وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت
وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

بورس و اوراق بهادار

شرکتهای مشاور سرمایه‌گذاری کجا هستند/ چه کسی بادکنک سهام خودرویی‌ها را باد کرد

خبرگزاری فارس: شرکتهای مشاور سرمایه‌گذاری کجا هستند/ چه کسی بادکنک سهام خودرویی‌ها را باد کرد

در این یادداشت ضمن اشاره به دلیل سکوت نهاد ناظر نسبت به حباب شکل گرفته در گروه خودرویی‌های بورس نسبت به سکوت محض شرکت‌های مشاور سرمایه گذاری در برابر وظیفه ذاتی آنها هشدار داده شده است.

خبرگزاری فارس، رضا امامی_ نقش شرکت‌های مشاور سرمایه گذاری که از سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز دریافت کرده‌اند، در دوران بحران بازار سهام چیست؟ چرا هیچ نهاد مالی و یا ناظری به مردم از همه جا بی خبر در دوران موج سواری عده ای معدود و برخوردار از رانت اطلاعات نهانی، روی نوسان باد آورده خودرویی های بی پول هشدار نداد؟

نقش دولت یازدهم در حمایت بی چون و چرای صنعت ورشکسته ای به نام خودرو که برای خالی کردن انبارهای خود محتاج وام 25 میلیون تومانی می‌شود ، چیست؟ مدیران گروه سایپا و شرکت های وابسته به آن چه کسانی هستند و چرا چشمان خود را بر واقعیت های امروز خود با توهم خبرهای تو خالی بسته اند؟

اینها پاره ای از پرسش هایی است که این روز ها ذهن اغلب معامله گران وحشت زده بازار سرمایه را به خود مشغول کرده است. بازار سهام ایران با اجرایی شدن توافق برجام در دی ماه سال گذشته به یکباره صنعت خودرو را همسو با فضای خبری سرگرم کننده و سریالی که مدیران خودرو ساز به راه انداخته بودند، به عنوان لیدر اصلی خود انتخاب کرد.

صنعتی که توانست در عرض سه ماه بیش از یک هزار میلیارد تومان نقدینگی از جیب سهامداران حقیقی و خرده پای بازار به سمت خود بیرون بکشد و با وجود سایه سنگین رکود بر کسب و کار اما با رشد عجیب قیمت سهام در بازار به لطف گرایش سهامداران امیدوار روبرو باشد.

اما در واقعیت چه اتفاق بنیادی و یا تغییر سودآوری در شرکت های خودرو ساز و شرکت های تابعه آنها رخ داده که باید با افزایش قیمت سهام مواجه شده باشند تا این لحظه هیچ کس دلیل علمی و واضحی برای افت شاخص ارایه نکرد.

در گروه خودروسازان آنچه مسلم است اینکه به دلیل حمایت پیوسته دولت از این گروه، بازار سهام همزمان با توافق برجام و با نزدیک شدن با فضای انتخاباتی اسفند ماه به یکباره با همان روش های قدیمی بازار برای بالابردن قیمت ها مواجه شد.

موجی از خبرهای تایید شده و نشده مبنی بر عقد تفاهم نامه و یا رفت و آمد مدیران کمپانی های بزرگ خودرو ساز دنیا به ایران و همزمان با ژست های برخی وزرا بویژه نعمت زاده در شو های مختلف کافی بود تا با بازار گرمی حرفه ای های بعضاً برخوردار از رانت اطلاعات بازار ، سهامداران اغلب غیر حرفه ای دوباره بر اساس همان کلک قدیمی به اصطلاح « بزن زیرش و بالاتر خالی کن» چشم های خود را بر واقعیت های تلخ سودآوری شرکت های خودرو ساز ببندند و دوباره انبوهی از جای پا را در ورود هیجانی به سهام خودرویی ها برجای گذارند.

قدر مسلم هیجان زدگی بازار سهام در مواجهه با خبرسازی ها و موجی از هیاهوی به راه افتاده از سوی دولت و شرکت های خودرو سازی باعث شد تا با گرایش انبوهی از حجم نقدینگی در گردش بازار سهام ، ارزش کل معاملات بازار سرمایه ظرف مدت سه ماه پس از اجرایی شدن توافق برجام با رشد بیش از 30 درصدی مواجه باشد.

