وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت
وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

بورس و اوراق بهادار

بی توجهی بازار به مذاکرات هسته ای/سود شرکت ها کیفیت لازم را ندارد

بحث مذاکرات به دلیل طولانی شدن و عدم برآورده شدن انتظارات سرمایه گذاران باعث بی توجهی بازار نسبت به این متغیر شده و در کنار آن نصف شدن قیمت نفت را شاهد بودیم که اگر دولت در زمانی که نفت را در قیمت های 100 دلار و بالاتر می فروخت سیاستی برای این روزها می اندیشید شاید با مشکلات کمتری مواجه بودیم.

به نظر می رسد وضعیت فعلی بازار سرمایه کشور ناشی از متغیر های سیستماتیک می باشد که خارج از کنترل سرمایه گذاران است.

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت: از عمده ترین متغیرهای تأثیر گذار بحث مذاکرات و توافق هسته ای، قیمت جهانی نفت و رکود حاکم بر اقتصاد کشور می باشد که در این رابطه می توان گفت بحث مذاکرات به دلیل طولانی شدن و عدم برآورده شدن انتظارات سرمایه گذاران باعث بی توجهی بازار نسبت به این متغیر شده و در کنار آن نصف شدن قیمت نفت را شاهد بودیم که اگر دولت در زمانی که نفت را در قیمت های 100 دلار و بالاتر می فروخت سیاستی برای این روزها می اندیشید شاید با مشکلات کمتری مواجه بودیم.

محمد حسن جنانی در ادامه افزود: در صورتی که این متغیرهای مهم اصلاح نشود نباید انتظار بهبود وضعیت کلی بازار سرمایه کشورمان را داشته باشیم. همانطور که پدر علم اقتصاد به وجود دست های نامرئی در به تعادل رساندن عرضه و تقاضا معتقد است در بازار کشور ما نیز باید شرایطی فراهم شود تا این عرضه و تقاضا روند بازار را مشخص کند و به تعادل نسبی برسد.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تغییرات و تصمیمات مدیریت سازمان بورس اوراق بهادار اظهار داشت: هر چند تغییر در دامنه نوسان قیمتی و بالا بردن شفافیت اطلاعات می تواند در جهت بهبود وضعیت کلی بازار مفید باشد اما به تنهایی کافی نیست و رشد ناشی از تغییرات نیز پایدار نمی باشد و در حال حاضر تنها افزایش نقدینگی و کاهش بروکراسی و محدودیتها می تواند به روند بازار بورس کمک کند.

جنانی در ادامه افزود: اگر فرض را بر نبود خبر ناگهانی در اقتصاد و مسائل سیاسی کشور بگذاریم به نظر من بازار با شیب ملایمی به همین حرکت خود ادامه خواهد داد چراکه گزارشهای شرکت ها نیز در قیاس با سالهای گذشته از دید تحلیلگری و حسابداری کیفیت لازم را ندارند.

وی در پایان به عنوان توصیه و پیشنهاد به سرمایه گذاران و فعالان بازار سرمایه اظهار داشت: فعالان بازار اگر با دید بلند مدت در صنایعی که دارای بنیه قوی هستند سرمایه گذاری کنند طبیعتاً ضرر نخواهند کرد چراکه با توجه به روند گذشته این چنین شرکت ها با توجه به تمامی افت و خیزها بازدهی مناسبی به سرمایه گذاران خود داده اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.