCAB94)) 83 قرارداد معامله و 1950 موقعیت باز باقی ماند و در نهایت قیمت تسویه این سررسید به 886174 تومان رسید. معاملات در این سررسید با قیمت 887000 تومان شروع و با قیمت 887000 تومان خاتمه یافت.این سررسید با میانگین وزنی قیمت معاملات 886174 تومان که حاکی از رشد 0.19 درصدی بود در پایین ترین قیمت معامله 883000 تومان و در بالاترین قیمت عدد 888000 تومان را تجربه نمود.

در سررسید معاملاتی دی 94 GCDY94)) 345 قرارداد معامله و 3239 موقعیت باز باقی ماند و در نهایت قیمت تسویه این سررسید به 887437 تومان رسید. معاملات در این سررسید با قیمت 886000 تومان شروع و با قیمت 888500 تومان خاتمه یافت.این سررسید با میانگین وزنی قیمت معاملات 887437 تومان که حاکی از رشد 0.18 درصدی بود در پایین ترین قیمت معامله 885000 تومان و در بالاترین قیمت عدد 889000 تومان را تجربه نمود.

در سررسید معاملاتی اسفند 94( GCES94) 2360 قرارداد معامله و 5892 موقعیت باز باقی ماند و در نهایت قیمت تسویه ی این سررسید به 899356 تومان رسید.معاملات در این سررسید با قیمت 898000 تومان شروع و با قیمت 900500 تومان خاتمه یافت.این سررسید با میانگین وزنی قیمت معاملات 899356 تومان که حاکی از رشد 0.28 درصدی بود،در پایین ترین قیمت معامله 897000 تومان و در بالاترین قیمت عدد 901000 تومان را تجربه نمود.

معامله ی 2835 قرارداد آتی سکه در بازار امروز!

نوسانات انس جهانی طلا :

امروز در بازارهای جهانی انس،از 1118 دلار به 1123 دلار رسید.

نوسان قیمت دلار :

قیمت دلار امروز با نوساناتی که داشت به مرز 3346 تومان رسید.

معامله ی 2835 قرارداد آتی سکه در بازار امروز!

اخبار موثر

تحلیل تکنیکال کارشناسان اقتصادی حاکی است که قیمت جهانی طلا در کوتاه مدت تحت تاثیر نوسانات ارزش دلار آمریکا و متن مذاکرات نشست اخیر فدرال رزرو قرار خواهد داشت. سطح حمایتی قیمت طلا در شرایط کنونی 1110 دلار خواهد بود و اگر این سطح شکسته شود احتمال کاهش بیشتر قیمت طلا نیز وجود خواهد داشت و ممکن است قیمت طلا تا 1100 دلار نیز در هر اونس کاهش یابد.سطح مقاومت طلا نیز 1120 دلار می باشد.

میزان حباب :

با توجه به قیمت دلار و انس،قیمت واقعی سکه (ذاتی) 892687 بود و با توجه به قیمت فعلی، 8313 تومان حباب داشت !!