وی با توجه به امضای یاداشت تفاهم «یازدهمین اجلاس کمیسیون دایمی همکاری تجاری و اقتصادی» با همتای روسی خود، گفت: در این یادداشت تفاهم تدابیری برای مسایل مربوط به حمل و نقل، گمرک، بیمه، روادید، صنعت، تجارت و کشاورزی اندیشیده شده است.
http://www.donya-e-eqtesad.com/news/827273/
گروه خودرو: جدیدترین آمار تولید خودروهای داخلی در حالی از سوی وزارت «صنعت، معدن و تجارت» اعلام شده که با توجه به رشد قابلتوجه تیراژ محصولات پژو و همچنین آغاز دوباره تولید «سوزوکی گرند ویتارا»، به نظر میرسد شرکای پیشین خودروسازی ایران (پژوی فرانسه و سوزوکی ژاپن) دوباره به «جاده مخصوص» بازگشتهاند .
پژو و سوزوکی از سالها قبل همکاری نسبتا مناسبی با خودروسازی ایران داشتند، اما پس از تشدید تحریمها، ناگهان بیوفا شدند و ارتباط شان را «جاده مخصوص» تقریبا قطع کردند تا صنعت خودرو کشور دو شریک معتبر اروپایی و آسیایی خود را از دست بدهد .
هرچند سوزوکی به دلیل تیراژ نه چندان بالایش در ایران، زیان خاصی از بابت قطع ارتباط با «جاده مخصوص» به خود ندید، اما رفتن پژو، هم به ضرر این شرکت فرانسوی تمام شد و هم کاهش تولید ایران خودرو را در پی داشت .
طبق اخباری که منتشر شد، پژوییها در نتیجه رفتن از ایران مجبور به تعطیلی برخی واحدهای تولیدی و همچنین اخراج تعدادی از کارگران خود شدند و از آن سو تولید ایران خودرو نیز به شدت افت کرد تا جدایی این دو یار قدیمی، به ضرر هردو آنها تمام شود .
حالا گویا دوستان قدیم پس از مدتی دوری باز هم به هم رسیدهاند و قرار است شراکتی دوباره میان آنها شکل بگیرد، شراکتی که قطعا اگر در حالتی برد-برد شکل بگیرد، هم خودروسازی ایران از آن سود خواهد برد و هم پژو .
ایران خودرو و پژو البته چند ماهی میشود که مذاکرات خود را برای شروع همکاری دوباره، آغاز کردهاند و ظاهرا این بار بنا است تا قراردادی محکمتر و منصفانهتر میان دو طرف منعقد شود .
از آن سو ایران خودرو و سوزوکی ظاهرا تمایل به آغاز دوباره همکاریهایشان دارند، هرچند خبری در مورد انجام مذاکرات میان این دو، فعلا انتشار نیافته و گویا طرفین میخواهند در سکوت خبری، به اصطلاح سنگهای خود را با یکدیگر وا بکنند. با این حال و اگرچه هنوز اخباری رسمی از همکاری دوباره پژو و سوزوکی با خودروسازی ایران منتشر نشده و حتی برخی کارشناسان، این موضوع را منوط به توافق هستهای میدانند، اما اگر آمار تولید خودروسازان کشور در پنج ماه نخست امسال را ملاک قرار دهیم، میتوان از دل آن به این نتیجه رسید که پژو و سوزوکی عملا به «جاده مخصوص» بازگشتهاند .
طبق آمار موردنظر، تولید محصولات پژو در پنج ماه امسال، رشدی حدودا 134 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته داشته و طبق آن، تمام محصولات این خودروساز فرانسوی در ایران (پژو 206، پژو پارس و پژو 405) با رشد تیراژ روبهرو شدهاند. از طرفی، ایران خودروییها دیروز اعلام کردهاند که پژو 206 تیپ 2 دوباره به مدار تولید این شرکت باز خواهد گشت که این موضوع نیز میتواند دلیل دیگری برای بازگشت پژو به «جاده مخصوص» باشد .
همچنین «گرند ویتارا» که تولید آن چند ماهی متوقف بود، در مردادماه باز هم میهمان خط تولید ایران خودرو شده تا این اتفاق نیز نشانهای باشد برای دوستی دوباره ایران خودرو و سوزوکی ژاپن .
رشد 4/70 درصدی تولید خودرو
اما به سراغ آمار تولید برویم و ببینیم سه خودروساز کشور چه کارنامهای در 5 ماه ابتدایی امسال از خود به جا گذاشتهاند .
طبق آمار منتشر شده، سه خودروساز بزرگ ایران در مجموع بیش از 314 هزار دستگاه محصول سواری را در پنج ماه امسال به تولید رساندهاند تا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشدی 4/70 درصدی را تجربه کنند .
در این بین، ایران خودروییها سهمی 178 هزار و 705دستگاهی دارند و سایپاییها نیز از سهمی 92 هزار و 116دستگاهی برخوردار شدهاند و پارسخودروییها نیز بهعنوان سومین خودروساز بزرگ کشور، 43 هزار و 276دستگاه محصول را به تولید رساندهاند. بر این اساس، ایران خودرو رشدی 130 درصدی را تجربه کرده و سایپا نیز افزایش 13 درصدی را به خود میبیند و پارس خودرو هم صاحب رشدی 71 درصدی شده است .
در جمع خودروهای تولیدی، بیشترین درصد رشد نصیب پژو 206 شده و لقب پرتیراژترین محصول سواری تولید داخل را نیز همچنان پراید در اختیار دارد .
طبق آمار اعلامی، اما ایران خودرو توانسته در پنج ماه امسال با تولید 33 هزار و 962 دستگاه پژو 206، تیراژ این محصول را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، نزدیک به 274 درصد رشد بدهد. این خودرو در حال حاضر فقط در دو مدل تیپ 5 (هاچ بک) و V 8 (صندوقدار) به تولید میرسد، هرچند به گفته ایران خودروییها، تیپ 2 آن نیز پس از مدتها دوباره به جمع خانواده پژو در «جاده مخصوص» باز خواهد گشت .
به جز 206، دیگر پژویی ایران خودرو که در پنج ماه امسال با رشد تولید روبهرو شده، پژو 405 است، خودرویی که علاوهبر تهران، در سایت خراسان نیز به تولید میرسد و تیراژ 39 هزار و 457 دستگاهی آن، رشد دو برابری آن را رقم زده تا 405 همچنان جزو محصولات پرتیراژ آبیهای جاده مخصوص باشد .
این در شرایطی است که پژوپارس در حال حاضر پرتیراژترین محصول سواری ایران خودرو به شمار میرود و 49 هزار و 613 دستگاه از آن طی پنج ماه امسال به تولید رسیده است. این آمار سبب شده که پارس در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد تیراژی 5/107 درصدی را تجربه کند. ایران خودروییها بیشترین تولید پارس را در سایت خراسان و سپس در جاده مخصوص داشتهاند، هرچند این خودرو در سایتهای مازندران و فارس نیز به تولید میرسد .