اتفاقی که نه تنها در بازار سرمایه ایران قبل و بعد از انقلاب بی سابقه بوده است، بلکه پس از جنگ جهانی دوم نیز چنین رشدی در ظرف مدت مذکور نمونه مشابهی در هیچ کجای دنیا نداشته است.

بی شک صنایع خودرو سازی که همواره مشکلات نقدینگی و تورم نیروی انسانی خود را پشت بهانه نوسان نرخ ارز و افزایش قیمت ها پنهان می کنند، به دلیل مشمولیت ماده 141 قانون تجارت و افزایش هزینه مالی باید اعلام ورشکستگی کنند.

اما چرا قیمت سهام این شرکت ها در سکوت متولیان و نهاد مالی بازار سرمایه آنچنان ادامه می یابد که حتی صدای آنهایی که باد شدن حباب قیمت سهام خودرویی ها را هشدار می‌دادند هم در این هیاهو شنیده نمی شود؟

بازار سرمایه ایران هم اکنون از نهادهای مالی متعددی از جمله کارگزاران، شرکت های تامین سرمایه،صندوق های سرمایه گذاری و همچنین 13 شرکت مشاور سرمایه گذاری برخودار است که همگی تحت نظارت سازمان بورس اوراق بهادار هستند.

از میان این نهاد های مالی شرکت های مشاور سرمایه گذاری به عنوان اصلی ترین نهاد های مالی مشاوره برخوردار از مجوز همواره به عنوان نهاد های متخصص و حرفه ای به عموم سرمایه گذاران جهت مشاوره و راهنمایی از سوی مسئولان و ناظران بازار سهام معرفی می شوند.

نهاد هایی که از سال 1387 همزمان با تاسیس صندوق های سرمایه گذاری بر وجود و ظهورشان تاکید و به تدریج از سال 89 به بعد در بازار سرمایه سر بیرون آوردند.

بر اساس بند 16 ماده یک قانون بازار اوراق بهادار، در تعریف شرکت های مشاور سرمایه‌گذاری آمده است؛ « مشاور سرمایه گذاری شخصی حقوقی است که در قالب قراردادی مشخص، درباره خرید و فروش اوراق بهادار، به سرمایه گذار مشاوره می دهد.»

همچنین طبق بند 3 ماده یک دستورالعمل تأسیس و فعالیت مشاور سرمایه گذاری، مشاوره سرمایه گذاری عبارت است از هرگونه مشاوره‌ موضوع بند 16 ماده‌ یک قانون بازار اوراق بهادار در مورد خرید یا فروش اوراق بهادار که شامل توصیه به خرید، فروش یا نگه‌داری اوراق بهادار؛ اظهارنظر راجع به روند قیمت یا عرضه و تقاضای اوراق بهادار در آینده و اظهارنظر راجع به ارزش ( قیمت) اوراق بهادار می شود.

مطابق با قوانین بازار سرمایه ،سازمان بورس و ارکان های آن هیچ گاه نباید نسبت به اظهار نظر در مورد خرید و فروش و یا ارزش اوراق بهادار اقدام کنند، اما شرکت های مشاور سرمایه گذاری که از این نهاد مجوز فعالیت دریافت می کنند، این موضوع را به عنوان هدف اصلی خود مدنظر قرار می‌دهند.

حال این پرسش به وجود می آید که چرا در شرایطی که هیچ دلیل بنیادی و یا رخداد تاثیر گذاری بر سودآوری شرکت های خودرو ساز در سه ماه گذشته رخ نداده، تمامی شرکت های مشاور سرمایه گذاری چنان در سکوت فرو رفته اند که حتی کوچکترین هشدار در پیکره بازار هم شنیده نمی شود و یا با به سخره گرفته شدن در شبکه های اجتماعی متهم به جا ماندن از سهام می شوند؟

به راستی در گروه سایپا چه اتفاقی رخ داده که با بهانه تجدید ساختار مالی شرکت بر اساس ارزش منصفانه با باد کردن ارزش و قیمت سهام در بازار وسیله تامین مالی در شرکت های تابعه آن شود؟ نگاهی به سابقه معاملات "خساپا" و برخی شرکت های تابعه آن و ونحوه بازگشایی نماد معاملاتی آنها پس از برگزاری مجمع فوق العاده افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها در واپسین روزهای سال 94 و تنها چند روز قبل از ابلاغ مصوبه جدید هیات دولت در مورد تجدید ارزیابی دارایی ها نشان از واقعیت های تلخ دراین بازار دارد. واقعیتی که نشان می دهد، در سکوت محض متولیان بازار سرمایه و شرکت های مشاور سرمایه گذاری از هشدار به عموم مردم غفلت شده است.

