وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت
وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

بورس و اوراق بهادار

عدم حمایت متولیان بازار سرمایه علت اصلی ریزش بورس

در صورتیکه چاره ای به حال بازار سرمایه اندیشده نشود، این بازار بار دیگر دچار مشکل کمبود نقدینگی می شود و معامله گران در بازارهای موازی با بورس با مشاهده نوسانات شدید این بازار تمایلی برای تزریق نقدینگی به آن نشان نمی دهند.

در حالی انتظار می رفت تا بازار سرمایه با حصول توافق هسته ای روند صعودی ملایمی را سپری کند و حداقل قیمت سهام شرکت های دارای وضعیت بنیادی مناسب با رشد همراه شود که افت قابل توجه شاخص کل و ارزش سهام شرکت ها بسیار تعجب آور به نظر می رسد.

مدیرعامل شرکت کارگزاری رضوی با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: علت اصلی شکل گیری روند منفی در بورس طی روزهای گذشته کم توجهی وزیر اقتصاد و رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به نظر می رسد. چرا که می بایست متولیان بازار سرمایه قبل از وقوع توافق جامع هسته ای برنامه ای مدون را در قالب سناریوهای مختلف طراحی می کردند تا این روند شکل نگیرد. حال آنکه مقامات مسئول تنها شعار حمایت از بازار سرمایه و سهامداران را می دهند و در عمل هیچ برنامه ای در این ارتباط مشاهده نمی شود.

کمال خانزاده با بیان اینکه اکنون شرایط مناسب برای جذب نقدینگی و سرمایه گذاران خارجی فراهم شده، در این خصوص افزود: در صورتی در شرایط کنونی نقدینگی جدید توسط سرمایه گذاران خارجی و داخلی وارد بازار سرمایه می شود که برنامه اساسی در این خصوص طراحی شده باشد. این در حالی است که نوسانات روزهای اخیر بیانگر این موضوع است که هیچ برنامه ای در این خصوص وجود ندارد و به نظر می رسد برخی از سهامدارانی که در حال حاضر نقد هستند و سهامی در پرتفوی بورسی خود ندارند، بیشتر متمایل به تشدید روند نزولی فعلی هستند.

علاوه بر این، برخی از شنیده ها حاکی از آن است که وزارتخانه درصدد کنترل بازار سرمایه با عرضه های سنگین سهام است تا با رفتار هیجانی سهامداران لطمه ای به بازار سرمایه وارد نشود که متأسفانه طی روزهای گذشته نه تنها ارزش معاملات بورس افزایش نیافته، بلکه با افت نیز مواجه شده است.

وی افزود: برخی از کارشناسان و معامله گران دلایل مختلفی همچون پیش خور کردن تبعات مثبت ناشی از توافق جامع هسته ای بر بورس، انتشار گزارش های عملکرد سه ماهه نخست امسال شرکت ها، برگزاری مجامع عمومی برخی از مجموعه ها را از دلایل روند منفی این روزهای بازار سرمایه بر می شمارند، حال آنکه همه این موارد بهانه است. چرا که این مباحث طی ماه های گذشته مطرح بوده و اغلب فعالان بازار سرمایه می دانند که برخی از شرکت ها طی سال 93 وضعیت مناسب سودآوری نداشته و این روند امسال نیز تداوم دارد.

بر این اساس به نظر می رسد در صورتیکه چاره ای به حال بازار سرمایه اندیشده نشود، این بازار بار دیگر دچار مشکل کمبود نقدینگی می شود و معامله گران در بازارهای موازی با بورس با مشاهده نوسانات شدید این بازار تمایلی برای تزریق نقدینگی به آن نشان نمی دهند.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه پیرامون پیش بینی روند آتی بورس اظهار داشت: انتظار می رود تا با متعادل شدن روند معاملات طی روزهای آتی شاهد بهبود این وضعیت در هفته آینده باشیم و در صورتی که قطعنامه به تأیید شورای امنیت برسد و تحریم های سوئیفت لغو گردد، شاهد ورود صنایع مختلف به بازارهای جهانی و افزایش صادرات محصولات تولیدی باشیم و در این بین نیز برخی صنایع که در حال حاضر با نسبت پی بر ای پایین معامله می شوند، در قیمت های متعادل تری معامله شوند تا این نسبت افزایش یابد و شرایط بیش از پیش بهتر شود.

