جهت یابی مسیر حرکت "خودرو" در تالار حافظ

شرکت ایران خودرو جزء شرکت های فعال گروه خودرو است و این شرکت نه تنها در این گروه بلکه در کل بازار تاثیر مهم و قابل توجهی دارد. این شرکت با داشتن 15.2 میلیارد برگ سهم و 38 درصد سهام شناور و ارزشی معادل 500,2 میلیارد تومان 30درصد از ارزش کل گروه خودرو را در اختیار دارد

1- معرفی شرکت ایران خودرو

شرکت ایران‌ خودرو (سهامی عام) در مرداد ماه سال 1341 با سرمایه 10 میلیون تومان تاسیس شده است. تولید اولیه شرکت، اتوبوس های معروف به «ال ‌پی» بوده است که شاسی آن از آلمان وارد می شد و با نصب اتاق بر روی آن در شرکت ایران‌ خودرو مونتاژ می گردید.

در سال 1345 قراردادی با شرکت روتس انگلیس به منظور تولید پیکان، منعقد گردید از سال 1346 تا 1357 پیکان در مدلهای مختلف کار، لوکس، جوانان، استیشن و وانت و اتوبوس در مدل‌های اتوبوس 302 شهری، بیابانی و سوپرلوکس و مینی بوس و آمبولانس تولید می گردید. در سال 1353 با افزایش قیمت نفت و درآمدهای ارزی، شرکت ایران ناسیونال به منظور حفظ بازار تصمیم به تولید پژو گرفت و سهام شرکت نیز در همین سال وارد بورس گردید و حدود 45 درصد از سهام شرکت به عموم واگذار گردید.

شرکت ایران خودرو تولید پیکان را تا سال 84 در دستور کار داشته و به مدت 40 سال انواع پیکان را در ایران تولید کرده است از سال 81 تغییرات ساختاری در نظام مدیریتی این شرکت ایجاد شده که حاصل آن تولید محصولاتی مانند سمند و رانا بوده است. با ارج نهادن و احترام برای پیشرفت در این زمینه باید یادآوری کرد که هیچگاه این دو خودرو توان رقابتی با خودرو های روز دنیا را نداشته است. و تولید پژوه 206 و پارس از چرخه تولیدات شرکت های جهان خارج شده است ولی هنوز در ایران تولید می شود.

باید در نظر داشت عواملی مانند انقلاب اسلامی و همچنین جنگ تحمیلی باعث شده است که روند حرکتی و تولیدی این غول بزرگ منطقه تحت تاثیر قرار گیرد ولی بعد از جنگ و در دوران شکوفایی اقتصادی ایران دلیل تاکید و اصرار بر خط تولید خودرو های از رده خارج چندان توجیه نداشته و جزء موارد سوء مدیریتی این شرکت میتواند باشد


2-وضعیت شرکت ایران خودرو در گروه خودرو

شرکت ایران خودرو جزء شرکت های فعال گروه خودرو است و این شرکت نه تنها در این گروه بلکه در کل بازار تاثیر مهم و قابل توجهی دارد. این شرکت با داشتن 15.2 میلیارد برگ سهم و 38 درصد سهام شناور و ارزشی معادل 500,2 میلیارد تومان 30درصد از ارزش کل گروه خودرو را در اختیار دارد. (رجوع شود به نمودار شماره 1)

در این گروه 30 شرکت مشغول فعالیت بوده که ایران خودرو به غیر از عضویت در این گروه سهامداری 4 شرکت دیگر در بورس تهران را به عهده دارد که 79% از این سبد مربوط به گروه خودرو و 21% آن در اختیار شرکت لیزینگ ایرانیان می باشد. پس به جرات میتوان گفت که این شرکت تاثیر مهم و شگرفی در مسیر حرکت این گروه ایفا می کند. (رجوع شود به نمودار شماره 2)

