جدول قیمت سکه و ارز روز یکشنبه منتشر شد


جدول قیمت انواع سکه و ارز در بازار در روز یکشنبه منتشر شد

به گزارش خبرنگار مهر، نرخ فروش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید و قدیم در روز یکشنبه 875 هزار و 500 تومان، نیم سکه 441 هزارتومان، ربع سکه 265 هزارتومان و گرمی 175 هزار تومان اعلام شد.

همچنین نرخ هر گرم طلای زرد 18 عیار در بازار داخلی 89 هزار و 700 تومان و نرخ هر اونس طلا در بازارهای جهانی (دیروز) 1270 دلار است.

در همین حال، صرافان بازار ارز نرخ هر دلار آزاد را برای فروش 2945 تومان، هر یورو را 4035 تومان، هر پوند را 4865 تومان و هر درهم امارات را 808 تومان اعلام کردند


.

نوع سکه یکشنبه - قیمت (تومان)
سکه‌تمام‌طرح‌جدید 875500
سکه‌تمام‌طرح‌قدیم 875500
نیم سکه 441000
ربع سکه 265000
1 گرمی 175000
هرگرم‌طلای18عیار 89700
نوع ارز  
دلار آمریکا 2945
یورو 4035
پوند انگلیس 4865
درهم 808


اظهارات رئیس‌جمهور در داووس بر بورس تاثیر گذاشت

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ارزش بازار بورس تهران را حدود 406 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: نوسان‌های شاخص بورس کوتاه مدت است و جای نگرانی نیست، ضمن اینکه صحبت‌های رئیس جمهور در داووس نیز در بورس تاثیر گذار بود.

به گزارش خبرنگار مهر، علی صالح آبادی شب گذشته در برنامه تلویزیونی نگاه یک به روند بورس در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: افت و خیز و نوسانات جزء ذات بازار سرمایه است و همواره در بازار های مالی افت و خیز وجود دارد، باید ارزیابی ها از بازار سرمایه یک روند بلند مدت باشد و به هیچ وجه نوسانات کوتاه مدت یک روز، چند روز، یک هفته و دو هفته نمی تواند ملاک ارزیابی یک بازار باشد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه امسال روند خوبی را در بازار سرمایه کشور داشتیم که یک سال استثنایی بود، افزود: نباید فقط به شاخص کل بورس نگاه کنیم، بلکه باید به ارزش معاملات، ارزش بازار و نقدشوندگی بورس نیز توجه کنیم. ارزش بازار بورس تهران حدود 406 هزار میلیارد تومان است که نسبت به ابتدای سال که 170 هزار میلیارد تومان بوده است 138 درصد رشد نشان می دهد.

به گفته وی فرابورس از 50 هزار میلیارد تومان در ابتدای سال به 97 هزار میلیارد تومان رسیده است که 96 درصد رشد نشان می دهد. در مجموع ارزش بازار سرمایه ما از 220 هزار میلیارد تومان به 506 هزار میلیارد تومان رسیده که دو و نیم برابر رشد داشته است. از ابتدای سال تا روز شنبه 5 بهمن حجم معاملات بازارهای بورس و فرابورس 107 هزار میلیارد تومان بود در حالیکه در دوره مشابه سال گذشته 28 هزار میلیارد تومان بود که رشد سه برابری را نشان می دهد.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه دفعات معاملات ما در بورس تهران و فرابورس 18.5 میلیون دفعه بود در حالی که در دوره مشابه سال گذشته 5.5 میلیون دفعه بود که بیش از سه برابر رشد را نشان می دهد، تصریح کرد: شاخص کل بورس هم از 38 هزار و 41 واحد، به 82 هزار و 670 رسیده است که 117 درصد رشد را نشان می دهد. در فرابورس هم از 443 واحد به 803 واحد رسید که 43 درصد رشد را نشان می دهد.

وی افزود: بورس بیشترین بازدهی را داشته است البته ما برای بازار سرمایه برنامه هایی داریم در شرایط افت و خیز نیز برنامه های ریزی های مناسب را انجام می دهیم. روز شنبه شاخص کل بورس تهران 641 واحد افزایش پیدا کرد. به دنبال این هستیم که نقش بازار سرمایه را در تولید ملی افزایش دهیم.

صالح آبادی درباره ابهامات مالی در بورس گفت: در همه جای دنیا عوامل مختلف در بازار سرمایه اثر گذار هستند و این موضوع طبیعی است. نوسان های شاخص بورس نیز کوتاه مدت است و جای نگرانی نیست و در نوسانات بازار بورس اخیر نیز چند روز بیشتر نبود بعد از آن روند خوب و مثبتی داشتیم. البته تصمیمات بنیادی که در مراکز مختلف اتخاذ می شود، می تواند روی سودآوری بنگاه ها اثرگذار باشد که قطعا در بازار سرمایه هم اثر گذار است و حتی صحبت های رئیس جمهور در داووس نیز در بورس تاثیر گذار بود.

