در همین راستا، دبیر شورای تولیدکنندگان پودر شوینده در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن بیان مطالب فوق اظهار داشت: درصد افزایش نرخ محصولات شوینده هنوز قطعی نشده است و در صورت دریافت مجوز افزایش نرخ که در حدود 15 درصد نیز می باشد از نیمه دوم شهریور ماه سال جاری این افزایش نرخ در قیمت محصولات شوینده اجرایی خواهد شد.
جمشید فروزش به افزایش نرخ مواد اولیه کارخانه های تولیدکننده مواد شوینده اشاره کرد و گفت: اجرای مصوبه دولت مبنی بر آزادسازی نرخ ارز محصولات پتروشیمی و همچنین افزایش نرخ ارز اتاق مبادله ای از جمله عواملی می باشد که منجر به افزایش نرخ مواد اولیه کارخانه های تولیدکننده پودر شوینده از مجتمع های پتروشیمی محسوب می شود.
وی در خصوص افزایش هزینه کارخانه های تولیدکننده پودر شوینده، گفت: در سال جاری هزینه سربار کارخانه های تولیدکننده پودر شوینده با افزایش 25 درصد مواجه شده است که این افزایش هزینه ها باعث گردیده که کارخانه های تولیدکننده محصولات شوینده به منظور حفظ سرمایه و جایگاه در بازار، محصولات خود را با زیان به فروش برسانند.
این مقام مسئول در ادامه خاطر نشان کرد: در سال جاری افزایش هزینه مواد اولیه تولید محصولات شوینده در حدود 8 تا 10 درصد برآورد شده است و کارخانه های تولیدکننده محصولات شوینده می بایست به دلیل افزایش نرخ محصولات پتروشیمی از جمله پلی اتیلن، محصولی همچون مایع ظرفشویی را با 8 درصد زیان در بازار عرضه نمایند.
فروزش در پایان گفت: افزایش نرخ محصولات شوینده می تواند عاملی بر جبران هزینه کارخانه های تولیدکننده باشد و همچنین این افزایش نرخ نیز می تواند حاشیه سود خوبی را برای شرکت های تولیدکننده محصولات شوینده فراهم آورد.
چشم انداز بازار سهام در مورد الزام تغییر سود بانکی | درصد |
افزایش p/e بازار و رشد عمومی بازار | 31 |
افزایش p/e بازار،کاهش سود شرکت ها وعدم تغییر روند بازار | 37 |
کاهش سود بانکی امکان پذیر نیست و روند بازارکماکان خنثی یا نزولی | 2 |
بستگی به عدد اعلام شده برای سود بانکی شرایط بازار تغییر خواهد کرد | 30 |
نام سهم | خرید | فروش | نگهداری |
سرمایه گذاری صنعت نفت | 0 | 42 | 58 |
سرمایه گذاری مسکن تهران | 43 | 7 | 50 |
بانک ملت | 28 | 29 | 43 |
وزیر نفت با اعلام دلایل توقف فروش نفت در بورس انرژی، گفت: واحدهای جدید پتروشیمی با فاینانسهای چینی توسعه می یابد .
به گزارش خبرنگار مهر، بیژن زنگنه در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با اشاره به برنامه ریزی برای افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز با اولویت توسعه میادین مشترک در طول یک سال فعالیت دولت یازدهم، گفت: هم اکنون حدود 60 میلیارد دلار طرح و پروژه نفتی در دست اقدام است .
وزیر نفت با اعلام اینکه عرضه بنزین پاک با استاندارد یورو چهار در برخی از کلانشهرهای کشور از دیگر دستاوردهای دولت است، تصریح کرد: وضعیت آلودگی هوای تهران و برخی کلانشهرهای تغییر کرده و این موضوع کاملا ملموس است .
این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با یادآوری اینکه قرار است تا سه سال آینده ظرفیت تولید نفت ایران با افزایش 700 هزار بشکه ای از محل توسعه میادین آزادگان جنوبی، آزادگان شمالی و یادآوران به 4 میلیون و 700 هزار بشکه افزایش یابد، اظهار داشت: علاوه بر این با بهره برداری از فازهای پارس جنوبی ظرفیت تولید میعانات گازی به یک میلیون بشکه در روز افزایش می یابد .
