پایان ماجراهای "ذوب" کجاست؟/ به عمل کار برآید، به سخندانی نیست

ذوب آهن اصفهان از جمله شرکت هایی است که این روزها مورد توجه و اقبال فعالان بازار سرمایه قرار دارد و در گروه های مختلف و کانال تلگرامی صبحت های زیادی از آن مطرح می شود. اوج نوسانات قیمت این سهم با مطرح شدن بحث افزایش سرمایه قابل توجه این مجموعه، آغاز شد.
سهام شرکت ذوب آهن اصفهان که در گروه فلزات اساسی مشغول به فعالیت است، طی چند ماه گذشته با توجه به اخباری که پیرامون این شرکت مطرح شده، پر نوسان و با حجم معاملات بالا در بازار فرابورس ظاهر شده است.

به گزارش بورس نیوز، ذوب آهن اصفهان از جمله شرکت هایی است که این روزها مورد توجه و اقبال فعالان بازار سرمایه قرار دارد و در گروه های مختلف و کانال تلگرامی صبحت های زیادی از آن مطرح می شود. اوج نوسانات قیمت این سهم با مطرح شدن بحث افزایش سرمایه قابل توجه این مجموعه، آغاز شد.

بر این اساس، بحث افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی های شرکت مهمترین خبر یک سال اخیر "ذوب" می باشد و این در حالی است که مسئولین شرکت بعد از ارائه پیشنهاد افزایش 382 درصدی سرمایه شرکت با برگزاری مجمع عمومی فوق العاده، میزان این افزایش را حدود 632 درصد اعلام کردند و با وجود برگزاری مجمع همچنان در میزان این افزایش سرمایه ابهام وجود دارد، چرا که مدیران این مجموعه هر بار در مصاحبه های خود با رسانه های گوناگون با ارائه اطلاعات متناقض و متفاوت علاوه بر این که ابهام موجود پیرامون شرکت را بیش از پیش کردند، روند قیمتی سهم را نیز دستخوش تغییر و نوسانات در جهت مثبت یا منفی قرار دادند.

بر این اساس، "ذوب" نیز از آن دست شرکت هایی است که با وجود ابهامات فراوان در خصوص عملیات و برنامه های شرکت، با اقبال همراه است و در این مورد نیز فعالان بازار سرمایه ثابت کرده اند در رابطه با سهام شرکت های پر ابهام همواره بهتر عمل کرده و متقاضی خرید سهامی این چنینی هستند.

در ادامه، با توجه به اینکه افزایش سرمایه ذوب آهن از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها بود با مشکل معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از این محل نیز همراه شد و این امر نیز بر قیمت هر سهم "ذوب" بی تأثیر نبود البته این موضوع با تعیین تکلیف شدن معافیت مالیاتی از ابهامات آن کاسته شد ولی موضوع مهمتر از پرداخت مالیات یا معافیت از پرداخت آن، دارایی هایی می باشد که این مجموعه با تجدید ارزیابی آنها قصد افزایش سرمایه را دارد.

با توجه به شواهد موجود، بخشی از زمین های ذوب آهن به طرح مسکن مهر تخصیص داده شده و تجدید ارزیابی آنها با مانع قانونی مواجه می باشد و این شرکت با ارائه اسناد به دیوان عدالت اداری منتظر رأی نهایی می باشد، پس تا زمان ارائه این رای، تجدید ارزیابی دارایی های "ذوب" امکان پذیر نمی باشد! ولی همانطور که در سایتهای خبری مختلف موجود است هربار یکی از مسئولین و مدیران این مجموعه به جای روشن کردن ذهن سهامداران خود و رفع ابهامات موجود، به افزایش ها ابهام دامن می زنند.

به دنبال بحث افزایش سرمایه ذوب آهن اصفهان، مدیران این مجموعه باز هم دست از مصاحبه های متفاوت و متناقض خود برنداشته و این بار با طرح موضوعاتی مثل تعدیل در درآمد هر سهم روند قیمت سهام این مجموعه را با تغییر همراه کرده اند.