بدون شک یکی از لوازم تحقق اصول اقتصاد مقاومتی بر اساس مدل کارت امتیازی متوازن تکیه بر نقاط ضعف و قوت سازمان بر اساس تجزیه و تحلیل SWOT است.

اینکه چرا مجوز های مشاور سرمایه گذاری تنها به معدودی از شرکت های خصوصی داده شده که جملگی تنها یک حرف را می زنند و با سیطره بر شبکه های مجازی و اجتماعی با قدرت بر روی صنعت  یا سهم مشترکی اقدام به خبرپراکنی های هدفمند و شایعه سازی با هدف افزایش قیمت سهام همسو با حرکت نقدینگی مشتریان خود می کنند، به طور حتم نمی تواند از نقاط قوت استراتژی نهاد ناظر بازار سهام در مدل جدید قلمداد شود.

نگاهی به رفتار روانی بازار سهام در روز گذشته و امروز نشان می‌دهد، سخنان رییس کل بانک مرکزی با رسانه امریکایی کم ترین اثر منفی را در ریزش قیمت ها داشته است.

متاسفانه با حمایت بی چون و چرای دولت از صنعت خودرو که دستکم تا 4 سال آینده چشم انداز روشنی برای سهامداران خود در مجامع سالیانه ندارند خودرویی ها به عنوان لیدر های اصلی و تنها صنعت تحت حمایت شناخته شدند.

شرکت هایی که در اغلب آنها بدهی های بانکی به ارقام وحشتناکی رسیده که برای ادامه تولید و فروش توجیهی ندارد.

به راه انداختن هیاهو بر سر فروش دارایی ها و یا جابجایی بلوک 6 درصدی سهام سایپا از پرتفوی سرمایه گذاری رنا به سرمایه گذاری سایپا نیز در این بین برای متولیان بازار سرمایه قابل تامل است.

در حالی که سرمایه گذاری رنا از تصمیم خود برای واگذاری این بلوک به قیمت هر سهم 167 تومان خبر می‌دهد، اما پس از واگذاری بخش عمده ی از سهام سایپا از سوی حقیقی ها و با گذشت حدود دو هفته از این ماجرا به یکباره نامه عرضه این بلوک به قیمت پایه هر سهم 350 تومان منتشر می شود.

اقدامی که حسرت فروشندگان این سهم و خریداران به احتمال زیاد برخوردار از رانت اطلاعات را در پی داشت.

دلیل این واگذاری درون گروهی و ایجاد فضای خبری گسترده درگروه خودرویی ها و نحوه بازگشایی نماد معاملاتی این شرکت ها موید واقعیت های عنوان شده است.

از سوی دیگر موضوع ارزش گذاری سهام و افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها بر اساس تعیین ارزش منصفانه سهام شرکت نیز دیگر موضوع مبهمی است که نه تنها نهاد ناظر چشمان خود را بر روی آن بست، بلکه شرکت های مشاور سرمایه گذاری نیز با وجود برخوردای از تخصص و حرف های بسیار ترجیح دادند، تا در برابر این توهم یا نشئه بازار سهام سکوت کنند.

هیچ یک از شرکت های مشاور سرمایه گذاری که می توانند از سامانه «تدان» به منظور دسترسی آزادانه عموم مردم به تحلیل های خود بهره برداری کنند، به سرمایه گذاران نگفتند یا اینکه نخواستند که بگویند قیمت گذاری بلوکی و مدیریتی سهام با قیمت بازاری سهام خرد شرکت متفاوت بوده و ارتباطی به یکدیگر ندارند.

هیچ گاه نگفتند ارزش گذاری بر اساس ارزش جایگزینی نمی تواند مبنای درستی برای ارزیابی ارزش ذاتی سهام خودروسازان متورم از نیروی انسانی و دارایی های غیر قابل نقد آنها باشد.

هیچ کس به سهامداران هشدار نداد که در بورس آنچه دست به دست می شود سهام شناور آزاد شرکت ها و نه جابجایی سهام بلوکی و مدیریتی د بازار خرده فروشی است.

