تحلیل بنیادی "بشهاب"

صنعت تولید لامپ که در 130 سال گذشته تغییرات نسبتا کمی را داشته در حال حاضر با شتاب بالایی در حال دگرگونی بنیادین می‌باشد، نیاز به صرفه جویی انرژی، افزایش تنوع و گستردگی نیازهای روشنایی موجب گردیده که در سه دهه گذشته تغییرات تکنولوژیکی شگرفی در تولید لامپ به وقوع بپیوندد.

تاریخچه فعالیت شرکت

شرکت لامپ پارس شهاب در تاریخ 1384.8.19 به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس شده و طی شماره 13580 در اداره ثبت شرکتها ومالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است . شرکت در تاریخ 1374.11.24 به شرکت سهامی عام تبدیل شده است و در همان تاریخ در سازمان بورس و اوراق بهادار تهران پذیرفته شده است، درحال حاضر شرکت لامپ پارس شهاب جزء واحدهای زیرمجموعه شرکت سرمایه گذاری پارس توشه می‌باشد، مرکز اصلی شرکت در تهران و کارخانه در شهرستان رشت واقع شده است .

فعالیت اصلی شرکت

موضوع فعالیت شرکت طبق ماده 4 اساسنامه، ساخت انواع لامپ وسایر لوازم برقی و قطعات و متعلقات می‌باشد. پروانه بهره برداری شماره 319289 مورخ 06/05/1354 و اصلاحیه بعدی با ظرفیت 73میلیون عدد انواع لامپ توسط وزارت صنایع صادر گردیده است .

آخرین سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه شرکت در زمان پذیرش در بورس اوراق بهادار مبلغ 3 میلیارد ریال و آخرین سرمایه فعلی شرکت 54 میلیارد ریال می‌باشد. شرکت برنامه افزایش سرمایه 200% از محل سود انباشته و مطالبات حال شده سهامداران را در دستور کار خود دارد .

آخرین ترکیب سهامداران

تحلیل بنیادی

معرفی شرکت زیر مجموعه (شرکت پارس شهاب نقره) :

این شرکت در تاریخ 1389.3.10 تحت عنوان شرکت بین المللی پارس شید آسیا ( سهامی خاص ) به ثبت رسید و در تاریخ 1389.7.14 به شرکت پارس شهاب نقره تغییر یافت . در حال حاضر این شرکت جزء واحدهای فرعی شرکت پارس شهاب و واحد تجاری نهایی گروه سرمایه گذاری پارس توشه ( سهامی عام ) می‌باشد. مرکز اصلی و کارخانه شرکت در استان گیلان، شهرستان آستانه اشرفیه، شهرک صنعتی نقره ده می‌باشد.

تحلیل بنیادی

فعالیت اصلی شرکت در حال حاضر تولید انواع لامپهای کم مصرف می‌باشد، کلیه فروشهای شرکت به سهامدار عمده و طبق قیمتهای مصوب هیئت مدیره می‌باشد. تامین کننده اصلی مواد اولیه نیز شرکت پارس شهاب می‌باشد.

درآمد مشمول مالیات شرکت پارس شهاب نقره، طبق ماده 132 قانون مالیاتهای مستقیم از تاریخ شروع بهره برداری (1391.11.1 ) به مدت 4 سال از پرداخت 80% مالیات موضوع ماده 105 قانون مالیاتهای مستقیم معاف است.

صنعت تولید لامپ

صنعت تولید لامپ که در 130 سال گذشته تغییرات نسبتا کمی را داشته در حال حاضر با شتاب بالایی در حال دگرگونی بنیادین می‌باشد، نیاز به صرفه جویی انرژی، افزایش تنوع و گستردگی نیازهای روشنایی موجب گردیده که در سه دهه گذشته تغییرات تکنولوژیکی شگرفی در تولید لامپ به وقوع بپیوندد.

از این رو این صنعت در حال حاضر در حال گذر از صنعت تولید لامپ به صنعت روشنایی می‌باشد.

لامپهای کم مصرف ( CFL )

از آغاز کار تولید لامپهای کم مصرف CFL در حدود 40 سال می‌گذرد.از جمله مزایای این لامپها نسبت به لامپهای رشته ای می‌توان به مصرف انرژی کمتر، حرارت تولیدی پایین‌تر وطول عمر بالاتر اشاره کرد. با این وجود تا سال 2000 یعنی پس از گذشت حدود 30 سال از ابداع آنها علیرغم اعمال برنامه های تشویقی متعدد، تنها 0.5 درصد از فروش بازار به این لامپها اختصاص یافت.لذا در 10 سال گذشته با تغییراتی در تولید این نوع لامپ با تشویق و ایجاد انگیزه در میان مصرف کنندگان شاهد استقبال چشمگیر مصرف کنندگان بودیم.بطوریکه در سال 2007 سهم بازار 17% را داشته است.

ورود لامپهای LED

دیودهای ساطع کننده نور و یا LED ها ادواتی هستند که گرچه حدود 4دهه از تولید آنها می‌گذرد، لیکن به تازگی سرمایه گذاریهای عمده ای برای استفاده از آنها در حوزه روشنایی عمومی صورت گرفته است.این لامپها انرژی کمتری جهت تولید نور مصرف و معادل سایر لامپها نور تولید می‌کنند و طول عمر بسیاربالاتری دارند.

