وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت
وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

بورس و اوراق بهادار

بالاخره صادرات محصولات لبنی به روسیه صورت گرفت/ اضافه شدن پاکستان به بازارهای هدف

با توجه به بالا بودن بهای تمام شده محصولات ایرانی در مقابل لبنیات روسی، در نهایت هیأت دولت مشوق های صادراتی برای ارسال این محموله ها در نظر گرفت تا برای قیمت محصولات لبنی شرکت های ایرانی شرایط رقابت پذیری فراهم گردد.

بالاخره چندی قبل صادرات محصولات لبنی شرکت های لبنی ایرانی به روسیه عملیاتی شد.

دبیر انجمن صنایع لبنی ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون قرار بر ارسال اولین محموله صادراتی محصولات لبنی به کشور روسیه بود که چندی قبل 5 کانتینر شیر خشک و یک کانتینر پنیر به این کشور صادر شد.

رضا باکری در رابطه با اختلاف قیمت فروش محصولات لبنی ایران و روسیه و بالا بودن هزینه صادرات آنها اظهار داشت: با توجه به بالا بودن بهای تمام شده محصولات ایرانی در مقابل لبنیات روسی، در نهایت هیأت دولت مشوق های صادراتی برای ارسال این محموله ها در نظر گرفت تا برای قیمت محصولات لبنی شرکت های ایرانی شرایط رقابت پذیری فراهم گردد.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر شرکت های زیادی که شامل تمامی شرکت های بورسی نیز می شود، تقاضای ممیزی جهت صدور گواهی برای صادرات محصولات لبنی دارند و مشغول بازاریابی هستند. تا پس از بررسی کارشناسان روسی از میان آنها شرکت هایی انتخاب شوند که شرایط مناسب برای صادرات محصولات لبنی به روسیه را دارند. احتمال بسیار زیاد در تابستان امسال تمامی شرکت های بورسی گواهی لازم جهت صادرات را اخذ کنند.

باکری گفت: سال 95 برای صادرات به بازار هدف روسیه حدود 500 میلیون دلار برآورد شده که این مبلغ در حالی ارزیابی شده که روسیه برای امسال 3.2 میلیارد دلار واردات محصولات لبنی از آمریکای لاتین، مصر و دیگر کشورها را در برنامه خود قرار داده است کشور پاکستان نیز برای سال جاری به عنوان بازار هدف صادرات این محصولات در نظر گرفته شده است.

دبیر انجمن صنایع لبنی در خاتمه خاطر نشان کرد: در صورت تحقق این اهداف صادراتی برای سال جاری و ارتقای آن در سال 96 قطعاً بر سودآوری و درآمدزایی این شرکت ها اثر مثبت قابل توجهی خواهد داشت.

خودروسازان از عملکرد مالی سایپا الگوبرداری کنند

حال که در راستای برنامه های دولت تدبیر و امید، اقتصاد درون زا و مولد نقطه هدف بخش های اقتصادی و تولیدی است، مجموعه خودروسازی سایپا در دوره جدید با برنامه ریزی هدفمند در انسجام بخشی و سامان دهی ساختار مالی، توانست ارزش افزوده قابل توجهی بر سرمایه مالی خود ایجاد نموده و در بازار سرمایه به سمت رشد و تعالی گام بردارد؛ به نحوی که گروه سایپا و شرکت های زیر گروه که وضعیت نگران کننده ای را تجربه می کردند، اکنون در بازار سرمایه در شاخص های مربوطه وضعیت مناسبی را سپری می کنند.

ایران عزیز در شرایط حاضر سهم چشمگیری در ثبات و امنیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی منطقه دارد. پس از برجام که با همدلی و همراهی مردم و مسوولان در یک شرایط استراتژیک بدست آمد، اکنون به نقطه ای رسیده ایم که به فرمایش مقام معظم رهبری الگوی اقتصاد مقاومتی، بهترین راه حل رشد و تعالی کشور در حوزه های اقتصادی و تولیدی است.

به گزارش بورس نیوز، حال که در راستای برنامه های دولت تدبیر و امید، اقتصاد درون زا و مولد نقطه هدف بخش های اقتصادی و تولیدی است، مجموعه خودروسازی سایپا در دوره جدید با برنامه ریزی هدفمند در انسجام بخشی و سامان دهی ساختار مالی، توانست ارزش افزوده قابل توجهی بر سرمایه مالی خود ایجاد نموده و در بازار سرمایه به سمت رشد و تعالی گام بردارد؛ به نحوی که گروه سایپا و شرکت های زیر گروه که وضعیت نگران کننده ای را تجربه می کردند، اکنون در بازار سرمایه در شاخص های مربوطه وضعیت مناسبی را سپری می کنند.

