به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کویر، احمد مجیدی در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان گفت: در بخش مسکن مهر دو میلیون و 250 هزار مسکن مهر هدف گذاری کردیم، یک میلیون و 150 هزار مسکن را آغاز کردیم، 950 هزار تا خودمالک بودند و فقط تسهیلات ارائه کردیم که اکثر آن ها ساخته شده است .
مجیدی اظهار کرد: 950 هزار واحد دیگر هم ساخته شده و یک میلیون و 200 هزار واحد دیگر در اختیار دولت بوده که 600 هزار واحد ساخته شده و 600 هزار واحد دیگر هم به صورت نیمه تمام باقی مانده است و 250 هزار واحد هم در شهرها در حال ساخت است .
وی خاطرنشان کرد: دولت در گذشته 50 هزار میلیارد تومان خط اعتباری بانک مرکزی را در اختیار بانک مسکن قرار داد؛ یعنی بانک مرکزی اسکناس چاپ کند به بانک مسکن بدهد تا این بانک تسهیلات 25 تا 30 میلیون تومانی به مردم بدهد .
تورم کنونی ناشی از مسکن مهر است
مجیدی با بیان این که تورم کنونی ناشی از مسکن مهر است، گفت: چون پول نبود و خط اعتباری بود و چاپ اسکناس باعث تورم شد دولت جدید بشدت با این کار مخالفت کرده است زیرا باعث شد تورم ایجاد شود و قیمت ها بالا برود و روند کار کند شود .
وی افزود: این نگاه که با دو یا سه میلیون تومان می خواهند خانه دار شوند باید از بین برود، بزرگترین کار اقتصادی مردم خرید خانه است و نمی شود با دو - سه میلیون تومان صاحب خانه شد .
معاون امور دولت و مدیریت بحران وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: باید این فرهنگ را جا بیندازیم که اگر می خواهید صاحب خانه شوید باید پس اندازی داشته باشید و بعد از مدتی دولت هم تسهیلات بدهد تا مردم صاحب خانه شوند .
دو پیشنهاد برای خانهدار شدن مردم
مجیدی گفت: در این رابطه دو پیشنهاد برای مسکن داریم؛ نخست سالی یک میلیون مسکن در کشور باید ساخته شود که اگر به قیمت امروز هر متری 600 هزار تومان ساخته شود به شش هزار میلیارد تومان نیاز داریم که عملی است .
وی اظهار کرد: برای تحقق آن باید باز پرداخت تسهیلات مسکن مهر را که به مردم داده ایم در یک صندوق به عنوان صندوق توسعه مسکن قرار دهیم سپس از این پول به کسانی که می خواهند مسکن جدید بسازند تسهیلات دهیم که با این کار بافت های فرسوده هم احیا می شود .
معاون امور دولت و مدیریت بحران وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: پیشنهاد دوم این است که بانک مرکزی به تمام بانک ها اجازه دهد وام مسکن بدهند چراکه نمی شود انتظار داشت با 12 میلیون تومان فرد برای خود خانه بسازد یا خانه ای را خریداری کند .
نگهداری راهها نیازمند 10 هزار میلیارد ریال
وی گفت: 220 هزار کیلومتر راه در سطح کشور وجود دارد که سالانه برای نگهداری آنها 80 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است. 102 هزار کیلومتر از این راهها، راه روستایی آسفالت است که ارزش ریالی آنها 200 هزار میلیارد تومان است .
وی افزود: اگر بخواهیم این راه ها 25 سال عمر کنند یعنی چهار درصد ارزش ریالی آنها برای نگهداری شان هزینه شود و به 80 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که در حال حاضر یک هشتم این پول در اختیار ما قرار دارد و سالانه 10 هزار میلیارد ریال برای نگهداری راهها داریم .
مجیدی گفت: بیش از 50 درصد 102 هزار کیلومتر راه روستایی هشت سال پیش ساخته شده اند که اکنون نیاز به نگهداری دارند .
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: سیاست وزارت راه و شهرسازی از ساخت و ساز به نگهداری سوق داده شده است اما در جنوب کرمان در شرایطی هستیم که هم باید راه جدید بسازیم و هم از راه های موجود به خوبی نگهداری کنیم .
