وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت
وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

بورس و اوراق بهادار

بورس در بلند مدت رشد خواهد کرد

انتظار می رفت اعلام اخباری همچون تصویب قطعنامه و توافق هسته ای شوک هیجانی مثبت کوتاه مدتی به بازار وارد کند، اما این طور نبود و شاهد افت قیمت ها می باشیم در این رابطه باید گفت که من خوشبین به روند بلند مدت و آینده بازار هستم چرا که قطعاً وضعیت اقتصاد کشور با بهبود همراه و از التهاب و رکود شدید آن کاسته خواهد شد اما در کوتاه مدت به دو دلیل نمی توان انتظار روند صعودی را داشت.

این روزها شاهد افت شاخص کل بورس بعد از اعلام توافق هسته ای و مشخص شدن نتیجه مذاکرات گروه 1+5 و ایران هستیم و این در حالی است که اغلب سهامداران و سرمایه گذاران انتظار رشد و شروع حرکت صعودی بازار را بعد از توافق داشتند.

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز در همین ارتباط گفت: انتظار می رفت اعلام اخباری همچون تصویب قطعنامه و توافق هسته ای شوک هیجانی مثبت کوتاه مدتی به بازار وارد کند، اما این طور نبود و شاهد افت قیمت ها می باشیم در این رابطه باید گفت که من خوشبین به روند بلند مدت و آینده بازار هستم چرا که قطعاً وضعیت اقتصاد کشور با بهبود همراه و از التهاب و رکود شدید آن کاسته خواهد شد اما در کوتاه مدت به دو دلیل نمی توان انتظار روند صعودی را داشت.

ابوالحسن هاشمی در ادامه در رابطه با این دو عامل اظهار داشت: یکی از این عوامل به اصطلاح پیشخور شدن رشد قیمت اغلب سهام شرکت ها، قبل از اعلام نتیجه نهایی مذاکرات و دیگری عرضه سهام با حجم بالا از طرف برخی سهامداران می باشد.

وی افزود: بازار بورس کشور آنقدر بازیگر دارد که جمع رفتار سهامداران به کلیت بازار جهت می دهد و سهامداران خرد هم به دنبال آنها حرکت می کنند اما نکته مهم و قابل توجه اینجاست که اگر سهامداران خرد در مقابل این عرضه ها قرار بگیرند قطعاً می توانند، موفق عمل کنند اما مشکل اینجاست که در حال حاضر این بازیگران خرد بازار سرمایه نسبت به بهبود وضعیت اقتصادی کشور بی اعتماد شده اند.

این فعال بازار سرمایه در رابطه با بی اعتمادی سرمایه گذاران به بازار و اقتصاد کشور گفت: مجموعه تبلیغات، برداشت ها و تحلیل های منقدانه و متفاوت از تیم مذاکره کننده هسته ای باعث شده تا مردم نسبت به گذشته واقع بینانه تر عمل کنند، چرا که بعد از تفاهم لوزان خوشبینی ها بسیار بیشتر بود و این خوش بینی باعث تشکیل صفوف خرید طولانی در نمادهای فعال شد اما تاکنون بعد از نهایی شدن توافق هسته ای خلاف انتظار قبلی را شاهد می باشیم.

وی تأکید کرد: معتقدم در بلند مدت قطعاً بازار سرمایه می تواند بازدهی مناسبی را عاید سهامداران و فعالان خود کند چرا که با گذشت زمان است که اثرات واقعی مسائل اقتصادی را در کلیت آن و در نتیجه بازار سرمایه شاهد خواهیم بود.

همچنین نباید فراموش کنیم که در حال حاضر اقتصاد کشور با رکود دست و پنجه نرم می کند و در این شرایط علاوه بر عدم اعتماد به بازار، نقدینگی لازم نیز وجود ندارد چراکه به دلیل سیاست های انقباضی دولت حجم نقدینگی در دست مردم کاهش یافته است.

هاشمی گفت: با وجود نهایی شدن توافق هسته ای و تصویب قطعنامه توسط شورای امنیت، هنوز تکلیف صنایع و شرکت ها بعد از لغو تحریم ها مشخص نیست و نمی توان پیش بینی کرد که پس از لغو تحریم ها درب های دیگر کشورها تا چه حد به روی اقتصاد ایران باز خواهد شد و با حضور سرمایه گذاران خارجی در کشور، شرکت ها چقدر می توانند اجازه رشد داشته باشند و سیاستهای مدیریتی دولت برای آن زمان چگونه خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان اظهار داشت: کشور ما نیز می تواند با استفاده از نظرات علمی دانشمندان و کارشناسان متبهر به بررسی وضعیت اقتصاد بپردازد و خط مشی های لازم را برای پیشرفت کشور مشخص کند و از همه مهمتر بر عملی شدن آنها تأکید داشته باشد. چرا که تیم های اقتصادی حال حاضر کشور بهتر و آگاه تر از دولت قبل هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.