از پژوییها که بگذریم، ایران خودرو در تولید سمند نیز با رشد تیراژ روبهرو شده و توانسته نزدیک به 37 هزار دستگاه از این محصول را در دو سایت مرکزی و مازندران خود به تولید برساند. این آمار سبب شده تا سمند در مقایسه با پنج ماه سال گذشته، 161 درصد رشد تیراژ را تجربه کند .
در بین دیگر محصولات ایران خودرو، سوزوکی گرندویتارا تکشاسیبلند ژاپنی و مونتاژی این شرکت، 13 دستگاه تولید داشته و این در حالی است که مدتها خبری از مونتاژ آن نبود. ویتارا در سایت خراسان ایران خودرو مونتاژ میشود و هماکنون قیمتی بالای 130 میلیون تومان در بازار دارد، البته اگر بتوان مدل صفر کیلومتر آن را پیدا کرد. ایران خودروییها اما در پنج ماه امسال توانستهاند تنها 61 دستگاه دنا را به تولید برسانند و این در حالی است که هزاران نفر از ثبتنامکنندگان دنا منتظر دریافت این خودرو هستند. آنطور که مسوولان فروش ایران خودرو میگویند، دنا اگرچه قرار بود از مردادماه تحویل مشتریان داده شود، اما به احتمال زیاد، عرضه آن از مهرماه امسال آغاز خواهد شد. همچنین رانا نیز که حالا دیگر به خوبی در خیابانهای کشور به چشم میآید، طی پنج ماه امسال 12 هزار و 619 دستگاه تولید داشته و این آمار سبب شده تیراژ رانا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از 71 درصد رشد کند .
رشد دوباره پراید
از ایران خودرو رد شویم و به سایپا برویم، جایی که پراید همچنان پرتیراژترین محصول آنجا به شمار میرود و با حضور سراتو، حالا جمع محصولاتش به عدد سه رسیده است؛ هرچند با توجه به خیزی که سایپا برای شراکت با چانگان چین برداشته، در آینده بر تنوع محصولات این شرکت اضافه خواهد شد .
هرچه هست، طبق آمار منتشره، پراید هماکنون اصلیترین محصول گروه خودروسازی سایپا به حساب میآید و در پنج ماه امسال نزدیک به 97 هزار دستگاه از آن تولید شده که نشان از بهتر شدن اوضاع تیراژ این خودرو دارد. پراید که با وجود داخلی بودن، با افت شدید تولید طی سالهای 91 و 92 مواجه شد و قیمتش حالا از 20 میلیون تومان نیز عبور کرده، علاوهبر سایپا، در پارسخودرو نیز به تولید میرسد. بر این اساس، این دو شرکت به کمک هم توانستهاند تیراژ پراید را 19 درصد در مقایسه با پنج ماه نخست سال گذشته، افزایش بدهند. از جمع پرایدهای تولیدی، 33 هزار و 520 دستگاه آن متعلق به پارسخودرو است و 63 هزار و 468 دستگاه دیگر آن را سایپاییها تولید کردهاند. طبق گفته مدیرعامل سایپا، تولید پراید از سال 96 به تدریج کاهش مییابد تا این خودرو کم کم از خط تولید خارج و همنشین پیکان در موزه شود. سایپا اما به جز پراید، تیبا را هم تولید میکند، خودرویی که در پنج ماه امسال بیش از 28 هزار و 600 دستگاه تولید داشته و این آمار از رشد بیش از 142 درصدی تیراژ تیبا حکایت میکند. این خودرو پیش تر فقط در سایپای کاشان به تولید میرسید، اما طبق آمار پنج ماهه، سایپاییها ظاهرا در سایت مرکزی خود (کیلومتر 16 جاده مخصوص) نیز اقدام به تولید این محصول کردهاند .
اما سری هم به پارسخودرو بزنیم، شرکتی که ظاهرا دیگر تمایلی به میزبانی از مگان ندارد و در مردادماه امسال نیز حتی یک دستگاه از این خودرو مونتاژ نشده است .
کاهش شدید تولید مگان طی دو سال و نیم گذشته، قیمت این خودرو را به شدت افزایش داد، تا جایی که هماکنون باید بالای 100 میلیون تومان باید برای خرید آن هزینه کرد، البته اگر کسی بتواند مدل صفر کیلومتر آن را پیدا کند. به جز مگان اما پارسخودروییها محصول دیگری به نام نیسان تیانا را نیز مونتاژ میکردند که در پنج ماه امسال، از این خودرو نیز خبری نیست و تولید آن صفر گزارش شده است. این در شرایطی است که پارسخودروییها طی پنج ماه امسال 10 دستگاه از هموطن و هم خانواده تیانا یعنی نیسان قشقایی را به تولید رساندهاند. پارسخودروییها، اما محصول دیگری به نام تندر-90 نیز دارند که این میهمان فرانسوی البته در ایرانخودرو نیز به تولید میرسد .
در مجموع 15 هزار و 638 دستگاه تندر-90 طی پنج ماه امسال به تولید رسیده که این آمار نشان از رشد 7/49 درصدی تولید تندر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دارد. در حالت تفکیکی، پارسخودروییها با رشدی 1/32 درصدی، 9 هزار و 717 دستگاه تندر-90 را به تولید رساندهاند و تعداد تندرهای تولیدی ایران خودرو نیز 5هزار و 921 دستگاه بوده است که از رشد 91 درصدی آن حکایت میکند.