وی خاطرنشان کرد: 8400 کیلومتر راه همسنگ در جنوب کرمان داریم که در کنار آن عقب افتادگی هم وجود دارد و با توجه به پتانسیل های این منطقه در بخش راه و راه آهن ناچار هستیم در بخش ساخت و ساز اقدام کنیم .
مجیدی سوانح جاده ای را از چالش های عمده بخش حمل و نقل جاده ای برشمرد و گفت: سال 85 که شش میلیون خودرو در کشور وجود داشت 28 هزار نفر در بیرون و درون شهرها به علت تصادف فوت کردند .
معاون وزیر راه اظهار کرد: در بخش ریلی در حال حاضر 10 هزار و 50 کیلومتر خط آهن داریم که 9500 کیلومتر دیگر در حال ساخت است. راه آهن یک زیرساخت اساسی و بسیار مهم است و سیاست های کشور ما در همه جوانب به سمت آن سوق پیدا کرده است اما با ابراز تأسف به دلیل اینکه هزینه های سوخت در بخش حمل و نقل جاده ای و ریلی با هم مساوی است، استفاده از خط ریلی توجیه اقتصادی ندارد. همچنین در حالی که باید حداقل 30 درصد بار کشور توسط راه آهن حمل و جابجا شود، تنها 10.5 درصد حمل می شود .
700 واگن فرسوده هستند
وی خاطرنشان کرد: با 92 درصد مسافر ظرفیت خط ریلی تکمیل است. همچنین 1700 واگن وجود دارد که 700 واگن آن فرسوده هستند و برای 2000 هزار واگن دیگر 12 هزار میلیارد تومان تسهیلات نیاز است تا در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد با این حال همه تلاش ما این است در وزارت راه و شهرسازی بخش حمل و نقل ریلی را در اولویت قرار دهیم، راه آهن بم جیرفت را طراحی کردیم و مجوز آن دریافت شده است و راه اندازی می شود و آنچه راه آهن را توجیه اقتصادی می کند، بار است .
معاون امور دولت و مدیریت بحران وزیر راه و شهرسازی گفت: در بخش حمل و نقل دریایی 186 میلیون تن ظرفیت بنادر کشور است که از 140 میلیون تن آن بهره برداری می شود، بندر امام خمینی 50 میلیون تن ظرفیت دارد و کشتی های 150 هزار تنی قادر به پهلوگیری هستند و با 100 درصد ظرفیت کار می کنند، بندر شهید رجایی 86 میلیون تن ظرفیت دارد و با 70 درصد ظرفیت کار می کند و بزرگترین کشتی های کانتینربر دنیا در این بندر قادر به پهلو گرفتن هستند .
در مواقع بحران باید از بندر چابهار استفاده کنیم
مجیدی اظهار کرد: از جمله کارهایی که در حال انجام داریم این است که در سواحل مرجان بندر چابهار بتوانیم، ظرفیت موجود را به شش میلیون تن افزایش دهیم تا در مواقع بحران بخشی از بار را به سمت بندر شهید بهشتی در چابهار حمل کنیم و خط آهنی به سمت کشورهای آسیای میانه ببریم .
وی عنوان کرد: در بخش حمل و نقل هوایی 247 هواپیما داریم، معمولا 150 هواپیما کار می کنند و حدود 100 فروند به دلیل نبود، قطعات زمین گیر یا در حال تعمیر هستند اما با اقداماتی که انجام شد و قطعاتی که در اختیار کشور ما قرار گرفت، امیدواریم بتوانیم تعدادی از هواپیماهای موجود را با این قطعات راه اندازی کنیم .
معاون امور دولت و مدیریت بحران وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: طبق قانون مجلس شورای اسلامی باید دو سال پیش قیمت حمل و نقل هوایی آزاد می شد که در سال جاری این امر محقق شد با این حال امیدواریم به توسعه بخش حمل و نقل هوایی کشور کمک شود.
منبع پرشین تحلیل
به گزارش خبرنگار مهر، بازار مسکن در ماه مبارک رمضان نسبت به ماههای ابتدای سال کاهش قیمتها را تجربه میکند به طوریکه کاهش نرخها بسیار محسوس بوده و معاملات مسکن را تحت تاثیر خود قرار داده است .