اگر چه این ادعا ممکن است برای برخی از دوستان نا آگاه چندان قابل اهمیت نباشد، اما کارشناسان و آگاهان بازار سرمایه می دانندکه ارزش سهام یک شرکت در بازار سرمایه یکی از اصلی ترین شاخصه های بهره وری آن شرکت است. از این رو بررسی علل بهبود ساختار مالی و ارتقای شاخص ها در بازار سرمایه گروه سایپا، ضرورتی است که نگارنده را برآن داشت که عوامل این موفقیت را قلمفرسایی نماید.

در نگاه اول هدایت و رهبری هر سازمان و یا مجموعه تولیدی از اهمیت خاصی برخوردار است که باید اذعان کرد، مهدی جمالی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با توجه به تخصص و توان در مدیریت امور مالی، نظم و سامان مطلوبی را در گروه تحت مدیریت خویش ایجاد کرده است تا این غول بزرگ خودروسازی کشور از شرایط ورشکستگی آشکار نجات یابد و در حال حاضر نه تنها جلوه ای از یک شرکت ورشکسته را ندارد، بلکه در بازار سرمایه شاخص های روبه رشد را تجربه می کند.

نگارنده هیچگاه قصد تمجید شخصی از مدیرعامل سایپا را نداشته بلکه عملکرد مدیریتی جمالی در امور مالی انگیزه ای شد تا چند سطری در خصوص عملکرد مدیریت موثر گروه سایپا به نگارش درآید. حال که این مجموعه خودرویی مشکلات مالی خود را تا حدود زیادی مرتفع کرده، شایسته است در راستای تاکید بر تولید داخلی و حمایت از متخصصان وطنی، فعالیت های مالی سایپا توسط مجموعه های تولیدی مشابه در سطح کشور الگوبرداری شود تا حمایت مستقیم دولت تنها راه حل خروج از بحران و مشکلات مالی شرکت های تولیدی، مورد انتظار نباشد و با ارائه راه حل های خلاقانه مشکلات مالی شان را برطرف کنند و بار مالی از دوش دولت کاسته شود تا دولت و مجموعه های حاکمیتی بیشتر به وظایف ذاتی خویش که همان نظارت و هدایت است، بپردازند.

با امید به اینکه اقتصاد کشور در شرایط فعلی هرچه سریعتر در مسیر اقتصاد مقاومتی قرار گیرد؛ امید بسیاری داریم که صنعت خودرو داخلی به جایگاه شایسته خود در منطقه و جهان دست یابد.

بلوک 24 درصدی "ورنا" عرضه شد/ خریدار احتمالی کیست؟

طی روز جاری دو شرکت تجارت الکترونیک خودرو تابان و شرکت پیشگامان بازرگانی ستاره تابان، سهام "ورنا" موجود در پرتفوی خود، معادل 24.11 درصد از کل سهام این شرکت 300 میلیارد تومانی را در نماد معاملاتی "ورنا4" عرضه کردند.

لحظاتی قبل عرضه بلوک 24.11 درصدی شرکت سرمایه گذاری رنا در قیمت پایه هر سهم 5063 ریال انجام شد.

به گزارش بورس نیوز، طی روز جاری دو شرکت تجارت الکترونیک خودرو تابان و شرکت پیشگامان بازرگانی ستاره تابان، سهام "ورنا" موجود در پرتفوی خود، معادل 24.11 درصد از کل سهام این شرکت 300 میلیارد تومانی را در نماد معاملاتی "ورنا4" عرضه کردند.

بر اساس این گزارش، سهام شرکت سرمایه گذاری رنا به قیمت پایه هر سهم 5063 ریال طبق آگهی عرضه سهام به صورت عمده که چندی پیش روی سایت شرکت بورس قرار گرفته بود، عرضه شد. گفته می شود شرکت سرمایه گذاری سایپا خریدار این بلوک می باشد.

این معامله در حالی در قیمت 5063 ریال صورت گرفت که قیمت "ورنا" روی تابلوی معاملات خرد در محدوده 270 تا 280 تومان در حال نوسان می باشد، حال باید دید با انجام این معامله روند این سهم چگونه رقم خواهد خورد.