از طرفی گفته می شود این مجموعه که مشمول ماده 141 قانون می باشد، در اسفند ماه سال گذشته تمامی انبارهای خود را خالی از محصول کرده و موفق به فروش تمامی محصولات دپو شده خود شده است، اما این در حالی است که مدت هاست این صنعت و همچنین شرکت ذوب آهن اصفهان تحت تأثیر رکود حاکم بر اقتصاد و صنایع وابسته، با کاهش درآمد و عدم سودآوری همراه شده اند و هنوز در بازار فروش محصولات "ذوب" نشانه هایی از رونق ظاهر نشده است.

با توجه به تمامی موارد عنوان شده، در حالی حدود یک سال است علاوه بر اینکه شاهد صحبت های متفاوتی از طرف مسئولین این شرکت در گفتگو با رسانه های مختلف هستیم که هیچ یک از این صحبت ها و وعده های به مرحله عمل نرسیده است، در بازار سرمایه کشورمان برخی مدیران با آنکه عملکرد مناسبی دارند اما پاسخگوی خبرنگاران نیستند، در حالی که مدیران "ذوب" بیشترین مصاحبه را انجام داده و کمترین تحقق وعده ها را از آنها شاهد هستیم به طوریکه این همه مصاحبه و حرف و حدیث این موعظه سعدی را به ذهن متبادر می کند که « به عمل کار برآید، به سخندانی نیست!». به نظر می رسد اکنون دیگر نوبت به آن رسیده باشد که مسئولین این شرکت از حجم این مصاحبه ها اندکی کاسته و تمرکز را بر کاهش ابهامات پیرامون شرکت و بهبود عملکرد آن قرار دهند تا به جای وعده های مختلف و افزایش ابهامات پیرامون شرکت شاهد روند رو به بهبود این مجموعه بزرگ در اقتصاد و بازار سرمایه کشورمان باشیم.

احتمال تغییر مفروضات بودجه 95 "شبریز"

میانگین قیمتی نفت برنت به حدود 50 دلار رشد کرده در حالی که نفت اوپک بین 40 تا 42 دلار در نوسان می باشد و برای پالایش نفت تبریز قیمت نفت اوپک مهم می باشد، اگرچه اختلاف بین آنچه در بودجه سال مالی جاری شرکت در نظر گرفته شده و قیمت فعلی نفت خام نزدیک به 12 دلار می باشد، اما عوامل دیگری همچون نرخ تسعیر ارز و نرخ فرآورده های اصلی شرکت نیز در تغییر سود هر سهم شرکت اثر گذار می باشد.
شرکت پالایش نفت تبریز در مفروضات بودجه سال مالی منتهی به 95.12.30 نرخ خرید نفت خام را حدود 30 دلار در نظر گرفته در حالی که طی چند روز اخیر و از ابتدای سال جاری روند قیمتی این محصول با رشد قابل توجهی همراه شده و از مرز 50 دلار نیز عبور کرد.

معاونت مالی و اقتصادی شرکت پالایش نفت تبریز در رابطه با این موضوع در گفتگو با خبرنگار بوس نیوز اظهار داشت: میانگین قیمتی نفت برنت به حدود 50 دلار رشد کرده در حالی که نفت اوپک بین 40 تا 42 دلار در نوسان می باشد و برای پالایش نفت تبریز قیمت نفت اوپک مهم می باشد، اگرچه اختلاف بین آنچه در بودجه سال مالی جاری شرکت در نظر گرفته شده و قیمت فعلی نفت خام نزدیک به 12 دلار می باشد، اما عوامل دیگری همچون نرخ تسعیر ارز و نرخ فرآورده های اصلی شرکت نیز در تغییر سود هر سهم شرکت اثر گذار می باشد.

احتمال تغییر مفروضات بودجه 95

قهرمانی در ادامه افزود: اگر قیمت نفت خام به همین روال صعودی خود ادامه دهد و یا در همین محدوده ها تثبیت شود، در گزارش عملکرد واقعی 3 یا 6 ماهه نخست سال جاری احتمالاً تغییراتی در مفروضات بودجه سال جاری این مجموعه و درآمد هر سهم آن ایجاد شود اما باید منتظر بمانیم تا نرخ 5 فرآورده اصلی شرکت از طرف شرکت پالایش و پخش اعلام شود. به طور کل تعدیل در درآمد هر سهم "شبریز" قطعاً به نرخ اعلامی از طرف پالایش و پخش بستگی دارد.