گروه
خودرو: جدیدترین آمار تولید خودروهای داخلی در حالی از سوی وزارت «صنعت،
معدن و تجارت» اعلام شده که با توجه به رشد قابلتوجه تیراژ محصولات پژو و
همچنین آغاز دوباره تولید «سوزوکی گرند ویتارا»، به نظر میرسد شرکای پیشین
خودروسازی ایران (پژوی فرانسه و سوزوکی ژاپن) دوباره به «جاده مخصوص»
بازگشتهاند . پژو
و سوزوکی از سالها قبل همکاری نسبتا مناسبی با خودروسازی ایران داشتند،
اما پس از تشدید تحریمها، ناگهان بیوفا شدند و ارتباط شان را «جاده
مخصوص» تقریبا قطع کردند تا صنعت خودرو کشور دو شریک معتبر اروپایی و
آسیایی خود را از دست بدهد . هرچند
سوزوکی به دلیل تیراژ نه چندان بالایش در ایران، زیان خاصی از بابت قطع
ارتباط با «جاده مخصوص» به خود ندید، اما رفتن پژو، هم به ضرر این شرکت
فرانسوی تمام شد و هم کاهش تولید ایران خودرو را در پی داشت . طبق
اخباری که منتشر شد، پژوییها در نتیجه رفتن از ایران مجبور به تعطیلی
برخی واحدهای تولیدی و همچنین اخراج تعدادی از کارگران خود شدند و از آن سو
تولید ایران خودرو نیز به شدت افت کرد تا جدایی این دو یار قدیمی، به ضرر
هردو آنها تمام شود . حالا
گویا دوستان قدیم پس از مدتی دوری باز هم به هم رسیدهاند و قرار است
شراکتی دوباره میان آنها شکل بگیرد، شراکتی که قطعا اگر در حالتی برد-برد
شکل بگیرد، هم خودروسازی ایران از آن سود خواهد برد و هم پژو . ایران
خودرو و پژو البته چند ماهی میشود که مذاکرات خود را برای شروع همکاری
دوباره، آغاز کردهاند و ظاهرا این بار بنا است تا قراردادی محکمتر و
منصفانهتر میان دو طرف منعقد شود . از
آن سو ایران خودرو و سوزوکی ظاهرا تمایل به آغاز دوباره همکاریهایشان
دارند، هرچند خبری در مورد انجام مذاکرات میان این دو، فعلا انتشار نیافته و
گویا طرفین میخواهند در سکوت خبری، به اصطلاح سنگهای خود را با یکدیگر
وا بکنند. با این حال و اگرچه هنوز اخباری رسمی از همکاری دوباره پژو و
سوزوکی با خودروسازی ایران منتشر نشده و حتی برخی کارشناسان، این موضوع
را منوط به توافق هستهای میدانند، اما اگر آمار تولید خودروسازان کشور در
پنج ماه نخست امسال را ملاک قرار دهیم، میتوان از دل آن به این نتیجه
رسید که پژو و سوزوکی عملا به «جاده مخصوص» بازگشتهاند . طبق
آمار موردنظر، تولید محصولات پژو در پنج ماه امسال، رشدی حدودا 134 درصدی
را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته داشته و طبق آن، تمام محصولات این
خودروساز فرانسوی در ایران (پژو 206، پژو پارس و پژو 405) با رشد تیراژ
روبهرو شدهاند. از طرفی، ایران خودروییها دیروز اعلام کردهاند که پژو
206 تیپ 2 دوباره به مدار تولید این شرکت باز خواهد گشت که این موضوع نیز
میتواند دلیل دیگری برای بازگشت پژو به «جاده مخصوص» باشد . همچنین
«گرند ویتارا» که تولید آن چند ماهی متوقف بود، در مردادماه باز هم میهمان
خط تولید ایران خودرو شده تا این اتفاق نیز نشانهای باشد برای دوستی
دوباره ایران خودرو و سوزوکی ژاپن . رشد 4/70 درصدی تولید خودرو اما به سراغ آمار تولید برویم و ببینیم سه خودروساز کشور چه کارنامهای در 5 ماه ابتدایی امسال از خود به جا گذاشتهاند . طبق
آمار منتشر شده، سه خودروساز بزرگ ایران در مجموع بیش از 314 هزار دستگاه
محصول سواری را در پنج ماه امسال به تولید رساندهاند تا در مقایسه با مدت
مشابه سال گذشته، رشدی 4/70 درصدی را تجربه کنند . در
این بین، ایران خودروییها سهمی 178 هزار و 705دستگاهی دارند و سایپاییها
نیز از سهمی 92 هزار و 116دستگاهی برخوردار شدهاند و پارسخودروییها
نیز بهعنوان سومین خودروساز بزرگ کشور، 43 هزار و 276دستگاه محصول را به
تولید رساندهاند. بر این اساس، ایران خودرو رشدی 130 درصدی را تجربه کرده
و سایپا نیز افزایش 13 درصدی را به خود میبیند و پارس خودرو هم صاحب رشدی
71 درصدی شده است . در
جمع خودروهای تولیدی، بیشترین درصد رشد نصیب پژو 206 شده و لقب
پرتیراژترین محصول سواری تولید داخل را نیز همچنان پراید در اختیار دارد . طبق
آمار اعلامی، اما ایران خودرو توانسته در پنج ماه امسال با تولید 33 هزار و
962 دستگاه پژو 206، تیراژ این محصول را در مقایسه با مدت مشابه سال
گذشته، نزدیک به 274 درصد رشد بدهد. این خودرو در حال حاضر فقط در دو مدل
تیپ 5 (هاچ بک) و V 8 (صندوقدار)
به تولید میرسد، هرچند به گفته ایران خودروییها، تیپ 2 آن نیز پس از
مدتها دوباره به جمع خانواده پژو در «جاده مخصوص» باز خواهد گشت . به
جز 206، دیگر پژویی ایران خودرو که در پنج ماه امسال با رشد تولید روبهرو
شده، پژو 405 است، خودرویی که علاوهبر تهران، در سایت خراسان نیز به
تولید میرسد و تیراژ 39 هزار و 457 دستگاهی آن، رشد دو برابری آن را رقم
زده تا 405 همچنان جزو محصولات پرتیراژ آبیهای جاده مخصوص باشد . این
در شرایطی است که پژوپارس در حال حاضر پرتیراژترین محصول سواری ایران
خودرو به شمار میرود و 49 هزار و 613 دستگاه از آن طی پنج ماه امسال به
تولید رسیده است. این آمار سبب شده که پارس در مقایسه با مدت مشابه سال
گذشته، رشد تیراژی 5/107 درصدی را تجربه کند. ایران خودروییها بیشترین
تولید پارس را در سایت خراسان و سپس در جاده مخصوص داشتهاند، هرچند این
خودرو در سایتهای مازندران و فارس نیز به تولید میرسد . از
پژوییها که بگذریم، ایران خودرو در تولید سمند نیز با رشد تیراژ روبهرو
شده و توانسته نزدیک به 37 هزار دستگاه از این محصول را در دو سایت مرکزی و
مازندران خود به تولید برساند. این آمار سبب شده تا سمند در مقایسه با پنج
ماه سال گذشته، 161 درصد رشد تیراژ را تجربه کند . در