مقایسه میزان مصرف ، بازدهی و عمرمفید انواع لامپ

تحلیل بنیادی

ظرفیت تولید گروه

تحلیل بنیادی

محصولات شرکت

انواع لامپهای رشته ای ( 30% مبلغ فروش شرکت )انواع لامپ فلورسنت ( 20% مبلغ فروش )

انواع لامپ کم مصرف ( 40% از مبلغ فروش ) لامپهای LEDو سایر( 10% از مبلغ فروش )

ریسک ها

نوسانات نرخ ارز

تغییر مداوم تکنولوژی های و عمر کوتاه هر تکنولوژی

حاشیه سود مناسب و جذاب بودن سرمایه گذاری در این صنعت و رقابتی تر شدن فروش

حذف تولید لامپ رشته ای از سال 94 ( کاهش فروش شرکت در صورت عدم جایگزینی محصولات جدید )

فرصت ها

برند و جایگاه مطلوب شرکت در صنعت

سبد کامل محصولات و توانایی ساخت محصولات سفارشی

شبکه پخش قوی ( شرکتهای بهپخش و قاسم ایران)

نیروی متخصص وخبره

ورود زودهنگام به عرصه تولید لامپهای LED

جدول مقایسه ای فروش گروه

تحلیل بنیادی

میزان فروش گروه نسبت به دوره مشابه سال قبل 9% افزایش داشته است.

وزن فروش لامپ رشته ای نسبت به دوره مشابه سال قبل از 30% به 20% کاهش یافته است ( در پیش بینی سال 93 این میزان 25% بوده است ) و در عوض فروش سایر که عمدتا لامپهای LED ولامپهای هوشمند و تولیدات سفارشی می‌باشند افزایش قابل توجهی داشته است ، بطوریکه در شش‌ماهه اول نزدیک به 11% فروش را شامل شده است.

تخفیف فروش شرکت در ششماهه اول سال 93 در حدود 13% بوده است این در حالیست که این نرخ در دوره مشابه سال قبل 8% و در مجموع کل این نرخ برای سال 92 در حدود 14% بوده است. ( لامپهای LED مشمول تخفیف فروش نمی‌شود )

جدول مقایسه بهای تمام شده

تحلیل بنیادی

علی رغم اینکه هزینه های تولید نسبت به دوره مشابه سال قبل 13% افزایش یافته است لیکن در مجموع بهای تمام شده نسبت به دوره مشابه سال قبل در حدود 10% افزایش یافته است.

پیش بینی کارشناسی سود سال مالی 94

برای پیش بینی فروش و سود ششماهه دوم و در مجموع کل سال مالی 93 سه سناریو در نظرگرفته شده است :

مفروضات سناریو اول ( حالت خوش بینانه ) :

کل مبلغ فروش پیش بینی شده گروه در سال جاری محقق شود (در جداول زیر میزان تخفیفات در فروش لحاظ شده است و فروش خالص آورده شده است).

روند ترکیب فروش گروه در شش‌ماهه دوم همانند شش‌ماهه اول در نظرگرفته شد( در شش ماهه اول وزن فروش لامپ های رشته ای نسبت به سال گذشته کاهش یافته و وزن لامپ های کم مصرف و LED نسبت به سال گذشته افزایش داشته است) .

درصد تخفیف فروش برای شش‌ماهه دوم سال همانند شش‌ماهه اول سال معادل با13% در نظر گرفته شد.

مفروضات سناریو دوم ( واقع بینانه ) :

مبلغ فروش گروه برای کل سال 93 به اندازه ای 9% ( به اندازه‌ی تغییر مبلغ فروش در شش ماهه اول 93 نسبت به دوره مشابه سال قبل ) نسبت به مبلغ فروش سال 92 رشد داده شده است.

بهای تمام شده متناسب با درصد افزایش هزینه های تولید در شش‌ماهه اول سال برای شش ماهه دوم معادل با 13% افزایش یافت.

روند ترکیب فروش شرکت در شش‌ماهه دوم همانند شش‌ماهه اول در نظرگرفته شد

درصد تخفیف فروش برای شش‌ماهه دوم سال همانند شش‌ماهه اول سال معادل با 13% در نظر گرفته شد.

مفروضات سناریو سوم ( محافظه کارانه ) :

مبلغ فروش شش ماهه دوم سال 93 در این سناریو با توجه به حفظ ترکیب فروش اعلامی از سوی شرکت و درنظر گرفتن نرخ فروش بر طبق میانگین نرخ فروش هر محصول در شش ماهه اول محاسبه شده است.

بهای تمام شده متناسب با درصد افزایش هزینه های تولید در ششماهه اول سال افزایش یافت.

درصد تخفیف فروش برای شش‌ماهه دوم سال برای لامپ‌های LED و سفارشی صفر در نظر گرفته شده است ولی برای سایر محصولات تخفیف 16 درصدی در نظر گرفته شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.