آغاز حذف یارانه نقدی خانوارهای غیر نیازمند




اسماعیل جلیلی درباره ضرورت حذف دهک های پر درآمد از دریافت یارانه نقدی گفت: باید پذیرفت دولت در حال حاضر برای تامین منابع مالی در اجرای قانون هدفنمدی یارانه ها با مسئله روبروست .

 

نماینده مردم مسجد سلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل در مجلس شورای اسلامی، افزود:بر اساس قانون هدفمندی دولت مکلف است یارانه ها را به اقشار نیازمند اختصاص دهد که البته دولت برای انجام این مهم تاکنون گام ها موثری برداشته و علاوه بر حذف خانوارهای که از دریافت یارانه نقدی بصورت داوطلبی انصراف دادند، به ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز یارانه پرداخت نمی شود .

 

این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: در حال حاضر دولت روند شناسایی خانوارهایی که به یارانه نیاز ندارند را شروع کرده و برخی از آنها را حذف کرده که البته باید این کار را براساس اطلاعات دقیق انجام دهد .

 

جلیلی افزود: باید پذیرفت برای تامین منابع مالی پرداخت یارانه های نقدی از دو راهکار افزایش قیمت حامل های انرژی و راهکار حذف یارانه نقدی خانوارهای غیر نیازمند راهکار دوم بهتر است به دلیل اینکه سابقه نشان داده با افزایش قیمت حامل های انرژی از سوخت بصورت مطلوب استفاده بهینه ای نشد همچنین در روند کنترل آلایندگی هوا نیز اتقاق قابل توجهی نیافتاد .

 

وی گفت: سیاست پیچیدن نسخه واحد در حوزه هدفمندی یارانه ها برای همه اقشار جامعه شفا بخش نیست .

 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس کشور یادآور شد: با توجه به منابع محدود برای پرداخت یارانه نقدی باید اولویت بندی هایی در این زمینه صورت گیرد طبقه بندی خانوارهای نیازمند دریافت یارانه نقدی باید بر اساس اطلاعات دقیق انجام شود.




منبع پرشین تحلیل

شکایت مشتریان از قیمت خودرو








گروه خودرو: نتایج میزان رضایتمندی مشتریان از خدمات فروش عرضه‌کنندگان خودرو کشور در حالی توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اعلام شد که باز هم واردکننده‌ها و مونتاژکارها در صدر جدول رده‌بندی قرار گرفتند و رده‌های میانی و انتهایی نیز نصیب غول‌های «جاده مخصوص» شد در این گزارش که برای سیزدهمین بار منتشر می‌شود و به بررسی میزان رضایت مشتریان از خدمات فروش عرضه‌کنندگان خودرو طی نیمه نخست امسال پرداخته، نام 11 شرکت (اعم از خودروسازان بزرگ و کوچک داخلی و همچنین شرکت‌های واردکننده) به چشم می‌آید و در این بین، مدیا موتورز (عرضه‌کننده خودروهای ام‌جی) حائز بیشترین سطح رضایتمندی مردم شده و آرین موتور (عرضه‌کننده محصولات میتسوبیشی) نیز در رده آخر جدول رده‌بندی است. آرین موتور در مجموع 542 امتیاز در سنجش میزان رضایتمندی مشتریان به دست آورده و در مقایسه با گزارش قبلی، با کاهش 2/9 درصدی رضایت مردم مواجه شده است .

 

  نارضایتی مردم از قیمت خودرو

بازرسان شرکت بازرسی اما برای تهیه گزارش موردنظر، با 108 هزار و 4 نفر از خریداران خودرو کشور مصاحبه کرده و با بررسی خدمات فروش 67 مدل خودرو، به این نتیجه رسیده‌اند که میزان رضایت مردم از خدمات فروش عرضه‌کنندگان خودرو، افتی 6/1 درصدی را در مقایسه با گزارش قبلی (نیمه دوم سال 92) به خود می‌بیند .