صنعت خودرو درگیر صعود ایران خودرو

در روزهای اخیر بار دیگر شاهد رشد بازار به سرگروهی صنعت خودرو هستیم. موضوعی که شاید تبدیل به نوعی عادت روانی بازار در ماه‌های گذشته نیز شده است به گونه‌ای که رشد بازار را بدون رشد این صنعت متصور نیستند! حجم معاملات تماماً عجیب و غریب بازار در روز چهارشنبه در نماد خساپا و بسته شدن سهم در روز جاری نیز بار دیگر خبر از سناریوی برنامه‌ریزی شده‌ای می‌دهد که گویا باید بار دیگر پس از چند ده درصد رشد منتظر شفاف‌سازی‌های لازمه باشیم.
در روزهای اخیر بار دیگر شاهد رشد بازار به سرگروهی صنعت خودرو هستیم. موضوعی که شاید تبدیل به نوعی عادت روانی بازار در ماه ‌های گذشته نیز شده است به گونه ‌ای که رشد بازار را بدون رشد این صنعت متصور نیستند! حجم معاملات تماماً عجیب و غریب بازار در روز چهارشنبه در نماد "خساپا" و بسته شدن سهم در روز جاری نیز بار دیگر خبر از سناریوی برنامه‌ ریزی شده ‌ای می ‌دهد که گویا باید بار دیگر پس از چند ده درصد رشد منتظر شفاف ‌سازی ‌های لازمه باشیم.

براساس گزارش شرکت کارگزاری نهایت نگر، در تحلیل قبلی که از شاخص صنعت خودرو ارائه شده بود (این لینک: http://www.boursenews.ir/fa/news/165282)، به محدوده میانی کانال ۱۸۰۰۰ واحد به عنوان سطح حمایتی اشاره کرده بودیم و در روزهای اخیر نیز شاهد کف سازی شاخص این صنعت بر روی این سطح حمایتی بودیم. اما در این تحلیل قصد داریم بار دیگر از آنجایی که این روزها بازار رشد خودش را به رشد این صنعت گره زده است، نگاه ریزبینانه تری به روند حرکت شاخص این گروه داشته باشیم:

صنعت خودرو

براساس آنچه در تصویر فوق نشان داده شده است، شاهد شکسته شدن کیجن ‌سن متناظر کف هستیم. این سطح اولین سطح مقاومتی در مسیر صعود بوده است که در ۴ ماه اخیر هر بار قیمت حرکتی در جهت صعود انجام داده است، از شکست آن ناکام مانده است اما این بار این سطح شکسته شده و تبدیل به حمایت شده است. همین موضوع بر انتظار ما در جهت رشد این صنعت می ‌افزاید اما توجه به این دو نکته ضروری است که:

  1. علیرغم شکسته شدن تراز مقاومتی مذکور، کماکان از منظر ایچیموکو در زیر ابر نزولی قرار داریم و چرخش ابر از نزولی به صعودی را نیز شاهد نیستیم.
  2. علیرغم خروج قیمت از خط روند نزولی، آخرین پیوت مینوری سقف در ۲۱۹۰۷ واحد شکسته نشده است و صرفاً در صورت شکست این پیوت است که می ‌توانیم بر خاتمه یافتن روند نزولی ماه ‌های اخیر صحه بگذاریم.

اما در نموداری دیگر به بررسی وضعیت این نمودار از یک نمای دیگر می‌ پردازیم:

صنعت خودرو

آنچه از نمودار فوق بر می‌آید این است که در طی ۴ ماه گذشته برای اولین بار است که قیمت توانسته از میانگین ساده دو هفته ‌ای متناظر با کف خود عبور نماید که می ‌تواند به عنوان سیگنال مثبتی تلقی شود.

جمع بندی: اولین نشانه ‌های خرید پس از ۴ ماه در حالی در صنعت خودرو بار دیگر رؤیت می‌ شود که سطوح مقاومتی مهمی را پیش‌ روی شاخص این صنعت متصور هستیم و مادامیکه سطح مقاومتی ۲۱۹۰۷ واحد شکسته نشده باشد، نمی‌ توانیم از رشد پایدار این صنعت سخن به میان آوریم. این در حالی است که در مقطع فعلی اما به دلیل همین نشانه‌ های اولیه، انتظار یک حرکت مثبت رو به بالا در این صنعت، هر چند نوسانی و محدود را داریم.