وی گفت: عملکرد سال 94 شرکت پالایش نفت تبریز با توجه به عدم اعلام نرخ فرآورده های این مجموعه برای بهمن و اسفند ماه این سال، هنوز قطعی و نهایی نشده است و به محض اعلام این نرخ ها صورت های مالی عملکرد واقعی سال مالی 94 را جهت اطلاع سهامداران روی سامانه کدال قرار خواهیم داد.

این مقام مسئول در خصوص برآورد عملکرد سال 95 توضیح داد: با توجه به شرایط صنعت در سال مالی جاری و رشد قیمت نفت، قطعاً روند سودآوری شرکت های پالایشگاهی بهتر رقم خواهد خورد. شرکت پالایش نفت تبریز نیز برای سال جاری پروژه های مختلفی در نظر گرفته که برای تأمین مالی این پروژه ها اقدام به افزایش سرمایه 100 درصدی از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران کرده که در مرجع ثبت شرکت ها نیز به ثبت رسیده است، در خصوص پروژه های جدید شرکت به زودی روی سایت کدال اطلاع رسانی انجام خواهیم داد

خط منظم کشتیرانی به ژاپن به زودی راه اندازی می شود

بازگشایی معاملات امروز یکشنبه مورخ ٩ خرداد ماه بورس تهران، در قالب مراسمی نمادین و با حضور مدیران شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد و زنگ آغاز معاملات توسط مدیر عامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به صدا درآمد.
معاملات دیروز بورس تهران با گرامیداشت هشتمین سالروز عرضه سهام کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با نماد "حکشتی" آغاز شد.
به گزارش بورس نیوز، بازگشایی معاملات امروز یکشنبه مورخ ٩ خرداد ماه بورس تهران، در قالب مراسمی نمادین و با حضور مدیران شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد و زنگ آغاز معاملات توسط مدیر عامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به صدا درآمد.
بر همین اساس و در دیدار مدیران ارشد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار تهران،دکتر سعیدی رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل کشتیرانی به تشریح شرایط این شرکت پرداخت.
دکتر سعیدی در ابتدا با توصیف شرایط تحریم بیان داشت: کشور های غربی تصور می کردند با تحریم کشتیرانی شاهراه تجارت کشور مسدود می شود لذا ناوگان حمل و نقل دریایی کشور را در حلقه اول تحریم های کشوری قرار دادند.
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ادامه با بیان این مطلب که در ابتدای تحریم ها فشار زیادی بر شرکت وارد و به ناحق روابط بین المللی این شرکت مسدود شد ادامه داد : کشتیرانی با توجه با نیروی انسانی غنی و توانمند توانست شرایط خود را در دوران تحریم سامان بخشد که این از دستاورد هایی است که می تواند برای هر سازمان و شرکتی الگو تلقی شود .
وی افزود : طبیعی است با چنین شرایطی شرکت کشتیرانی جزو اولین منتفعین رفع تحریم ها لقب گرفت و به سرعت توانست شرایط خود را احیا کند که این مهم به آن دلیل رخ داد که مجموعه شرکت از سه ماه قبل از رفع تحریم ها برنامه های لازم را طراحی و اقدامات مورد نیاز را صورت بندی کرده بود .
دکتر سعیدی با بیان اینکه در دوران تحریم ها تنها یک خط آسیای شرقی - بندر عباس فعال بود گفت : بعد از لغو تحریم ها خط کشتیرانی بندر عباس -آسیای شرقی توسعه یافت به قسمی که کره جنوبی ،سنگاپور و چین به صورت دائم و منظم در حال فعالیت است و انشاالله در چند هفته آینده خط کشتیرانی به ژاپن هم راه اندازی می شود و فعالیت خود را از سر می گیرد .
همچنین بعد از حدود 1.5 ماه از لغو تحریم ها توانستیم خط اروپا را احیا کنیم و امروز مفتخریم که اعلام کنیم به طور منظم این خط در حال فعالیت است .