وی افزود: بنگاه هایی که در بورس ما حضور دارند از صنایع مختلف هستند و سودآوری آنها در شاخص بورس هم اثر گذار است. در کوتاه مدت شاخص بورس نوسان دارد اما در بلند مدت روند شاخص ها مثبت است؛ آینده اقتصادی ما افق روشنی دارد و طبیعتا بازار سرمایه اثرات مثبت خود را با سوداوری بنگاهها نشان خواهد داد که این افت و خیزها قطعا گذراست. ما به دنبال این هستیم که نقش بازار سرمایه را در تولید ملی افزایش دهیم و بازار سرمایه را محلی برای تامین مالی بلند مدت بنگاهها قرار دهیم.

صالح ابادی در مورد ابهامات مالی در بورس گفت: ما دو صنعت مهم در بورس داریم که یکی معادن و دیگری پتروشیمی است که امیدواریم با تصمیمات نمایندگان مجلس صنعت بورس ما بهتر شود و موردی درباره پولشویی در بورس هم نداشته ایم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره انتقال تعدادی از شرکت ها از بازار حراج پایه به بازار توافق پایه نیز گفت: این نقل و انتقال از اواخر این ماه انجام می شود که مسلما به بازار کمک خواهد کرد. ما دستکاری در بازار سرمایه نداریم و چنین چیزی درست نیست و اینکه شرکت هایی در گزارش نه ماهه، سودشان را غیر واقعی گزارش کنند قطعا درست نیست. دستکاری در بازار و گزارش های غیر شفاف در بازار جرم است و اگر شرکتها چنین کاری انجام دهند جرم مرتکب شده اند.

وی افزود: ما از طریق گزارش حسابرسان از صحت و سقم گزارش آنها مطلع می شویم، بنابراین گزارش هایی که در بازار بورس منتشر می شود، گزارش هایی است که حسابرسان شرکت ها در مقاطع شش ماهه آن را اعلام می کنند و اگر حسابرسی اطلاعات غلطی داده باشد قابل پیگیری حقوقی است و همه شرکت ها و حسابرسها در قبال اطلاعات خود مسئول هستند.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان خاطرنشان کرد: سرمایه های بسیاری در کشور داریم که امروز این سرمایه به جای رفتن به بازارهایی مانند ارز و یا مسکن که تورم ایجاد می کند بهتر است به بازار سرمایه وارد شود و خوشبختانه برخی از این سرمایه ها به بازار سرمایه جذب می شوند.

۵۷۰هزار خودرو تولید شد


به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از شاتا، در این مدت  تولید خودروی سواری نیز به تعداد489 هزارو 182 دستگاه رسیده است البته طی 10 ماهه گذشته تولید وانت به تعداد 81 هزارو 349 دستگاه ، کامیون 5 هزارو 711 دستگاه ، اتوبوس 341 دستگاه و مینی بوس 81 دستگاه تولید شده است.

برپایه این گزارش ، در دی ماه گذشته امسال میزان تولید انواع خودرو به 74 هزارو 211 دستگاه رسید همچنین تعداد خودروی سواری در این ماه بالغ بر 62 هزارو 508 دستگاه بوده است. همچنین در دی ماه امسال تولید وانت به تعداد 11 هزارو 140 دستگاه ، کامیون 513 دستگاه ، اتوبوس 33 دستگاه و مینی بوس 17 دستگاه رسیده است.


بدهی ۳۹۲ هزار میلیارد ریالی بانک مسکن به بانک مرکزی در پایان خرداد ۹۲


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،‌ معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در مجموعه «مستندات گزارش صد روز رئیس‌جمهور به ملت» نوشت: بخش اعظم منابع مورد نیاز برای اجرای طرح مسکن مهر از محل منابع بانک مرکزی تأمین شده است به طوری که در پایان خرداد ماه سال جاری، مقدار بدهی بانک مسکن به بانک مرکزی به حدود 392 هزار میلیارد ریال رسید که به ترتیب 73 درصد کل بدهی بانکها به بانک مرکزی و 3/42 درصد پایه پولی کشور را تشکیل می‌دهد.

بنابر این گزارش، این مقدار از بدهی یکی از دلائل عمده رشد نقدینگی به شیوه تأمین مالی مسکن مهر مرتبط می‌شود که طبیعتاً در فاصله زمانی بعدی منجر به رشد تقاضا و تورم می‌شود.


لایحه حمل‌ونقل چند وجهی به مجلس می‌رود


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سید روح الله لطیفی در نشست خبری اظهار کرد: اولین همایش توسعه حمل و نقل چندوجهی و صنایع وابسته سال گذشته با هدف نشان‌دادن ظرفیتها به عنوان موضوع مهمی در صنعت و تجارت کشور برگزار شد.

وی با بیان اینکه حمل و نقل چندوجهی اتفاق مهمی است که عمر چندانی در دنیا ندارد گفت: مهمترین کنوانسیون این نوع حمل و نقل مربوط به سال 1980 میلادی است که چگونه مدهای حمل و نقل می‌تواند در کنار یکدیگر مدیریت شده و برآیند اقتصادی و سرعت بالا برای جابجایی بار را به همراه داشته باشند.

