وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت
وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

بورس و اوراق بهادار

بورس در دقایق پایانی

نکته جالب و قابل توجه بازار امروز روند صعودی ابتدای معاملات و بازگشت روند نزولی در پایان معاملات بود بطوریکه روند صعودی شکل گرفته در آغاز معاملات امروز نتوانست بیش از یک ساعت دوام بیاورد مجدداً نزول و سقوط جایگزین آن شد.

با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 94.04.30 شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با 113 واحد کاهش به رقم 48747 واحد رسید. عکس این وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت 62 واحد افزایش عدد 142587 واحد را تجربه کرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نیز در روز جاری با 39 واحد کاهش به رقم 27844 واحد رسید.

همچنین در این روز "تاپیکو" با 30 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "پارسان" با 72 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 5 واحد افزایش به رقم 805 واحد رسید.

گفتنی است ارزش کل معاملات در بازار بورس به رقم 979 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 775 میلیارد ریال رسید.

افت 97 واحدی شاخص کل بورس تنها یک روز پس از از تصویب قطعنامه لغو تحریم های ایران در شورای امنیت سازمان ملل علامت سوال جدیدی بود که به دیگر علامت سوال های شکل گرفته در ذهن اهالی تالار نسبت به روند بورس پس از توافق هسته ای اضافه شد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، نکته جالب و قابل توجه بازار امروز روند صعودی ابتدای معاملات و بازگشت روند نزولی در پایان معاملات بود بطوریکه روند صعودی شکل گرفته در آغاز معاملات امروز نتوانست بیش از یک ساعت دوام بیاورد مجدداً نزول و سقوط جایگزین آن شد.

در همین راستا با اغلب اهالی تالار که صحبت می کنیم یک وجه مشترک و یکسان اما با ادبیات متفاوت در نظراتشان می بینیم بطوریکه اکثر اهالی بیش از آنکه روند فعلی بورس برایشان ناراحت کننده باشد بیشتر خنده دار و تمسخر آمیز است چرا که به گفته آنها تا دو یا سه هفته پیش همیشه یک توجیه قابل قبول و بهانه تسکین دهنده روان برای سرمایه گذاران به اسم تحریم اقتصادی به جهت کنار آمدن با روند نزولی بورس وجود داشت اما از حالا به بعد چه بهانه ای برای حفظ خونسردی و آرامش روانی به جهت وضعیت نزولی بورس باید پیدا کنیم؟

اینکه طی قطعنامه ای کلیه تحریم ها لغو شد اما واکنش بورس باز هم منفی بود را کجای دلمان باید قرار بدهیم؟ آیا واقعاً بازار سرمایه به شرایط گذشته عادت کرده و نمی تواند از فشار و تحریم دل بکند یا واقعاً بورسی که تا چندی پیش به واکنش زودتر از موعد و پیشخور کردن اخبار و اتفاقات معروف بود به یکباره سر عقل و تحلیل آمده و حالا کار به جایی رسده که نه تنها با خبر و سایعه عکس العمل زودتر از وقوع نشان نمی دهد بلکه عکس العمل ها به بعد از مشخص شدن نتیجه موکول شده!

آنچه مسلم است بازار سرمایه از دو چیز رنج می برد، ابتدا عدم نقدینگی و دوم نبود اعتماد در بین سرمایه گذاران ترس از زیان نفروختن سهام به خوبی در بازار سرمایه موج می سدند.

شاید از این پس باید ترس جدیدی را به بازار اضافه کنیم، ترس از تداوم روند نزولی پس از تعدیل مثبت های ناشی از تبعات اقتصادی توافق هسته ای.

متأسفانه باید بگوییم که دولتمردان عرصه اقتصادی شاهد آخرین دقایق از، زمان باقی مانده برای احیاء مجدد بورس هستند. روزهایی که می شد با گفتن یک کلمه و یا با حضور فیزیکی در بین اهالی تالار بازار را نجات دهیم نکردیم.

پس از آن می شد با اندک نقدینگی اعتماد از دست رفته را برگرداند که کوتاهی کردیم.

پس می شد با عدم انجام برخی اقدامات و شفاف کردن برخی موضوعات اطمینان و اعتماد را دوباره بازگرداند که آنهم گذشت. لطفاً هم اکنون مواظب کور سوی امید سهامداران باشید که اگر از دست برود دیگر باز نخواهد گشت.

شاید امروز بنا بر هر دلیل نخواهیم و مهم هم نباشد اما به فکر آن روزی باشید که بخواهیم و نشود.

اگر قبول دارید که روند صعودی سال های 91 و 92 با توجه به تحریم های اقتصادی غیر منطقی و حباب بوده است باید قبول کنید که روند فعلی که بر خلاف ذات بازار سرمایه می باشد، روند غیر عادی و غیر نرمال است. اگر توافق وین برای حافظ نشینان عادی شود....

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.