مدیرعامل کشتیرانی ادامه داد : در زمان تحریم ها تجارت با کشور های اروپایی با نقصان مواجه شده بود و تجار ایرانی مجبور بودند که محصولات خود را از طریق بازرگانان ترکیه ای به اروپا ارسال کنند اما امروز خوشبختانه با راه اندازی خط کشتیرانی به سمت اروپا این معضل بر طرف شده و در هزینه های این اشخاص و شرکت ها که به موجب تحریم ها مجبور به پرداخت حق واسط بودند کاهش محسوسی را لمس می کنیم .
دکتر سعیدی در ادامه با بیان این مطلب که یکی از معضلات ما مسئله P&I (بیمه کشتی ها) بود تصریح کرد : با مذاکراتی که با کلوپ بین المللی P&I لندن انجام دادیم این معضل نیز مرتفع شد همچنین یکی دیگر از ملزومات ما برای ورود به بنادر بین المللی به خصوص اروپا و امریکای مرکزی مسئله رتبه بندی بود که خوشبختانه با تلاش گروه کشتیرانی این مهم نیز به دست آمد .
رئیس هیئت مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد : تمام اتفاقاتی که در این مدت کوتاه توسط مجموعه کشتیرانی حادث شده است موجبات یک ارزش افزوده قابل توجه را فراهم آورده و با توجه به رفع 90 درصد از معضلاتمان امیدواریم در چند ماه آینده 10 درصد باقیمانده را نیز پوشش دهیم و به شرایط عادی قبل از تحریم ها بازگردیم .
وی با بیان این مطلب که شرایط ویژه به وجود آمده تاثیر مطلوبی درارزش سهم شرکت داشته است، افزود : البته معتقدیم ارزش سهم شرکت همچنان با ارزش واقعی آن اختلاف دارد و امیدواریم در ادامه و با اتفاقاتی که در شرکت در حال وقوع است ارزش واقعی سهم نیز محقق شود .
دکتر سعیدی تصریح کرد: شرکت کشتیرانی یک شرکت بی بدیل در داخل است و می توان به صراحت گفت رقیب داخلی ندارد لذا ما با توجه به اینکه در حال رقابت با همتایان خارجی خود هستیم و نام و برند خود را نیز حفظ می کنیم در حال رایزنی برای متصل شدن به یکی از بازارهای سرمایه خارجی هستیم و در این امر به حمایت و همراهی سازمان و شرکت بورس نیازمندیم .
وی گفت : کشتیرانی جمهوری اسلامی یک هلدینگ بزرگ است و برای طرح های توسعه ای خود در سال جاری برنامه پذیرش شرکت های زیر مجموعه به بورس را نیز در دستور کار دارد تا بتواند از این طریق تامین مالی بهینه ای را انجام دهد .
در ابتدای این مراسم نیز دکتر قالیباف اصل مدیر عامل شرکت بورس و اوراق بهادار تهران نیز با خیر مقدم به مدیران ارشد شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و اظهار خوشنودی از برگزاری جشن سالگرد ورود کشتیرانی به بورس از زحمات مدیران و کارکنان ناوگان ملی قدردانی کرد .
قالیباف اصل با بیان این مطلب که شرکت کشتیرانی یکی از ساختارهای معظم اقتصادی در کشور است افزود : همه ما باید اذعان کنیم که کشتیرانی جمهوری اسلامی یکی از سهم های مهم و بی بدیل بازار سرمایه کشور است و امیدواریم در شرایط جدید وضعیت خارق العاده ای از این شرکت نظاره کنیم .
وی ادامه داد: از ویژگی هایی که بورس می تواند برای شرکت ها ایجاد کند یک شفافیت است و دیگری تامین مالی است لذا با اینکه تا چند سال پیش تامین مالی از طریق بورس زیاد متداول نبود اما امروز مشاهده می کنیم با گسترش ابزار های مالی همچون صکوک و اوراق مشارکت این امر تسهیل شده و شرکت ها استفاده بهینه ای از این ابزار آلات می کنند .
مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در پایان با بیان این مطلب که در دنیا پذیرفته شدن شرکتی در بورس اولویت مهمی تلقی می شود افزود: این امر باعث می شود تا در هزینه های تامین مالی اثر مستقیم گذارد و بنده به شخصه معتقدم که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران می تواند در بورس های جهانی هم موقعیت خوبی داشته باشد .