بورس در بلند مدت رشد خواهد کرد

انتظار می رفت اعلام اخباری همچون تصویب قطعنامه و توافق هسته ای شوک هیجانی مثبت کوتاه مدتی به بازار وارد کند، اما این طور نبود و شاهد افت قیمت ها می باشیم در این رابطه باید گفت که من خوشبین به روند بلند مدت و آینده بازار هستم چرا که قطعاً وضعیت اقتصاد کشور با بهبود همراه و از التهاب و رکود شدید آن کاسته خواهد شد اما در کوتاه مدت به دو دلیل نمی توان انتظار روند صعودی را داشت.

این روزها شاهد افت شاخص کل بورس بعد از اعلام توافق هسته ای و مشخص شدن نتیجه مذاکرات گروه 1+5 و ایران هستیم و این در حالی است که اغلب سهامداران و سرمایه گذاران انتظار رشد و شروع حرکت صعودی بازار را بعد از توافق داشتند.

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز در همین ارتباط گفت: انتظار می رفت اعلام اخباری همچون تصویب قطعنامه و توافق هسته ای شوک هیجانی مثبت کوتاه مدتی به بازار وارد کند، اما این طور نبود و شاهد افت قیمت ها می باشیم در این رابطه باید گفت که من خوشبین به روند بلند مدت و آینده بازار هستم چرا که قطعاً وضعیت اقتصاد کشور با بهبود همراه و از التهاب و رکود شدید آن کاسته خواهد شد اما در کوتاه مدت به دو دلیل نمی توان انتظار روند صعودی را داشت.

ابوالحسن هاشمی در ادامه در رابطه با این دو عامل اظهار داشت: یکی از این عوامل به اصطلاح پیشخور شدن رشد قیمت اغلب سهام شرکت ها، قبل از اعلام نتیجه نهایی مذاکرات و دیگری عرضه سهام با حجم بالا از طرف برخی سهامداران می باشد.

وی افزود: بازار بورس کشور آنقدر بازیگر دارد که جمع رفتار سهامداران به کلیت بازار جهت می دهد و سهامداران خرد هم به دنبال آنها حرکت می کنند اما نکته مهم و قابل توجه اینجاست که اگر سهامداران خرد در مقابل این عرضه ها قرار بگیرند قطعاً می توانند، موفق عمل کنند اما مشکل اینجاست که در حال حاضر این بازیگران خرد بازار سرمایه نسبت به بهبود وضعیت اقتصادی کشور بی اعتماد شده اند.

این فعال بازار سرمایه در رابطه با بی اعتمادی سرمایه گذاران به بازار و اقتصاد کشور گفت: مجموعه تبلیغات، برداشت ها و تحلیل های منقدانه و متفاوت از تیم مذاکره کننده هسته ای باعث شده تا مردم نسبت به گذشته واقع بینانه تر عمل کنند، چرا که بعد از تفاهم لوزان خوشبینی ها بسیار بیشتر بود و این خوش بینی باعث تشکیل صفوف خرید طولانی در نمادهای فعال شد اما تاکنون بعد از نهایی شدن توافق هسته ای خلاف انتظار قبلی را شاهد می باشیم.

وی تأکید کرد: معتقدم در بلند مدت قطعاً بازار سرمایه می تواند بازدهی مناسبی را عاید سهامداران و فعالان خود کند چرا که با گذشت زمان است که اثرات واقعی مسائل اقتصادی را در کلیت آن و در نتیجه بازار سرمایه شاهد خواهیم بود.

همچنین نباید فراموش کنیم که در حال حاضر اقتصاد کشور با رکود دست و پنجه نرم می کند و در این شرایط علاوه بر عدم اعتماد به بازار، نقدینگی لازم نیز وجود ندارد چراکه به دلیل سیاست های انقباضی دولت حجم نقدینگی در دست مردم کاهش یافته است.

هاشمی گفت: با وجود نهایی شدن توافق هسته ای و تصویب قطعنامه توسط شورای امنیت، هنوز تکلیف صنایع و شرکت ها بعد از لغو تحریم ها مشخص نیست و نمی توان پیش بینی کرد که پس از لغو تحریم ها درب های دیگر کشورها تا چه حد به روی اقتصاد ایران باز خواهد شد و با حضور سرمایه گذاران خارجی در کشور، شرکت ها چقدر می توانند اجازه رشد داشته باشند و سیاستهای مدیریتی دولت برای آن زمان چگونه خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان اظهار داشت: کشور ما نیز می تواند با استفاده از نظرات علمی دانشمندان و کارشناسان متبهر به بررسی وضعیت اقتصاد بپردازد و خط مشی های لازم را برای پیشرفت کشور مشخص کند و از همه مهمتر بر عملی شدن آنها تأکید داشته باشد. چرا که تیم های اقتصادی حال حاضر کشور بهتر و آگاه تر از دولت قبل هستند.

