ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
ماده 65 دستور العمل اجرایی نحوه معاملات در بورس اوراق بهادار ، شرکتها را ملزم میکند تا حداکثر تلاش را برای فروش حق تقدم های استفاده نشده به بهترین قیمت انجام دهند.
اما در خصوص برخی حق تقدم های استفاده نشده این ماده تقریبا به صورت حداکثر تلاش برای فروش به نازل ترین قیمت اجرا میشود و در این میان هیچ اقدامی هم از سوی سازمان بورس برای تذکر به ناشر یا ابطال معاملات صورت نمیگیرد.
در اینجا قصد داریم به بررسی موردی حق تقدم های استفاده نشده شرکت توکا ریل ("توریل") بپردازیم.
در راستای تلاش برای خرید حق تقدم های استفاده نشده از طریق کنترل قیمت سهم ابتدا یک معامله بلوکی مشکوک از کد حقوقی توکا فولاد (سهامدار عمده) به یک کد حقوقی دیگر که پس از بررسی مشخص شد که از شرکتهای تابعه توکافولاد میباشد انجام شد.
این معامله در تاریخ 5 خرداد ماه و در حدود ساعت 9:20 و یک در جابجایی 2.5 میلیون سهمی در قیمت 219 تومان و بین توکافولاد و شرکت تابعه شکل گرفته است.
پس از آن فروش حقوقی تابعه در روزهای بعد در جهت کنترل قیمت سهم و تلاش برای عدم افزایش آن شروع میشود و فروش حق تقدم های استفاده نشده نیز آگهی میشود.
به منظور حفظ درصد شرکت در سهام کنترلی ابتدا حدود نیمی از حق تقدم های در روزهای اول پذیره نویسی خریداری میشود تا ریسک خرید حق تقدم ها (که مجموعا حدود 5٪ سهام شرکت میباشند و خرید برای مجموعه وتوکا میتواند درصد مالکیت در توریل را در صورتهای تلفیقی شرکت توکا فولاد تا مرز 50٪ مالکیتی افزایش دهد) توسط شخص دیگر از بین برود.
در این بین در روزهای اخیر که تقاضای خرید سهام در بازار بورس افزایش نسبی داشت شرکت تابعه تمام تلاش خود را برای کنترل سهام توریل انجام داد تا فاصله معنا داری بین حق تقدم و سهم ایجاد نشود برای مثال در تاریخ 26 خرداد ماه در حالیکه کل معاملات توکاریل 1.13 میلیون سهم بود حدود 1.07 میلیون سهم را حقوقی تابعه در قیمت های نازل و فروش هیجانی انجام میداد تا جلوی رشد سهم و ایجاد فاصله با حق تقدم گرفته شود.
در اینجا نسبت قابل توجه تعداد فروش سهام حقوقی و حقیقی در تاریخ 26 خرداد جهت کنترل قیمت سهم بخوبی اشکار است.
این تلاش در روز بعد هم ادامه داشت اما تمامی 2.5 میلیون سهمی که برای کنترل قیمت سهم قبلا خریداری شده بود به اتمام رسید و ناچارا قیمت سهم تا سقف قیمت مجاز +5 رشد کرد اما همچنان در ثانیه های پایانی حق تقدم در -5 فروخته شد تا بدین ترتیب اختلاف قیمت سهم وحق تقدم استفاده نشده به بیش از 12٪ برسد و حداکثر تلاش شرکت برای فروش در بدترین قیمت به ثبت برسد.
با توجه به اینکه طبق عرف فروش حق تقدم های استفاده نشده معمولا شرکت حق تقدم ها را در یک قیمت منصفانه ( که معمولا حدود قیمت تابلو سهم منهای 100 تومان قیمت اسمی واریزی میباشد) برای عرضه گذاشته و در صورت نبود خریدار، در روزهای اخر شرکت متعهد اقدام به خرید باقیمانده حق تقدم ها میکند، این مورد برای حق تقدم های توکاریل کاملا متفاوت است تا جایی که فروشنده هر روز تلاش فزاینده ای برای کاهش قیمت سهم به بهانه نبود خریدار میکند و این تلاش هم همیشه در ثانیه های پایانی شکل میگیرد تا خریدار جدی فرصت تصمیم گیری و یا تامین نقدینگی از طریق فروش سهام برای خرید حق تقدم ها نداشته باشد.
بر اساس موارد فوق و اقدامات آشکار شرکت برای نقض ماده 65 جای سوال است ایا ناظر معاملات هنوز برای ابطال معاملات حق تقدم متقاعد نشده است یا اساسا عدم اگاهی در خصوص این ماده و نحوه اجرای آن برای ایشان وجود دارد؟
در این رابطه پیشنهاد می شود با الگو برداری از صندوقهای Event driven یا رویدادگرا که با هدف استفاده از فرصتهای آربیتراژی ناشی از قیمت گذاری های اشتباه اقدام به خرید و فروش می کنند، صندوقهایی نیز در ایران طراحی شوند تا در صورت نبود خریدار برای حق تقدم ها، وارد شوند و از فرصت آربیتراژی یاد شده برای خرید سهام با بهای تمام شده پایین تر از بازار اقدام کنند.