بین دیگر محصولات ایران خودرو، سوزوکی گرندویتارا تکشاسیبلند ژاپنی و
مونتاژی این شرکت، 13 دستگاه تولید داشته و این در حالی است که مدتها خبری
از مونتاژ آن نبود. ویتارا در سایت خراسان ایران خودرو مونتاژ میشود و
هماکنون قیمتی بالای 130 میلیون تومان در بازار دارد، البته اگر بتوان مدل
صفر کیلومتر آن را پیدا کرد. ایران خودروییها اما در پنج ماه امسال
توانستهاند تنها 61 دستگاه دنا را به تولید برسانند و این در حالی است که
هزاران نفر از ثبتنامکنندگان دنا منتظر دریافت این خودرو هستند. آنطور
که مسوولان فروش ایران خودرو میگویند، دنا اگرچه قرار بود از مردادماه
تحویل مشتریان داده شود، اما به احتمال زیاد، عرضه آن از مهرماه امسال آغاز
خواهد شد. همچنین رانا نیز که حالا دیگر به خوبی در خیابانهای کشور به
چشم میآید، طی پنج ماه امسال 12 هزار و 619 دستگاه تولید داشته و این آمار
سبب شده تیراژ رانا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از 71 درصد رشد
کند . رشد دوباره پراید از
ایران خودرو رد شویم و به سایپا برویم، جایی که پراید همچنان پرتیراژترین
محصول آنجا به شمار میرود و با حضور سراتو، حالا جمع محصولاتش به عدد سه
رسیده است؛ هرچند با توجه به خیزی که سایپا برای شراکت با چانگان چین
برداشته، در آینده بر تنوع محصولات این شرکت اضافه خواهد شد . هرچه
هست، طبق آمار منتشره، پراید هماکنون اصلیترین محصول گروه خودروسازی
سایپا به حساب میآید و در پنج ماه امسال نزدیک به 97 هزار دستگاه از آن
تولید شده که نشان از بهتر شدن اوضاع تیراژ این خودرو دارد. پراید که با
وجود داخلی بودن، با افت شدید تولید طی سالهای 91 و 92 مواجه شد و قیمتش
حالا از 20 میلیون تومان نیز عبور کرده، علاوهبر سایپا، در پارسخودرو نیز
به تولید میرسد. بر این اساس، این دو شرکت به کمک هم توانستهاند تیراژ
پراید را 19 درصد در مقایسه با پنج ماه نخست سال گذشته، افزایش بدهند. از
جمع پرایدهای تولیدی، 33 هزار و 520 دستگاه آن متعلق به پارسخودرو است و
63 هزار و 468 دستگاه دیگر آن را سایپاییها تولید کردهاند. طبق گفته
مدیرعامل سایپا، تولید پراید از سال 96 به تدریج کاهش مییابد تا این خودرو
کم کم از خط تولید خارج و همنشین پیکان در موزه شود. سایپا اما به جز
پراید، تیبا را هم تولید میکند، خودرویی که در پنج ماه امسال بیش از 28
هزار و 600 دستگاه تولید داشته و این آمار از رشد بیش از 142 درصدی تیراژ
تیبا حکایت میکند. این خودرو پیش تر فقط در سایپای کاشان به تولید
میرسید، اما طبق آمار پنج ماهه، سایپاییها ظاهرا در سایت مرکزی خود
(کیلومتر 16 جاده مخصوص) نیز اقدام به تولید این محصول کردهاند . اما
سری هم به پارسخودرو بزنیم، شرکتی که ظاهرا دیگر تمایلی به میزبانی از
مگان ندارد و در مردادماه امسال نیز حتی یک دستگاه از این خودرو مونتاژ
نشده است . کاهش
شدید تولید مگان طی دو سال و نیم گذشته، قیمت این خودرو را به شدت افزایش
داد، تا جایی که هماکنون باید بالای 100 میلیون تومان باید برای خرید آن
هزینه کرد، البته اگر کسی بتواند مدل صفر کیلومتر آن را پیدا کند. به جز
مگان اما پارسخودروییها محصول دیگری به نام نیسان تیانا را نیز مونتاژ
میکردند که در پنج ماه امسال، از این خودرو نیز خبری نیست و تولید آن صفر
گزارش شده است. این در شرایطی است که پارسخودروییها طی پنج ماه امسال 10
دستگاه از هموطن و هم خانواده تیانا یعنی نیسان قشقایی را به تولید
رساندهاند. پارسخودروییها، اما محصول دیگری به نام تندر-90 نیز دارند
که این میهمان فرانسوی البته در ایرانخودرو نیز به تولید میرسد . در
مجموع 15 هزار و 638 دستگاه تندر-90 طی پنج ماه امسال به تولید رسیده که
این آمار نشان از رشد 7/49 درصدی تولید تندر در مقایسه با مدت مشابه سال
گذشته دارد. در حالت تفکیکی، پارسخودروییها با رشدی 1/32 درصدی، 9 هزار و
717 دستگاه تندر-90 را به تولید رساندهاند و تعداد تندرهای تولیدی ایران
خودرو نیز 5هزار و 921 دستگاه بوده است که از رشد 91 درصدی آن حکایت
میکند.
منبع پرشین تحلیل
گروه بازار پول: مسعود احمد، رئیس اداره خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بینالمللی پول، سه نقش اصلی این نهاد برای همکاری با اقتصاد ایران را تشریح کرد. به گفته او، نخستین نقش صندوق، ارائه گزارشها و پیشنهادهایی درخصوص وضعیت و تحولات اقتصاد است. او در این گفتوگو که در شماره اخیر «تجارت فردا» منتشر شد، تاکید کرد که گزارشهای صندوق بینالمللی پول، صدای مستقلی است که تصویری از چشمانداز اقتصاد، چالشها و ریسکهای پیشروی کشور به مسوولان و کارشناسان اقتصادی ارائه میدهد. او دومین نقش حمایتی صندوق را ارائه تجربیات اندوخته شده در تعامل با سایر کشورها ذکر کرد. او معتقد است با توجه به تعامل با 188 کشور دنیا، صندوق اندوختههای فراوانی در مباحثی مانند «تقویت ساختار نظارتی بانکها» و «اثربخشی بودجه» کسب کرده است .
احمد سومین نقش حمایتی را کمکهای مالی دانست، اما به باور او، ایران از این نظر، نیازی به کمک صندوق بینالمللی پول نخواهد داشت. این تحصیلکرده مدرسه اقتصادی لندن، «افزایش مطالبات معوق»، «توجه به سرمایه مناسب و کافی» و «عملکرد صحیح مدیریت مالی و مدیریت ریسک» را سه چالش مهم در نظام بانکی کشور عنوان و تاکید کرد: باید ظرفیتهای نظارتی بانک مرکزی تقویت شود. او همچنین روند یکسانسازی نرخ ارز را در اقتصاد ایران مطلوب دانسته، اما متذکر شد که برای نیل به این هدف باید موانع پیشروی آن از میان برداشته شده و این فرآیند بهتدریج و بر اساس شرایط صورت پذیرد .