تحلیل بنیادی ایران خودرو

تحلیل بنیادی ایران خودرو

3-سهم ایران خودرو از بازار اول و کل بازار

شرکت ایران خودرو با ارزشی در حدود 500,2 میلیارد تومان 1% از کل بازار و 2 % از بازار اول و 30 درصد از گروه خودرو را تشکیل می دهد. با اینکه ایران خودرو ارزش قابل توجهی نسبت به شرکت های تولیدی زیربنایی ندارد ولی با توجه به حجم معاملات در خور این سهام (متوسط روزانه 15 میلیون برگه سهم) تاثیر گذاری مهمی در معاملات گروه خودرو و کل بازار دارد. سهامداران به خاطر دارند که در آبان ماه سال جاری ریزش هیجانی سهام شرکت ایران خودرو باعث بروز یک ریسک سیستماتیک داخلی در کل بازار شد و کل بازار را تحت تاثیر قرار داد. (رجوع شود به نمودار شماره 3)

تحلیل بنیادی ایران خودرو

نمودار شماره 4 که یک نمودار مقایسه ای بین شاخص کل و نمودار شاخص گروه خودرو می باشد به خوبی گواه این موضوع خواهد بود که دو لیدر این گروه شرکت ایران خودرو و سایپا تاثیر عمیق و گسترده در کل بازار دارند جدا از این امر شرکت ایران خودرو به تنهایی توانایی اثر گذاری بر گروه خودرو، بازار اول و در نتیجه کل بازار را خواهد داشت و همیشه بین سهامداران روند حرکتی این شرکت بسیار مهم بوده است و سهامداران صعود یا نزول خیلی از گروه ها را تحت تاثیر رفتار این سهام می دانند در نمودار شماره 4 مشخص است که حرکت گروه همیشه قبل از حرکت شاخص کل بوده است و رشد قابل ملاحظه ای به نسبت شاخص گروه خودرو داشته است (رجوع شود به نمودار شماره 4)

تحلیل بنیادی ایران خودرو



4- معرفی سهامداران و هیئت مدیره ایران خودرو

بزرگترین سهامدار شرکت ایران خودرو شرکت تدبیر سرمایه آراد است که در سال 89 با سرمایه 1 میلیارد تومان به مدیر عاملی پرهام علیا تاسیس شده است. موضوع فعالیت شرکت هرگونه فعالیت مجاز بازرگانی و سرمایه گذاری و مشارکت در موسسات و شرکت های دیگر و انعقاد قراردادهای لازم خرید و فروش و واردات و صادرات ماشین آلات و تجهیزات و مواد اولیه و ... می باشد. بعد از این سهامدار عمده شرکت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) قرار گرفته است که 19% از سهام این شرکت را در اختیار دارد و جزء شرکت های قدیمی و فعال ایران است ایدرو در صنایع دیگر خودرویی نیر حضور قدرتمندی دارد و در شرکت سایپا نیز سهامداری می کند سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) یک سازمان توسعه‌ای بوده که به منظور گسترش و نوسازی صنایع کشور از راه بررسی های علمی و صنعتی و تهیه و تربیت کادر مدیریت و تاسیس شرکتهای صنعتی، معدنی و خدماتی و یا مشارکت در آنها و کمک و راهنمایی‌های فنی به واحدهای صنعتی و معدنیدر سال 1346 تشکیل شده است.

دو سهامدار اصلی شرکت ایران خودرو، شرکت سرمایه تدبیر آراد و سازمان گسترش و نوسازی ایران (ایدرو) در بازه سه ماه گذشته فعالیتی نداشته اند از سهامداران فعال ایران خودرو که در سه ماه گذشته فعالیت مسمتر داشته اند میتوان به شرکت های سرمایه گذاری سمند، صندوق بازنشستگی کشوری، سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، سرمایه گذاری ملی ایران، بازرگانی سپهر ایرانیان کیش و سرمایه گذاری صبا تامین اشاره کرد (رجوع شود به نمودار شماره 5)

تحلیل بنیادی ایران خودرو


وعده دو هفته ای آقای وزیر چه زمانی به سر می رسد؟/ آخرین وضعیت نرخ خوراک

رقابتی شدن به این معناست که این نرخ با توجه به قیمت خوراک پتروشیمی در کشورهای همسایه و موقعیت ایران تعیین شود و به گونه ای باشد که محصولی تولیدی از نظر بهای تمام شده نیز در منطقه قابل رقابت باشد.
در جریان برگزاری دوازدهمین همایش بین المللی سرمایه گذاری صنعت پتروشیمی ایران که با حضور جهانگیری، زنگنه و ظریف برگزار شد، وزیر نفت از تخفیف حداکثر 30 درصدی در قیمت خوراک پتروشیمی ها با شرط احداث زنجیره های پایین دستی خبر داد.