طمع ایجاد شده در صنعت خودرو و تلاش برای بالابردن بادبان های نوسان گیری از سوی معامله گران حرفه ای بازار سهام باعث شد تا بیش از یک هزار میلیارد تومان نقدینگی در گردش بازار در این گروه تجمیع و جذب شود.

صنعتی که حقیقی ها خریدار آن بودند و سهامداران حقوقی و بازیگران اصلی این گروه در اغلب موارد فروشنده سهام بودند.

در حالی که هیچ یک از نماگرهای اقتصادی ایران در سال پر فراز و نشیب 94 از نتایج مثبتی حکایت ندارند، بر اساس چه ادعایی خودرو سازان با بازدهی های 400 درصدی و حتی بالاتر باید مواجه شوند؟

بحران جابجایی پول از دیگر صنایع بنیادی که حتی در دوران رونق بورس نیز همچنان کف قیمتی خود را در دوران رکود تجربه کرده اند، به سمت خودرویی ها و شرکت های تابعه آنها باعث شد تا پس از پی بردن حقیقی ها به توهم ارزندگی این گروه و به اصطلاح خالی کردن پرتفوی حرفه ای ها در اوج قیمتی سهام ، ناگزیز به جابجایی سهام باشند که به تبع آن ریزش زنجیر وار قیمت ها در بازار حتی آن دسته از سهم هایی که با عدم رشد قیمت ها در دوران رونق مواجه بودند را در پی داشت.

سهم هایی که کف قیمتی خود را همچنان تجربه می کردند، اما با فضای به راه افتاده در چاه ویل خودرویی ها فرو رفته اند تا خشک و تر با هم در بازار بسوزند.

به دور از واقعیت نیست که نهاد های مالی تحت نظارت سازمان بورس به ویژه شرکت های مشاور سرمایه گذاری به دلیل وظیفه ذاتی و اجتماعی خود و نیز برای دست یافتن به منزلت حرفه ای در بازار سرمایه باید نسبت به هشدار درباره شکل گیری حباب های قیمتی در صنایع مختلف و افشای واقعیت ها برای عموم مردم بی تفاوت نباشند. و الا دلخوش بودن به معاملات نوسانی و کوتاه مدت به بهانه شیرین کردن تلخی دو سال و نیم رکود فرسایشی سخت؛ پایان ماه عسلی خواهد بود که اعتماد را از بازار روی گردان و بهره وری نسبت به سرمایه را در بازار سرمایه ایران همچنان نزدیک به صفر قرار خواهد داد.

اقتصاد مقاومتی بیش از آنکه یک واژه و یا شعار برای ژست گیری مدیران بازار سرمایه باشد، باید به فرهنگ تبدیل شده که به لوازمی همچون مدل‌های پاسخگو و مدل تعالی سرآمد نیاز دارد.

باید از انحصار در بازار سرمایه به هر شکل و  وسیله ای پرهیز کرد و شرکت های مشاور سرمایه گذاری را بیش از پیش فعال و توسعه داد.

نگاهی به عملکرد شرکت های مشاور سرمایه گذاری نشان می دهد که همچنان رویه و سنت قدیمی جا افتاده در بازار سهام ایران مبنی بر تجهیز نقدینگی برای رشد یافتن ارزش بازاری یک سهم و سپس خارج شدن از سرمایه گذاری پس از افزایش قیمت مد نظر، دنبال می شود.

غافل از اینکه امکان پیش بینی قیمت سهام همسو با رشد سودآوری ها در زمان واقعی خواهد بود که قیمت بازاری سهم بر اساس رشد سود واقعی شرکت و تعادل میان انتظارات آتی و عملیاتی افزایش یابد.

تامین مالی سایپا از بورس کالا در مراحل نهایی/گام نخست پذیرش و عرضه پراید

خبرگزاری فارس: تامین مالی سایپا از بورس کالا در مراحل نهایی/گام نخست پذیرش و عرضه پراید

مدیرعامل بورس کالا از توافق‌های انجام شده با خودروسازان برای فروش خودرو با استفاده از اوراق سلف خبر داد و جزئیات آن را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری بورس کالای ایران، قرار است به‌زودی اوراق سلف خودرو از طریق بورس کالا با همکاری شرکت‌های خودروساز فروخته شود.