از دیگر نکات قابل توجه گزارش منتشره، می‌توان به افت‌و‌خیز میزان رضایتمندی مردم از خدمات فروش خودروسازان مختلف اشاره کرد، به‌نحوی‌که چهار شرکت با افزایش رضایتمندی، 6 شرکت با افت و یک شرکت نیز ثبات را در جلب رضایت مشتریان به نام خود ثبت کرده‌اند. بر این اساس، شرکت‌های مدیا موتور، گروه بهمن، ایران‌خودرو و دیارخودرو توانسته‌اند شاخص رضایتمندی مردم را از خدمات فروش خود افزایش دهند، اما در مقابل، شرکت‌های سایپا، آرین موتور، آسان موتور، مدیران خودرو، اطلس خودرو و کرمان موتور، عقبگرد داشته و سطح رضایت مشتریان از خدمات فروش آنها افت داشته است. همچنین «خودروساز راین» تنها شرکتی است که ظاهرا هیچ تغییری در میزان رضایتمندی مردم از خدمات فروش آن طی 6 ماه نخست امسال، در مقایسه با نیمه دوم سال گذشته رخ نداده است. از طرفی، شرکت مدیا موتورز با 4/1 درصد افزایش امتیاز، از بیشترین نرخ رشد رضایت مشتریان و شرکت کرمان موتور با 2/9 درصد افت امتیاز، از بیشترین نرخ افت رضایت مشتریان در مقایسه با نیمه دوم سال92 برخوردار شده‌اند.  طبق بررسی‌های شرکت بازرسی، مشتریان بیش از همه از «نحوه برخورد پرسنل شرکت‌های عرضه‌کننده خودرو» راضی بوده و از طرف دیگر در مورد «رفع ایرادات احتمالی به هنگام تحویل خودرو» کمترین رضایت را داشته‌اند؛ به‌نحوی‌که این «خصوصیت» کمترین امتیاز را به دست آورده است. همچنین خصوصیت «نحوه برخورد پرسنل» توانسته بیشترین میزان رضایت مشتریان را در بین شاخص‌های مورد ارزیابی به دست بیاورد.  از سوی دیگر، بیشتر انتقادات مطرح شده از سوی مشتریان در فرآیند فروش خودرو‌های سواری، به «بالا بودن قیمت خودرو» مربوط می‌شود که بیش از 14درصد مشتریان به صورت مستقیم به آن اشاره کرده‌اند .

 

  واردکننده‌ها در صدر

اما سری بزنیم به جدول رده‌بندی میزان رضایتمندی مشتریان از خدمات فروش عرضه‌کنندگان خودرو کشور و ببینیم 11 شرکت تحت بررسی، چه امتیازی در این مورد به دست آورده‌اند. طبق گزارش منتشر شده، رتبه اول در خدمات فروش را مدیاموتور در اختیار دارد، شرکتی که محصولات ام‌جی چین را در ایران عرضه می‌کند و شرکت بازرسی با مشتریان دو محصول ام‌جی 350 و ام‌جی 6 آن مصاحبه کرده است. مدیاموتورز در مقایسه با نیمه دوم سال گذشته، با افزایش 4/1 درصدی میزان رضایتمندی مشتریان مواجه شده و توانسته با کسب 716 امتیاز بالاتر از دو رقیب دیگر خود؛ یعنی اطلس خودرو و آسان موتور قرار بگیرد. اطلس خودرو نیز که توانسته رده دوم جدول میزان رضایتمندی مشتریان را به خود اختصاص دهد، 686 امتیاز به دست آورده و شرکت بازرسی با مشتریان خودروهای پیکانتو، موهاوی، سول، اسپورتیج، سراتو و ... این شرکت، مصاحبه کرده است. اطلس خودرو در مقایسه با گزارش قبلی، با کاهش 2/3 درصدی امتیاز مواجه شده تا از رقیب خود مدیاموتورز، در این زمینه عقب بیفتد. شرکت بازرسی، اما با مشتریان خودروهای «آسان‌موتور» نیز مصاحبه انجام داده و به این نتیجه رسیده که سطح رضایتمندی مشتریان از خدمات فروش این شرکت، 7/4 درصد افت کرده است. آسان موتور که امتیاز 673 را به دست آورده، خودروهایی مانند سانتافه، النترا، توسان و اکسنت را به بازار ایران عرضه می‌کند.  پس از آسان موتور، با «گروه بهمن» در رده چهارم جدول روبه‌رو می‌شویم که امتیازی معادل 635 را کسب کرده و شرکت بازرسی با مشتریان خودروهای مزدا2 و مزدا3 و B 50 این شرکت مصاحبه انجام داده است. گروه بهمن توانسته شاخص رضایتمندی از خدمات فروش خود را در مقایسه با گزارش قبلی 8/4 درصد بهبود ببخشد .