در همین راستا دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: بحث ارایه تخفیف 30 درصدی موضوع جدیدی نیست و مربوط به همان قانونی است که در اسفند ماه سال گذشته از طرف مجلس تصویب شده و هنوز خبر جدیدی در رابطه با نرخ خوراک پتروشیمی ها اعلام نشده است.

احمد مهدوی در ادامه افزود: طی این همایش جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در صحبت هایش اعلام کرد که به زودی نرخ خوراک پتروشیمی ها را اعلام خواهیم کرد و زنگنه نیز بر رقابتی بودن این نرخ تأکید کرد و باز هم وعده اعلام آن را در زمانی نه چندان دور داده است.

این مقام مسئول در رابطه با نرخ رقابتی خوراک شرکت های پتروشیمی گفت: رقابتی شدن به این معناست که این نرخ با توجه به قیمت خوراک پتروشیمی در کشورهای همسایه و موقعیت ایران تعیین شود و به گونه ای باشد که محصولی تولیدی از نظر بهای تمام شده نیز در منطقه قابل رقابت باشد.

مهدوی در رابطه با نرخ برآوردی پتروشیمی ها بابت خوراک مصرفی تأکید کرد: با توجه به عوامل مختلف، نرخی که ما برآورده کرده ایم حدود 7 تا 8 سنت می باشد چرا که در کشورهای دیگر خصوصاً کشورهای همسایه این نرخ بسیار کمتر از این رقم بوده و باید خوراک به نحوی قیمت گذاری شود که برای سرمایه گذاران ایجاد انگیزه کرده و حاشیه سود این شرکت ها را حفظ کند.

بر اساس این گزارش، با توجه به اینکه تاکنون وعده های مسئولین در رابطه با اعلام نرخ خوراک به سرانجام نرسیده، حال باید منتظر ماند تا دید آیا بالاخره این آینده نه چندان دور فرا رسیده و قیمت خوراک پتروشیمی ها مشخص می شود یا خیر؟

ایرانرود، هشتمین عجایب جهان، راه حل اقتصاد کشور

یکی از مزایای طرح چند منظوره ایرانرود، بهبود وضعیت طبیعی و آب و هوایی است. با تبدیل کردن کویرهای کشور به دریا، بارش حاصل از آب های تبخیری در کشور زیاد می شود که نتیجه آن بهبود وضعیت آب های زیر زمینی و تبدیل بخش های در معرض بیابان شدن به دشت های حاصلخیز خواهد بود.
تاریخچه:

انسان از گذشته تا امروز همواره به دنبال اجرای طرح های بزرگی بوده که در زمان خود خارق العاده و حتی شاید رویایی به نظر می رسیده. 2700 سال قبل چینی ها جهت جلوگیری از حمله دشمن، دیوار عیم چین را ساختند. دیواری که 5000 کیلومتر طول داشت.

2500 سال قبل کانال سوئز به دست داریوش اول ساخته شد. این کانال دریای سرخ را به مدیترانه متصل کرده است.

در سال 1880 میلادی فرانسوی ها پروژه کانال پاناما را آغاز کردند. اگرچه این تلاش با شکست همراه بود، اما بعدها آمریکایی ها این پروژه 77 کیلومتری را تکمیل کردند.

