وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت
وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

بورس و اوراق بهادار

واریز سود سهامداران تا پیش از شب عید 95

احتمال تعدیل مثبت در بودجه سال جاری پتروشیمی ها/ حضور "وغدیر" در بورس لندن تا پایان سال 2016

بعد از اجرایی شدن برجام، شرکت های اروپایی و سرمایه گذاران خارجی بسیاری برای آشنایی با وغدیر ابراز علاقه کرده و تا به این لحظه تفاهم نامه های زیادی در زمینه پروژه های زیر بنایی از جمله حوزه های نفت و گاز، نیروگاه های خورشیدی و بادی و بخش های فولادی و حمل و نقل و همچنین حوزه فناوری اطلاعات به امضا رسیده است.
طی نشست خبری عصر روز گذشته مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری غدیر از طرح های توسعه و برنامه های آتی این مجموعه در سال آتی خبر داد.

غلامرضا سلیمانی در ابتدای این جلسه با اشاره به مجمع عادی سالیانه شرکت سرمایه گذاری غدیر که دوشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد، گفت: طبق آنچه برنامه ریزی شده سود تقسیمی به سهامداران این مجموعه بعد از تصویب مجمع بلافاصله تا پیش از شب عید سال 95 واریز خواهد شد.

به گزارش بورس نیوز بعد از اجرایی شدن برجام، شرکت های اروپایی و سرمایه گذاران خارجی بسیاری برای آشنایی با وغدیر ابراز علاقه کرده و تا به این لحظه تفاهم نامه های زیادی در زمینه پروژه های زیر بنایی از جمله حوزه های نفت و گاز، نیروگاه های خورشیدی و بادی و بخش های فولادی و حمل و نقل و همچنین حوزه فناوری اطلاعات به امضا رسیده است.

وی در ادامه پس از اشاره به ارزش 37 هزار میلیارد تومانی پروژه‌های سرمایه‌گذاری غدیر از رشد 10 هزار میلیارد تومانی این طرح‌ های توسعه‌ در سال جاری، گفت: همانطور که عنوان شد در تعامل‌ های صورت گرفته تا کنون شرکت‌ های بسیاری از جمله شرکت فولادی دینیلی، شرکت آل‌ساندو در بخش انرژی و نیروگاهی، شرکت BASF در بخش پتروشیمی و شرکت اِنی در بخش نفت و گاز توانسته ‌اند با شرکت سرمایه‌گذاری غدیر قراردادهای مختلفی منعقد کنند. در عین حال شرکت ملی نفت کشور آذربایجان فاکا نیز قصد دارد تفاهم ‌نامه ‌ای مشترک را به منظور حضور در بخش پتروشیمی و اکتشاف گاز در میادین گازی ایران با سرمایه‌گذاری غدیر به امضا برساند.

این مقام مسئول در ادامه صحبت های خود به افزایش سرمایه این مجموعه بزرگ اشاره کرد و گفت: مدیرعامل سرمایه‌گذاری غدیر از برنامه افزایش سرمایه این شرکت در سال آینده از محل اندوخته خبرداد و گفت: با توجه به مصوبه هیأت مدیره در مجمع فوق ‌العاده، پس از برگزاری مجمع عادی سالیانه سال مالی جاری فرایند ثبت سرمایه جدید شرکت به منظور افزایش تا مبلغ 5 هزار و 400 میلیارد تومان در دستور کار قرار خواهد گرفت.

سلیمانی با اشاره به جزئیات قراردادهای خارجی "وغدیر" عنوان کرد: پروژه‌های این مجموعه سرمایه گذاری به سه صورت قرارداد مشترک، ETCFو یا به صورت فاینانس انجام خواهد شد که در این زمینه سرمایه‌گذاری غدیر بین 15 تا 25 درصد از ارزش قرارداد را پرداخت و مابقی آن در حوزه فاینانس از طریق تامین مالی خارجی انجام می گیرد.

وی با بیان اینکه به منظور تحقق حجم 37 هزار میلیارد تومانی پروژه‌ های شرکت تعریف شده در سرمایه‌گذاری غدیر نیاز به تامین مالی 9 میلیارد یورو از طریق فاینانس خارجی است، گفت: بخش عمده ای از این پروژه‌ ها در حوزه‌های نفت، گاز و انرژی و بخش‌ های معدنی است که از حاشیه سود 25 تا 30 درصدی برخوردار هستند.