آخرین وضعیت توسعه پارس جنوبی
وی با اشاره به برداری از اولین مرحله فاز 12 پارس جنوبی از راه اندازی دو سکوی دریایی بزرگترین فاز پارس جنوبی در آینده ای نزدیک خبر داد و افزود: همچنین امسال بخشهایی از فاز 16 پارس جنوبی و فاز 18 پارس جنوبی راه اندازی خواهند شد .
این مقام مسئول با اعلام اینکه تا پایان سال جاری در مجموع یکصد میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز ایران افزوده می شود، تبیین کرد: در مجموع تا سه سال آینده باید کل 17 فاز در دست اجرای پارس جنوبی در مدار بهره برداری قرار گیرد هر چند طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی کمی از سایر فازها با تاخیر و عقب ماندگی روبرو است .
زنگنه با تاکید بر اینکه سال گذشته به علت دیر به مدار رسیدن فازهای پارس جنوبی و کمبود گاز 27 میلیارد لیتر فرآورده نفتی به ارزش 18 میلیارد دلار در نیروگاه ها مصرف شد، یادآور شد: در 5 ماهه امسال 54 درصد صرفه جویی در دادن سوخت مایع به نیروگاه ها در مقایسه با سال گذشته شده که برای محیط زیست بسیار مهم است، در آمد زیادی هم برای کشور ایجاد می کند .
واردات بنزین سال 94 متوقف می شود
وزیر نفت در ادامه در خصوص آخرین وضعیت احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس، توضیح داد: عملیات اجرایی این پالایشگاه بریا مدتی متوقف شد اما هم اکنون از پیشرفت حدود 75 درصدی برخوردار است .
این عضو کابینه دولت با بیان اینکه سال اینده اولین مرحله این پالایشگاه به عنوان دومین طرح استراتژیک در دست اجرای وزارت نفت وارد مدار تولید خواهد شد، گفت: با راه اندازی این فاز در سال 94 واردات بنزین نه تنها متوقف می شود بلکه ایران به صادرکننده نفتا، گازوئیل و نفت سفید و گاز مایع تبدیل خواهد شد .
وی با اعلام اینکه با بهره برداری کامل از پالایشگاه ستاره خلیج فارس ایران تا 13 سال نیازی به واردات بنزین و گازوئیل ندارد، تاکید کرد: علاوه بر این بنزین تولیدی این پالایشگاه منجر به ارتقای کیفیت سایر پالایشگاه ها خواهد شد .
این مقام مسئول میزان تولید روزانه بنزین در این پالایشگاه را 36 میلیون لیتر عنوان کرد و افزود: با پیگیری ها، تغییرات مدیریتی و رفع مشکلات هم اکنون عملیات اجرایی به خوبی در حال انجام است و هدف کوتاه مدتی را برای نیمه اول 1394 تعریف کردیم که بر مبنای آن واحد اول حتی نه به طور کامل بلکه در زمان تعیین شده نفت گاز، نفت سفید، گاز مایع و نفتا تولید کند و سپس هر چند ماه واحدهای بعدی وارد مدار شوند .
زنگنه میزان واردات فعلی بنزین به کشور را 6 تا 7 میلیون لیتر در روز اعلام کرد و افزود: تا سال 1395 و بهره برداری کامل از پالایشگاه ستاره خلیج فارس امکان توقف واردات و حتی صادرات بنزین فراهم می شود .
توسعه پتروشیمی با فاینانس چینی
زنگنه درباره آخرین وضعیت توسعه صنعت پتروشیمی هم تصریح کرد: با بهره برداری از فازهای پارس جنوبی اتان پتروشیمی کاویان که با یک تن کمبود خوراک روبرو است، تامین می شود .
وزیر نفت با اشاره به راه اندازی طرح های جدید پتروشیمی در مسیر خط لوله اتیلن غرب همچون مجتمع پتروشیمی لرستان، همدان، ایلام، کردستان و مهاباد، اظهار داشت: هم اکنون ارزش تولید محصولات پتروشیمی ایران 25 میلیارد دلار برآورد می شود که با 80 میلیارد دلار سرمایه گذاری این به 80 میلایرد دلار در سال افزایش می یابد .
این عضو کابینه دولت با یادآوری اینکه بقیه واحدهایی هستند که پبشرفت فیزیکی قابل ملاحظه ای ندارند و بزرگترین مشکل آنها فایننس طرح ها بوده است، تاکید کرد: برخی از این واحدهای در دست ساخت پتروشیمی را با فاینانسهای چین تامین اعتبار و توسعه خواهد یافت .
