وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت
وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

بورس و اوراق بهادار

برای خرید سهم در عرضه اولیه بازدهی خود را به چوب حراج نگذارید

همواره در برنامه ورود سهام جدید به بورس و عرضه های اولیه، سرمایه گذاران اقدام به فروش سهام ارزنده خود می کنند تا به بهانه تجهیز نقدینگی سهام عرضه اولیه ای بخرند. رفتاری که هر بار فشار فروشی را در بازار رقم می زند و موجب افت قیمت ها و شکل گیری برآیند نزولی در تابلوی معاملات می شود.

عرضه اولیه سهام "بفجر" در حالی در روز جاری انجام می شود که از اهالی تالار شیشه ای حافظ در خواست می شود برای مشارکت در این برنامه بازدهی خود را در سایر سهام خود چوب حراج نزنند.

به گزارش بورس نیوز، همواره در برنامه ورود سهام جدید به بورس و عرضه های اولیه، سرمایه گذاران اقدام به فروش سهام ارزنده خود می کنند تا به بهانه تجهیز نقدینگی سهام عرضه اولیه ای بخرند. رفتاری که هر بار فشار فروشی را در بازار رقم می زند و موجب افت قیمت ها و شکل گیری برآیند نزولی در تابلوی معاملات می شود.

اما واقعاً تا چه اندازه این عرضه های اولیه نیازمند نقد شدن سرمایه های سرمایه گذاران است؟ و آیا این عرضه ها تا آن حد بازدهی قابل توجهی را برای خریداران رقم خواهد زد که آن ها را ترغیب به فروش سهام ارزنده می کند تا از طریق منابع حاصل از آن یک سهم جدید را بخرند؟

حال آن که اگر به بازدهی سهامی که طی یکسال اخیر برای اولین بار عرضه شده اند، نگاهی بی ندازیم به وضوح می توان دید که همه این سهام به جز یک نماد یعنی "شلیا" بازدهی های آنچنان خیره کننده و زیادی در بر نداشته اند که جزییان این بازدهی ها در جدول زیر قابل مشاهده است.

برای خرید سهم در عرضه اولیه بازدهی خود را به چوب حراج نگذارید

حال آنکه در همین بازه زمانی سهم های زیادی بوده اند که بازدهی های قابل توجه و خیره کننده محقق کرده اند. حال آن که چه بسا افرادی همین سهام پر بازده را به بهای عرضه های اولیه فروخته و حتی از کسب این میزان بازدهی جا مانده اند. جدول زیر بازدهی برخی از سهامی که در سال جاری برای اولین بار عرضه شده اند را نشان می دهد.

بدین ترتیب بازار در حالی در انتظار ورود یک شرکت پتروشیمی است که فشار روانی عرضه کنندگان سهام را در پی داشته و موجب تأمین نقدینگی چندین برابری نسبت به کل مبلغ مورد نیاز برای خرید آن می شود.

اما نکته اصلی آنجاست که این فروش های پر حجم در حالی در نماد های فعال بورس برای تأمین نقدینگی مورد نیاز صورت می گیرد که همین فروشندگان فردای روز عرضه اولیه مجدد در صف خرید همان سهم هایی می روند که فروخته بودند؛ با این تفاوت که این بار مجبور هستند سهام خود را حتی چند درصد بالاتر از قیمت فروش خریداری کنند.

در همین راستا از همه سرمایه گذاران و سهامداران توصیه می شود برای خرید یک سهم در عرضه اولیه بازدهی سهام خود را به چوب حراج نگذارند تا مجبور نباشند در روزهای آتی دوباره آن را به قیمت های بالاتر خریداری کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.