در حال حاضر محصولات هیوندایی و کیا دارای بیشترین سهم در بازار خودروهای وارداتی کشور هستند و به‌نظر می‌رسد با لغو احتمالی تحریم‌ها، روند صعودی ورود این خودروها به کشور، دوباره از سر گرفته شود.  از گروه بهمن که بگذریم، به «خودروسازان راین» در رده پنجم جدول رده‌بندی می‌رسیم و این در حالی است که ظاهرا تنها با مشتریان یک محصول این شرکت به نام «ولیکس» مصاحبه شده است. «خودروسازان راین» که 614 امتیاز در میزان رضایتمندی مردم به دست آورده، هیچ تغییری در امتیازش رخ نداده است. به‌عبارت بهتر، امتیاز «خودروسازان راین» در جلب رضایتمندی مشتریان طی نیمه نخست امسال در مقایسه با 6 ماه دوم سال گذشته، نه افت داشته و نه خیز .

 

  جایگاه ایران‌خودرو و سایپا

اما ایران‌خودرو و سایپا که بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان خودرو کشور به شمار می‌روند، در نیمه نخست امسال نتوانسته‌اند جایگاه مناسبی را در جدول رده‌بندی خدمات فروش، کسب کنند. در این بین، ایران‌خودرو که بزرگ‌ترین خودروساز کشور به حساب می‌آید، رده ششم را در جدول رده‌بندی به خود اختصاص داده و در مقایسه با گزارش قبلی، تنها سه دهم درصد به امتیاز این شرکت اضافه شده است.  امتیاز ایران‌خودرو از میزان رضایتمندی مشتریان در بخش فروش، 613 است بازرسان شرکت بازرسی، از مشتریان محصولاتی مانند سمند و پژو 405 و پژوپارس و تندر و رانا، بابت میزان رضایت شان از فروش این خودروها، مصاحبه گرفته‌اند .

اما گروه سایپا (سایپا و پارس‌خودرو) نیز که رده دهم جدول را اشغال کرده، 578 امتیاز را در گزارش شرکت بازرسی به خود می‌بیند و چهار رده پایین‌تر از ایران‌خودرو قرار دارد .

گروه سایپا در مقایسه با گزارش قبلی، با افتی یک درصدی در میزان رضایتمندی مشتریان روبرو شده و بازرسان شرکت بازرسی با مشتریان خودروهای پراید، تیبا، مگان، تندر-90 و کلئوس این شرکت، مصاحبه انجام داده‌اند. هرچند به‌دلیل فراوانی مشتریان خودروسازان داخلی، مقایسه میزان رضایتمندی مشتریان شرکت‌هایی مانند اطلس خودرو و آسان موتور با ایران‌خودرو و سایپا چندان منطقی نیست، اما به هر حال دو خودروساز بزرگ کشور نتوانسته‌اند مشتریان را از خدمات فروش خود راضی نگه دارند. همین‌که ایران‌خودرو و سایپا نتوانسته‌اند محصولات شان را به موقع و مطابق با تعهدات مربوطه، تحویل مشتریان دهند، خود تاثیر بسیار زیادی بر نارضایتی مردم داشته است، هر چند مسائلی مانند قیمت خودروها نیز در این عدم رضایتمندی بسیار اثرگذار است.  از ایران‌خودرو و سایپا بگذریم و سری هم به شرکت‌های مونتاژکار بخش خصوصی بزنیم. به جز گروه بهمن و خودروسازان راین که جایگاه‌های نسبتا خوبی را در جدول رده‌بندی میزان رضایتمندی مشتریان از خدمات فروش، به خود اختصاص داده‌اند، باقی مونتاژکارها در رده‌های میانی به بعد قرار دارند. در این بین، دیارخودرو با کسب 613 امتیاز در رده هفتم جدول رده‌بندی قرار گرفته و بازرسان شرکت بازرسی فقط با مشتریان خودرو سابرینای این شرکت مصاحبه کرده‌اند .

دیارخودرو در مقایسه با گزارش قبلی، با جهشی 3/4 درصدی در جلب رضایت مشتریان مواجه شده است .