وزیر نفت درباره سیاست وزارت نفت برای جلوگیری از خام فروشی توضیح داد: تصمیمی که گرفتیم و کار آن را شروع کردیم بر این مبنا قرار دارد که تا ظرف 4 سال آینده هیچ بشکه میعانات گازی صادر نکنیم، بلکه در داخل فرآورش شود .
این مقام مسئول در خصوص مشارکت بخش خصوصی در تجارت نفت و گاز کشور هم بیان کرد: هر سرمایه گذاری از بخش خصوصی بیاید نفت یا فرآورده های نفتی یا میعانات گازی را می فروشیم ولی باید حداقل هایی را داشته باشند .
زنگنه از بورس به عنوان سالم ترین ومنطقی ترین مسیر عرضه نفت خام و میعانات گازی نام برد و افزود: هم اکنون به صورت نامحدود میعانات گازی در بورس انرژی عرضه می شود و خوراک صنایع تکمیلی به طور کامل تامین می شود .
وزیر نفت با تاکید بر اینکه به رانت خواران نفت نمی فروشیم، دلایل عدم خرید نفت از بورس انرژی را قیمت گذاری این کالا با فرمول 100 درصد فوب خلیج فارس اعلام کرد و گفت: اگر مطمئن باشیم نفت تحویل در پالایشگاه های داخلی مصرف می شود مطابق با قانون نفت را با 95 فوب خلیج فارس در بورس عرضه می کنیم .
این عضو کابینه دولت با تاکید بر اینکه نشانی مصرف نفت باید برای وزارت نفت مشخص شود، اظهار داشت: به رانت خواران نفت نمی فروشیم و همه باید زحمت بکشند .
وزیر نفت در مورد اقتصاد دانش بنیان در صنعت نفت گفت: مذکراتی با وزارت علوم انجام شد تا دانشگاه ها در افزایش ضریب بازیافت نفت از میدان های نفتی مشارکت جدی کنند .
این مقام مسئول افزود: هم اکنون 6 تا 7 دانشگاه داریم که امکان چنین پژوهش هایی را دارند از این رو ما گفتیم به هر یک از این واحد ها تعدادی از میدان های نفتی اختصاص داده شود تا آنها بر مبنای موافقت نامه هایی 10 ساله و تمام وقت مسائل این میدان ها را کامل دنبال کنند به صورتی که ما افزایش تولید داشته باشیم و مشکلات بهره برداری آنها حل شود .
زنگنه با بیان اینکه دانشجویان ارشد و دکتری روی همین ها کار کنند و پس از یک مدت ما دارای یک عده افراد هستیم که تخصص آنها و تمرکزی فعالیتشان روی یک میدان خاص خواهد بود که این کار بزرگی است، خاطرنشان کرد:10 خانواده کالایی را مشخص کردیم در نفت که نیاز به ساخت دارند، کالاهایی که پرشمارند و تولید آنها در داخل اقتصادی است.
منبع : پرشین تحلیل
گروه خودرو: «بازی قیمت خودرو» حالا و پس از گذشت بیش از یک سال از سپردن اختیار قیمتگذاری خودرو به شورای رقابت، برای بسیاری از دستاندرکاران صنعت خودرو یا حتی مشتریان آشنا بهنظر میرسد .
رویه کار طی دو بار قیمتگذاری شورای رقابت به این شکل بوده که ابتدا و پس از ماهها انتظار برای روشن شدن فرمول قیمتگذاری؛ قیمتی برای محصولات خودروسازان تعیین میشود، سپس قیمتهای تعیین شده از سوی برخی مسوولان مورد اعتراض قرار میگیرد. در مرحله بعد وعدههایی برای کاهش قیمت خودرو داده میشود و در نهایت کاهش قیمتی بسیار کمتر از آنچه مشتریان انتظار دارند شامل خودروهای داخلی میشود. این روندی است که میتوان گفت صنعت خودروی کشور و مشتریان آن از آخرین ماههای سال 91 درگیر آن هستند؛ یعنی «تعیین قیمت خودرو در در مدت زمانی طولانی با شک و شبهات فراوان در فرمولسازی و سپس تغییر لحظه ای فرمول برای جلب نظر مشتریان و پاسخگویی به تقاضای نمایندگان و مسوولان مخالف .