تعدیل مثبت پالایشگاهی ها به دنبال تثبیت روند صعودی نفت

قطعاً رشد قیمت جهانی نفت خصوصاً رشد نرخ فوب خلیج فارس بر نرخ فرآورده های شرکت های پالایشگاهی اثر مثبت خواهد داشت، چرا که فرآورده های اصلی پالایشگاه ها بر اساس فرمول متناسب با نرخ فوب خلیج فارس ارزیابی و با نرخ ارز اعلامی از طرف بانک مرکزی تسعیر می شود بنابراین با رشد قیمت نفت خام می توان انتظار رشد سودآوری شرکت های پالایشی را نیز داشت.

طی هفته گذشته قیمت جهانی نفت برای اولین بار پس از گذشت بیش از 6 ماه قله 50 دلاری را در نوردید و پا فراتر از این سطح گذاشت، این موضوع موجب آن شد که اغلب فعالان بازار سرمایه به تحلیل تأثیر این رشد رقیمتی در صنایع وابسته، که مهمترین آنها گروه پالایشگاهی می باشد، اقدام کنند، چرا که با توجه به وابستگی قیمت جهانی نفت و نرخ فرآورده های شرکت های پالایشی تغییر در روند قیمتی این محصول استراتژیک، سودآوری این مجموعه ها را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

در همین ارتباط مدیر مالی پالایشگاه نفت شیراز در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز توضیح داد: قطعاً رشد قیمت جهانی نفت خصوصاً رشد نرخ فوب خلیج فارس بر نرخ فرآورده های شرکت های پالایشگاهی اثر مثبت خواهد داشت، چرا که فرآورده های اصلی پالایشگاه ها بر اساس فرمول متناسب با نرخ فوب خلیج فارس ارزیابی و با نرخ ارز اعلامی از طرف بانک مرکزی تسعیر می شود بنابراین با رشد قیمت نفت خام می توان انتظار رشد سودآوری شرکت های پالایشی را نیز داشت.

ناصر تنگستانی در ادامه افزود: اگر روند قیمت نفت و سودآوری پالایشگاه ها را طی چند سال اخیر بررسی کنیم به این نکته دست می یابیم که هر گاه نرخ نفت خام در بازاهای جهانی رشد کرده به دنبال آن سود شرکت های حاضر در این گروه نیز با افزایش همراه شده است و بلعکس. بر این اساس ارتباط و همبستگی قوی بین قیمت نفت و سود این بنگاه های اقتصادی وجود دارد اما یک تأثیر یک به یک و خطی نیست.

وی تأکید کرد: منحصراً سود شرکت های پالایشگاهی تحت تأثیر رشد قیمت نفت نمی باشد بلکه عواملی همچون مصرف فرآورده های این شرکت ها در ماه های مختلف نیز بر درآمدشان اثر گذار می باشد، چرا که به طور مثال در فصل تابستان مصرف بنزین افزایش می یابد و در زمستان و فصول سرد مصرف نفت کوره و نفت گاز با رشد همراه می شود. پس بنابر این رشد قیمت نفت تنها عامل اثر گذار بر سودآوری و درآمد این مجموعه ها نمی باشد.

این مقام مسئول در خاتمه خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط شرکت های پالایشگاهی ها، رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی و قیمت این محصول استراتژیک در بودجه این مجموعه ها که میانگین نرخ سال مالی گذشته می باشد، اگر قیمت جهانی نفت در سال جاری در همین سطوح تثبیت شود، امکان تعدیل مثبت سود هر سهم این شرکت ها و بازگشت اقبال به سهامشان وجود دارد.