پس از این شرکت، در حالی با مدیران خودرو در رده هشتم جدول روبه‌رو می‌شویم که میزان رضایتمندی مشتریان از خدمات فروش این شرکت در مقایسه با گزارش قبلی، 7/8 درصد افت را به خود می‌بیند. بازرسان شرکت بازرسی برای سنجش میزان رضایتمندی از خدمات فروش «مدیران خودرو»، با مشتریان خودروهای ام‌وی‌ام در مدل‌های 110، 315، 530 و X 33 مصاحبه انجام داده‌اند. رده نهم جدول رده‌بندی رضایتمندی مشتریان از خدمات فروش اما به کرمان موتور اختصاص یافته، به‌نحوی‌که این شرکت توانسته 597 امتیاز در این زمینه کسب کند. این در شرایطی است که میزان رضایتمندی مردم از خدمات فروش «کرمان موتور» طی نیمه نخست امسال و در مقایسه با گزارش قبلی، 2/9 درصد افت را نشان می‌دهد. لیفان X 60، لیفان 620، J 5 و توجوی خودروهایی هستند که شرکت بازرسی برای سنجش میزان رضایتمندی از خدمات فروش «کرمان موتور» با مالکان آنها مصاحبه انجام داده است .

 



منبع پرشین تحلیل

توقف روند کاهشی نفت



در اولین روز کاری هفته میلادی وقوع برخی مسائل ژئوپلیتیک موقتا جلوی افت قیمت نفت را گرفت. روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش، ساعت 14 به وقت تهران، نفت خام آمریکا با صعود 43 سنتی به 16/55 دلار بر بشکه رسید. درهر بشکه نفت برنت نیز با 30 سنت افزایش 75/59‌دلار معامله شد. روز جمعه، آخرین روز کاری از هفته میلادی گذشته با افزایش ارزش دلار بهای نفت حدود 5/1دلار سقوط کرده بود. در حالی که تداوم این روند در هفته جاری پیش بینی می‌شد، افزایش درگیری‌های لیبی و تهدید ناتو توسط رئیس‌جمهوری روسیه از افت بیشتر قیمت جلوگیری کرد. در این بین برخی مسائل اقتصادی نیز بر بازار اثر‌گذار بودند .

 

لیبی طی چند سال اخیر بعد از بهار عربی و حذف قذافی از ریاست این کشور درگیر جنگ‌های داخلی شده است. شورشیان که صنعت نفت این کشور را نشانه رفته‌اند باعث کاهش تولید نفت آن از بالای یک میلیون بشکه در روز به حدود 200 هزار بشکه شده‌اند. اما طی چند ماه اخیر با برخی توافقاتی که بین دولت و این گروه صورت گرفت تولید لیبی افزایش یافت به‌طوری‌که کارشناسان یکی از مهم‌ترین‌ عوامل افت بهای نفت طی 6 ماه گذشته را بازگشت نفت این کشور و کاهش نگرانی‌های ژئوپلیتیک می‌دانند. اما طی دو ماه گذشته لیبی با نوسان زیادی نفت تولید کرده است. در واقع شورشیان گاه و بیگاه تاسیسات نفتی این کشور را تصرف کرده و در تولید لیبی اختلال ایجاد می‌کنند به‌طوری‌که در حال حاضر تولید نفت این کشور به حدود 300 هزار بشکه در روز رسیده است. حمله شورشیان به بندر «اس‌سایدر» یکی از دو پایانه نفتی لیبی نقطه اوج درگیری‌ها است. در پی حمله مخالفان به این پایانه نفتی سه مخزن نفت که در مجموع شامل 800 هزار بشکه نفت بود، در آتش سوخت و همین موجب توقف افت بهای نفت شد. از طرفی روسیه که طی چند ماه اخیر به دلیل تحریم‌های غرب علیه این کشور، کاهش ارزش روبل و کاهش قیمت نفت تحت فشار بوده است، ناتو را تهدید به حمله هسته‌ای کرد. روسیه بعد از وقایع کریمه تحت فشار زیادی از سوی غرب قرار دارد، به‌طوری‌که برخی دلیل کاهش قیمت کنونی نفت را سیاسی و فشار آمریکا بر روسیه عنوان می‌کنند. اما نکته‌ای که در این میان قابل توجه است کاهش تاثیر اخباری است که طبیعتا بر افزایش قیمت نفت منتهی می‌شوند. در واقع در حال حاضر به دلیل مازاد عرضه موجود بازار در فاز خرسی است،؛ بر همین اساس تاثیر اخبار مثبت کمتر از اخبار منفی شده است.روز گذشته در بین اخبار ژئوپلیتیک برخی اخبار اقتصادی نیز بر بازار اثر‌گذار بود. تصمیم به شروع برخی سیاست‌های انبساطی در چین و ژاپن، دو مصرف‌کننده بزرگ نفت در دنیا، سیگنال افزایش تقاضا را به بازار نفت فرستاد.