اما به راستی دلیل وجود چنین چرخه معیوبی در قیمتگذاری خودرو چیست؟ اینکه ابتدا قیمتی برای خودروهای داخلی از سوی یک نهاد قانونی تعیین میشود و پس با گذشت مدت زمانی کوتاه قیمتهای تعیین شده لاجرم تغییر میکند .
اگرچه کاهش قیمت بهخصوص برای مشتریان خوشایند است، اما چیزی که در این میان ناخوشایند بهنظر میرسد، اخذ تصمیمات ناگهانی در صنعتی مانند خودرو و قطعی نبودن تصمیمها در بزرگترین صنعت کشور پس از نفت است . به عقیده کارشناسان مسائل اقتصادی کاهش قیمت خودرو روندی است که بر اساس مکانیزم بازار و با توجه به شرایط تولید و رقابت باید رخ دهد در حالیکه طی یک سال گذشته و در جریان اعتراضها به قیمت خودرو، کاهش قیمت محصولات خودروسازان همواره در شرایطی مصنوعی و در شرایطی رخ داده است که به دلیل مشکلات مالی خودروسازان برای ادامه تولید، محصولات آنها با افزایش قیمت همراه شده است .
قیمتگذاری در سایه اجبار و اختلافنظر
در بررسی چرایی «افزایش قیمت خودرو و کاهش آن پس از گذشت مدت زمانی کوتاه» کارشناسان نظرات متفاوتی دارند .
یک کارشناس مسائل اقتصادی در این زمینه با تاکید بر اشتباه بودن ورود دولت به جریان قیمتگذاری خودرو به خبرنگار «دنیای اقتصاد» میگوید: «بالا و پایین شدن قیمت خودرو در مدتزمانی کوتاه به این موضوع باز میگردد که قیمتگذاری خودرو مبنای اقتصادی ندارد و به همین دلیل نیز شاهد چنین اتفاقاتی در صنعت خودرو هستیم.» این کارشناس در ادامه با اشاره به این موضوع که «در جریان تولید خودرو سهم قیمتی نهادههای تولید مشخص است» میگوید: اختلافنظری که در حال حاضر بر سر هزینههای مالی خودروسازان وجود دارد باعث اعتراض به قیمت محصولات آنان شده است و بهنظر میرسد کاهش قیمت فعلی هم با تکیه بر هزینههای مالی خودروسازان رخ داده است .
«بالا بودن هزینههای مالی خودروسازان» موضوعی است که نمایندگان مجلس در گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازان به آن اشاره کردهاند . نمایندگان عقیده دارند هزینههای مالی خودروسازان در حال حاضر به دلیل بدهی به بانکها بسیار بالاست و نباید هزینههایی از این دست از جیب مشتری پرداخت شود .
کارشناسان مسائل اقتصادی اگرچه به این موضوع اشاره میکنند که «اصولا هزینههای مالی نباید در قیمت تمام شده محاسبه شود» اما در عین حال عقیده دارند «از آنجا که نرخ سود وامهای بانکی بر خلاف برنامه پنجم توسعه نه تنها تک رقمی نشده؛ بلکه به 28 تا 30 درصد نیز رسیده است، این موضوع هزینههای مالی خودروسازان را بسیار افزایش داده است.» آنها عقیده دارند « فشار ناشی از افزایش سود بانکی که هزینههای مالی خودروسازان را به شکلی غیرطبیعی افزایش داده است یا باید در قیمت تمام شده محاسبه شود یا باید توسط دولت جبران شود و ردیف بودجهای مشخص برای آن در نظر گرفته شود.» به گفته کارشناسان مانده بدهی خودروسازان در بانکها از سال 90 تا کنون تغییری نداشته و با وجود پرداخت اقساط، آنطور که باید کاهش نیافته است؛ زیرا هر سال با افزایش بهره وامها، بدهی خودروسازان نیز با افزایش همراه شده است .
احیای خودروسازی کند میشود
«یکی از اتفاقاتی که پس از مصوبات شورای رقابت همراه با کاهش قیمت خودرو رخ میدهد این است که روند احیای شرکتهای خودروسازی که طی نزدیک به سه سال گذشته آسیبهای فراوانی دیدهاند، کند میشود.» این را سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی میگوید و تاکید میکند: «اگر ما تا پایان سال ارزش فروش خودروسازان را حدود 40 هزار میلیارد تومان فرض کنیم، 3 درصد آن که حالا شامل کاهش قیمت شده است چیزی حدود هزار میلیارد تومان میشود، این رقم در شرایطی که خودروسازان 6 هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند، باعث میشود روند احیای صنعت خودرو کندتر از حالت عادی خود پیش برود .»
