ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
1- چشم انداز اقتصادی ایران در شرایط پس از تحریم
2- فضای کسب و کار پس از تحریم
3- چالشها و فرصتهای صنایع مختلف
4- استراتژیهای ورود به بازارهای بینالمللی
5- مؤلفههای تأثیرگذار بر نحوه ورود به بازارهای بینالمللی
6- دوره گذار تاریخی از بازارهای داخلی به بازارهای جهانی
چرایی حضور در نشست" فرصتهای ورود به بازارهای بینالمللی" :
توسعه ارتباطات، افزایش تعاملات بینالمللی و حذف مرزهای اقتصادی و سیاسی، فضای بازرگانی بینالمللی را تغییر داده است. در دهههای اخیر شرکتها جهت سودآوری بیشتر به دنبال بازارهایی فراتر از بازارهای داخلی بودهاند. در شرایط فعلی اقتصاد جهانی که سیاستهای باز تجاری و رفع موانع تجاری بین کشورها موجب کمرنگ شدن ابزارهای حمایتگرا از صنایع شده است، شرکتهای مختلف صرفنظر از اندازه و نوع صنعت دریافتهاند که مشارکت نکردن در بازارهای جهانی نمیتواند یک انتخاب صحیح برای طولانی مدت باشد. کما اینکه شرکتها با محدود کردن فعالیتها به مرزهای کشور خود و کاهش قدرت رقابت، در مقابل رقبای خارجی نیز مجالی برای ادامه فعالیتهای اقتصادی نخواهند نیافت.
طی سالیان گذشته تحریمهای اعمال شده و همچنین تعرفههای گمرکی وضع شده از طرف دولت، با ایجاد بازاری انحصاری برای برخی صنایع، آنها را از رقابت، رشد و ارتقای کیفیت دور نگه داشته است. اگرچه شرایط اقتصادی نه چندان با ثبات داخلی و ورود رقبای خارجی به کشور در برخی موارد ، حاشیه سودهای آنها را تحت تأثیر قرار داده است، اما در صورت لغو تحریمها، سرازیر شدن سیل سرمایهگذاران و شرکتهای خارجی به کشور میتواند زنگ خطری برای شرکتها و صنایع مختلف باشد. فرصت لغو تحریمها و بازگشت اقتصاد کشور به شرایط قبل از اعمال تحریمهای مالی و اقتصادی علیرغم اینکه میتواند بستری مناسب را جهت رشد بخشهای مختلف اقتصادی فراهم کند، از طرف دیگر میتواند چالشهای پیشبینی نشدهای را نیز به همراه داشته باشد.
از این روی، با توجه به احتمال بهبود شرایط اقتصادی و توسعه مبادلات بینالمللی، تصمیمگیری و برنامهریزی سریعتر جهت ورود هدفمند به بازارهای بین المللی از اهمیت حیاتی برخوردار است. در این راستا شناسایی فرصتهای ورود به بازارهای جهانی، مزیتهای رقابتی صنایع مختلف، استراتژیهای ورود به بازارهای بینالملل و عوامل تأثیرگذار بر این استراتژیها قبل از هرگونه اقدامی ضروری مینماید. بدین منظور تیم تحلیل مؤسسه اقتصاد ایرانیان با بررسی و تحلیل بازارهای بینالمللی، نتایج مطالعات خود را در قالب یک نشست تخصصی برای مدیران شرکتها و نخبگان صنایع مختلف ارائه میکند.