وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت
وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

بورس و اوراق بهادار

سال 95 سالی رویایی برای فعالان بورس/ متولیان و مسئولین از بازار حمایت کنند

در حال حاضر بازار سرمایه ما مثل بیماری است که اگر به حال خودش واگذار شود خود به خود بهبود پیدا می کند اما اگر مورد درمان قرار گیرد و به اصطلاح دستش را بگیریم بهبود بیماری اش سرعت خواهد گرفت.
با گذشت مدتی از اعلام اخبار نهایی مذاکرات و مسائل سیاسی کشور، انتظار می رود آرام آرام ثبات به بازار بورس بازگردد.

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب، در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: در حال حاضر که شاهد افت قیمت سهام و روند نزولی در بازار سرمایه کشور هستیم به نظر می رسد مجموعه ای از عوامل از جمله وضعیت رکود اقتصادی و بنیادی شرکت ها دست به دست هم داده تا گزارشات و صورت های مالی این شرکت ها ضعیف باشد و باعث ایجاد افت در قیمت سهام آنها شود و به دنبال وضعیت اقتصادی، سال 94 سالی سخت برای صنایع فعال در بازار باشد.

ابوالقاسم آقادوست پس از اشاره به اصلی ترین دلیل افت قیمت سهام در بورس، ادامه داد: به نظر من گزارشات 6 ماهه شرکت ها و همچنین عملکرد 9 ماهه آنها چندان چشمگیر نباشد و به اصطلاح چنگی به دل نزند، اما در کنار این عوامل، اتمام سال مالی و برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه برخی شرکت ها را پیش رو داریم که این موضوع نیز می تواند بر روند قیمت سهامشان اثر گذار باشد، البته اتمام سال مالی در مقابل وضعیت اقتصادی کشور دلیل محکم و قابل اتکایی برای افت شاخص بورس نمی باشد.

وی افزود: مسائل سیاسی که مهمترین آنها بحث مذاکرات هسته ای و لغو تحریم های بین المللی است علی رغم انتشار خبرهای مثبت هنوز به مرحله اجرایی نرسیده و برای بهبود این شرایط نیاز به زمان می باشد.

آقا دوست تأکید کرد: هنوز از بازگشت بازار سرمایه به روزهای پر رونق نا امید نشده ام و همچنان پتانسیل رشد بورس را با توجه به چشم انداز اقتصادی کشور متصورم. مسئله دیگری که باعث این روند در بازار شده هیجان و جو روانی حاکم بر بورس می باشد، چرا که اغلب سهامداران و فعالان بازار سرمایه با ترس و وحشت از افت بیش از قیمت سهامشان روبرو هستند. اما پیش بینی من در رابطه با وضعیت آتی بورس به این صورت است که تا پایان سال جاری بازار آماده رشد خواهد شد و سال 95 اگر همچون گذشته ثبات سیاسی داشته باشیم می تواند سالی رویایی برای فعالان بورس باشد.

آقادوست از متولیان بازار و مسئولین اقتصادی کشور خواست تا از بازار حمایت کنند و عنوان کرد: با اینکه معتقدم قیمت سهام به حدی افت کرده که انتظار کاهش بیش از این برای آنها نمی رود ولی نظام عرضه و تقاضا می تواند بازار را به تعادل باز گرداند اما با حمایت مسئولین اقتصادی از بازار سرمایه این رشد و تعادل سرعت می گیرد در کشورهای پیشرفته دنیا هم زمانی که قیمت سهام بیش از حد افت می کند دست به کار می شوند و از بازار سهامشان حمایت می کنند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در حال حاضر بازار سرمایه ما مثل بیماری است که اگر به حال خودش واگذار شود خود به خود بهبود پیدا می کند اما اگر مورد درمان قرار گیرد و به اصطلاح دستش را بگیریم بهبود بیماری اش سرعت خواهد گرفت.

البته لازم به ذکر است که این حمایت تنها از طریق تزریق نقدینگی به بورس نیست بلکه دولت می تواند از روش های مختلف، بازار را مورد حمایت قرار دهد.

ابوالقاسم آقادوست در خاتمه خاطرنشان کرد: توصیه من به سهامداران نگهداری سهامشان می باشد چراکه بازارهای موازی هم چندان جذاب نبوده تا پول خود را از بورس خارج و به آنها تزریق کنند. همچنین با توجه به عواملی که ذکر شد و چشم انداز مثبت اقتصادی در بلند مدت انتظار روزهای مثبت و پایدار برای بازار بورس کشورمان می رود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.