طرح ایرانرود، طرحی از زمان هخامنشیان

بنا به گفته هرودوت: «بیشتر آسیا را داریوش بزرگ اکتشاف کرده بود. در آنجا رودخانه‌ای است به نام سند که در آن نهنگ (تمساح) فراوان وجود دارد و تنها یک رودخانه در روی زمین (رود نیل) بیش از آن نهنگ دارد. داریوش که می خواست بداند سند از کجا سرچشمه می گیرد و در کجا به دریا می ریزد، کشتی هایی را به سرپرستی اسکیلاکس دریانورد هخامنشی و مردان دیگری را که به راستگویی آنان اعتماد داشت، در پی این کار فرستاد. پس از این اکتشاف دریایی داریوش بزرگ، هندیان را تحت فرمان خود درآورد و آن دریا را در قلمرو ایران قرار داد. به این ترتیب معلوم شد که آسیا به جز بخش هایی که در طرف برآمدن خورشید است، از جهات دیگر به آفریقا (Libya) شباهت دارد». از این قرار، اسکیلاکس دریانورد هخامنشی، در زمان پادشاهی داریوش نخست (پادشاه ایران از ۵۲۱ تا ۴۸۵ پس از ‌میلاد) معروفیت و شهرت یافته است. در سال ۳۴۸ تا ۳۶۰ پ‌م، کتاب مسافرت دور دریایی اسکیلاکس (Periplus of Scylax) نوشته شده که در آن شرح گشت های دریایی اسکیلاکس دریانورد، از جمله این مسافرت به تفضیل آورده شده است، اما، نکته بسیار جالب در این کتاب، ادامه مسافرت اسکیلاکس دریانورد است. او از خلیج پارس به راه می‌افتد و دریای هند را طی می‌کند، به سوی سرچشمه رودخانه سند رفته، از آنجا سرچشمه رودخانه جیحون (Oxus) را می یابد، از رودخانه جیحون به سمت دریای مازندران ره می سپارد. رودخانه جیحون تا سال ۱۵۵۰ میلادی (۹۲۹ خورشیدی) به دریای مازندران می ریخته و دو دریاچه وخش (آرال) و مازنداران به یکدیگر مربوط بوده اند. امروزه محل پیوند این دو دریاچه، گودالی به نام (آقچه‌بایا) با ژرفنای ۸۲- متر، پایین تر از سطح دریا قرار گرفته است. ارسطو در نوشته های خود به این کتاب و این سفر دریایی و این آب راهه اشاره نموده، خواندن آن را جزو وظایف شاگرد خود، اسکندر مقدونی، قرار داد. پولوبیوس (۱ پس از ‌میلاد) و استرابون (۱ پ‌م) هم شرح این سفر دریایی و این آب ‌راهه را در نوشته‌های خود آورده‌اند. مطالب این کتاب از جمله سفر دریایی از خلیج پارس به دریای مازندران، توسط دانشمندان معاصر، افسانه آمیز تلقی شد، تا اینکه، در سال ۱۹۵۷ میلادی (۱۳۳۶ خورشیدی) دانشمندان شوروی سابق بقایای حفاری یک ترعه، مربوط به زمان هخامنشیان، در سرچشمه‌های ایندو رود را پیدا کردند. این کشف باعت توجه دوباره دانشمندان به داستان این کتاب بود. با توجه به حفر کانال سوئز میان دریای سرخ و رودخانه نیل در مصر، در زمان داریوش بزرگ، و حفر کانال آتوس در زمان خشایارشاه، در یونان، می‌توان انگاشت که اندیشمندان و فرزانگان ایرانی به ضرورت ایجاد یک راه آبی که دریاهای شمال و جنوب ایران را به یکدیگر پیوند بزند، پی برده بودند. ایرانیان ۲۵ قرن پیش دریای مازندران و خلیج پارس را به یکدیگر پیوند زده بودند.

در دهه 30 هجری، طرحی با نام طرح اتصال خلیج فارس به دریای خزر (ایرانرود) مطرح بود، اگرچه همانطور که اشاره شد این طرح جزو قدیمی ترین طرح های کشور و تاریخ آن به 2500 سال پیش باز می گردد.

همیشه در نحوه اجرا و اهداف این طرح اختلافات شدید وجود داشته است. این طرح همواره مخالفان و موافقان زیاده داشته است.

در این مقاله قصد داریم به بررسی معایب و مزایای این طرح از نگاه اقتصادی بپردازیم.

مزایا از نگاه طرفداران طرح ایرانرود

  • گسترش صنعت کشتیرانی
  • اخذ عوارض از کشتی های خارجی و ایجاد درآمد ارزی
  • درآمدهای سرشار انتقال گاز، نفت و محصولات شیمیایی از آسیای میانه به خلیج فارس و دریاهای آزاد
  • کاهش شدید هزینه های ناشی از حمل و نقل داخلی کالا
  • تغییر و بهبود آب و هوای کشور
  • جلوگیری از ادامه کویری شدن ایران
  • گسترش شیلات در حاشیه کانال
  • قابل استفاده کردن بخش هایی از زمین های کویری ایران و گسترش کشاورزی
  • افزایش موقعیت استراتژیک کشور
  • ایجاد آبادانی در محروم ترین نقاط ایران
  • پدید آوردن بندر آزاد در میانه ایران
  • فراهم آوردن 2 میلیون شغل
  • مبارزه با مواد مخدر
  • ایجاد درآمد ابدی
  • گسترش صنعت کشتیرانی و دریانوردی
  • گسترش صنعت توریسم و گردشگری

