وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت
وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

بورس و اوراق بهادار

الگوی تکنیکی بهمن دیزل

شرکت بهمن دیزل با تمرکز بر بازار کامیون های بین جاده ای، از معدود شرکت های خودرویی است که طی سال های گذشته با انتشار ترازنامه های شفاف، در عملکرد نیز سود آور بوده و با توجه به ارتباط خوب شرکت با کمپانی های بین المللی خوش نام، توانایی استفاده از تأمین مالی خارجی را در دوران پسابرجام دارد. لذا با توجه به چشم انداز مثبت مان برای آینده این شرکت، به سراغ تحلیل نمودار قیمت آن رفته ایم.
شرکت بهمن دیزل با تمرکز بر بازار کامیون های بین جاده ای، از معدود شرکت های خودرویی است که طی سال های گذشته با انتشار ترازنامه های شفاف، در عملکرد نیز سودآور بوده و با توجه به ارتباط خوب شرکت با کمپانی های بین المللی خوش نام، توانایی استفاده از تأمین مالی خارجی را در دوران پسابرجام دارد. لذا با توجه به چشم انداز مثبت مان برای آینده این شرکت، به سراغ تحلیل نمودار قیمت آن رفته ایم.

براساس گزارش شرکت کارگزاری نهایت نگر، شرکت بهمن دیزل با نماد معاملاتی "خدیزل" که از ورودی های سال 94 بورس تهران است، در نخستین روز معاملاتی در قیمت 340 تومان عرضه شد و پس از گذشت 49 روز کاری، با رسیدن به قیمت 530 تومان، بازدهی بیش از 55 درصدی را برای سهامداران خود رقم زد. پس از این حرکت اما تغییر مسیر داد و در فاز اصلاح قرار گرفت و طی مدت 41 روز، در حدود 78 درصد مسیر طی شده را اصلاح کرد و عقب نشست. اما در بررسی الیوتی رفتار امواج رشد قیمت در گام صعودی شاهد حرکت در قالب یک 5 موجی هستیم و حرکت اصلاحی اخیر نیز در قالب یک 3 موجی قابل برچسب گذاری است. اگر حرکت صعودی را یک موج 1 یا A برچسب گذاری کنیم، موج اصلاحی اخیر به عنوان موج 2 یا B شمارش می شود و لذا می توان انتظار داشت که در محدوده فعلی، بار دیگر شاهد تغییر مسیر قیمت، این بار از فاز نزولی به صعودی، در قالب یک موج 3 یا C باشیم. با توجه به اختلاف زمانی 8 روزه ما بین گام صعودی و نزولی بیان شده، این احتمال وجود دارد که طی روزهای آینده قیمت در همین محدوده نوسان نموده و حرکت خود را پس از تکامل هارمونی زمانی مذکور آغاز نماید. لذا بار دیگر توصیه به رصد روند معاملات در این محدوده داریم.

از نکات و الگوهایی دیگری که در نمودار می توان به آن اشاره کرد، الگوی ولفی است. قیمت در آخرین گام ریزش خود بین دو خط همگرا متراکم شده است و آرایش الگوی ولفی به خود گرفته و اکنون قیمت درSweet Zone این الگو در حال نوسان است. چنانچه قیمت به این محدوده واکنش نشان بدهد و بازار الگو را تأیید کند انتظار می رود قیمت حداقل تا محدوده 470 تومان رشد کند. همچنین می توان از حمایت 350 تومان به عنوان حد ضرر و سطح بی اعتباری الگو استفاده کرد.

شرکت بهمن دیزل

افزایش تعرفه واردات قطعات خودرو از 5 تا 40 درصد/ مذاکره با 4 خودروساز خارجی

با توجه به لغو تحریم های اقتصادی، گشایش هایی در مراودات تجاری ایران با دنیا صورت گرفته است ولی آشکار شدن آثار این موضوع در بنگاه های اقتصادی زمان بر خواهد بود، در حال حاضر قدم های اولیه برای انجام مذاکرات و امضای تفاهم نامه ها بر داشته شده، اما مشخص شدن نتیجه آن نیاز به زمان دارد.
وزارت صنعت، معدن و تجارت از ابتدای سال جاری تعرفه واردات قطعات خودرو را که در داخل کشور توان ساخت آنها وجود ندارد، افزایش داد تا شرایط برای آن دسته از کالاهایی که تولید داخل دارند مساعد شود.

عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری سال 95 را سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نام گذاری کرده اند، تصمیم بر آن شده تا تعرفه واردات آن دسته از قطعات خودرو که در داخل کشور امکان تولید آنها وجود دارد یا در حال حاضر تولید می شود، به حدود 26 درصد افزایش یابد. همچنین تعرفه وارد قطعات فولادی نیز تا حدود 20 درصد زیاد شده است، ولی این مصوبه برای آن دسته قطعات فولادی که ساخت داخل نداشته و یا تولید داخل کفاف تقاضا را نمی دهند، تبصره ای دارد که طبق آن تعرفه واردات این محصولات 5 درصد می باشد. علاوه بر این موارد اگر قطعه ای به صورت کامل برای مونتاژ وارد شود تعرفه ای حدود 40 درصد به آن تعلق می گیرد.

محمد رضا نجفی منش در ادامه افزود: با توجه به لغو تحریم های اقتصادی، گشایش هایی در مراودات تجاری ایران با دنیا صورت گرفته است ولی آشکار شدن آثار این موضوع در بنگاه های اقتصادی زمان بر خواهد بود، در حال حاضر قدم های اولیه برای انجام مذاکرات و امضای تفاهم نامه ها بر داشته شده، اما مشخص شدن نتیجه آن نیاز به زمان دارد.

وی تصریح کرد: با شرکت های معتبری همچون رنو، پژو، فیات و فولکس واگن مذاکرات انجام شده است. تاکنون فی مابین شرکت های خودروساز ایرانی و دو شرکت پژو و رنو قرارداد همکاری منعقد شده، فیات و فولکس واگن نیز در حال نهایی کردن نوع همکاری می باشند که پس از عقد این قراردادها، همکاری برای قطعه سازان بسیار راحت تر خواهد بود. چرا که این مجموعه های خارجی به سراغ شرکت های قطعه ساز ایرانی خواهد آمد. البته قطعه سازان ایرانی از گذشته با برخی شرکت های معتبر خارجی همکاری و ارتباط خود را حفظ کرده اند، ولی با نهایی شدن قراردادهای خودسازان، قطعه سازان نیز منتفع خواهند شد.

نجفی منش گفت: تولید و فروش قطعه سازان تابعی از تولیدات شرکت های خودرو سازی می باشد و حال با توجه به اینکه این مجموعه های خودرویی تولید یک میلیون و 300 هزار خودرو را برای سال جاری در برنامه خود قرار داده اند، شرکت های قطعه ساز نیز آمادگی خود را برای تولید قطعات مورد نیاز خودرو سازان اعلام کرده اند که در صورت اجرایی شدن این برنامه از آن بهره مند خواهند شد.

این مقام مسئول در خاتمه تأکید کرد: با توجه به اتفاقات مثبت سیاسی و اقتصادی که در کشور صورت گرفته سال 95 نسبت به سال سخت 94 شرایط بسیار خوبی برای این صنعت خواهد بود تا شاهد ایجاد رونق در این گروه و اقتصاد کشور نیز باشیم.

بورس در انتظار سوت پایان اصلاح قیمت ها

طی معاملات روز جاری در حالی قیمت اغلب سهام شرکت ها در مدار نزولی قرار گرفت که با توجه به روند معاملات امروز می توان گفت از فشار فروش سهام و افت قیمت ها نسبت به روز گذشته کاسته شده بود.
با اتمام ساعات معاملات روز یک شنبه 95.01.29 شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با 435 واحد کاهش به رقم 53971 واحد رسید. همین وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت 386 واحد کاهش عدد 171145 واحد را تجربه کرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نیز در روز جاری با 178 واحد کاهش به رقم 29472 واحد رسید.

