وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت
وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

وبلاگ خبری کارگزاری آراد ایرانیان شعبه رشت

بورس و اوراق بهادار

ضعف تولید و عقب‌نشینی بازار

بازار محصولات پتروشیمی با محوریت مواد پلیمری در هفته گذشته شرایط جذابی نداشت. حجم عرضه‌ها در بورس به‌صورت کلی ثابت بود که از کاهش حجم عرضه برخی از محصولات در کنار افزایش عرضه برخی دیگر خبر می‌داد.

واکنش ضعیف در بازار «آتی»

بازارها اعم از جهانی و داخلی، هفته گذشته را در حالی سپری کردند که متغیرهای ژئوپلیتیک و بحران‌عراق تاثیرات بالایی را بر بهای برخی کالاهای استراتژیک مانند طلا و نفت بر جای گذاشته است. این امر باعث شد سرمایه‌گذاران روند محتاطانه‌ای را در پیش بگیرند. همچنین در هفته‌ای که گذشت جو خوش بینی ناشی از احتمال دستیابی به توافق هسته‌ای در همین دوره از مذاکرات و نیز آغاز نگارش پیش‌نویس نهایی این توافق، بر بازار داخلی سایه افکنده بود.

مسیریابی جدید در بورس تهران

طی هفته گذشته بار دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری ردای قرمز بر تن کرده و همگی با افت مواجه شدند. شروع دور جدید مذاکرات هسته‌ای طی هفته سپری شده، کلیه سرمایه‌گذاران را در حالت انتظار فرو برد. در این شرایط، برخی ناآرامی‌ها در عراق و تشدید درگیری‌ها در این کشور منجر به افزایش نگرانی‌ها در بازار داخلی و به ویژه بازار سهام شد. به این ترتیب، انتظار فرسایشی سرمایه‌گذاران در حالی ادامه می‌یابد که همه نگاه‌ها به نتیجه مذاکرات هسته‌ای است. این مساله نه تنها بر سرمایه‌گذاران خرد...http://www.donya-e-eqtesad.com/

موافقت زنگنه با توقف سوآپ نفت

به گزارش خبرگزاری مهر، سید مسعود میرکاظمی در واکنش به محکومیت نفتی ایران در دادگاه لاهه، گفت: نمایندگان مجلس بر اساس مسئولیت‌های قانونی خود خسارات وارده به بیت المال به دلیل کاهش تولید ناشی از خرید قطعی نفت خام شرکت‌های اروپایی تحت عنوان "سواپ" و کاهش سطح صادرات نفت ایران را بررسی خواهند کرد .

وزیر اسبق نفت با اعلام اینکه در حال حاضر مفاسد پشت صحنه متهمین به تبانی با بابک زنجانی با تشکیل کارگروهی در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی دقیق تخلفات انجام شده در حال پیگیری است، تصریح کرد: این اقدام مجلس موجب شده است تا ترافیکی از نگرانی و تشویش خاطر متخلفان نمایان شود و مرتکبین و خطاکاران را وادار به قیل و قال و جیغ و داد در معدودی از رسانه‌ها برای برون رفت از وضعیت پیش آمده کند .

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با پیگری تخلفات محرز افراد خاطی خواب این دسته از بازیرگران را آشفته و به کابوس وحشتناک برای ویژه خواران مبّدل سازند، اظهار داشت: نمایش قرارداد عوام فریبانه "شبه سواپ" انجام می‌شد در واقع خرید نفت از برخی شرکت‌ها و عدم واگذاری معادل آن در جزیره خارک بوده است .

وی افزود: این اقدام یعنی انجام عملیاتی که به طور ذاتی سواپ نبود، بلکه نوعی تقلّب ولی با نام سواپ شکل گرفته بود که در بعضی موارد به 150 هزار بشکه در روز رسید .