اهداف و الزامات قانونی صندوق مشتمل بر بسط متوازن تجارت جهانی، ثبات نرخهای ارز در چارچوب مطلوب، اجتناب کشورها از تنزل مصنوعی ارزش پول داخلی بهمنظور حفظ دامنه رقابتپذیری اقتصاد ملی و بالاخره اصلاح و تنظیم تراز پرداختهای خارجی است. برای انجام این اهداف، صندوق سه برنامه تحقیق و نظارت،موسوم به نظارت مستمر اقتصادی و توصیههای سیاستی، مساعدت مالی و فنی را به اجرا میگذارد. در دوره جدید همکاری با ایران آیا صندوق در این سه بخش محورهایی برای توصیه و همکاری مدنظر دارد؟
صندوق بینالمللی پول همواره بر رابطه و همکاری مستمر با ایران تاکید دارد. بررسیهای این نهاد حاکی از آن است که در ماههای اخیر، تحولات اقتصادی در ایران بسیار امیدوارکننده بوده و اقتصاد این کشور در مسیر بهبود و پیشرفت قدم میگذارد، البته باید تاکید کرد که هنوز برخی از مشکلات ساختاری به قوت خویش باقیمانده است. در حال حاضر اقتصاد ایران پیشرفتهای قابل توجهی درخصوص مهار تورم و ثبات بخشی به بازار ارز داشته است. شرایط کنونی شاخصهای اقتصادی، با ماههای گذشته کاملا فرق کرده است. علاوهبر این، مسوولان اقتصادی ایران در تلاش برای ایجاد تحولی نوین برای مقاوم کردن ساختار اقتصادی و تنوعبخشی به اجزای آن هستند که در این بین بر نقش پررنگ بخش خصوصی در فعالیتهای اقتصادی تاکید شده است. به بیان دیگر، هدفگذاری برای اقتصاد ایران، ایجاد تنوع در بخشهای اقتصادی برای دستیابی به رشد اقتصاد بالاتر است که در این مسیر بخش خصوصی بهعنوان قوه محرک در نظر گرفته شده است. این ظرفیت در کشور ایران وجود دارد که با بهرهگیری از ظرفیتهای بالقوه خود، بهعنوان یکی از اقتصادهای نوظهور وارد رقابت اقتصادی با سایر کشورها شود. نقش صندوق بینالمللی پول برای کمک به اقتصاد ایران در جهت تحقق اهداف آن را میتوان به سه بخش اصلی تقسیمبندی کرد: یکی از نقشهای این نهاد، ارائه مشاوره بهصورت صدای مستقل است. این مشاوره به جنبههای مختلف اقتصاد ایران، از جمله چشمانداز اقتصاد و چالشها و ریسکهای پیشروی آن میپردازد. صندوق بینالمللی دیدگاه مستقل خود را در اختیار دولتها قرار میدهد و اکثر دولتها نیز از این دیدگاه در جهت فائق آمدن بر مشکلات پیشرو بهرهبرداری میکنند. علاوهبر این، گزارشی که صندوق درخصوص کشورهای عضو تهیه میکند، بهعنوان منبع اطلاعاتی در تصمیمگیری سرمایهگذاران، فعالان اقتصادی و جامعه جهانی قرار میگیرد. در حال حاضر نیز ما جدیدترین ارزیابی خود را از شاخصهای اقتصاد ایران تهیه کردهایم و در پایگاه الکترونیکی صندوق بینالمللی پول قرار دادهایم. این گزارش که در اواخر ماه مارس (فروردینماه) منتشر شد، تصویری از وضعیت و چالشهای پیشروی اقتصاد کشور را ارائه کرده است. گزارش مذکور که با همکاری مسوولان اقتصادی ایران تهیه شد، چشمانداز مثبتی برای تحولات اقتصادی ایران در نظر گرفته است. اقتصاد ایران در ماههای گذشته با شوکهای داخلی و خارجی متعددی مواجه بوده است، اما در حال حاضر ثبات نسبی در شاخصهای اقتصادی به چشم میخورد. یکی دیگر از نقشهای صندوق بینالمللی پول، ارائه تجربهها و کمکهای فنی به کشورهای عضو بوده است، در حال حاضر 188 کشور عضو صندوق بینالمللی بوده و در اثر تعامل با این کشورها طی سالهای گذشته تجربههای متفاوت و ارزشمندی کسب کردهایم؛ بنابراین ما میتوانیم در بخشهای مختلفی مانند بهبود نظارت در نظام بانکی یا افزایش اثربخشی بودجه تجربههای فنی خود را ارائه دهیم. کشورهای عضو نیز در صورت نیاز میتوانند از تخصص و تجارب صندوق در حوزههای مختلف استفاده کنند. در حقیقت تجربههای صندوق بینالمللی پول، میتواند راهکاری برای حل مشکلات اقتصادی ایران ارائه دهد. نقش سوم صندوق بینالمللی پول نیز ارائه کمکهای مالی به کشورهای عضو بوده است، اما کشور ایران از نظر توان مالی وضعیت مطلوبی دارد؛ بنابراین به نظر میرسد ایران نیازی به کمکهای مالی صندوق بینالمللی پول نخواهد داشت. من نیز تصور نمیکنم که روزی کشور ایران به این منابع احتیاج پیدا کند .
در دورههای مختلف صندوق بهمنظور کاهش ریسک بحرانهای مالی، ضمن همکاری با دولتهای عضو و دیگر سازمانهای موثر خصوصی و بینالمللی بر تقویت و تعمیق پیکره قانونی، مقرراتی و چارچوب نظارت بر بانکها تاکید کرده و الزامات حداقل سرمایه بانکها و موسسات مالی را مورد بازبینی قرار داده است، با توجه به توصیههای صندوق بینالمللی پول عملکرد ایران را در این بخش چگونه ارزیابی میکنید؟
در سالهای اخیر نظام بانکی مانند سایر بخشهای اقتصاد ایران با چالشهای متعددی روبهرو بوده است. در حقیقت مشکلات نظام بانکی و چالشهای اقتصادی ایران به یکدیگر مرتبط هستند؛ بنابراین بهنظر میرسد، باید سیاستهایی در راستای تقویت و بهبود کارآیی بانکها اتخاذ کرد تا بتوان از تامین مالی بانکها در جهت افزایش رشد اقتصادی بهره جست. در این راستا باید به سه نکته مهم توجه کرد. یکی از مهمترین مشکلات کنونی بانکها درخصوص تسهیلات نامتعارفی است که در سالهای اخیر از سوی بانکها پرداخت شده است. این روند به دلیل اینکه بازپرداخت تسهیلات اعطایی پایدار نبوده، تاثیر منفی بر سرمایه بانکها گذاشته است. تجربه کشورهای دیگر حاکی از آن است که حل به موقع مشکلاتی از این دست میتواند اثرات منفی کمتری را متوجه اقتصاد کند. باید توجه داشت که برخی از مشکلات روند خطی ندارند، به این معنی که اگر در زمان خود حل نشوند، بهصورت تصاعدی افزایش خواهند یافت و اثرات مخربی بر جای خواهند گذاشت .
نکته دوم این موضوع است که بانکها در صورتی میتوانند نقش موثر تامین مالی را ایفا کنند که سرمایه لازم را برای این کار در اختیار داشته باشند. بنابراین نیازهای سرمایه بانکها باید مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا اگر بانکها در جهت تامین منابع خود با مشکل روبهرو شوند، چرخه نظام بانکی مختل خواهد شد که این موضوع ریسکهای نظام بانکی را افزایش میدهد. نکته سوم در نظام بانکی بحث عملکرد صحیح مدیریت مالی و مدیریت ریسک است. در حال حاضر پیشرفتها و تجربههای بسیار ارزشمندی درخصوص مدیریت ریسک و مدیریت مالی در دنیا وجود دارد که بانکهای ایران نیز میتوانند از آن استفاده کنند. در حقیقت تجربههای بینالمللی بانکها در موضوع ریسک و مدیریت مالی میتواند در اختیار نظام بانکی ایران قرار گیرد. در این چارچوب بانک مرکزی با وضع مقررات و ایفای نقش نظارتی میتواند به بانکها و موسسات مالی یاری رساند. در این مسیر، هدف صندوق بینالمللی پول آن است که با پشتیبانی و کمک به ساختار نظام بانکی کشورها از مشکلاتی که امکان دارد در سالهای آتی ایجاد شود جلوگیری کند .
