وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت
وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

بورس و اوراق بهادار

روند خنثی و فرسایشی ادامه دار بازار در کوتاه مدت

در کوتاه مدت عوامل روانی تأثیر گذار بر بازار سرمایه از جمله نتیجه توافق هسته ای و مسائل سیاسی اثر خود را بر قیمت ها تا قبل از اعلام نتیجه نهایی گذاشته و بعد از آن بر خلاف انتظار فعالان بازار، نشاط و شادابی لازم را برای حرکت رو به رشد نداشت و در حال حاضر بحث توافق هسته ای نیز به جایی رسیده که هم ایران و هم آمریکا میل به اجرایی شدن آن دارند.
با توجه به روند این روزهای اخیر و افت و خیزهای قیمت سهام در بازار سرمایه به نظر می رسد که در کوتاه مدت تغییری در شرایط اقتصاد کشور و بازار سرمایه ایجاد نخواهد شد.

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: در کوتاه مدت عوامل روانی تأثیر گذار بر بازار سرمایه از جمله نتیجه توافق هسته ای و مسائل سیاسی اثر خود را بر قیمت ها تا قبل از اعلام نتیجه نهایی گذاشته و بعد از آن بر خلاف انتظار فعالان بازار، نشاط و شادابی لازم را برای حرکت رو به رشد نداشت و در حال حاضر بحث توافق هسته ای نیز به جایی رسیده که هم ایران و هم آمریکا میل به اجرایی شدن آن دارند.

محمد همتی روز بهانی در ادامه افزود: رکودی که در اقتصاد کشور وجود دارد در کنار کاهش جهانی قیمت نفت باعث شده تا شرکت های فعال بازار طی 3 ماهه نخست سال جاری عملکرد مناسبی نداشته باشند.

برخی کارشناسان و تحلیلگران در رابطه با قیمت نفت احتمال کاهش آن را تا 20 دلار می دهند که این امر نیز در کوتاه مدت باعث کاهش درآمد دولت از محل افزایش نفت و کسری بودجه و شدت بخشیدن به رکود در بازار خواهد شد که به طور کل و با توجه به دلایل ذکر شده نمی توان انتظار جهش حرکتی در کوتاه مدت در بازار داشت.

همتی روز بهانی در رابطه با تغییرات بورس در بلند مدت گفت: در 6 ماه تا یکسال آینده با اجرایی شدن توافق هسته ای و لغو تحریم های بین المللی با افزایش فروش نفت کشور و آشکار شدن اثرات آن در اقتصاد کشور بازار بورس نیز با روند رو به رشدی همراه خواهد شد.

وی در رابطه با عوامل تأثیر گذار بر بهبود روند بازار سرمایه گفت: در بلند مدت با تزریق دلارهای بلوک شده، جذب سرمایه گذار خارجی، کاهش نرخ سود سپرده بانکی و کم شدن هزینه بهره تسهیلات شرکت ها منجر به افزایش تولید و کاهش بهای تمام شده محصولات و کالاها خواهد شد. این دسته عوامل با آهنگی آهسته با گذشت زمان باعث می شود که اقتصاد کشور از رکود خارج شود و رشد بازار سرمایه را داشته باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه تأکید کرد: بازار سرمایه در مقایسه بازارهای رقیب از پتانسیل رشد بیشتری برخوردار می باشد نیازمند زمان است تا به ثبات لازم برسد و روند رو به رشد خود را آغاز کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.