منبع پرشین تحلیل

روسیه و چین دلار را از سیستم مبادلات بازرگانی خود حذف کردند

به گزارش ایرنا، رسانه های روسی از جمله شبکه تلویزیونی روسیه24 اعلام کردند که مسکو و پکن از روز دوشنبه دلار آمریکا را از سیستم مبادلات بازرگانی خود حذف کردند.

براساس این گزارش ها، روسیه و چین با ارزهای ملی خود(روبل و یوآن) مبادلات بازرگانی خود را انجام خواهند داد.

رسانه های روسی همچنین اعلام کردند، با آغاز مبادلات بازرگانی براساس ارزهای روسیه و چین، ضربه شدیدی به دلار آمریکا و افسانه جایگزین ناپذیری آن وارد می شود.

به گزارش روسیه 24، این اقدام به دنبال تصمیم بانک مرکزی چین برای آغاز معاملات این کشور با روسیه با ارزهای روبل و یوآن انجام شده است؛ روسیه با حذف دلار از معاملات بازرگانی با چین، از خطر اخراج از سیستم جهانی سویفت که آمریکا قبلا خواستار آن شده بود خود را مصون کرده است.

رسانه های خبری روسی همچنین اعلام کردند که آمریکا امیدوار بود با فشار بر روسیه، بخشی از مشکلات اقتصادی خود در عرصه بین المللی را حل کند و به همین دلیل مساله اوکراین را به وجود آورد؛ اما واشنگتن هیچگاه پیش بینی نمی کرد مسکو و پکن به یکدیگر نزدیک شوند و گروه بریکس فعال شود؛ در واقع با حذف دلار از سیستم پرداخت های مبادلات بازرگانی روسیه و چین، واشنگتن غافلگیر شده است.

حجم مبادلات بازرگانی روسیه و چین در سال های اخیر تا 80 میلیارد دلار افزایش یافته و سران دو کشور افزایش این شاخص تا 100 میلیارد دلار را هدف قرار داده اند.

روابط روسیه و آمریکا در ماه های اخیر به دلیل اختلاف در مساله اوکراین تیره شده است.

در رتبه بندی شرکت های کارگزاری: بیشترین ارزش معاملات از آن چه کارگزاری هایی است؟

شرکت بورس اوراق بهادار گزارشی مبنی بر رتبه بندی کارگزاران از نظر دفعات معامله، ارزش معاملات عادی و الکترونیکی منتشر کرده که بر مبنای گزارش مذکور به بررسی برخی از این متغیرها پرداخته می شود.

براساس گزارش بورس نیوز، بیشترین دفعات معامله به ترتیب در شرکت های کارگزاری مفید، آگاه و بانک کشاورزی رقم خورده است.

بیشترین ارزش معاملات از آن چه شرکت هایی است؟

ارزش معاملات الکترونیکی

بشترین ارزش معاملات الکترونیکی نیز به شرکت های کارگزاری مفید، آگاه و بانک کشاورزی اختصاص دارد و این سه مجموعه در جایگاه های اول این جدول قرار می گیرند.

بیشترین ارزش معاملات از آن چه شرکت هایی است؟

بیشترین ارزش معاملات عادی

شرکت های کارگزاری حافظ، بانک پاسارگاد و صبا جهاد مجموعه هایی هستند که ارزش معاملات عادی آنها نسبت به سایر شرکت های کارگزاری بیشتر است.

بیشترین ارزش معاملات از آن چه شرکت هایی است؟

ارزش کل معاملات

از میان 100 شرکت کارگزاری مورد بررسی در حالی بیش از 69 درصد از کل ارزش معاملات به 33 شرکت کارگزاری اختصاص دارد که مجموعه های کارگزاری مفید، حافظ، آگاه، بانک پاسارگاد، بانک صنعت و معدن و نیز صبا جهاد بیشترین درصد را به خود اختصاص می دهند.