ساز و کار فروش به این شکل است که متقاضیان می‌توانند با خرید چندین برگه که معادل قیمت یک خودرو است، خودروی موردنظر خود را در زمان تحویل از کارخانه دریافت کنند. اما ویژگی این کار این است که اولا می‌توانند قیمت خودرو را یکباره پرداخت نکنند، دوم اینکه اگر پیش‌بینی می‌کنند ممکن است قیمت خودرو افزایش یابد بخشی از قیمت خودرو را به قیمت امروز پرداخت کنند.

این کار باعث می‌شود متقاضیان خرید خودرو بتوانند آرام آرام و همگام با پس‌اندازهایشان قدرت خرید یک خودرو را پیدا کنند.

قرار است بعد از انتشار اوراق سلف خودرو، اوراق گواهی خودرو هم که سازوکار دیگری دارد و بیشتر مورد استفاده متخصصان تولید خودرو و سرمایه‌گذاران بزرگ است در بورس کالا منتشر شود.

حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس کالا درباره ساز و کار انتشار اوراق سلف خودرو و جزییات این طرح، توضیح داد: بسیاری از شرکت‌ها برای تأمین نقدینگی مورد نیازشان یا حل بخشی از مشکلات مالی‌شان کالایی را که قرار است به‌صورت نقد در بازار بفروشند به‌صورت سلف از طریق بورس‌های کالا عرضه می‌کنند این کار هم به نفع مصرف‌کننده و هم به نفع تولید‌کننده است.

فواید اوراق سلف خودرو

مدیرعامل بورس کالا درباره فواید انتشار اوراق سلف خودرو برای مردم و سرمایه‌گذاران کوچک، گفت: در مطالعات اولیه هر ورق از این اوراق معادل یک خودرو درنظر گرفته شد بر این اساس این نگرانی وجود داشت که ممکن است با توجه به اینکه هر برگه از اوراق فروش خودرو قیمتش معادل یک خودرو باشد مانع ورود سرمایه‌گذاران خرد شود، اما برای این مانع راهکار‌هایی وجود دارد ازجمله اینکه هر کدام از این اوراق به اوراق سلف کوچک‌تری تقسیم‌بندی می‌شود که خریداران خرد و کوچک بتوانند از این اوراق استفاده کنند.

به گفته سلطانی‌نژاد هرکس که قصد دارد خودروی خود را در سررسید تحویل بگیرد، می‌تواند تا قبل از آن زمان تعدادی از این اوراق که معادل قیمت یک خودرو است را خریداری کنند و سپس در زمان سررسید خودرو را دریافت کنند.

مدیرعامل بورس کالا با بیان اینکه می‌توان اوراق سلف را خرد کرد تا هر کدام از اوراق سلف معادل یک خودرو نباشد، ادامه داد: به‌طور مثال اگر کسی قصد دارد یک خودرو بخرد برای اینکه از بازار عقب نماند می‌تواند بخشی از این مبلغ را در حال حاضر تأمین کند و بقیه را با خرید اوراق سلف دیگری در‌ماه‌های بعد خریداری کند.

او در پاسخ به این پرسش که برای خرید یک خودرو سرمایه‌گذار باید چند برگه اوراق سلف خودرو خریداری کند، گفت: هنوز در این‌باره تصمیم گرفته نشده است اما به‌طور مثال اگر هر یک میلیون تومان را معادل یک ورقه قرار بدهیم، اگر قیمت یک خودرو 20میلیون تومان باشد و اگر فردی فقط 10میلیون تومان داشته باشد، می‌تواند در ابتدا با خرید 10برگه یک میلیون تومانی نصف این خودرو را با قیمت پایین‌تر خریداری کند و سپس تا زمان سررسید بقیه 10 برگ را نیز خریداری کند و خودرو را تحویل بگیرد. به این ترتیب می‌توان گفت این فرد نصف خودرو را با قیمت پایین‌تر خریداری کرده است.

سلطانی‌نژاد تأکید کرد: اگر فردی بخواهد مثلا پس از پرداخت نصف مبلغ خودرو ماهیانه یک میلیون تومان از حقوقش را برای خرید خودرو پس‌انداز کند باید با خرید ماهیانه این اوراق تا زمان سررسید خریدش را کامل کند.این اتفاق هم کمک می‌کند به مصرف‌کننده که بتواند با قیمت پایین‌تر و رقابتی‌تر محصول را خریداری کند و از طرف دیگر به تأمین مالی شرکت‌های خودروساز نیز کمک می‌کند.