دبیر دومین همایش توسعه حمل و نقل چندوجهی و صنایع وابسته تصریح کرد: در همایش دوم نیز ارائه راهکار، آسیب‌شناسی و بررسی مشکلات حمل ونقل چندوجهی در دستور کار قرار دارد که خروجی این همایش ارائه یک لایحه از طرف دولت به مجلس خواهد بود تا افق روشنی را در این حوزه در سالهای آینده داشته باشیم.

لطیفی با بیان اینکه سهم تولید ناخالص داخلی در دنیا 72 هزار میلیارد دلار است، گفت: سهم تجارت جهانی از این میزان 17 هزار و 700 میلیارد دلار است. از این رو حمل و نقل سهم موثری در تولید ناخالص داخلی دنیا دارد.

وی همچنین با بیان اینکه حجم واردات 15 کشور پیرامون ایران 700 میلیارد دلار در سال است، افزود: ایران در یک موقعیت استراتژیک در منطقه قرار دارد و مرکز کریدور شمال-جنوب و غرب-شرق قرار دارد که با توجه به اینکه چند کشور حاشیه‌ای ایران به آبهای آزاد دسترسی ندارند کشورمان بهترین مسیر برای حمل و نقل بار است.

دبیر دومین همایش توسعه حمل و نقل چندوجهی ادامه داد: باید با توجه به موقعیت ممتاز ایران نقش کشورمان را در حمل و نقل ترانزیت افزایش دهیم تا جایگاه اقتصاد و تجارت نیز به واسطه این موقعیت ارتقا یابد.

* مشکل مدیریت در حمل و نقل چندوجهی

لطیفی مشکل اصلی حمل و نقل چندوجهی ایران را مدیریت یا ناهماهنگی دانست و گفت: مدلهای مختلفی از حمل و نقل طی فرآیندی باید در کنار همدیگر قرار بگیرد تا بتوانیم به کیفیت و سرعت جابجایی بار دست یابیم.

وی تصریح کرد: در ایران در حوزه قانون‌گذاری، عملیات و ساختار و زیرساخت به صورت مجزا عمل می‌کنیم به همین دلیل نتوانستیم از ظرفیتهای مناسب حمل و نقل استفاده کنیم.

دبیر دومین همایش توسعه حمل و نقل چندوجهی خاطرنشان کرد: از لحاظ قانونی نیز مشکلاتی در این زمینه داریم که باید شناسایی شوند و با کنوانسیون‌های جهانی تطبیق داده و براساس آن قوانین داخلی را هم‌راستا کنیم. در حوزه عملیات نیز جابجایی‌ها به صورت سنتی انجام می‌شود که باید با محور هوشمند‌سازی کانتیر، انبارداری و جابجایی بار فرایند مناسبی را برای حمل و نقل و حمل و نقل چندوجهی فراهم آوریم.

لطیفی با بیان اینکه ساختار کشور در حوزه حمل و نقل چندوجهی نیازمند بازبینی است، اظهار کرد: در حال حاضر ساختار سنتی است و نهادهای ذی‌ربط از ظن خود در این حوزه ورود پیدا می‌کنند.

وی در این باره به مثالی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بخش خصوصی در مرزها با 18 نهاد مسئول در ورود و خروج بار مواجه است و معلوم نیست مرز را چه نهادی مدیریت می‌کند. این در حالی است که در حمل و نقل چندوجهی مشخص می‌شود چه نهادی مدیریت مرزها را بر عهده خواهد گرفت.

به گفته دبیر دومین همایش توسعه حمل و نقل چندوجهی، در ایران زیرساختهای ریل، بندر، فرودگاه و جاده وجود دارد اما سازمان‌های تصمیم‌گیری به تنهایی و براساس نیازهای خود زیرساختها را طراحی کردند و نگاه به افق دور نبوده است.

لطیفی با اشاره به اینکه گمرکات ایران به صورت سنتی اداره می‌شود و بسیاری از کنواسیون‌های جهانی را رعایت نمی‌کنیم، یادآور شد: یکی از کنوانسیون‌ها، کنوانسیون تیر (TIR Convention) است که به صورت کامل در ایران اجرا نمی‌شود. هم‌اکنون توقف برای واردات در ایران بیش از 30 روز و برای صادرات 20 روز است. در حالی که در دنیا مدت توقف نصف این زمان‌هاست.

وی ادامه داد: این مسئله باعث شده تا صاحبان کالا از شمال به صورت نعل‌اسبی بارهای خود را از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس حمل کنند اما سرزمین ایران استفاده نکنند، چون زمان کمتری را برای حمل بار صرف می‌شود.

دبیر دومین همایش توسعه حمل و نقل چندوجهی با بیان اینکه حضور وزرای راه و صنعت و همچنین معاون اجرایی رئیس‌جمهور در همایش دوم قطعی شده است، گفت: این همایش 26 تا 28 بهمن در هتل المپیک برگزار خواهد شد.