دستور جشن ساز برای کاهش تولید نفت ایران

میرکاظمی با بیان اینکه در اوپک هم تداوم این وضعیت به این دلیل که جزو سهمیه ایران محسوب می‌شد، ایران را به عنوان کشوری که پایدار به مصوبات اوپک نیست، معرفی می‌کرد، بیان کرد: از سوی دیگر به دلیل تحریم موجب کاهش فروش و همچنین بر اساس دستور مدیر عامل وقت شرکت ملی نفت ایران (سیف اله جشن ساز) موجب کاهش اجباری روزانه 300 هزار بشکه نفت از تولید کشور شد که خسارات وارده در طول یکسال به بیش از یک میلیارد دلار برآورد می شود .

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با یادآوری اینکه براین اساس انجام سواپ واقعی و نه سواپ تقلّبی تا سقف 500 هزار بشکه نفت برنامه‌ریزی شد زیرا سواپ کننده باید معادل همین محموله را در جزیره خارک تحویل می‌گرفت و انجام این اقدام نه تنها منجر به کاهش تولید نفت ایران نمی‌شد بلکه در اوپک نیز جزو سهمیه ایران محسوب نمی‌گردید، تبیین کرد: در کارگروه مجلس شورای اسلامی اعداد و ارقام دقیق‌تر و خسارات وارده در سالیان گذشته مورد امعان نظر و محاسبه دقیق قرار خواهد گرفت .

وزیر اسبق نفت با اشاره به اینکه اطلاعات واصله اولیه نشانگر آن است در ارزش سواپ هر بشکه نفت حداقل 5 دلار هزینه می‌تواند دریافت کند تاکید کرد : این در حالی است که در ارزیابی اقتصادی و سرمایه‌گذاری برای توسعه در پایانه نکا و پالایشگاه‌های کشور برای انجام این امر اگر 8 دلار در هر بشکه منظور شود نرخ بازگشت 18 درصدی بدنبال خواهد داشت که بر اساس گزارش‌های وزارت نفت که در دسترس مجلس قرار دارد آن چه به شرکت ملی نفت ایران پرداخت شده است حدود 2 دلار در هر بشکه می‌باشد که حتی کفاف هزینه‌های انتقال آن را نیز پاسخگو نبوده است و کارگروه مذکور به شواهدی که حاکی از دریافت ما‌به‌التفاوت این مبالغ توسط افرادی در تعدادی از شرکت‌های مرتبط می‌باشد دست یافته است .


واردات نفت بی کیفیت تحت عنوان سوآپ

وی با بیان اینکه شواهد و مدارک موجود مؤید آن است که افراد ذینفع در عملیات شبه سواپ دارای ارتباط و اشتراک با افرادی هستند که در تبانی با بابک زنجانی خسارات غیر قابل جبرانی را به کشور و ملت شریف ایران وارد ساخته‌اند که متعاقب رسیدگی در دست انجام، اطلاعات و جزئیات بیشتر در این زمینه برای افکار عمومی از طریق رسانه‌ها منتشر خواهد شد، گفت: بر اساس اطلاعات واصله افراد حقیقی و حقوقی مورد اتهام دراین موضوع با هدف دستیابی مجدد به آنچه شبه سواپ معرفی گردید و همچنین به منظور کسب عواید نامشروع از دست رفته خود درصدد وارونه سازی حقیقت، پنهان کاری و القائات دروغین در معدودی از رسانه‌ها هستند .

میرکاظمی با اشاره به گزارش‌های متعدد موجود از هیأت مدیره وقت شرکت ملی پالایش و پخش که حکایت از کیفیت بسیار نازل نفت خام وارداتی تحت عنوان سواپ پالایشگاه‌های شمال کشور و خسارات وارده به آنها دارد تصریح کرد: با کمال تأسف هیچ‌گونه تطبیقی با سرمایه گذاری انجام شده در پالایشگاههای شمال کشور به منظور امکان ‌پذیری دریافت نفت مورد سواپ موجود نیست که رسیدگی به این موضوع و انتشار نتایج آن جهت آگاهی افکار عمومی در دستورکاری کارگروه مذکور قرار گرفته است .