او درباره مزایای دیگر طرح فروش اوراق سلف خودرو گفت:در عین حال در فرایند فعلی پیش‌فروش خودرو اگر کسی از خرید خودرو پشیمان شود باید فرایند طولانی را برای پس دادن قرارداد خرید خودرو طی کند ولی با روش جدید وقتی این اوراق قابلیت معامله دوباره پیدا می‌کند دیگر انصراف برای خرید خودرو خیلی راحت است و کافی است خریدار اوراقش را در بورس بفروشد.

نفع خودروسازها از اوراق سلف

مدیرعامل بورس کالا درباره مزایای فروش اوراق سلف خودرو در بورس‌کالا برای خودروسازها گفت: خودروسازها با این روش می‌توانند از ظرفیت بازار سلف بورس کالا استفاده و منابع مالی مورد نیازشان را تأمین کنند وقتی این اتفاق افتاد در آن موقع برنامه عرضه شرکت‌های خودروساز هم مشخص می‌شود و می‌توان درباره تأمین مالی صنعت خودرو از بورس کالا با استفاده از اوراق سلف تصمیم گرفت.

او با اشاره به اینکه تأمین مالی سلف به پشتوانه عرضه و برنامه تولید است ادامه داد: روش کار به این شکل است که شرکت‌هایی که کالای‌شان را در بورس کالا عرضه می‌کنند ابتدای پذیرش آن کالا برنامه عرضه آن کالا را اعلام می‌کنند که در نهایت به پشتوانه برنامه عرضه‌ای که از قبل برای عرضه در آینده تنظیم کرده‌اند اوراق سلف منتشر می‌کنند و به این وسیله تولیدات‌شان را می‌فروشند این به این معنا است که شرکتی که قرار است کالایی را به‌صورت نقد بفروشد همان کالا را به‌صورت سلف برای آینده عرضه می‌کنند تا از این طریق تأمین مالی کند.

او با بیان اینکه هر شرکتی که به این شکل کالایش را عرضه می‌کند متناسب با کارنامه عرضه‌اش تأمین مالی خواهد کرد گفت: به تناسب شکل گرفتن چنین بازاری قیمت آن محصول برای آینده کشف می‌شود و درعین‌حال انتظاراتی که بازار برای آینده آن محصول دارد هم مشخص می‌شود. سلطانی‌نژاد با بیان اینکه در این اوراق بحث همگن بودن کالا هم رعایت می‌شود توضیح داد: در بازار اوراق سلف خودرو یک خودرو با یک مشخصات پایه‌ای مورد پذیرش قرار می‌گیرد و آنچه در بورس کالا معامله می‌شود خودروی پایه است.او اضافه کرد: اگر بعد‌ها آپشنی به این خودرو اضافه می‌شود در اطلاعیه عرضه خودروسازان درج و منتشر خواهد شد و براساس آنها قیمت‌گذاری می‌شود.

 گام نخست، پذیرش و عرضه پراید

از مدیرعامل بورس کالا پرسیدیم آیا قرار است خودروی پراید در گام اول با استفاده از این اوراق در بورس‌کالا پذیرش و عرضه شود که او پاسخ داد: مسئولان شرکت سایپا در گام نخست این خودرو را برای تأمین مالی از طریق اوراق سلف تعیین و معرفی کرده‌اند زیرا برای آغاز این کار ابتدا باید بازار نقد خودرو شکل بگیرد و سپس تأمین مالی از طریق سلف انجام شود.

او در پاسخ به این پرسش که آیا به غیر از پراید خودرو‌های دیگری نیز از این طریق در بورس کالا فروخته خواهد شد یا خیر گفت: طبیعتا وقتی این ظرفیت در بورس کالا فراهم شود همه خودروسازها می‌توانند از آن بهره‌برداری کنند اما توسعه این بازار مستلزم آن است که همه بازیگران آن قواعد بازار را در این نوع معاملات بپذیرند.

