لزوم توجه به قواعد سرانگشتی در ارزشیابی سهام

همواره گفته می‌شود برای فعالیت در بازار سهام تهران، داشتن اطلاعات و دانش مالی لازم است، اما کافی نیست. می‌توان ادعا کرد که بازار سهام تهران هیچ گاه از اصول آکادمیک متداول در حوزه مالی، پیروی نکرده است. از آنجا که بازار سرمایه در ایران هنوز به بلوغ کافی نرسیده و از طرف دیگر اقتصاد کشور با تلاطمات فراوان روبه‌رو‌ بوده است و همچنین دسترسی به آمارهای گذشته ممکن نیست، سرمایه‌گذاران به اجبار به قواعد سرانگشتی روی...

چتر حمایت حقوقی‌ برای لیدرها

گروه بورس، هاشم آردم: طی معاملات روز گذشته در بورس تهران شاخص کل با 684 واحد افت مواجه شد و کانال 81 هزار واحدی را ترک کرد. پس از افت ارزش معاملات در روزهای نیمه تعطیل ابتدای فروردین ماه، حال ارزش معاملات دوباره به سطوح قابل قبولی رسیده است. گرچه به نظر می‌رسد هنوز خبری از رونق چشمگیر بهمن ماه سال گذشته نیست.

شوک خودرویی‌ها به بورس تهران

گروه بورس، سلیمان کرمی: روز گذشته شاخص کل بورس تهران با فضای منفی در گروه خودرویی با افت 684 واحدی به سطح 80 هزار و 853 واحد رسید. افت 5/ 3 درصدی شاخص صنعت خودرو فضای منفی را در کل بازار به وجود آورد. جو منفی خودرویی به‌عنوان لیدر ماه‌های گذشته بازار فشار عرضه را در سایر نمادهای بازار افزایش داد. پس از ثبت جهش گروه خودرویی در ماه‌های اخیر بالاخره شاهد اصلاح جدی قیمت در این نمادها هستیم. از ابتدای زمستان تا پایان سال گذشته این نمادها با جهش‌های متوالی مواجه شدند. در شروع سال...

اعمال شرایط ویژه در قراردادهای همکاری مشترک با خودروسازان خارجی/ با صادرات خودرو در سطح جهانی مطرح می شویم

شرکت های خودروساز در مذاکرات خود در دوران پسا برجام شرایط ویژه ای را مطرح کردند تا همچون گذشته تنها کار مونتاژ خودرو و دستگاه ها به عهده خودروسازان داخلی نباشد و در حوزه ساخت داخل قطعات و صادرات محصولات نیز وارد شوند.
صنعت خودرو از جمله صنایعی است که اتفاقات مثبت سیاسی و اقتصادی ماه های پایانی سال 94 دستاوردهای زیادی را برای این گروه به همراه داشت و خودروسازان با مدیریت و برنامه ریزی مناسب توانستند بیشترین بهره را از فرصت های مناسب پیش آمده ببرند و در نهایت با انعقاد قراردادهای همکاری مشترک و اصلاح ساختار مالی جان تازه ای به این صنعت بخشیدند. حال باید دید که گروه خودرو در سال جاری که به نظر می رسد فصل جدیدی از تعاملات و همکاری ها در خودروسازان رقم خواهد خورد، چگونه عمل می کنند؟

در همین ارتباط، دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: سال 94، سال پر فراز و نشیبی برای صنعت خودرو بود و خوشبختانه با به نتیجه رسیدن مذاکرات تیم سیاسی دولت تحریم های اعمالی بر این صنعت نیز رفع شد و برگزاری سمینار بین المللی صنعت خودرو در اسفند ماه سال 94 با استقبال قابل توجه سرمایه گذاران و خودروسازان خارجی همراه شد و در این همایش آمادگی خود را جهت همکاری بیشتر با خودروسازان داخلی اعلام کردند.

احمد نعمت بخش افزود: شرکت های خودروساز در مذاکرات خود در دوران پسا برجام شرایط ویژه ای را مطرح کردند تا همچون گذشته تنها کار مونتاژ خودرو و دستگاه ها به عهده خودروسازان داخلی نباشد و در حوزه ساخت داخل قطعات و صادرات محصولات نیز وارد شوند.

وی با بیان اینکه شروع فعالیت ها به گونه ای خواهد بود که از 30 تا 40 درصد از قطعات ساخت تولید کنندگان داخلی در فرآیند تولید خودرو استفاده شود، در این خصوص گفت: در انعقاد قراردادها شرایطی همچون تولید خودرو با استفاده از قطعات داخل و صادرات حدود 30 درصد از محصولات عنوان شده و طرف خارجی قرارداد نیز این شروط را پذیرفته اند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: در بازارهای بین المللی بیش از 10 میلیون خودرو ظرفیت مازاد وجود دارد و از این نظر بازار کشور ما، بازار بکری است و سرمایه گذاران و خودروسازان خارجی علاقمند به همکاری و سرمایه گذاری در بازار خودرو ایران چه خودروهای سبک و چه سنگین هستند و انتظار می رود تا قراردادهای همکاری مشترک به ثمر برسد.