زنگنه صحیح بودن توقف سوآپ نفت را پذیرفت

نماینده مردم تهران در خانه ملت با اعلام اینکه عملیات سواپ تقلبی به حدی غیرشفاف و غیر قابل دفاع بود که رستم قاسمی وزیر سابق نفت و بیژن زنگنه وزیر فعلی نفت به صراحت اذعان دارند که در بررسی‌های انجام شده تصمیم توقف سوآپ صحیح بوده است و از این رو از راه‌اندازی مجدد آن ممانعت به عمل آورده‌اند، اظهار داشت: مستند به سوابق و مدارک موجود در کارگروه ماده 236 که قابل ارائه به مراجع ذیصلاح است بر اساس صورتجلسه تنظیمی شرکت "نیکو " مکلف شد وفق مفاد قرارداد موسوم به سواپ اخطاریه‌های قانونی را به شرکت‌های ذینفع در سواپ ابلاغ کند تا بر اساس آن با شرایط سوآپ به معنای تحویل‌گیری معادل نفت در جزیره خارک و هزینه‌های مترتبه آن را مورد پذیرش قرار دهند یا اینکه پس از سپری شدن زمان مقرر بعد از اخطاریه طبق قرارداد منعقده نسبت به فسخ آن مبادرت کنند .

وی ادامه داد: بر اساس مدارک و اسناد موجود افرادی که در دایره ذینفعان عملیات شبه سواپ قرار داشته‌اند علی‌رغم پیگیریهای مکرر و متعدد دفتر وزیر وقت نفت صدور اخطاریه‌هارا با تأخیر معنادار ابلاغ کرده‌اند .

وزیر اسبق نفت با اشاره به اینکه بدون تردید در صورت ادعای خسارات وارده می‌بایست به تخلفات افرادی که با استنکاف در برابر دستور وزیر نفت وقت اخطاریه‌های مقرر را با تأخیر ابلاغ کرده‌اند مورد رسیدگی قرار گیرد، تاکید کرد: این مهم نیز در کارگروه مذکور مورد تاکید قرارگرفته است که نتایج حاصله از بررسی‌های انجام شده در موعد مقتضی منتشر خواهد شد .

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: نچه بسیار ابهام برانگیز و مورد سئوال می‌باشد این است که در زمان تصدی وزارت نفت در ان دوران در ردّ ادعای حقوقی از سوی شرکت‌های اروپایی با موضوع سواپ و بدنبال پیگیری‌های مجدانه و دفاع دقیق مدیر حقوقی وقت شرکت ملی نفت و ارائه ادلّه و براهین متقن در سه دادگاه، آخرالامر پرونده ادّعایی در مرحله داوری بدون هیچ‌گونه پرداخت خسارت مختومه شد .

به گفته میرکاظمی در حالی که در پرونده اخیر علی‌رغم اینکه مدّعی، مالک یک شرکت با ملیّت ایرانی و نزدیک به متهمین است که شرکت خود را در خارج از کشور ثبت کرده است و بر علیه جمهوری اسلامی ایران مدّعی خسارت می‌باشد نیتجه دیگری حادث گردیده است!؟

وی در پایان خاطرنشان کرد: از این جهت ضروری است که ریاست جمهوری اسلامی ایران با دستور مؤکد و تعیین گروه بازرسی امین و مطلع و با هدف رسیدگی دقیق به پرونده افرادی که در مجموعه وزارت نفت در تبانی آشکار با بابک زنجانی قرار داشته‌اند و اکنون نیز در چندین شرکت تحت پوشش نفتی فعالیت دارند و ارتباط آنان با کسب درآمدهای نامشروع شبه سواپ غیر قابل انکار است، پای‌بندی عملی و عزم راسخ دولت یازدهم را در مبارزه قاطع با فساد و ویژه خواری به ملت شریف ایران نمایان کند.

قیمت پراید تا ۴ میلیون تومان جای کاهش دارد

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی علیلو در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما گفت: نباید مسئول یا متولی قیمت گذاری تعیین کنیم زیرا اقتصاد جهان آن قدر پیشرفت کرده که بازار، رضایتمندی، کیفیت و در یک کلام رقابت تعیین کننده قیمت است و وظیفه شورای رقابت ایجاد و حفظ فضای رقابتی و رفع موانع انحصار است .

 

وی با تاکید بر اینکه انحصار، سم رقابت سالم است گفت: صنعت  خودروسازی ایران انحصاری است .

 

علیلو با انتقاد از عملکرد شورای رقابت افزود: چرا این شورا انحصار شکنی نکرده است .