همچنین در این روز "حکشتی" با 45 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "شبندر" با 67 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 10 واحدکاهش به رقم 758 واحد رسید.

گفتنی است ارزش کل معاملات در بازار بورس به رقم 2955 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 2256 میلیارد ریال رسید.

معاملات روز جاری بازار سرمایه در ادامه روند نزولی و اصلاحی روزهای گذشته با کاهش نماگر ها و ارزش سهام اغلب شرکت ها سپری شد و به موجب آن برای معاملات امروز افت بیش از 500 واحدی شاخص کل بورس به ثبت رسید.

بر اساس گزارش بورس نیوز، طی معاملات روز جاری در حالی قیمت اغلب سهام شرکت ها در مدار نزولی قرار گرفت که با توجه به روند معاملات امروز می توان گفت از فشار فروش سهام و افت قیمت ها نسبت به روز گذشته کاسته شده بود. به گونه ای که طی ساعات ابتدایی معاملات شاهد جمع آوری صف های فروش ایجاد شده در نماد های خودرویی بودیم و این امر موجب شد تا از فشار جو روانی منفی تشکیل شده در بورس کاسته شود. بر این اساس اگر چه معاملات اغلب شرکت ها در محدوده حداقل قیمت مجاز روز انجام شد، اما با توجه به روند معاملات بالا در گروه خودرو به عنوان مطرح ترین گروه بورس، بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که بازار سرمایه طی روز های آتی روند متعادلی را به خود می گیرد و از هیجان منفی این روز ها فاصله خواهد گرفت.

در این میان، در گروه خودرو شاهد رشد قیمت سهام شرکت زامیاد و معاملات سهام آن در مدار صعودی بودیم تا بدان جا که امروز "خزامیا" لحظاتی در حد اکثر قیمت مجاز روزانه خود معامله شد. اهالی تالار معتقدند که این امر به موجب کاهش قابل توجه ارزش سهام این مجموعه طی چند وقت اخیر و نیز برنامه های مدیران ارشد آن جهت همکاری مشترک با شرکت قطعه ساز ایتالیایی شکل گرفته است.

این در حالی بود که صف فروش بیش از 200 میلیون سهمی "خاور" تا پایان معاملات امروز بدون تقاضا باقی ماند و در شرایطی که صف فروش اغلب نماد های خودرویی توسط سهامداران حقیقی و حقوقی آن جمع آوری شد، اما در نماد "خاور" تنها حدود دو میلیون سهم توسط سهامداران خریداری شد.

در این میان افزایش سرمایه 100 درصدی شرکت سرمایه گذاری رنا که طی روز گذشته روی سامانه کدال به طور رسمی اعلام شد، نتوانست تأثیر مثبتی بر روند قیمتی آن بر جای بگذارد و امروز "ورنا" همپای سایر همگروهی های خود در مسیر نزولی معامله شد.

بر اساس این گزارش، طی معاملات روز جاری روند معاملات گروه های بانک و بیمه نسبت به سایر گروه ها متعادل تر بود، به گونه ای که سهام برخی از بانک ها با رشد قیمتی معامله شدند و فشار فروش سهام طی معاملات امروز نسبت به روز گذشته کاهش یافته بود. حال باید دید که آیا پیش بینی ها برای برگشت معاملات بورس از فردا تحقق می یابد یا نه؟ و آیا فردا سوت پایان اصلاح شاخص کل و قیمت ها در بورس زده می شود یا نه؟

تداوم معاملات یک مگاواتی

امروز در بازار برق بورس انرژی، مانند روزهای اخیر تنها یک معامله تک مگاواتی در بازار به انجام رسید. تأخیر بی سابقه در واریز اعتبارات به حساب شرکت‌های توزیع نیروی برق منجر به تداوم کمبود نقدینگی در بازار شده و آینده بازار را با ابهام مواجه کرده است.