معایب از نگاه مخالفان طرح ایرانرود

  • هزینه های بالای اجرای این طرح
  • اختلاف سطح دریای خزر نسبت به آبهای آزاد
  • احتمال زیر آب رفتن زمین های شمال کشور
  • مشکلات عبور از رشته کوه های البرز
  • نداشتن تکنولوژی لازم جهت اجرای طرح

مسیر ایرانرود:

مسیرها و تئوری های مختلفی در مورد مسیر و نحوه اتصال دریای خزر به خلیج فارس مطرح شده است. از جمله اتصال از طریق ایجاد یک کانال یکسره و اتصال از طرق تبدیل کویرها به دریا

در این مقاله اتصال از طریق تبدیل کویرها به دریا را مد نظر قرار داده ایم.

اولین سوال این است که آیا می توان کویر لوت و دشت کویر را به دریا تبدیل کرد؟ همانطور که می دانید کویر لوت و دشت کویر مانند یک کاسه از پیرامون توسط رشته کوه ها احاطه شده اند. این دو کویر از قسمت زیرین نیز از یکدیگر مجزا نیستند و بر روی یک صفحه قرار دارند و در صورت پر شدن آنها از آب، روزنه ای جهت خروج آب وجود نخواهد داشت.

جالب است بدانید کویر لوت ظرفیت نگهداری آب تا 720 متر از سطح دریا را دارد. به این معنا که کوتاه ترین رشته کوه هایی که این کویر را محاصره کرده اند 720 متر از سطح دریا ارتفاع دارند. در دشت کویر نیز ظرفیت نگهداری آب تا 802 متر وجود دارد.

ایرانرود، هشتمین عجایب جهان، راه حل اقتصاد کشور

برای متصل کردن این دو کویر جهت کشتیرانی، نزدیکترین مکان 21 کیلومتر طول دارد که از نظر فنی عمق آن می بایست تا 100 متر باشد.

برای پر کردن این دو کویر از آب به 31.000 کیلومتر مربع آب نیاز است. اما چگونه می توان این حجم عظیم آب را به این دو کویر منتقل کرد؟ برای انتقال این حجم آب می بایست کویر لوت را به خلیج فارس متصل کرد. برای اتصال کویر لوت به خلیج فارس ابتدا نیاز به یک کانال به مساحت 91 کیلومتر به جازموریان و سپس ایجاد یک کانال 25 کیلومتری از جازموریان به کویر لوت می باشد.

در طرح دیگری نیز جهت پر کردن دو کویر از آب، به احداث کانال مستقیم از دریای عمان و نزدیکی چابهار به کویر لوت یاد شده است.

سخن زیاد است اما تا فردا منتظر می مانیم

درصورتیکه امروز اعضاء شورای حکام با توجه به گزارش مثبت آمانو مبنی بر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای کشورمان به بسته شدن پرونده احتمال غیر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران رأی دهند ظرف مدت کوتاهی باید کلیه تحریم های مرتبط با موضوع هسته ای لغو شوند که عمده آنها تحریم های اقتصادی است.
با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 94.09.24 شاخص بازار اول ( تالار اصلی) با 44 واحد افزایش به رقم 42757 واحد رسید. عکس این وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت 151 واحد کاهش عدد 140724 واحد را تجربه کرد. شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) بورس نیز در روز جاری با 6 واحد افزایش به رقم 24225 واحد رسید.

همچنین در این روز "وانصار" با 19 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "تاپیکو" با 18 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 8 واحد افزایش به رقم 689 واحد رسید.

گفتنی است ارزش کل معاملات در بازار بورس به رقم 744 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1427 میلیارد ریال رسید.

در آستانه برگزاری نشست شواری حکام به جهت رسیدگی به پرونده پی ام دی در ارتباط با موضوع هسته ای کشورمان که هم اکنون در حال برگزاری است، بازار سرمایه روندی احتیاطی و دست به عصا در پیش گرفت هر چند که انتظاری بیش از این نمی رفت.