البته هرساله در ماه رمضان تعداد معاملات مسکن و مراجعه متقاضیان به این بازار کاهش پیدا میکند اما رکود بازار مسکن و افزایش قیمتها بیش از توان خانوار موجب شده است که قیمتها در این بازار با کاهش بیشتری مواجه شود و مالکان چارهای جز کاهش قیمتها نداشته باشند .
براین اساس، اغلب مالکان که ساخت واحدهایشان را به اتمام رساندهاند و یا اینکه در مراحل نهایی قرار دارند، اقدام به فروش واحدهایشان کردهاند تا در جریان رکود قیمتها ضرر بیشتری را متحمل نشوند .
در واقع به نظر میرسد در ابتدای امسال تحت تاثیر اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانهها، بازار مسکن تحت تاثیر قرار گرفته و با حباب قیمتها مواجه شده بود اما پس از گذشت تب افزایش قیمت حاملهای انرژی، بازار مسکن با آرامش مواجه شده و مالکان هم برای فروش زودتر واحدهای خود ترجیج دادهاند تا سود کمتری را نسبت به گذشته به دست بیاورند هرچند که هنوز هم سود زیادی از ساخت و ساز نصیب آنها میشود .
مشاوران املاک هم معتقدند که در طول دو ماه گذشته آپارتمانهای نوساز بیشتری به بازار عرضه شده است و تمایل به خرید ملک کنلگی که با افزایش قیمتها در دوسال پیش بیشتر شده بود، کاهش یافته است.
منبع پرشین تحلیل
سیدمحمد بیاتیان در گفتوگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با بیان این که اعضای شورای رقابت و به خصوص نمایندگان مجلس عضو این شورا در جریان این میزان افزایش قیمت نبودهاند، گفت: قرار بوده قیمتها 3.75 تا 5 درصد افزایش یابد اما دیدیدم که در برخی خودروها تا 20 درصد افزایش را نیز شاهد بودیم مثل پراید و پرشیا .
وی قیمت جدید خودرو را غیر عاقلانه توصیف کرد و افزود: آیا این شورای رقابت است یا شورای رفاقت با خودروسازان؟ این کار مورد اعتراض مجلس است و در کمیسیون صنایع ما به این تصمیم معترضیم و بنا داریم که وزیر صنعت را به کمیسیون فرا بخوانیم .
نماینده مردم بیجار در مجلس یادآور شد: آپشنهای اجباری که در این شیوه قیمتگذاری آورده شده بر قیمت تاثیر گذاشته و سلامت مردم و جامعه را در نظر نمیگیریم و میخواهیم برایش قیمت بگذاریم که این کار درستی نیست .
بیاتیان با بیان این که شورای رقابت طبق اساسنامه تنها باید دستورالعمل تهیه کند اضافه کرد: شورای رقابت نباید وارد عدد و رقم شود. این وضع قیمتگذاری خودرو عاقلانه نیست و باید در آن تجدید نظر صورت گیرد .
این عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع مجلس با بیان این که مجلس سعی میکند جلوی افزایش قیمت خودرو را بگیرد ادامه داد: آقای نوبخت به عنوان سخنگوی دولت بارها اعلام کردند که هیچ افزایش قیمتی نخواهیم داشت اما دیدیم که در بخش خودرو افزایش قیمت دادند این کار معقولی نیست و این روند قیمتگذاری بازار را برای خودروهای بیکیفیت چینی داغ میکند که به نفع تولید داخل نیست .
بیاتیان در پایان درباره این که زیانده بودن برخی شرکتهای خودروسازی از جمله توجیهات افزایش قیمت خودرو بوده تصریح کرد: وقتی خودروسازی 90 شرکت زیر مجموعه دارد طبعا خیلی از آنها زیانده هستند، اگر زیانده هستند چرا در صورتهای مالی زیان را سود و سود را زیان محاسبه میکنند؟ چرا پاداش میدهند و چرا سود تقسیم میکنند؟ این یک سوء مدیریت است که باید حل شود.
منبع پرشین تحلیل
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، راکتور شماره یک نیروگاه اتمی بوشهر پس از سوختگذاری طبق برنامهریزیهای قبلی و انجام تعمیرات به ظرفیت کامل خود رسیده است .