در ادامه مطلب اما به عنوان یکی از نمادهای مورد توجه صنعت خودرو، به سراغ بررسی نمودار قیمت ایران خودرو رفته‌ایم. آنچه در ایران خودرو می ‌تواند به عنوان یک اهرم قوی در جهت رشد سهم عمل کند، خبر افزایش سرمایه است که آن هم منوط شده است به معافیت مالیاتی احتمالی دولت به این موضوع که در هزار توی پیچیده‌ای گرفتار شده است! اما از سایر شایعات حول محور این مجموعه باید به تغییرات مدیریتی در این مجموعه و همکاری برای تولید خودروهای برقی با ال‌جی اشاره کرد که باید در انتظار شفاف سازی آنها در روزهای آینده باشیم. اما به نمودار قیمت سهم بپردازیم:

صنعت خودرو

نمودار قیمت نماد خودرو در این نما نیز وضعیت مشابهی با نمودار شاخص این صنعت دارد و تمام توضیحات بخش قبلی، برای این نماد نیز معتبر است با این تفاوت که مهم‌ترین سطح مقاومتی پیش روی رشد قیمت در نماد خودرو، در تراز ۳۸۰ تومان واقع است و با شکسته شدن این سطح می‌توان روند اصلاحی ۴ ماه گذشته را در این نماد، خاتمه یافته دانست.

صنعت خودرو

اما در نمای بعدی نیز میانگین ساده دو هفته‌ای متناظر کف را برای نماد خودرو مورد آنالیز قرار داده‌ ایم. در این میانگین نیز شاهد اشاره به محدوده ۳۷۵-۳۸۰ تومان به عنوان مهم‌ترین سطح مقاومتی پیش رو هستیم.

جمع بندی: مادامی که سطح مقاومتی ۳۸۰ تومان شکسته نشود،‌ نمی‌توان از رشد پایدار در نماد خودرو و خاتمه روند اصلاحی سهم سخنی به میان آورد.

در ادامه اما به یک بررسی عددی از شاخص صنعت خودرو می‌پردازیم. شاخص صنعت خودر در ۱۶ مارچ سال میلادی ۲۰۱۶ (۲۶ اسفند ۹۴) پس از رسیدن به ۲۷۷۰۰ واحد، رشد بیشتری را تجربه نکرد و وارد مسیر اصلاحی شد. اخیراً اما در میانه ‌های ماه ژوئن (۲۷ خرداد ۹۵) و در تراز ۱۸۶۰۰ واحد شاهد کف سازی و برگشت هستیم. تاریخ متناظر کف و این تراز در جدول زیر با اقطار مربع مطابقت مناسبی دارند.

صنعت خودرو

سالی ماندگار و ممتاز در کارنامه 94 "ولبهمن"

جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت بهمن لیزینگ( سهامی عام ) رأس ساعت 15:00 روز چهارشنبه مورخ 1395.04.02 در محل دانشگاه شهید بهشتی با حضور بیش از 89 درصد سهامداران برگزار شد.

جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت بهمن لیزینگ( سهامی عام ) رأس ساعت 15:00 روز چهارشنبه مورخ 1395.04.02 در محل دانشگاه شهید بهشتی با حضور بیش از 89 درصد سهامداران برگزار شد.

مجمع بهمن لیزینگمجمع بهمن لیزینگ

ترکیب هیئت‌رئیسه مجمع با حضور آقای دکتر حیدری به‌عنوان رئیس مجمع و نظارت آقایان احمدی فرد و ضرابیان و آقای ناصر فاطمی به عنوان منشی تشکیل شد.

همچنین نماینده سازمان بورس و نماینده موسسه حسابرسی نیز در جلسه حضور داشتند.

مجمع پس از استماع گزارش هیئت‌مدیره توسط مدیرعامل محترم ، جناب آقای دکتر قنبری و گزارش بازرس قانونی تصمیمات ذیل را اتخاذ نمود.

1- تصویب صورت‌های مالی منتهی به سال مالی 1394.12.29

2- تقسیم 250 ریال به‌عنوان سود نقدی به ازای هر سهم

3- انتخاب موسسه حسابرسی راده به‌عنوان حسابرس و بازرس اصلی و موسسه حسابرسی رهبین به‌عنوان بازرس علی‌البدل

4- انتخاب روزنامه دنیای اقتصاد به‌عنوان روزنامه کثیرالانتشار

مجمع بهمن لیزینگ

* گزیده اطلاعات:

مجمع بهمن لیزینگ

* پیام هیئت مدیره:

خدای بزرگ را سپاس میگوییم که توفیقی عنایت کرد تا در حد وسع و توان و امکانات تلاش کنیم و با عنایت به حضرت حق‌تعالی و جدیت و تلاش مجموعه همکاران به اهدافی که در برنامه راهبردی بودجه سال 1394 ترسیم‌شده بود دست‌یابیم و دین و امانتی را که به‌وسیله اطمینان و اعتماد سهامداران محترم بر عهده ما گذاشته‌شده است را صادقانه پاس بداریم و مجدانه ادا کنیم.