بر اساس گزارش بورس نیوز، درصورتیکه امروز اعضاء شورای حکام با توجه به گزارش مثبت آمانو مبنی بر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای کشورمان به بسته شدن پرونده احتمال غیر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران رأی دهند ظرف مدت کوتاهی باید کلیه تحریم های مرتبط با موضوع هسته ای لغو شوند که عمده آنها تحریم های اقتصادی است. لذا دورنمای روشن اقتصادی و نیز اتفاقات تأثیر گذاری بر این مهم با لغو تحریم ها چیزی غیر از آنچه که این روزها در بورس می بینیم می باشد.

از همین رو برای اینکه فرصتی دوباره به بازار سرمایه داده باشیم امروز را هم صبر می کنیم و به انتظار معاملات فردا می مانیم شاید اهالی بازار و دماسنج اقتصاد به دنبال تأیید رسمی و به عینیت رسیدن حل موضوع هسته ای کشورمان است. هر چند که با این نگاه ها و حرف ها سعی داریم برای بازار سرمایه زمان بخریم اما شاید به احتمال حتی یک درصد واکنش بازار سرمایه به حل مناقشه هسته ای منوط به جلسه امروز شده باشد.

بر این اساس امروز را به انتظار معاملات فردا می نشینیم و گفتنی ها را برای روز آتی می گذاریم.

حرف برای گفتن زیاد است و به همین خاطر به امید نشستن شیرینی توافق هسته ای بر کام سرمایه گذاران فعلاً زبان به کام می گیریم.


شکاف قیمتی در بارپایه و انجام معاملات در میان‌باری و کم‌باری

در معاملات امروز سه‌شنبه 94.09.24 در بازار برق بورس انرژی 982 مگاوات برق به ارزش 4 میلیارد و 53 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت که نسبت به روز معاملاتی گذشته افت شدید 98 درصدی را نشان دهد.

گزارش بازار:

به گزارش بورس نیوز به نقل از گروه خبر و تحلیل بازار برق کارگزاری مبین سرمایه در معاملات امروز سه‌شنبه 94.09.24 در بازار برق بورس انرژی 982 مگاوات برق به ارزش 4 میلیارد و 53 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت که نسبت به روز معاملاتی گذشته افت شدید 98 درصدی را نشان دهد.

نکته: با توجه به عدم انجام معامله در نمادهای بار پایه، محاسبه میانگین وزنی قیمت امکان پذیر نبود.

نمودار میانگین وزنی قیمت:

در بازار امروز برق بورس انرژی، با توجه به قیمت‌دهی بالا از سوی نیروگاه‌ها در نمادهای بارپایه و عدم تعدیل آن تا انتهای بازار و همچنین عدم تمایل شرکت‌های توزیع نیروی برق برای خرید در قیمت‌های مذکور در این نمادها معامله‌ای به انجام نرسید که همین امر منجر به کاهش شدید حجم و ارزش معاملات در بازار امروز شد. معاملات امروز به صورت محدود و تنها در چند سررسید از نمادهای میان‌باری و کم‌باری به ثبت رسید.

    آمار معاملات امروز به تفکیک نماد‌های معاملاتی:

بررسی روند نماد 13941004 :

نمودار زیر روند قیمت در نماد بارپایه 13941004 را نشان می‌دهد. همانطور که مشخص است از ابتدای دوره قیمت روندی با ثبات در محدوده 370,000 ریال را طی کرده و در انتهای دوره شیب نزولی به خود گرفته و در محدوده 367,000 ریال قرار گرفته است.

روند سال گذشته این نماد همانطور که در تصویر مشاهده می شود در طول دوره روندی صعودی بوده و پس از افزایش تا محدوده 400،000 ریال در انتهای دوره شیب نزولی به خود گرفته است.

در این نماد تا به امروز 3,869 مگاوات برق مورد معامله قرار گرفته است که بیشترین حجم معاملات مربوط به معاملات 18.09.1394 با 1,510 مگاوات می‌باشد.

روند نماد 13931004 (روند قیمتی نماد فوق در سال گذشته) :

استفاده از مطالب بدون ذکر منبع مجاز نمی‌باشد.