گزارش بازار:

به گزارش بورس نیوز به نقل از  گروه خبر و تحلیل بازار برق کارگزاری مبین سرمایه در معاملات امروز یکشنبه 95.01.29 در بازار برق بورس انرژی 1 مگاوات برق به ارزش 7 میلیون و 680 هزار ریال مورد معامله قرار گرفت که نسبت به روز معاملاتی گذشته تغییری را نشان نمی‌دهد.

میانگین وزنی قیمت (میانگین وزنی کل معاملات بارپایه روزانه نماد‌های معامله شده در بازار برق بورس انرژی) در معاملات امروز بدون نوسان در محدوده 320,000 ریال باقی ماند.

نمودار میانگین وزنی قیمت:

همانطور که در نمودار میانگین وزنی قیمت مشاهده می‌شود؛ قیمت از ابتدای هفته گذشته روندی پلکانی و صعودی را آغاز کرده به طوری که پس از هر پله صعود، مدتی متوقف شده و مجدداً روند صعودی خود را ادامه داده و در حال حاضر در محدوده 320,000 ریال قرار گرفته است.

امروز در بازار برق بورس انرژی، مانند روزهای اخیر تنها یک معامله تک مگاواتی در بازار به انجام رسید. تأخیر بی سابقه در واریز اعتبارات به حساب شرکت‌های توزیع نیروی برق منجر به تداوم کمبود نقدینگی در بازار شده و آینده بازار را با ابهام مواجه کرده است.

آمار معاملات امروز به تفکیک نماد‌های معاملاتی:

 

بررسی روند نماد 13950207 :

نمودار زیر روند قیمت در نماد بارپایه 13950207 را نشان می‌دهد. همانطور که مشخص است قیمت در ابتدای دوره کار خود را با ثبات در قیمت 320,000 ریال آغاز کرده و در انتهای دوره در روندی نزولی به خود گرفته و در قیمت 310,000 ریال قرار گرفته است.

روند سال گذشته این نماد همانطور که در تصویر مشاهده می شود؛ در ابتدای دوره پس از صعودی کوتاه مدت با کاهش مواجه شده و در اواسط دوره شاهد ثبات قیمت در محدوده 440,000 ریال هستیم و در انتهای دوره با کمی نزول در محدوده 433,000 ریال به کار خود پایان داده است.

در این نماد تا به امروز 400 مگاوات برق مورد معامله قرار گرفته است که بیشترین حجم معاملات مربوط به معاملات 22.01.1395 با 180  مگاوات می‌باشد.

اول یک سوزن به خودتان بزنید، بعد یک جوالدوز به دیگران/ آقایان؛ لطفاً بگویید خودتان چند مرده حلاجید

در مصاحبه ای که در گفتگو با معاون سابق خصوصی سازی پیرامون مواردی از واقعیت های بازار سرمایه در یکی از رسانه های کشور انجام شده، آمده است که هیچ شک و تردیدی مبنی بر وجود حباب قیمتی در سهام خودرویی ها و نیز برخی صنایع وابسته وجود ندارد و تأکید شده که این حباب در حال ترکیدن است.

روز گذشته مصاحبه ای از یکی از مدیران دولت احمدی نژاد منتشر شد که بورس نیوز بر خود لازم می داند به نکاتی در خصوص آن اشاره کند.

به گزارش بورس نیوز؛ در مصاحبه ای که در گفتگو با معاون سابق خصوصی سازی پیرامون مواردی از واقعیت های بازار سرمایه در یکی از رسانه های کشور انجام شده، آمده است که هیچ شک و تردیدی مبنی بر وجود حباب قیمتی در سهام خودرویی ها و نیز برخی صنایع وابسته وجود ندارد و تأکید شده که این حباب در حال ترکیدن است.

همچنین در این گفتگو به گروه بانکی و اثر پذیری قیمت سهام آنها از اخبار توافق برجام سخن به میان آمده است. در حالی که به اعتقاد وی وجود دارایی ها و برخورداری بانک ها از شعبات و یا انبوه کارکنان چندان برای رشد قیمت سهم اهمیت ندارد.