کاهش نرخ بهره از شعار تا واقعیت

کاهش نرخ بهره بانکی را هنوز کسی باور نکرده است. اوراق صکوک و اجاره که در بازار سرمایه وجود دارد هنوز با نرخ بالای 21 درصد مبادله می شوند ولی اگر نرخ بهره کاهش می یافت قطعاً در بازار سرمایه هم تأثیر می گذاشت. با توجه به کاهش هزینه مالی شرکت ها و اینکه بازار پول یکی از بازارهای موازی با بازار سرمایه است. کاهش این نرخ می تواند اثر گذار باشد به شرط اینکه عملاً شاهد کاهش نرخ بهره باشیم.

اکثر صنایع ما دارای تجهیزات و ماشین آلات بسیار قدیمی هستند. اگر بازار بورس خواهان این است که تمرکز سرمایه گذاران بر یک گروه خاص نباشد باید دولت از تمرکز بر منافع یک گروه خاص اجتناب کند.

کارشناس تحقیق و توسعه صندوق بازنشستگی ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: گرچه احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا قطعی است اما احتمال اینکه قیمت نفت خیلی افت کند پایین است و در همین محدوده 50-40 دلاری نوسان خواهد کرد.

با این وجود بازار اقبال چندانی به پالایشگاهی ها و پتروشیمی ها که متأثر از قیمت نفت می شوند نشان نخواهد داد. برای تحلیل بیشتر پالایشگاهی ها نیازمند گزارش سه ماهه هستیم و در پتروشیمی هم خبر خاصی نیست.

همینطور در مورد بانکی ها با توجه به رفتار اشتباه حقوقی ها دیگر کسی جرأت وارد شدن به این گروه را ندارد. تنها در مورد خودرویی و فلزات می توان گفت که اگر اخبار مثبت و قراردادهای خارجی اجرایی شود، می توانند نقدینگی بازار را جذب کنند.

نادر اسراری تنها نقطه امید گروه دارویی را نیز گشایش LC عنوان کرد و گفت: اگر در گروه دارویی گشایش LC رخ دهد باعث کاهش هزینه مالی این گروه می شود و در مورد این سهم نیز باید منتظر گزارش 3 ماهه باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: کاهش نرخ بهره بانکی را هنوز کسی باور نکرده است. اوراق صکوک و اجاره که در بازار سرمایه وجود دارد هنوز با نرخ بالای 21 درصد مبادله می شوند ولی اگر نرخ بهره کاهش می یافت قطعاً در بازار سرمایه هم تأثیر می گذاشت. با توجه به کاهش هزینه مالی شرکت ها و اینکه بازار پول یکی از بازارهای موازی با بازار سرمایه است. کاهش این نرخ می تواند اثر گذار باشد به شرط اینکه عملاً شاهد کاهش نرخ بهره باشیم. در کل به عقیده بنده شاخص سقف قبلی که در سال 92 بود را نمی تواند پشت سر بگذارد و از 89000 واحد بیشتر رشد نخواهد کرد. علت این امر این است که رشد های بورسی واقعی نبوده و تنها تحت تأثیر اخبار مثبت قراردادهای جدید هیأت خارجی، افزایش قیمت نفت و کامودیتی های بوده است.

وی در خاتمه به مشکلاتی موجود در گروه حمل و نقل اشاره کرد و گفت: موضوع مهمی که در این گروه مورد توجه است بدهی کلان دولت به پیمانکاران است. اگر دولت توانست بدهی خود را تسویه کند آنگاه می توان از تأثیر قراردادهای جدید این گروه سخن گفت. بزرگترین کارفرما دولت است و هنوز راهکار عملی برای پرداخت بدهی های خود ارائه نکرده است. ضمن اینکه برخی شرکت های حمل و نقل در عرصه حمل و نقل طیف وسیعی از فعالیت ها را به خود اختصاص داده اند و سهم بزرگی از مبادلات تجاری و دریایی را به خود اختصاص داده است ولی همچنان در تحریم به سر می برند.