لیلاز در ادامه به این موضوع اشاره میکند که دلیل اصلی افزایش قیمت خودرو بر اساس نظر کارشناسان و کاهش آن پس از گذشتن مدتی کوتاه، چیزی نیست جز «دخالت دولت.» این کارشناس عقیده دارد در حال حاضر صنعت خودرو به دلیل بازخورد اتفاقات آن در میان افکار عمومی برای برخی مسوولان دولتی تبدیل به محلی برای جلب رضایت مردم شده است .
اما در کنار موضوعاتی که به آن اشاره شد، یکی از کارشناسان صنعت خودرو در رابطه با چرایی کاهش قیمت خودرو پس از اینکه با افزایش همراه میشود معتقد است که قیمتهای تعیین شده برای محصولات خودروسازان به قدری غیرواقعی است که کاهش قیمت برای آن ضروری بهنظر میرسد .
لیلاز در این رابطه میگوید: «نمیتوان گفت قیمت خودروهای داخلی بهصورت غیرواقعی افزایش یافته بودند؛ زیرا به هر حال میزان افزایش قیمت هم کمتر از چیزی بوده که آنها درخواست داده بودند؛ هرچند اصولا بالا بردن قیمت در شرایطی که خودروسازان در آن قرار دارند به نفع آنها نیست، اما باید این موضوع را مدنظر قرار داد که با توجه به زیان انباشته خودروسازان و همچنین افزایش هزینههای تولید، رشد قیمت ناگزیر باید اتفاق میافتاد .»
به عقیده لیلاز هیچکس به اندازه تولیدکننده به کاهش قیمت علاقهمند نیست؛ زیرا در این صورت میتواند بازار خود را گسترش دهد . او ادامه میدهد که خودروسازان در کشور ظرفیت تولید 2 میلیون دستگاه خودرو را در سال دارند، اما تا زمانی که تولیدات آنها افزایش پیدا نکند نمیتوانند قیمتها را کاهش دهند؛ زیرا این افزایش تولید و سرشکن کردن هزینههاست که میتواند کاهش قیمت به همراه داشته باشد نه اجبار و دستور .
لیلاز عقیده دارد تا زمانیکه فشارهایی نظیر کاهش اجباری قیمت برای خودروسازان وجود دارد، نمیتوان به بهبود تولیدات و تلاش خودروسازان برای کاهش طبیعی قیمتها امیدوار بود .
اما یک مدیر ارشد در صنعت خودرو با رد کردن این گمانه که «کاهش قیمت برخی خودروها به دلیل افزایش بدون ضابطه و غیرواقعی قیمت آنها بوده است » میگوید: «تعیین قیمت برای محصولات خودروسازان و اعتراض به آن و کاهش اجباری قیمتها جز خسارت برای خودروسازان چیزی ندارد، این خسارت را هم میتوان در زمینه مسائل مالی مشاهده کرد و هم در زمینه مسائل مربوط به افکار عمومی؛ زیرا مشتریان فکر میکنند قیمتها به قدری غیرواقعی با رشد همراه بوده که ایرادی در کاهش آنها نیست .» این مدیر ارشد در صنعت خودرو به غیراز «دستورهایی از بالا» علت دیگری برای «کاهش قیمت خودرو پس از تعیین و اعلام رسمی قیمتها» نمییابد و میگوید: «همین حالا هم با قیمتهای اعلام شده از سوی شورای رقابت، خودروسازان در حاشیه سود نیستند. در چنین شرایطی جز دستور دولت چه دلیل دیگری برای تغییر قیمتهایی که رسما توسط شورای رقابت تعیین شده است میتوان متصور شد؟ » به عقیده این مدیر از هر زاویهای که به جریان «کاهش قیمت خودرو پس از تعیین قیمتها» نگاه کنیم، چشماندازی جز دخالت دولت، تحمیل قیمت به خودروساز، از بین بردن فروش بازار و اعتماد افکار عمومی نخواهیم داشت .
منبع :پرشین تحلیل