معامله 91 مگاوات برق در بورس انرژی با نوسان مثبت

در معاملات امروز سه شنبه 94.04.30 در بازار برق بورس انرژی 91 مگاوات برق به ارزش 1 میلیارد و 116 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت که نسبت به روز معاملاتی گذشته، کاهش 87 درصدی را نشان می دهد.

گزارش بازار:

به گزارش بورس نیوز به نقل از گروه خبر و تحلیل بازار برق کارگزاری مبین سرمایه در معاملات امروز سه شنبه 94.04.30 در بازار برق بورس انرژی 91 مگاوات برق به ارزش 1 میلیارد و 116 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت که نسبت به روز معاملاتی گذشته، کاهش 87 درصدی را نشان می دهد.

میانگین وزنی قیمت (میانگین وزنی کل معاملات روزانه نماد‌های معامله شده در بازار برق بورس انرژی) پس از 3 هفته روند نزولی در معاملات امروز متوقف شد و رشد اندک 0.5 درصدی را به ثبت رساند.

آمار و گزارش معاملات برق در بورس انرژی در تاریخ

نمودار میانگین وزنی قیمت:

آمار و گزارش معاملات برق در بورس انرژی در تاریخ
آمار و گزارش معاملات برق در بورس انرژی در تاریخ

همانطور که در نمودار میانگین وزنی قیمت مشخص است روند نزولی قیمت پس از مدتها در معاملات امروز متوقف و در محدوده 510,000 ریال قرار گرفت. با توجه به سابقه روند قیمت ها در بورس انرژی، در صورت تأخیر در واریز اعتبارات جدید به حساب شرکت های توزیع نیروی برق؛ احتمال کاهش بیشتر قیمت وجود دارد.

معاملات امروز بازار برق بورس انرژی، یکی از روزهای کم حجم و کم رمق خود را به ثبت رساند به طوریکه تنها در سه سررسید و مجموعاً 91 مگاوات برق معامله شد.

آمار معاملات امروز به تفکیک نماد‌های معاملاتی:

آمار و گزارش معاملات برق در بورس انرژی در تاریخ

بررسی روند نماد 1394.05.09 :

نمودار زیر روند قیمت در نماد بارپایه 1394.05.09 را نشان می‌دهد. همانطور که مشخص است روند نزولی قیمت در طول دوره پایدار بوده و در انتهای دوره از شیب آن کاسته شده است. در حال حاضر قیمت در محدوده 504,000 ریال قرار دارد.

روند سال گذشته این نماد همانطور که در تصویر مشخص است برخلاف امسال روندی صعودی بوده و تا حدود 546,000 ریال رشد داشته است.

در این نماد تا به امروز 657 مگاوات برق مورد معامله قرار گرفته است که بیشترین حجم معاملات مربوط به معاملات 1394.04.20 با 161 مگاوات می‌باشد.

آمار و گزارش معاملات برق در بورس انرژی در تاریخ

روند نماد 1393.05.09 (روند قیمتی نماد فوق در سال گذشته) :

آمار و گزارش معاملات برق در بورس انرژی در تاریخ

از قیر تا شکر در بورس کالا معامله شد

بورس کالای ایران در روز سه شنبه مورخ 1394.04.30 و در بازار فیزیکی شاهد معامله 40 هزار و 747 تن انواع محصولات و به ارزش بیش از 889 میلیون ریال بود.

بورس کالای ایران در روز سه شنبه مورخ 1394.04.30 و در بازار فیزیکی شاهد معامله 40 هزار و 747 تن انواع محصولات و به ارزش بیش از 889 میلیون ریال بود. در تالار محصولات صنعتی و معدنی و در گروه فولاد، 198 تن سبد میلگرد مجتمع های فولاد خراسان و ذوب آهن اصفهان با نرخ پایه دادوستد شد.

در گروه مس نیز 160 تن مس مفتول، 1.020 تن مس کاتد، 2 هزار تن انواع مس کم عیار و یکصد تن سولفور مولیبدن از تولیدات شرکت ملی صنایع مس ایران به فروش رسید. صنایع تولیدی دنیای مس کاشان دیگر عرضه کننده در گروه مذکور بود که 270 تن مس مفتول را با قیمت پایه 182 هزار و 180 ریال به مشتریان عرضه کرد.