سلیمانی در رابطه با برنامه عرضه اولیه سهام شرکت های زیر مجموعه خود در سال 95 عنوان کرد: در حال حاضر سهام شرکت ‌های هلدینگ سیمان غدیر، شرکت فولاد غدیر ایرانیان و هلدینگ صنعت و معدن غدیر آماده عرضه در بازار بورس تهران هستند.

وی افزود: سرمایه‌گذاری غدیر با توجه به اینکه شرکت‌ های پیمانکاری بزرگ در بخش ساختمان ‌سازی حضور پررنگی ندارند، تلاش می‌کند تا به تدریج از حوزه ساخت و ساز فاصله گرفته و تمرکز خود را در بخش‌های نفت، گاز، برق، انرژی و معدن و پروژه های بزرگتر افزایش دهد. همچنین "وغدیر" با مشارکت هواپیمایی ماهان، شهرداری و یک شرکت خصوصی اقدام به واردات 200 دستگاه خودروی تویوتای هیبریدی کرده است. این مجموعه در حال حاضر 3 کشتی حامل سوخت متانول دارد که فرآورده ‌های تولیدی شرکت‌ پتروشیمی زاگرس را به اغلب نقاط جهان حمل می ‌کند. علاوه بر این 4 کشتی دیگر نیز به منظور ارائه خدمات کشتیرانی در کشور امارات نیز تحت مالکیت دارد.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری غدیر تصریح کرد: سرمایه‌گذاری غدیر در استراتژی های 15 ساله خود در نظر دارد با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت و محصولات پتروشیمی تلاش ‌کند تا از طرح‌ هایی که ارزش افزوده بیشتری را دارند بازدهی بالاتری را برای سهامداران خود رقم بزند. به همین منظور بررسی تبدیل متانول به ادبلو به دلیل ارزش افزوده بالا در دستور کار قرار گرفته است.

این مقام مسئول با اشاره به خریداری بخشی از سهام شبندر از سازمان خصوصی سازی گفت: بعد از آزادسازی سهام عدالت افزایش سهام مدیریتی خود در پالایشگاه ‌های بندرعباس و شیراز را در دستور کار خود قرار داده ایم و پیگیر برنامه کیفی سازی در این مجموعه ها هستیم.

وی با اشاره به فرمول قیمت‌گذاری نرخ خوراک شرکت‌ های پتروشیمی گفت: مطابق با این فرمول قیمت هر متر مکعب خوراک شرکت های پتروشیمی 8.5 سنت خواهد بود و این در حالی است که در صورت نوسان قیمت نفت در سال آینده این نرخ با توجه به فرموله شدن آن تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. شرکت ‌های فعال در این صنعت معتقدند که این فرمول باید از ابتدای سال 94 برای شرکت‌های پتروشیمی در نظر گرفته شود که در این صورت می توان انتظار تعدیل مثبت سود هر سهم این شرکت ها در پیش بینی درآمد های سال مالی جاری را داشت.

سلیمانی در پایان با تاکید بر لزوم توسعه شرکت ‌های ایرانی در پسابرجام از افق روشن سودآوری این مجموعه ها در سال 95 سخن گفت و افزود: انتظار می‌رود با توجه به افزایش مراودات با سرمایه گذران خارجی بخشی از سهام شرکت سرمایه‌گذاری غدیر تا پایان سال 2016 میلادی در برخی بورس‌ های جهانی عرضه شود. در این زمینه سرمایه‌گذاری غدیر 4 بورس استانبول، مالزی، فرانکفورت و لندن را در دستور کار خود قرار داده که تمایل این مجموعه به حضور در بورس لندن بیشتر می باشد و به یک اجبار برای این شرکت تبدیل شده است و در حال حاضر سهام شناور "وغدیر" به 13 درصد می ‌رسد در حالی که برای حضور در بورس لندن باید حتماً حدود 15 تا 20 درصد سهام شرکت در این بورس عرضه شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.