وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت
وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

بورس و اوراق بهادار

سرمایه گذاران پیرامون وجود حباب اعلام نظر کردند

تمامی آمار و ارقام مندرج روی تابلوهای معاملاتی آنچنان از وضعیت مطلوب بورس حکایت دارند که رشد چند برابری قیمت برخی سهم ها، بازدهی های قابل توجهی را برای سهامداران رقم زده تا برخی کارشناسان و صاحب نظران از این روند پر شتاب و سرعت بالای افزایش قیمت ها احساس نگرانی کنند.

یک ماهی نمی شود که برجام به فرجام رسیده و در همین مدت اندک در بورس آنچنان شور و غوغایی به پا شده که به طور متوسط بازدهی نزدیک به 18 درصدی را عاید سرمایه گذاران و سهامداران کرده است.

به گزارش بورس نیوز، تمامی آمار و ارقام مندرج روی تابلوهای معاملاتی آنچنان از وضعیت مطلوب بورس حکایت دارند که رشد چند برابری قیمت برخی سهم ها، بازدهی های قابل توجهی را برای سهامداران رقم زده تا برخی کارشناسان و صاحب نظران از این روند پر شتاب و سرعت بالای افزایش قیمت ها احساس نگرانی کنند. تا جاییکه برخی معتقدند قیمت سهام بعضی شرکت ها به سمت تشکیل حباب در حال حرکت است. چرا که با وجود رشد قابل توجه قیمت ها پس از اجرای برجام، اما هنوز تغییری در میزان درآمدزایی و سودآوری آنها رخ نداده و به اعتقاد این گروه از صاحب نشران، این امر از هیجانی بودن روند حرکتی بورس حکایت دارد که در مباحث اقتصادی از آن به عنوان حباب یاد می کنند.

به اعتقاد این دسته از کارشناسان و فعالان بازار، دلیل این تعبیر برای وجود حباب قیمتی در بورس رشد قابل توجه شاخص کل است که مبنای تصمیم گیری بسیاری قرار دارد؛ حال آنکه تقریباً اکثریت سرمایه گذاران و سهامداران و حتی متولیان بازار سهام بر این موضوع که نماگر بورس بیانگر واقعیت های بازار نیست، اتفاق نظر دارند.

به هر ترتیب رشد 13 هزار واحدی شاخص کل در کمتر از یک ماه گذشته و تحقق بازدهی های خیره کننده برخی نمادها در گروه ها و صنایع مختلف همگی از جمله بهانه ها و دلایلی است که پیرامون حبابی بودن بازار مطرح می شود. حال آنکه این گروه توجهی به این نکته ندارند که با وجود این رشد نسبی در قیمت سهام، هنوز ضرر دو سال گذشته سهامداران جبران نشده و نمی توان تنها به دلیل رشد پی در پی یک شاخص و افزایش نسبی قیمت برخی سهام در کمتر از یک ماه وضعیت بازار را حبابی دانست.

در همین راستا بورس نیوز طی نظرسنجی اخیر خود مبنی بر اینکه " به نظر شما بازار بورس دچار حباب است؟" سعی کرده برآیند کلی دو دیدگاه مخالف خوش بینان و بدبینان را به روند صعودی فعلی و اینکه آیا این روند قیمت ها بیش از حد افزایشی بوده یا خیر، مورد بررسی قرار دهد. طی این نظرسنجی حدود 5700 نفر شرکت کرده اند و جالب است که بر خلاف نظر برخی کارشناسانی که بر طبل حبابی بودن قیمت ها می کوبند، گزینه دوم پاسخ که بر عدم وجود حباب در بورس تأکید دارد، با اختلاف فاحشی بیشترین حجم آراء را به خود اختصاص داده و نظر بیش از 73 درصد از مشارکت کنندگان را به خود جلب کرده است. این در حالی است که تنها حدود 27 درصد بر شکل گیری حباب در بازار اعتقاد دارند.

سرمایه گذاران پیرامون وجود حباب اعلام نظر کردند

اما بیان این نکته خالی از لطف نیست که رشد شاخص کل و یا رشد مداوم و پی در پی قیمت در برخی سهام تنها ملاک مطلق بروز حباب نیست و بایستی به سایر پارامترها و شاخص ها نیز توجه داشت.

بدین ترتیب اگر در شرایط فعلی اعداد و ارقام موجود در سود برآوردی و محقق شده در صورت های مالی شرکت های بورسی مورد ارزیابی قرار بگیرد، می توان مشاهده کرد که رشد شاخص ها و قیمت سهام شرکت ها در بورس با واقعیت های سودآوری آنها همخوانی نداشته و در تناقض است. اما نکته اصلی اینجاست که بازار سرمایه هموار خریدار آینده است و بیشتر از آنکه به گذشته نگاه کند، چشم انداز پیش روی خود را مد نظر قرار می دهد و قیمت ها را بر اساس آن ارزش گذاری می کند.

با این اوصاف، به لحاظ اینکه با اجرای برجام تحریم های بین المللی لغو شده و قراردادهای بزرگی میان صنایع ایرانی با بزرگان دنیا منعقد شده و قراردادهایی نیز در حال مذاکره و انعقاد است، سرمایه گذاران و سهامداران با انتظار افزایش سود آتی انگیزه زیادی برای خرید سهام شرکت ها دارند و معتقدند این روند نه تنها حباب نیست، بلکه رشد آن پایدار خواهد بود. گرچه نمی توان منکر این قضیه هم شد که سرعت بالای رشد قیمت ها و شتاب زیاد بازار برای صعود می تواند خطر ایجاد حباب را در پی داشته باشد.

در هر صورت آنچه در شرایط فعلی وجود دارد اینکه خرد جمعی بازار بر صعودی بودن روند قیمت ها اعتقاد دارند و همین تفکر است که روند عرضه و تقاضا و قیمت های تعادلی را تعیین می کند و نمی توان انتظار داشت که به همین راحتی و بدون بررسی عوامل موثر در ایجاد حباب، چنین اتهامی به قیمت ها زد و روند آن را هیجانی برشمرد؛ بلکه بایستی در این رابطه کارشناسان با بیان دلایل منطقی اظهار نظر کنند تا هر بار که بازار شروع به رشد می کند، تک تک افراد آن را حباب گونه توصیف نکنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.