نگاهی به گزارشهای تهیهشده توسط هیاتهای صندوق که معمولا پس از موافقت مقامات کشور در سایت رسمی این نهاد انتشار مییابد، همگی موید آن است که صندوق برخی توصیههای سیاستی کلی و عمومی را به دستاندرکاران ارشد اقتصاد ارائه میکند، با توجه به اینکه توصیههای ارائه شده معمولا مورد اجماع در میان سیاستگذاران داخلی است آیا این رهنمودهای کلی در حصول به نتیجه کافی و راهگشا است؟
باید توجه داشته باشید که صندوق بینالمللی پول، نقش ارزیابی و ارائه مشاوره به کشورهای عضو را بر عهده دارد، بر این اساس این نهاد یک ارزیابی درخصوص چشمانداز کشورها و ریسکهای پیش رو را ارائه میدهد. در حقیقت هدف صندوق، ارزیابی سیاستهای اتخاذشده و در حال اجرای دولتهاست. ما در این فرآیند بررسی میکنیم که دولتها تا چه اندازه به اهداف تعیینشده خود دست پیدا میکنند. آیا این سیاستها به کشورها کمک خواهند کرد تا در جهت حل مشکلات پیش روی اقتصاد قدم گذاشته و بر آنها غلبه کنند؟ علاوهبر این، بررسی میکنیم که آیا این سیاست با ریسکهای موجود در اقتصاد آن کشور همخوانی دارد یا نه؟ در نتیجه این بخش مستقلی که صندوق بینالمللی پول در پایگاه الکترونیکی خود قرار میدهد، این گزارش در اختیار تمام فعالان اقتصادی کشورها نیز قرار میگیرد تا از بحثها و دیدگاه تمام فعالان و کارشناسان اقتصادی استفاده شود. بعد از انتشار این گزارش، بررسیهای جزئیات از سوی مسوولان کشورها نیز صورت میگیرد، البته در این مسیر سعی ما این است که از ظرفیتهای موجود در جهت کمک به کشورها استفاده و توصیههای فنی را در جزئیات گزارش نیز ارائه کنیم. کشورها نیز برای حل مشکلات از این توصیهها با توجه به شرایط و چالشهای پیش روی خود استفاده میکنند .
بهعنوان مثال یکی از رهنمودهای صندوق بینالمللی پول، حرکت ایران به سمت احیای نظام یکسانسازی نرخ ارز بوده است. در حال حاضر کشور ایران با محدودیتهای بینالمللی روبهرو است که این روند نقل و انتقال سرمایه را با مشکل مواجه کرده است، آیا با علم به این موضوع، حرکت به سمت یکسانسازی نرخ ارز از دید صندوق بینالمللی پول مقدور خواهد بود؟
بی تردید بحث یکسانسازی نرخ ارز یکی از اهداف اقتصادی دولت ایران است که البته صندوق نیز از این کار حمایت میکند. نظام چندگانه ارزی در سالهای اخیر باعث شده که مشکلاتی برای تولیدکنندهها، بانکها و اکثر فعالان اقتصادی به وجود آید، اما بهخاطر داشته باشید که انجام فرآیند یکسانسازی نرخ ارز در بازه زمانی کوتاه مقدور نیست. در انجام این فرآیند نکته مهم، این موضوع است که بهتدریج و بر اساس وضعیت اقتصادی صورت پذیرد؛ بنابراین یکسانسازی نرخ ارز از دیدگاه صندوق بینالمللی پول سیاست قابل قبولی محسوب میشود اما باید در این مسیر پیشنیازها و مقدمات یکسانسازی نرخ ارز فراهم شود. در حقیقت حرکت به سمت تکنرخی شدن ارز باید در طی زمان و با توجه به شرایط صورت پذیرد. در غیر این صورت ریسکهای بازار ارز افزایش خواهد یافت و موجب میشود که ثبات فعلی بازار ارز دچار نوسان و آشفتگی شود .
شما اشاره کردید که صندوق ابزارها و راهکارهایی را برای کشورهایی که با چالش روبهرو میشوند اتخاذ کرده است، در حال حاضر با توجه به وضعیت اقتصاد ایران استفاده از کدامیک از ابزارهای مورد نظر اولویت بیشتری دارد؟
در صندوق بینالمللی پول تخصصهایی وجود دارد که از طریق آن میتوان به ایران کمک کرد، در حال حاضر نیز مسوولان ایران قصد دارند بعد از ایجاد ثبات اقتصادی، به رشد پایدار اقتصادی نیز دست پیدا کرده و همچنین به فعالیتهای اقتصادی خود تنوع دهند. در حقیقت کشور ایران قصد دارد با این تنوعبخشی، مسیر رشد اقتصادی را هموار کند. در این راستا ما در بخشهای مختلفی توانایی کمک به حرکت در مسیر مناسب اقتصاد ایران داریم. بهعنوان مثال یکی از چالشهای پیش رو، «تقویت ظرفیت بانک مرکزی ایران» است. ما در صندوق بینالمللی پول تجارب مختلفی داریم که میتوانیم در اختیار بانک مرکزی ایران قرار دهیم. بانک مرکزی میتواند از این کمکها بهرهگیری کند تا نقش نظارتی خود را در نظام بانکی ایران بهبود دهد .
همچنین ایران یکی از کشورهایی است که در سالهای اخیر گامهای مهمی جهت واقعی کردن قیمت حاملهای انرژی برداشته است. البته در این مسیر با مشکلاتی نیز مواجه شده است. در این خصوص صندوق پیشنهادهایی جهت اصلاح قیمت انرژی همراه با افزایش کارآیی بنگاهها ارائه کرده است؛ بنابراین استفاده از تجربیات صندوق در این مسیر میتواند برای حل مشکلات راهگشا باشد. علاوهبر این صندوق بینالمللی پول در بخش بودجه برای «افزایش درآمدها» و «کنترل هزینهها» میتواند راهکارهای مناسبی ارائه دهد. در بحث تنظیم بودجه، چشماندازهایی وجود دارد که در میانمدت نیاز به تدوین و تهیه آن احساس میشود. صندوق بینالمللی پول در تدوین و تهیه میانمدت بودجه تجارب قابلتوجهی دارد که ایران میتواند از آن استفاده کند .
اقتصاد ایران در دوره گذشته به واسطه برخی رویکردها در سیاستگذاری در مسیری قرار گرفت که به استناد آمارها از عملکرد مطلوبی برخوردار نبوده است. از نگاه شما بهعنوان مسوول یک نهاد نظارتی پس از تغییر و تحولات اخیر و با توجه به مذاکراتی که با مسوولان ارشد اجرایی داشتید سمت و سوی اقتصاد ایران چگونه رقم خواهد خورد؟
رشد ایران به لحاظ کاهش تورم و ثبات ارز در قیاس با سایر کشورهای منطقه مطلوب است و این دستاورد برای ایران کسب اعتبار کرده است. شما در قلب اقتصاد نشستهاید و نقش مهمتری در آینده خواهید داشت. رئیسجمهوری شما در نشست جهانی اقتصاد اظهار امیدواری کرد که ایران بازار نوظهور اقتصادی بعدی خواهد بود و اگر به پتانسیلهای ایران نگاه کنیم امکان تحقق این امر وجود دارد، اما باید اصلاحات ساختاری را در دستور کار قرار دهید. در زمینه مدیریت بازار انرژی و اصلاح قیمتها در این بخش، رشد اقتصادی، بازار اشتغال و نرخ تورم باید تلاشهای بیشتری انجام شود. ایران به مدلی نیاز دارد که بتواند با بالا بردن بهرهوری، رشد پویای بنگاهها را حفظ کند. اصلاح فضای کسبوکار میتواند سنگ بنای این مدل باشد که سرمایهگذاری داخلی و خارجی را حفظ میکند. این اقدامات باید در دستور کار دولت قرار گیرد و برای تحقق، سیاستگذاریهای موثر را در دستور کار قرار دهد. اگر مسیری که طی شده با این اقدامات ایجابی همراه شود آنچه رئیسجمهور روحانی گفته دور از دسترس نیست.