او درباره مکانیسم تعیین و کشف قیمت خودرو از طریق فروش اوراق سلف خودرو گفت: وقتی بازار تبدیل به بازار اوراق بهادار می‌شود خودروساز‌ها می‌توانند برای تعیین و حفظ قیمت رقابتی این اوراق را بازارگردانی کنند و این کار را به شرکت‌های تأمین سرمایه و متخصصان مالی بسپارند

ارزش معاملات امروز فرابورس از 2 هزار و 256 میلیارد ریال عبور کرد

خبرگزاری فارس: ارزش معاملات امروز فرابورس از 2 هزار و 256 میلیارد ریال عبور کرد

بازار فرابورس ایران امروز شاهد خرید و فروش بیش از 263 میلیون ورقه بهادار به ارزش 2 هزار و 256 میلیارد ریال بود.‏

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران، در معاملات 29 فروردین‌ماه بالغ بر 263 میلیون ورقه بهادار در 26 هزار نوبت دادوستد شد و ارزش آن به 2 هزار و 256 میلیارد و 690 میلیون ریال رسید.

در همین حال شاخص کل فرابورس با افت 10.5 واحدی نسبت به دیروز، رقم 758.55 واحد را نمایش داد؛ نماد شرکت پتروشیمی مارون و پالایش نفت تهران بیشترین تاثیر منفی را بر این شاخص گذاشت.

بیشترین حجم و ارزش معاملات در روز جاری متعلق به نماد ذوب آهن اصفهان بود به طوری که 48 میلیون سهم این شرکت به ارزش 112 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.

در بازار اول، 28 میلیون و 820 هزار اوراق بهادار به ارزش 54 میلیارد ریال داد و ستد شد که طی آن بالاترین حجم معاملات به نام سیمان لار سبزوار ثبت شد.

همین طور، 133 میلیون و 850 هزار اوراق بهادار در بازار دوم به ارزش 456 میلیارد و 530  میلیون ریال دست به دست شد و بیشترین حجم و ارزش این بازار مربوط به ذوب آهن اصفهان بود.

امروز اوراق اجاره مخابرات ایران با دادوستد 400 هزار ورقه به ارزش 401 میلیارد ریال در صدر بالاترین حجم و ارزش معاملات اوراق با درآمد ثابت قرار گرفت. همچنین در نمادهای اسناد خزانه اسلامی در مجموع، 103 میلیارد ریال مبادله شد.

در میان ETFها، صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان، بیشترین حجم و ارزش معاملات را ثبت کرد و حجم معاملات این صندوق امروز به 7  میلیون و 390 هزار ورقه بهادار رسید. صندوق آرمان آتی کوثر و گنجینه آینده روشن به ترتیب در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

طبق این گزارش، نماد شرکت‌های توکا رنگ فولاد سپاهان، همکاران سیستم و زغال سنگ طبس بیشترین افزایش قیمت و نماد شرکت‌های نیرو سرمایه، پتروشیمی مارون و پالایش نفت شیراز بالاترین کاهش قیمت را تجربه کردند.

همچنین‏ اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن در روز یکشنبه در اغلب نمادها با کاهش قیمت مواجه و در بازه 680 تا 793 هزار ریال معامله شد و بیشترین افت قیمت مربوط به نماد خردادماه 94 بود.

امروز شاهد بازگشایی نماد معاملاتی شرکت گروه فن آوا پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم بودیم و نماد معاملاتی شرکت بیمه نوین جهت برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام و نماد معاملاتی بانک گردشگری جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام در روز 31 فروردین، در پایان معاملات امروز متوقف شد.

همچنین با توجه به انتقال نماد معاملاتی شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان از بازار دوم فرابورس ایران به بازار معاملاتی شرکت بورس اوراق بهادار تهران، نماد معاملاتی مذکور در پایان جلسه معاملاتی فردا 30 فروردین متوقف خواهد شد.

کاهش بار مالی دولت با اجرای طرح قیمت تضمینی در بورس کالا

خبرگزاری فارس: کاهش بار مالی دولت با اجرای طرح قیمت تضمینی در بورس کالا

اجرای طرح قیمت تضمینی ذرت خوزستان و جو کرمانشاه طی سال گذشته از طریق بورس کالای ایران، با استقبال کشاورزان و مسئولان بخش کشاورزی کشور روبه‌رو‌ شده به طوری که این طرح امسال نیز با قدرت ادامه می‌یابد.