سال 94 بی‌شک در تاریخ فعالیت شرکت، سالی ماندگار و ممتاز می‌باشد چراکه علیرغم مسائل و مشکلات پیچیده اقتصادی در سطح کشور و مسئله تحریم با برنامه‌ریزی دقیق و رصد لحظه‌به‌لحظه شرایط بازار توانستیم به بالاترین میزان سودآوری شرکت از بدو تأسیس تاکنون دست‌یابیم.

قطعاً مجموعه مدیریت شرکت به این توفیقات حاصل‌شده بسنده نخواهد کرد و عزم، برای برداشتن گام‌های بلندتر و دسترسی به اهدافی والا که در شأن نام این شرکت باشد دارد.

* مرور کلی بر صنعت لیزینگ در ایران

در کشور ما روند تحولات اقتصادی و رشد صنعت خودروسازی منجر به رقابت بین شرکت‌های تولیدکننده خودرو درفروش محصولات خود و همچنین تغییر رفتار مصرف‌کنندگان و شکل‌گیری شرکت‌های لیزینگ گردید. در همین راستا شرکت لیزینگ ایران به‌عنوان اولین شرکت لیزینگ در سال 1354 تأسیس گردید. روند روبه رشد این صنعت که بیانگر شرایط رقابتی شدید در آن می‌باشد به‌گونه‌ای است که تعداد 63 شرکت ثبت‌شده در پایان سال 1382 در پایان سال 1386 با 186 درصد رشد به 180 شرکت ثبت‌شده افزایش‌یافته بود. لیزینگ در قانون عملیات بانکی بدون ربا ایران مصوب دی‌ماه 1362 تحت عنوان اجاره به‌شرط تملیک که نوعی از عملیات لیزینگ مالی است مشروعیت یافت و دستورالعمل‌های اجرائی آن تدوین و ابلاغ گردید. حجم فعالیت لیزینگ در ایران بالغ‌بر 90 درصد مربوط به خودروهای سواری و کار است به همین دلیل صنعت لیزینگ به‌شدت وابسته به حمل‌ونقل می‌باشد. جایگاه شرکت بهمن لیزینگ در طی سالهای اخیر و با توجه به آمار شرکت‌های برتر کشور توسط سازمان مدیریت صنعتی در بین 500 شرکت برتر کشور به شرح مندرج در جدول زیر می‌باشد.

* رتبه شرکت در بین شرکت‌های برتر کشور با توجه به گزینه حجم ریالی فروش

مجمع بهمن لیزینگ

* تاریخچه

شرکت بهمن لیزینگ در تاریخ 1381.09.16 به شماره 195889و شناسه ملی10102377650 در اداره ثبت شرکت‌های تهران به ثبت رسیده است. این شرکت در راستای استراتژی‌های گروه بهمن در آذرماه 1381 با سرمایه‌گذاری مستقیم شرکت گروه بهمن و با اهداف ذیل تأسیس‌شده است: توسعه بازار فروش محصولات گروه بهمن از طریق ایجاد تسهیلات ویژه برای واگذاری خودرو به‌صورت اجاره به‌شرط تملیک جهت سازمان‌ها، نهادها، مؤسسات دولتی و عمومی و افراد ؛ انعطاف‌پذیری در برابر درخواست‌های مشتریان ؛ مدیریت استفاده بهینه از سرمایه ؛ تحقق رفاه اجتماعی و کمک به اشتغال پایدار ؛ حمایت از تولیدات و صنایع داخلی. شخصیت حقوقی شرکت بر اساس روزنامه رسمی شماره 19797 مورخ 1391.11.30 از سهامی خاص به سهامی عام تغییریافته و موضوع فعالیت شرکت طبق ماده 2 اساسنامه جدید که در تاریخ 1391.09.18 توسط مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام تصویب گردیده به شرح ذیل می‌باشد:

الف. موضوعات اصلی: خرید انواع کالا و اموال منقول و غیرمنقول (مطابق بندهای الف، ب، ج ماده 5 دستورالعمل تأسیس، فعالیت و نظارت بر شرکت‌های لیزینگ مصوب 1386.04.16شورای پول و اعتبار) و واگذاری آن‌ها به متقاضیان در قالب عقود اجاره یا فروش اقساطی.

ب. موضوعات فرعی: خریدوفروش انواع اوراق بهادار به‌منظور مدیریت نقدینگی در چارچوب قوانین و مقررات و دستورالعمل‌های ذیربط.

سهام این شرکت در بازار اول فرا بورس ایران پذیرفته‌شده و از روز سه‌شنبه مورخ 1393.08.20 با نماد " ولبهمن " در حال دادوستد می‌باشد