 

وی ادامه داد: وقتی دولت، سهامدار شرکت های خودروسازی از جمله ایران خودرو و سایپاست قطعا ابتدا به سود و زیان خود فکر می کند و سپس به رقابت می اندیشد .

 

علیلو تاکید کرد: برای رسیدن به قیمت گذاری با ثبات و واقعی باید عناصر اصلی قیمت گذاری برای خودرو  اصلاح شود .

 

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی افزود: اکنون قیمت تمام شده برای خودرو در کارخانه واقعی نیست و شورای رقابت بر اساس قیمت هایی که خود خودروسازان برای قطعات اعلام می کنند، قیمت گذاری می کند .

 

علیلو در پاسخ  به این پرسش که چرا مجلس شورای اسلامی نظارت نمی کند گفت : وارد نظارت شدیم اما موارد نظارتی زیاد است و مجلس فرصت کافی ندارد .

 

وی افزود: بر اساس مطالعات، هزینه های مالی بهترین خودروسازها در جهان که بهترین انضباط مالی را دارد یک و نیم درصد و بدترین آن هم چهار و نیم درصد است اما هزینه های مالی خودروسازان در کشور ما 13 تا 15 درصد است .

 

رئیس هیئت تحقیق و تفحص صنعت خودروسازی ادامه داد: هزینه های سربار استاندارد هم در دنیا 7 تا 8 درصد است اما در شرکت های خودروسازهای ما تا 25 درصد است و خودروسازان این هزینه های اضافی را روی قیمت تمام شده اتومبیل می کشند .

 

علیلو افزود: اگر انضباط مالی به درستی پیاده شود، خودروهایی مانند پراید تا 4 میلیون تومان و خودروهای گران قیمت ما شاید 10 تا 15 میلیون تومان جای کاهش قیمت دارد .

 

وی با اشاره تلویحی به وجود مافیا در بازار خودرو و لزوم مبارزه با آن گفت: عزم جدی مجلس این است که تحقیق و تفحص از خودروسازان به بایگانی نرود .

 

رئیس هیئت تحقیق و تفحص صنعت خودروسازی افزود: یکی از اصول اقتصاد مقاومتی ، مردم محوری است اما حدود 35 سال است که در کشور ما دولت ها، این بنگاه اقتصادی خودروسازی را به بنگاه  سیاسی تبدیل کرده اند .

 

علیلو با بیان اینکه در صنایع خودروسازی کشورمان به ازای هر2 نفر نیروی کاری یک نفر نیروی ستادی داریم گفت: با این بهره وری ، قیمت ها کاهش نمی یابد .

 

وی تاکید کرد: دولت باید دست مالکیتی اش را از صنعت بردارد و نگاه حاکمیتی خود را حفظ کند و تا زمانی که این دست مالکیت را برندارد نمی تواند به درستی نظارت و ایفای نقش کند .

 

رئیس هیئت تحقیق و تفحص صنعت خودروسازی گفت: مجلس شورای اسلامی و دولت باید عزم را جزم و در یک مدت زمان مشخص پایه صنعت را اصلاح کنند .

 

علیلو افزود: نمی گویم شورای رقابت وابسته به قوه ای است بلکه منظورم این است این شورا چرا در این سالها نیامده و اصل انحصار را از بین نبرده است؟   .

 

وی ادامه داد: وظیفه اصلی شورای رقابت، ایجاد ، حفظ رقابت و رفع انحصارهاست نه تعیین قیمت .

 

رئیس هیئت تحقیق و تفحص صنعت خودروسازی گفت: پیشنهاد دادیم تعرفه های خودرو پایین بیاید تا رقابت با خودرو های خارجی انجام شود اما موافقت نکردند .

 

علیلو افزود: دولت در یک شرکت خودروسازی حدود 36 تا 37 درصد و در شرکت خودروسازی دیگر حدود 26 تا 27 درصد سهام  مدیریتی دارد .

 

وی گفت: دولت باید صد در صد سهام خود را در شرکت های خودروسازی واگذار کند و شورای رقابت نیز باید برنامه ای برای از بین بردن انحصار داشته باشد .