منبع پرشین تحلیل
روز گذشته قیمت دلار در ساعاتی از روز به قیمت 3200 تومان رسید اما قیمت نتوانست در این سطح ثبت شود، تا بهای دلار به 3195 تومان بازگردد. به این ترتیب دلار همچنان از ابتدای هفته گذشته تا دیروز در بازه 3150 تومان تا 3200 تومان باقی ماند و نرخ 3200 تومان بهعنوان سطح مقاومتی عمل کرد. کارشناسان بازار عملکرد دلار در روزهای اخیر را حاصل سه عامل «کاهش عرضه»، «افزایش تقاضا» و «حساسیت نسبت به اخبار مذاکرات» دانستهاند .
بالاترین قیمت از آغاز تابستان
روز گذشته دلار معاملات خود را با 3180 تومان آغاز کرد که افزایشی 5 تومانی نسبت به روز پیش از آن داشت. در ادامه با افزایشی 10 تومانی به قیمت 3190 و در ادامه با افزایش مجدد به 3200 تومان رسید. به این ترتیب دلار در هفته جاری در 2 روز ابتدایی هفته با کاهشهای 5 و 10 تومانی مواجه شد، ولی روز دوشنبه و سهشنبه دوباره افزایش یافت و به 3195 تومان رسیده است. به این ترتیب برای دومین بار در شهریورماه سال جاری بهای دلار به سطح 3190 تومان رسید. این در حالی است که قیمت دلار از تاریخ 31 خردادماه به سطح 3200 تومان نرسیده بود و در تابستان قیمت دلار تنها در شهریور به 3200 تومان نزدیک شده است .
3 علت نوسانات اخیر
تعدادی از کارشناسان سه ضلعی افزایش تقاضا، کاهش سمت عرضه و افزایش حساسیت به مسائل بینالمللی و پیرامون در بازار را از عوامل اصلی نوسانات دلار در شهریورماه جاری دانستهاند. به اعتقاد گروهی از آنها عرضه ارز به بازار به دلیل کاهش صادرات میعانات گازی تضعیف شده است. از طرفی در کنار این عامل افزایش تقاضا به دلیل تغییرات فصلی عامل دیگری برای افزایش نوسان بوده است. به گفته آنها از سویی از اواخر شهریورماه به طور سنتی تقاضای ارز برای واردات بالا میرود و از سوی دیگر در دو هفته انتهایی شهریورماه تقاضای ارز مسافرتی نیز افزایش پیدا میکند و موجب تشدید تقاضا در بازار میشود. گروهی دیگر از کارشناسان در کنار دو عامل پیشین افزایش حساسیتها به فضای سیاسی و خبرهای مثبت و منفی مذاکرات هستهای را عاملی دیگر برای نوسانات اخیر دانستهاند. به گفته آنها هنگامی که خبر مخالف روندهای گذشته مخابره میشود، گروهی از دلالان سعی میکنند با ایجاد شایعات و تحرکات درجهت ایجاد نوسان و کسب سود از آن برای خود استفاده کنند .
گروهی دیگر از کارشناسان اعتقاد دارند مسائل دیگری نیز در روزهای اخیر در بالا و پایین شدن نرخ ارز نقش داشته است. به گفته این دسته از کارشناسان نبودن تلقی واحد راجع به سیاستهای ارزی بین مسوولان میتواند یکی از عوامل نوسانات اخیر باشد. به گفته آنها عدهای از مسوولان هدف دولت را رساندن نرخ ارز بازار به نرخ دلار مبادلهای عنوان میکنند، در حالی که رئیس بانک مرکزی در صحبتهای خود اشاره میکند که تا مشخص نشدن نتایج مذاکرات تصمیم نهایی راجع به یکسانسازی صورت نخواهد گرفت؛ بنابراین به اعتقاد این کارشناسان برداشتهای متفاوت از این اظهارنظرها میتواند موجب تغییر انتظارات و رفتار فعالان شود. به بیان دیگر، وقتی سیاستگذار ابزار عملی برای تزریق ارز به بازار ندارد و قصد این تزریق را نیز ندارد، سیاستهای اعلامی میتواند موجب شود بازار رمزخوانی خود را از این مباحث داشته باشد. به تبع این موضوع، به نظر میرسد تعدادی از کسانی که داراییهایشان به دلار است از هراس کاهش ارزش داراییهای خود سعی میکنند با مانعتراشی در برابر سیاست نزدیک کردن نرخ دلار آزاد به دلار مبادلهای و حرکت به سوی همگرایی مقاومت کنند و نرخ دلار در مسیر واگرایی قرار گیرد .
دو دیدگاه راجع به ادامه نوسان
در بین فعالان دو دیدگاه راجع به تداوم یا عدم تداوم نوسانات اخیر وجود دارد. عدهای از فعالان انتظار نوسان و افزایش قیمت بیشتر را در روزهای آینده دارند. به اعتقاد آنها روند کلی دلار در شهریورماه افزایشی بود و بهای دلار نیز در این ماه پس از تقریبا یک هفته به نزدیکهای سطح مقاومتی جدید(3200 تومان) رسید؛ بنابراین به باور آنها افزایش قیمت در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت .
این در حالی است که تیرماه سال جاری در محدوده نوسانی پیشین (3150 تا 3200 تومان) نیز دلار پس از 10 روز به نزدیکیهای سطح مقاومتی رسید، ولی در ادامه ماه بهای دلار با کاهش به همین محدوده نوسانی خود بازگشت و از سطح مقاومتی(3150 تومان) عبور نکرد و برای دو ماه نیز به نوسان در همان سطح ادامه داد. همچنین دلار چهارشنبه هفته گذشته نیز به 3190 تومان رسید ولی پس از آن بهای این ارز در سه روز پیاپی با افت ثبت شد و به این ترتیب به سطح بالای 3200 تومان گذر نکرد. گروهی از فعالان نیز نوسانات اخیر را زودگذر و ناشی از تحرکات دلالان میدانند. با این وجود گروهی از تحلیلگران بازار اعتقاد دارند، با افزایش تقاضای دلار در روزهای اخیر امکان دارد نرخ دلار در روزهای آتی بالاتر از 3200 تومان برود، ولی این شکسته شدن قیمت پایدار نخواهد بود و دلار بار دیگر به زیر 3200 تومان باز خواهد گشت. به گفته آنها مدیریت بازار و نوسانات در دو هفته اخیر بسیار مهم است؛ چراکه به گفته آنها با پایان شهریورماه و آغاز مدارس، بخشی از تقاضا که تقاضا برای ارز مسافرتی است از بازار هجرت خواهد کرد و به تبع این موضوع تقاضا برای اسکناس به کمترین حد خود خواهد رسید و قیمت پس از آن به احتمال زیاد آهسته افت خواهد کرد .