بر اساس این گزارش، در مجموع 54 مجموعه سوختی در این نیروگاه سوختگذاری شدهاند .
مهدی سنایی سفیر ایران در مسکو به شبکه تلویزیونی 24 روسیه، گفت که قرارداد ساخت دو واحد جدید در نیروگاه برق هستهای بوشهر به زودی به امضا خواهد رسید .
وی در این باره گفت: در حال حاضر یک توافق اولیه برای ساخت یک ایستگاه جدید در نیروگاه بوشهر وجود دارد. سازمان انرژی هستهای ما هماکنون در حال مذاکره است. من فکر میکنم که به زودی به توافق برسند و یک معامله امضا کنند .
همچنین رییس شرکت روس اتم گفته بود که توافق ساخت دو واحد جدید در نیروگاه اتمی بوشهر به احتمال زیاد تا پایان سال جاری امضا خواهد شد.
منبع پرشین تحلیل
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)در حالی که رشد 14 تا 21 درصدی قیمت سیمان در فروردین سال گذشته تاثیر مثبتی بر روند قیمت سهام شرکتهای این صنعت شد،اما افزایش قیمت سیمان در خرداد سال جاری نتیجه ای عکس در بازار سرمایه داشت و این افزایش نتواست کمکی به جبران زیان سهامداران بکند .
افزایش قیمت سیمان در سال گذشته موجب شد تا این صنعت بازدهی مثبت بیش از 83 درصدی را در سه ماهه ابتدایی 92 نصیب سهامداران خود کند اما به دلیل حاکم شدن جو منفی در بازار سرمایه، سهامداران به خبر افزایش قیمت سیمان واکنش چندانی نشان دادند؛ در نهایت کسانی که در سه ماهه ابتدایی سال با صنعت سیمان همراه بودند زیان 9 درصدی را به خود به خانه بردند .
این در حالی است که سیمان آرتا اردبیل در سه ماهه ابتدایی سال گذشته بازدهی 226 درصدی را عاید سهامداران خود کرد و در صدر جدول شرکتهای سیمانی قرار گرفت اما در سال جاری شرکتهای سیمانی تحت تاثیر روند منفی حاکم بر بازار نتوانستند بازدهی قابل قبولی را کسب کنند و اکثر شرکتهای این صنعت با بازدهی منفی موجب کاهش سرمایه سهامداران خود شدند .
از سوی دیگر با افزایش قیمت سیمان از 31 خرداد ماه شرکتهای سیمانی حاضر در بورس در خصوص تاثیر این افزایش اطلاعیه های متفاوتی به بازار دادند به طوری که سیمان فارس اعلام کرد که پیش بینی سود هر سهم این شرکت نسبت به پیش بینی اولیه بر اساس سرمایه فعلی با کاهش 15 درصدی مواجه شده و از مبلغ 744 ریال به 629 ریال می رسد .
شرکت سیمان شرق اعلام کرد که افزایش نرخ سیمان در آخرین پیش بینی درآمد هر سهم این شرکت تاثیر با اهمیتی نخواهد داشت،اما این شرکت در اطلاعات پیش بینی بر اساس 9 ماهه واقعی، تاثیر احتمالی مابه التفاوت افزایش نرخ سیمان را با در نظر گرفتن شرایط بازار لحاظ خواهد کرد .
سیمان خزر و کردستان نیز اعلام کردند که در بودجه سال 93 این شرکت نرخ سیمان و حاملهای انرژی و مالیات و عوارض آن پیش بینی شده است .
از سوی دیگر بررسی عملکرد شرکتهای سیمانی نشان می دهد که در سه ماهه ابتدایی سال، سیمان فارس بازدهی مثبت بیش از 35 درصدی را کسب کرده و در صدر جدول ایستاده است، در مقابل سیمان قائن با زیان بیش از 34 درصدی به عنوان کم بازده ترین سهم در سه ماهه اول امسال شناخته شده است .
همچنین رتبه اول نقد شونده ترین سهم در گروه سیمان به سیمان فارس و خوزستان اختصاص یافته و ایران گچ نیز در انتهای جدول رتبه نقدشوندگی در این گروه جای گرفته است.
منبع پرشین تحلیل