بر اساس گزارش بورس نیوز در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی و در گروه قیر، 7.593 تن انواع قیر شرکت های نفت جی و نفت پاسارگاد به ارزش 72.786 میلیون ریال دادوستد شد. گفتنی است که در این روز 58 هزار تن انواع ماده پلیمری مجتمع های تندگویان، امیرکبیر، جم، شازند، آریاساسول، لاله، پلیمر کرمانشاه، ایلام، مهر، مارون، پلی پروپیلن جم، تبریز، پلی نار، اروند، رجال، نوید زرشیمی، بندرامام، قائدبصیر، غدیر و آبادان به روی تابلوی عرضه رفت، که از این میان معامله 9.821 تن محصول و به ارزش 370.977 میلیون ریال به ثبت رسید. از مهمترین مواد پلیمری دادوستد شده در این روز می توان به انواع پلی اتیلن، پلی پروپیلن و PVC اشاره کرد. 10 هزار تن وکیوم باتوم شرکت های پالایش نفت تهران، بندرعباس و شیراز به همراه 1.160 تن گوگرد کلوخه و گرانوله شرکت های پالایش نفت تهران و تبریز دیگر معاملات تالار مذکور را تشکیل دادند.

شایان ذکر است که تالار صادراتی معامله 6.044 تن انواع قیر تولید شرکت های فومن شیمی گستر و صنعت قیر هرمزگان به همراه 240 تن عایق رطوبتی fob شرکت دانا گام را به تماشا نشست که ارزش معاملات آنها از رقم 63.439 میلیون ریال گذشت.

همچنین، معامله 2.190 تن شکر سفید کارخانه های قند امیرکبیر، شهرکرد، شیروان و شاهرود، 80 تن کنجاله سویا پلیت و 490 تن جو دامی کشور روسیه با نرخ پایه در تالار محصولات کشاورزی به ثبت رسید که ارزش معاملات آنها در مجموع به رقم 51.756 میلیون ریال بالغ گردید.

در ادامه، کارگزاری کالای خاورمیانه آمار معاملات محصولات فیزیکی را در بورس کالای ایران در این روز به شرح فایل زیر آورده است:

آمار معاملات

لازم به ذکر است که در روز چهارشنبه مورخ 1394.04.31 و در رینگ داخلی، 80 هزار تن سبد میلگرد و تیرآهن به همراه 66 تن تیرآهن طول کوتاه 12 از تولیدات شرکت ذوب آهن اصفهان، 20.877 تن انواع ماده پتروشیمیایی مجتمع های برزویه، بوعلی سینا، پارس، فن آوران، بیستون، شیراز، کرمانشاه، شازند، فجر، مارون، تندگویان، خراسان و بندرامام به همراه شرکت های سرمایه گذاری صنایع شیمیائی ایران و سی سی دی سنگاپور، 11.700 تن محصولات کشاورزی شامل برنج وارداتی، ذرت دانه ای، شکر سفید و گندم دورم، 400 تن شمش یک هزار پوندی 99.7 تولید شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) و 61.900 تن انواع قیر شرکت های نفت پاسارگاد و نفت جی راهی تالار معاملات بورس کالای ایران خواهند شد. همچنین، در تالار فرعی 85 تن ضایعات فلزی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران عرضه می شود.

در رینگ صادراتی نیز 50 هزار تن سنگ آهن دانه بندی مجتمع سنگ آهن فلات مرکزی ایران با نرخ پایه 21 دلار به ازای هر تن، 2.500 تن انواع قیر شرکت های پتروپالایش سهند گستر تبریز و تولیدی بشکه و قیر صنعتی و آسفالت راه دژپا به همراه یکصد تن عایق رطوبتی BOF تولیدی و صنعتی الیاف سازان شمال به روی تابلوی عرضه می رود. آمار کامل عرضه های روز چهارشنبه به پیوست آمده است

بورس در دقایق پایانی

نکته جالب و قابل توجه بازار امروز روند صعودی ابتدای معاملات و بازگشت روند نزولی در پایان معاملات بود بطوریکه روند صعودی شکل گرفته در آغاز معاملات امروز نتوانست بیش از یک ساعت دوام بیاورد مجدداً نزول و سقوط جایگزین آن شد.

