وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت
وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

بورس و اوراق بهادار

صنعت خودرو درگیر صعود ایران خودرو

در روزهای اخیر بار دیگر شاهد رشد بازار به سرگروهی صنعت خودرو هستیم. موضوعی که شاید تبدیل به نوعی عادت روانی بازار در ماه‌های گذشته نیز شده است به گونه‌ای که رشد بازار را بدون رشد این صنعت متصور نیستند! حجم معاملات تماماً عجیب و غریب بازار در روز چهارشنبه در نماد خساپا و بسته شدن سهم در روز جاری نیز بار دیگر خبر از سناریوی برنامه‌ریزی شده‌ای می‌دهد که گویا باید بار دیگر پس از چند ده درصد رشد منتظر شفاف‌سازی‌های لازمه باشیم.
در روزهای اخیر بار دیگر شاهد رشد بازار به سرگروهی صنعت خودرو هستیم. موضوعی که شاید تبدیل به نوعی عادت روانی بازار در ماه ‌های گذشته نیز شده است به گونه ‌ای که رشد بازار را بدون رشد این صنعت متصور نیستند! حجم معاملات تماماً عجیب و غریب بازار در روز چهارشنبه در نماد "خساپا" و بسته شدن سهم در روز جاری نیز بار دیگر خبر از سناریوی برنامه‌ ریزی شده ‌ای می ‌دهد که گویا باید بار دیگر پس از چند ده درصد رشد منتظر شفاف ‌سازی ‌های لازمه باشیم.

براساس گزارش شرکت کارگزاری نهایت نگر، در تحلیل قبلی که از شاخص صنعت خودرو ارائه شده بود (این لینک: http://www.boursenews.ir/fa/news/165282)، به محدوده میانی کانال ۱۸۰۰۰ واحد به عنوان سطح حمایتی اشاره کرده بودیم و در روزهای اخیر نیز شاهد کف سازی شاخص این صنعت بر روی این سطح حمایتی بودیم. اما در این تحلیل قصد داریم بار دیگر از آنجایی که این روزها بازار رشد خودش را به رشد این صنعت گره زده است، نگاه ریزبینانه تری به روند حرکت شاخص این گروه داشته باشیم:

صنعت خودرو

براساس آنچه در تصویر فوق نشان داده شده است، شاهد شکسته شدن کیجن ‌سن متناظر کف هستیم. این سطح اولین سطح مقاومتی در مسیر صعود بوده است که در ۴ ماه اخیر هر بار قیمت حرکتی در جهت صعود انجام داده است، از شکست آن ناکام مانده است اما این بار این سطح شکسته شده و تبدیل به حمایت شده است. همین موضوع بر انتظار ما در جهت رشد این صنعت می ‌افزاید اما توجه به این دو نکته ضروری است که:

  1. علیرغم شکسته شدن تراز مقاومتی مذکور، کماکان از منظر ایچیموکو در زیر ابر نزولی قرار داریم و چرخش ابر از نزولی به صعودی را نیز شاهد نیستیم.
  2. علیرغم خروج قیمت از خط روند نزولی، آخرین پیوت مینوری سقف در ۲۱۹۰۷ واحد شکسته نشده است و صرفاً در صورت شکست این پیوت است که می ‌توانیم بر خاتمه یافتن روند نزولی ماه ‌های اخیر صحه بگذاریم.

اما در نموداری دیگر به بررسی وضعیت این نمودار از یک نمای دیگر می‌ پردازیم:

صنعت خودرو

آنچه از نمودار فوق بر می‌آید این است که در طی ۴ ماه گذشته برای اولین بار است که قیمت توانسته از میانگین ساده دو هفته ‌ای متناظر با کف خود عبور نماید که می ‌تواند به عنوان سیگنال مثبتی تلقی شود.

جمع بندی: اولین نشانه ‌های خرید پس از ۴ ماه در حالی در صنعت خودرو بار دیگر رؤیت می‌ شود که سطوح مقاومتی مهمی را پیش‌ روی شاخص این صنعت متصور هستیم و مادامیکه سطح مقاومتی ۲۱۹۰۷ واحد شکسته نشده باشد، نمی‌ توانیم از رشد پایدار این صنعت سخن به میان آوریم. این در حالی است که در مقطع فعلی اما به دلیل همین نشانه‌ های اولیه، انتظار یک حرکت مثبت رو به بالا در این صنعت، هر چند نوسانی و محدود را داریم.

در ادامه مطلب اما به عنوان یکی از نمادهای مورد توجه صنعت خودرو، به سراغ بررسی نمودار قیمت ایران خودرو رفته‌ایم. آنچه در ایران خودرو می ‌تواند به عنوان یک اهرم قوی در جهت رشد سهم عمل کند، خبر افزایش سرمایه است که آن هم منوط شده است به معافیت مالیاتی احتمالی دولت به این موضوع که در هزار توی پیچیده‌ای گرفتار شده است! اما از سایر شایعات حول محور این مجموعه باید به تغییرات مدیریتی در این مجموعه و همکاری برای تولید خودروهای برقی با ال‌جی اشاره کرد که باید در انتظار شفاف سازی آنها در روزهای آینده باشیم. اما به نمودار قیمت سهم بپردازیم:

صنعت خودرو

نمودار قیمت نماد خودرو در این نما نیز وضعیت مشابهی با نمودار شاخص این صنعت دارد و تمام توضیحات بخش قبلی، برای این نماد نیز معتبر است با این تفاوت که مهم‌ترین سطح مقاومتی پیش روی رشد قیمت در نماد خودرو، در تراز ۳۸۰ تومان واقع است و با شکسته شدن این سطح می‌توان روند اصلاحی ۴ ماه گذشته را در این نماد، خاتمه یافته دانست.

صنعت خودرو

اما در نمای بعدی نیز میانگین ساده دو هفته‌ای متناظر کف را برای نماد خودرو مورد آنالیز قرار داده‌ ایم. در این میانگین نیز شاهد اشاره به محدوده ۳۷۵-۳۸۰ تومان به عنوان مهم‌ترین سطح مقاومتی پیش رو هستیم.

جمع بندی: مادامی که سطح مقاومتی ۳۸۰ تومان شکسته نشود،‌ نمی‌توان از رشد پایدار در نماد خودرو و خاتمه روند اصلاحی سهم سخنی به میان آورد.

در ادامه اما به یک بررسی عددی از شاخص صنعت خودرو می‌پردازیم. شاخص صنعت خودر در ۱۶ مارچ سال میلادی ۲۰۱۶ (۲۶ اسفند ۹۴) پس از رسیدن به ۲۷۷۰۰ واحد، رشد بیشتری را تجربه نکرد و وارد مسیر اصلاحی شد. اخیراً اما در میانه ‌های ماه ژوئن (۲۷ خرداد ۹۵) و در تراز ۱۸۶۰۰ واحد شاهد کف سازی و برگشت هستیم. تاریخ متناظر کف و این تراز در جدول زیر با اقطار مربع مطابقت مناسبی دارند.

صنعت خودرو

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.