روز گذشته بانک مرکزی نرخ رسمی دلار را 26 هزار و 629 ریال اعلام کرد. به این ترتیب این نهاد روز سهشنبه نرخ رسمی دلار را 8 ریال افزایش داد .
همچنین روز سهشنبه هر سکه بهار آزادی به بهای 942 هزار تومان معامله شد که کاهشی 2 هزار تومانی نسبت به روز دوشنبه داشت. بهنظر میرسد دیروز با وجود افزایش قیمت دلار در بازار آزاد قیمت سکه بیشتر متاثر از افت طلای جهانی بود.
منبع پرشین تحلیل
همچنین در این روز "پارسان" با 49 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "وپاسار" با 14 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.
شاخص فرابورس نیز با 0.80 واحد افزایش به رقم 813 واحد رسید.
در این شرایط امروز "سمگا" با 0.37 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل "جم" با 0.54 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.
گفتنی است ارزش کل معاملات در بازار بورس به رقم 1217 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 808 میلیارد ریال رسید.
به گزارش بورس نیوز، در ادامه روند دیروز بازار سهام امروز نیز شاخص کل روندی مثبت را در پیش گرفت و این حرکت مثبت را مدیون نمادهای شاخص ساز و بزرگ تالار شیشه ای بود.
در روز جاری گرچه تقاضا بر عرضه می چربید، اما بیشتر صنایع و نمادهای بزرگ بودند که بر شاخص کل تأثیر مثبت داشتند که در صدر آنها محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و بعد دارویی ها قرار داشتند. اما در مقابل صنعت استخراج کانه های فلزی بیشترین افت را بر این نماگر در پی داشت.
اما بیشترین ارزش فروش در معاملات امروز نیز از جانب حقوقی ها انجام شد. گرچه در بخش خرید سهام نیز این حقوقی ها بودند که فرمان حرکتی بازار را در اختیار داشتند. البته عملکرد این گروه از بازیگران تالار شیشه ای بگونه ای بود که مابه التفاوت خرید و فروش آنها را کمتر از 15 میلیون تومان رساند. به عبارتی امروز نیز نقدینگی جدیدی توسط حقوقی ها به بازار اضافه نشد و آنها به میزان هر آنچه که خریده بودند، دست به فروش سهام زدند.
اما نگاهی به تابلوی معاملات حاکی از این واقعیت است که باز هم برای جلوگیری از افت قیمت ها این سهم های بزرگ بازار بودند که مورد حمایت حقوقی ها و به ویژه صندوق توسعه بازار قرار گرفتند. آنچنان که وزن اصلی تحرک مثبت شاخص کل بورس طی معاملات امروز بر دوش "پارسان"، "فولاد"، "تاپیکو" و نیز "رمپنا" بود. سهم هایی که به طور معمول برای مثبت نشان دادن برآیند کلی بازار از آنها حمایت می شود.
چند نکته صرفاً جهت اطلاع
"وبصادر": در نماد "وبصادر" به دلیل اخباری که در خصوص انتشار آگهی فروش دو زیر مجموعه آن در روزنامه ها و جراید به گوش می رسد، چند روزی است که اقبال خریداران را نظاره گر هستیم. اقبالی که مدت ها از این سهم دور بوده و باعث شده قیمت آن از اردیبهشت ماه تاکنون دیگر رنگ قیمت 100 تومان را به خود نبیند. حال باید دید آیا صحبت های موجود در تالار پیرامون احتمال تعدیل این نماد بانکی واقعیت دارد و آیا سهم می تواند دوباره از قیمت 100 تومانی به سمت بالا حرکت کند یا خیر؟ گرچه در رابطه با فروش این زیرمجموعه ها اطلاعیه جدیدی توسط این بانک در سایت کدال منتشر نشده، اما به نظر می رسد این اقدام در راستای اجرای سیاست خروج از بنگاه داری و فروش دارایی های غیر مولد صورت گرفته باشد.
"سکاب": این سهم فعال در گروه سرمایه گذاری هم صبح امروز از فروش ساختمان پروژه الهیه و افزایش 13 ریالی سود هر سهم شرکت خبر داد، با این وجود قیمت سهم در نقطه صفر روز قبل خود متوقف شد و واکنش خاصی را از خود نشان نداد
"خودرویی ها": کلیت معاملات سهام این گروه در روز جاری سراشیبی جاده قیمت ها رقم خورد؛ گرچه دو لیدر اصلی گروه یعنی "خودرو" و "خساپا" از منظر قیمت پایانی در این جاده در روندی عکس یکدیگر حرکت کردند. البته خبر مهمی که پیرامون این گروه مطرح است، حضور هیأت بلند پایه تجاری روسیه در ایران است که طبق اخبار منتشر شده نمایندگانی از تجار و فعالان صنایع مختلف روسی در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی، انواع خودرو و حمل و نقل و نیز صنایع مختلف متعدد در این هیأت است.
افزایش روابط و طرح مشکلات و موانع بر سر توسعه تجارت دو کشور از جمله محورهای این دیدارهاست که این امر می تواند زمینه های لازم برای افزایش همکاری ها را فراهم کرده و بهبود وضعیت خودروسازان را در پی داشته باشد.
قند و شکر: در این گروه "قنیشا" تافته جدا بافته معاملات امروز گروه خود بود. بطوریکه برخلاف روند نزولی و صف فروش سهام در سایر نمادهای قندی، این "قنیشا" بود که تا پایان معاملات صف خرید خود را حفظ کرد.
نکته ای که اهالی تالار در خصوص این گروه مطرح می کنند ممنوعیت ثبت سفارش جدید واردات قند و شکر و مواد اولیه تولید این ماده غذایی است که می تواند بازار تقاضا را با کمبود قند و شکر مواجه سازد. این امر فرصت را برای میدان داری کارخانجات فعال این حوزه ایجاد می کند تا بتوانند با تولیدات خود نیاز بازار مصرف را تأمین کنند. مضاف بر اینکه از این به بعد فعالیت تولیدی کارخانجات قندی دوباره به تدریج افزایش خواهد یافت؛ چراکه بزودی زمان برداشت چغندرقند آغاز می شود و جذب این محصول کشاورزی تولید مجدد کارخانجات قند و شکری را برای سال جاری کلید خواهد زد.
"تسه": و اما نکته پایانی را به امتیازهای اوراق تسهیلات مسکن اختصاص می دهیم. امروز حرکت معاملات این گروه با بازار سهام هم راستا بود؛ بطوریکه قیمت "تسه ها" تقریباً در تمام سررسیدها با افزایش همراه شد.
جالب است همیشه در کشور ما زمانی که محدودیت قوانین گسترده تر می شود، جذابیت ها نیز به آن موضوع بیشتر شده و نگاه ها به همان سمت معطوف می شود. همانند اتفاقی که در خصوص این اوراق افتاد و برای جلوگیری از فعالیت سفته بازان در نمادهای مذکور محدودیت های خرید و فروش جدید وضع شد. اما به نظر می رسد بازهم محدودیت های اعمالی پیرامون این اوراق کارساز نبوده است!