با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 94.04.30 شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با 113 واحد کاهش به رقم 48747 واحد رسید. عکس این وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت 62 واحد افزایش عدد 142587 واحد را تجربه کرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نیز در روز جاری با 39 واحد کاهش به رقم 27844 واحد رسید.

همچنین در این روز "تاپیکو" با 30 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "پارسان" با 72 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 5 واحد افزایش به رقم 805 واحد رسید.

گفتنی است ارزش کل معاملات در بازار بورس به رقم 979 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 775 میلیارد ریال رسید.

افت 97 واحدی شاخص کل بورس تنها یک روز پس از از تصویب قطعنامه لغو تحریم های ایران در شورای امنیت سازمان ملل علامت سوال جدیدی بود که به دیگر علامت سوال های شکل گرفته در ذهن اهالی تالار نسبت به روند بورس پس از توافق هسته ای اضافه شد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، نکته جالب و قابل توجه بازار امروز روند صعودی ابتدای معاملات و بازگشت روند نزولی در پایان معاملات بود بطوریکه روند صعودی شکل گرفته در آغاز معاملات امروز نتوانست بیش از یک ساعت دوام بیاورد مجدداً نزول و سقوط جایگزین آن شد.

در همین راستا با اغلب اهالی تالار که صحبت می کنیم یک وجه مشترک و یکسان اما با ادبیات متفاوت در نظراتشان می بینیم بطوریکه اکثر اهالی بیش از آنکه روند فعلی بورس برایشان ناراحت کننده باشد بیشتر خنده دار و تمسخر آمیز است چرا که به گفته آنها تا دو یا سه هفته پیش همیشه یک توجیه قابل قبول و بهانه تسکین دهنده روان برای سرمایه گذاران به اسم تحریم اقتصادی به جهت کنار آمدن با روند نزولی بورس وجود داشت اما از حالا به بعد چه بهانه ای برای حفظ خونسردی و آرامش روانی به جهت وضعیت نزولی بورس باید پیدا کنیم؟

اینکه طی قطعنامه ای کلیه تحریم ها لغو شد اما واکنش بورس باز هم منفی بود را کجای دلمان باید قرار بدهیم؟ آیا واقعاً بازار سرمایه به شرایط گذشته عادت کرده و نمی تواند از فشار و تحریم دل بکند یا واقعاً بورسی که تا چندی پیش به واکنش زودتر از موعد و پیشخور کردن اخبار و اتفاقات معروف بود به یکباره سر عقل و تحلیل آمده و حالا کار به جایی رسده که نه تنها با خبر و سایعه عکس العمل زودتر از وقوع نشان نمی دهد بلکه عکس العمل ها به بعد از مشخص شدن نتیجه موکول شده!

آنچه مسلم است بازار سرمایه از دو چیز رنج می برد، ابتدا عدم نقدینگی و دوم نبود اعتماد در بین سرمایه گذاران ترس از زیان نفروختن سهام به خوبی در بازار سرمایه موج می سدند.

شاید از این پس باید ترس جدیدی را به بازار اضافه کنیم، ترس از تداوم روند نزولی پس از تعدیل مثبت های ناشی از تبعات اقتصادی توافق هسته ای.

متأسفانه باید بگوییم که دولتمردان عرصه اقتصادی شاهد آخرین دقایق از، زمان باقی مانده برای احیاء مجدد بورس هستند. روزهایی که می شد با گفتن یک کلمه و یا با حضور فیزیکی در بین اهالی تالار بازار را نجات دهیم نکردیم.

پس از آن می شد با اندک نقدینگی اعتماد از دست رفته را برگرداند که کوتاهی کردیم.

پس می شد با عدم انجام برخی اقدامات و شفاف کردن برخی موضوعات اطمینان و اعتماد را دوباره بازگرداند که آنهم گذشت. لطفاً هم اکنون مواظب کور سوی امید سهامداران باشید که اگر از دست برود دیگر باز نخواهد گشت.

شاید امروز بنا بر هر دلیل نخواهیم و مهم هم نباشد اما به فکر آن روزی باشید که بخواهیم و نشود.

اگر قبول دارید که روند صعودی سال های 91 و 92 با توجه به تحریم های اقتصادی غیر منطقی و حباب بوده است باید قبول کنید که روند فعلی که بر خلاف ذات بازار سرمایه می باشد، روند غیر عادی و غیر نرمال است. اگر توافق وین برای حافظ نشینان عادی شود....