در این رابطه نکاتی مطرح است و اتفاقاتی وجود دارد، در خصوص اینکه همواره در کشور ما این مشکل مشاهده می شود که مدیران قبلی عملکرد مدیران جدید را مورد انتقاد قرار می دهند؛ حال آنکه از نحوه عملکرد خود هیچ حرفی به میان نمی آورند.

این موضوع که در میان مدیران دولت نهم و دهم بیشتر به چشم می خورد، این روزها باز هم در حوزه بازار سرمایه و مسایل اقتصادی به وفور مشاهده می شود؛ بطوریکه مدیران دولت های قبل هیچ حرفی از خود نمی زنند و تنها عملکرد دیگران را زیر ذره بین نقد می برند.

حال آنکه بهتر بود این افراد پیش از هر نقدی، عملکرد خودشان را مورد بررسی قرار می دادند تا شفاف شود در دوران تصدی آنها چه مشکلاتی برای بازار سرمایه به وجود آمد؟!

نمونه این مشکلات ورود پر ابهام ترین صنعت به بازار سرمایه کشور توسط همین مدیران است که بر اساس آن، مدیران بایستی شفاف کنند با چه دیدگاهی این قبیل سهام در بورس و فرابورس عرضه شد؟ صنعتی که در حال حاضر حتی برای اعلام یک عدد جهت پیش بینی سود هر سهم خود نیز عاجز هستند.

سهام "شبندر" و هم گروهی هایش، که هنوز که هنوز است فعالان و تحلیلگران بازار سرمایه نمی توانند تحلیل بنیادی و برآورد سود کارشناسی آنها را ارایه کنند.

یا بیمه دانا که سهام آن به قیمت 2600 تومان در زمان مدیریت آنها وارد بازار سهام شد و عرضه گران قیمت این سهم موجب تحمیل زیان هنگفت به سرمایه گذاران گردید؛ تا جایی که بسیاری از این افراد پس از مشاهده ضرر سنگین خود برای همیشه عطای بازار سرمایه را به لقایش بخشیدند و از بورس خارج شدند. آقای معاون لطفاً پاسخ دهید این سهام را به چه پشتوانه ای وارد بورس کردید؟ آیا "دانا" و سهام پالایشی دچار حباب قیمتی نبودند؟

"شبندری" که حدود هشت ماه پس از عرضه اولیه سهامش به قیمت های بالای 1800 تومان هم رسید، اما الآن در قیمت های حدود 470 تومان مورد اقبال سرمایه گذاران نیست!

ای کاش مدیران دولت های گذشته پیش از نقد مدیران فعلی، در خصوص این نکات مهم و عملکرد خودشان نیز شفاف سازی می کردند. مشکلات و مواردی که نمونه آنها در کارنامه کاری این مدیران منتقد هم کم نبوده است.

البته بیان این نکته را بر خود لازم می دانیم که ما نمی خواهیم بگوییم سهام گروه خودرو و یا بانک حبابی بوده یا خیر و آیا این سهام در قیمت های فعلی می ارزد یا نه؟؛ بلکه منظور ما این است که باید پیش از انتقاد عملکرد دیگران، نیم نگاهی هم به کارنامه کاری خود بیاندازیم و ببینیم چند مرده حلاجیم!؟

البته این موضوع تنها محدود به مدیران سابق خصوصی سازی هم نمی شود؛ بلکه در میان مدیران قبلی بازار سرمایه نیز بارها همین رفتار مشاهده شده که نحوه مدیریت مدیران جدید مورد انتقاد قرار می گیرد و پیرامون عملکرد آنها اظهار نظرهایی مطرح می شود. حال آنکه اگر به همین مدیران سابق و عملکرد آنها نیز نگاهی بپردازیم، می توان به چشم دید که عملکرد آنها چندان هم که به نظر می رسید، شایسته نبوده است.

حسن ختام اینکه، ای کاش مدیران دولت نهم و دهم اول یک سوزن به خود بزنند، بعد یک جوالدوز به دیگران.