وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت
وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

بورس و اوراق بهادار

نتایج نظرسنجی بیانگر سردرگمی سهامداران است/ دولت به جای اتخاذ سیاست های روزمره به فکر تولید باشد

همانطور که بارها نیز به آن اشاره شده، مشکل اصلی بازار سرمایه فقط محدودیت های سیاسی و روابط بین المللی نیست و در حال حاضر مشکل اقتصادی داخلی و سیاست های غلط دولت مانع اصلی در رشد و توسعه اقتصادی کشور به شمار می رود.
نظرسنجی اخیر پایگاه خبری بورس نیوز با محوریت تأثیرگذاری تأیید توافق هسته ای در کنگره آمریکا و انتشار گزارش عملکرد نیمه نخست شرکت های فعال در بورس بر روند قیمت سهام شرکت ها و شاخص کل برگزار شد.

این نظرسنجی با عنوان:" با تأیید توافق هسته ای در کنگره آمریکا و ارسال عنقریب گزارش شش ماهه شرکت ها روند شاخص بورس در مهر ماه چگونه خواهد بود؟" برگزار شده است.

نتایج نظرسنجی بیانگر سردرگمی سهامداران است/ دولت به جای اتخاذ سیاست های روزمره به فکر تولید باشد

تعداد کل آراء: 4565

همانطور که از نمودار بالا مشخص است میان آراء داده شده از سوی فعالان بازار سرمایه پراکندگی وجود دارد و هیچ گزینه ای بیشترین آرا را به خود اختصاص نمی دهد.

در همین ارتباط جعفر عزیزی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: تعداد آراء کاملاً نرمال توزیع شده که این امر در وهله اول متأثر از در نظر گرفتن بازه کوتاه مدت یک ماهه در نظرسنجی می باشد. حال آنکه به طور کلی نتیجه نظرسنجی بیانگر سردرگمی فعالان بازار سرمایه نسبت به آینده اقتصادی کشور است.

جعفر عزیزی افزود: همانطور که بارها نیز به آن اشاره شده، مشکل اصلی بازار سرمایه فقط محدودیت های سیاسی و روابط بین المللی نیست و در حال حاضر مشکل اقتصادی داخلی و سیاست های غلط دولت مانع اصلی در رشد و توسعه اقتصادی کشور به شمار می رود. بر این اساس به نظر می رسد به تصمیمات درست اقتصادی و عملکرد صحیح دولت و وزارت اقتصاد نیاز داریم.

وی به رفع ریسک سیستماتیک بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: انجام توافق برجام قطعی به نظر می رسد. چرا که توافق هسته ای اکنون در کنگره سنا در مرحله تأیید نهایی قرار دارد و انتظار می رود تا به تأیید مجلس شورای اسلامی نیز برسد و طی آذرماه تا حداکثر بهمن ماه سال جاری تحریم های بین المللی لغو گردد و در پی آن دولت بتواند در اوایل سال 2016 میلادی دو میلیون بشکه نفت صادر کند و درآمدهای حاصل از آن را نیز به سهولت دریافت کند.

حال آنکه به دلیل اینکه عملکرد شش ماهه نخست سال جاری شرکت های بورسی به شرایط اقتصاد داخلی بستگی دارد نمی توان انتظار انتشارات گزارشات مناسب از مجموعه های فعال در بازار سرمایه داشته باشیم.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با انتقاد از عملکرد دولت و وزارت اقتصاد، در این خصوص اظهار داشت: این موضوع که دولت تنها به آزاد شدن پول های بلوکه شده و تزریق آن به اقتصاد کشور و در کنار آن ورود سرمایه گذاران خارجی اتکا کند، مناسب به نظر نمی رسد.

در حال حاضر تمام برنامه های دولت و وزیر اقتصاد بر اساس انجام توافق برجام تدوین شده است. به گونه ای که به نظر می رسد اگر برجام انجام نشود، اقتصاد کشور نیز تعطیل خواهد شد. از این رو سوال مطرح می شود که آیا دولتمردان هنگام برگزاری انتخابات و دعوت از مردم برای سرمایه گذارای در بورس هم این موضوع را مطرح کرده بودند؟ آیا اگر تحریم های بین المللی رفع نشود، مسائل اقتصادی هم حل نمی شود؟

عزیزی افزود: اینکه انبارهای صنایع و شرکت ها از محصول پر شده هیچ ربطی به انجام توافق برجام ندارد و به سیاست های پول و مالی دولت بستگی دارد. در حال حاضر دچار پارادوکس شده است و در حالی میزان تولید محصول در کشور افزایش یافته که مردم مصرف و خرید خود را به تعویق انداخته اند و ترجیح می دهند تا سرمایه خود را در بانک ها بلوکه کنند که این امر به معنای ورشکستگی اقتصادی کشور است.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: دولت قبلی با افزایش نرخ تورم موجب نابودی اقتصاد کشور شد و دولت فعلی نیز با کنترل تورم و افزایش نرخ بیکاری. حال آنکه افزایش بیکاری موجب کاهش مصرف و تقاضا و در نهایت افت تولید صنایع می شود.

در این شرایط به نظر می رسد دولت می بایست کاری کند تا بخش اقتصادی کشور درگیر پرداخت هزینه های مالی 25 درصدی به بانک ها نشود و به جای سیاست های روزمره اقتصادی به صنایع و تولیدکنندگان کمک کند و به فکر تولید باشد.

به گونه ای که دولت با وام دادن به شرکت ها از طریق بانک ها موجب تقویت بخش تقاضا شود تا مصرف نیز افزایش یابد و اقتصاد کشور دوباره احیا گردد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.