مدیر تنظیم بازار کشاورزی استان خوزستان در گفت و گو با خبرنگار بورس خبرگزاری فارس، از اجرای طرح قیمت تضمینی در بورس کالا استقبال کرد و گفت: با جایگزینی قیمت تضمینی، خرید تضمینی کمرنگ تر شده و اکنون شاهد آن هستیم که کشاورزان رفته رفته با آشنایی از مزایای معاملات به شیوه جدید در بورس کالا، با نارسایی‌های مبادلات سنتی خداحافظی کرده و برای نخستین بار در استان های خوزستان و کرمانشاه ابزارهای جدید را جایگزین روش های قدیمی کرده اند.

مسعود احمدی با اشاره به آیین نامه ماده 33 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی در سال گذشته از طریق بورس کالا، نظر بسیاری از مسوولان دولتی و بخش کشاورزی را جلب کرده است، اظهار داشت: بسیاری از متولیان و مسئولان بخش کشاورزی از جمله وزیر جهاد کشاورزی از این طرح استقبال کردند که این نشانگر موفقیت طرح قیمت تضمینی بوده است، بر این اساس امیدواریم با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه پس از بررسی کلی طرح، این نوع خرید در سال جاری نیز موفق باشد و ما شاهد فروش محصولات بیشتری در قالب بورس کالای ایران باشیم.

وی تصریح کرد: این اتفاق، گام بزرگی در مسیر بهبود بازار کشاورزی است و سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور نیز توانسته با اجرای سیاست‌های جدید و کمک سایر دستگا‌ه‌های ذی‌ربط، محصول تولیدی کشاورزان را با قیمت واقعی به دست مصرف‌کنندگان برساند.

مدیر تنظیم بازار کشاورزی استان خوزستان در ادامه به کاهش بار مالی دولت اشاره کرد و افزود: با اجرای سیاست قیمت تضمینی، بار مالی دولت به میزان قابل توجهی که صرف خرید تضمینی می شد، کاسته می شود که این موضوع کشاورزان را نیز در اقدام مجدد برای کشت از نظر مالی آسوده خاطر کرده است.

احمدی یادآور شد: با توسعه طرح قیمت تضمینی محصولات کشاورزی در بورس کالا، یکی از مشکلات اصلی خرید تضمینی که در گذشته با عنوان دیرکرد در پرداخت وجه معامله از سوی دولت بود، برطرف خواهد شد.

وی با بیان این که براساس قانون، این طرح باید هرچه سریع تر روی سایر محصولات نیز اجرایی شود گفت: بهتر است با اجرای طرح‌های هدف دار برای محصولات کشاورزی مزیت‌دار، زمینه عرضه سایر محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران را فراهم کنیم تا شاهد معاملات کارآمد و شفاف که به سود تولیدکننده و مصرف کننده است حرکت کنیم.

مدیر تنظیم بازار کشاورزی استان خوزستان درباره دیگر مزایای مثبت اجرای طرح قیمت تضمینی گفت: یکی از سریع‌ترین آثار این طرح در کشور، جلوگیری از کاهش نرخ محصولات کشاورزی خواهد بود، به‌طوری که کشاورزان دیگر مجبور به فروش محصولاتشان با قیمت‌های پایین به واسطه ها نبوده و به آسانی کالاهایشان را در بورس کالا با قیمت مناسب و واقعی به فروش خواهند رساند.

 به گفته احمدی ، این طرح به‌طور کامل از کشاورزان حمایت کرده و با فروش محصولات با قیمت واقعی و دریافت سریع وجه معامله، انگیزه آنها را برای تولید محصولات باکیفیت‌تر افزایش می‌دهد.

فروش محصولات فولاد مبارکه به ایتالیا افزایش می‌یابد

گروه بنگاه‌ها: در جریان حضور نخست وزیر ایتالیا، به همراه هیات اقتصادی این کشور در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران، تعدادی قرارداد، تفاهمنامه و موافقت‌نامه بین شرکت‌های ایرانی و ایتالیایی به امضا رسید. به گزارش خبرنگار فولاد، گروه فولاد مبارکه اصفهان تفاهم‌نامه‌ای را با شرکت مارچگالیای ایتالیا درخصوص فروش محصولات این شرکت به طرف ایتالیایی امضا کرد که این تفاهم‌نامه بین بهرام سبحانی مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان و آنتونیو مارچگالیا مدیرعامل شرکت...