نعمت بخش در خصوص آزادسازی قیمت خودرو نیز گفت: نحوه قیمت گذاری خودرو در کشور ما یکی از موانع ورود سرمایه گذاران خارجی به این صنعت است. به عبارت دیگر می توان گفت نحوه قیمت گذاری خودرو ترمز سرعت ورود سرمایه گذاران خارجی به این صنعت را می کشد. چرا که طبق مصوبه شورای اقتصاد خودروی سواری، کالای انحصاری محسوب می شود و علیرغم ارسال نامه درخواست لغو این مصوبه به محمد باقر نوبخت، معاون رییس جمهور اما همچنان در برنامه شورای اقتصاد قرار نگرفته است. از این رو انتظار داریم تا دولت با آزادسازی قیمت خودرو یکی از موانع اصلی ورود سرمایه گذاران خارجی را مرتفع کند.

وی ادامه داد: در زمانی که خودرو در حاشیه بازار و بر اساس عرضه و تقاضا به فروش می رفت حداقل افزایش در قیمت فروش خودرو اعمال می شد و از افزایش تقاضای کاذب و هجوم خریداران جلوگیری می گردید.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان اینکه اجرای قراردادهای همکاری مشترک زمان بر می باشد، به چشم انداز صنعت خودرو اشاره کرد و اظهار داشت: اعمال تحریم های بین المللی بر کشور موجب شده تا صنعت خودرو از لحاظ تکنولوژی از سایر شرکت های خودروساز در دنیا عقب بماند.

در کنار آن توجه به این نکته نیز ضروری است که اجرای قراردادهای همکاری مشترک زمان بر بوده، اما قطعاً به سرانجام می رسد و رضایت مردم و سهامداران جلب خواهد شد و شاهد بهبود وضعیت صنعت خواهیم بود و امیدواریم تا صنعت خودرو با صادرات محصولات در سطح جهانی مطرح شود.

قیمت عرضه بلوک "دماوند" از پرتفوی "دی"

با توجه به مصوبه بانک مرکزی در راستای خروج بانک ها از بنگاه داری تا سطحی متناسب با حجم ثروت آنها، همه بانک ها موظف به فروش سهام غیر مرتبط با فعالیت اصلی آنها می باشند که بانک دی نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد و در همین راستا قصد دارد سهام شرکت تولید نیروی برق دماوند را به صورت بلوک به فروش برساند.
سهام شرکت تولید نیروی برق دماوند که در روزهای پایانی سال گذشته در قیمت 7400 تومان برای اولین بار در بازار عادی فرابورس عرضه شد، از صف خرید بعد از دو روز کاری به محدوده منفی تابلوی معاملات رسید و از آن دست عرضه هایی بود که به کمتر از 10 درصد بازدهی مثبت بسنده کرد، این روزها نیز با شایعاتی مبنی بر عرضه بلوکی سهامشان از طرف سهامدار عمده همراه شده است.

معاون مالی بانک دی در خصوص اخبار پیرامون "دماوند" در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: با توجه به مصوبه بانک مرکزی در راستای خروج بانک ها از بنگاه داری تا سطحی متناسب با حجم ثروت آنها، همه بانک ها موظف به فروش سهام غیر مرتبط با فعالیت اصلی آنها می باشند که بانک دی نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد و در همین راستا قصد دارد سهام شرکت تولید نیروی برق دماوند را به صورت بلوک به فروش برساند.

حسین رحمتی در ادامه در رابطه با قیمت این عرضه بلوکی گفت: سهام این شرکت قبل از عرضه اولیه آن در بازار فرابورس مشتری خود را داشت و اکنون نیز متقاضیان زیادی دارد و هنوز می توان در رابطه با درصد واگذاری و قیمت دقیق آن اظهار نظر کرد. اما با توجه به ارزندگی سهام "دماوند" احتمال عرضه آن در قیمت هایی کمتر از 10 هزار تومان نمی رود و عرضه آن در این محدوده دور از ذهن نمی باشد.

نماینده سهامدار عمده این مجموعه با اشاره به روند قیمتی سهام "دماوند" تأکید کرد: با توجه به اینکه این عرضه اولیه در روزهای پایانی سال صورت گرفت، افت قیمت بدیهی و حجم سرمایه درگیر سهامداران آن در سهام این شرکت نیز ناچیز بود از طرفی همواره حجم مبادلات در روزهای ابتدایی سال نیز کم می باشد و به اصطلاح بازار طی این مدت به حال خود رها بوده و بنابراین "دماوند" نیز نتوانسته راهی که باید طی کند چرا که این سهم در قیمتی ارزنده هم وارد این بازار شد.

رحمتی در پایان با اشاره به افزایش سرمایه 1000 درصدی "دماوند" گفت: افزایش سرمایه شرکت تولید نیروی برق دماوند طبق نظر هیأت مدیره در دو مرحله انجام خواهد شد که 500 درصد آن در مرحله اول از محل سود انباشته صورت خواهد پذیرفت که طی روز گذشته گزارش بازرسی قانونی آن نیز نهایی شده است، اولین اقدام ما نیز در راستای اجرای آن نیز اخذ مجوز برگزاری مجمع از سازمان بورس می باشد. علاوه بر تمامی موارد ذکر شده از خبرهای مهم دیگر این مجموعه می توان گفت که مدتی قبل سهام این نیروگاه از بنیاد شهید به صورت نقد و اقساط مطابق با قراردادهای سازمان خصوصی سازی خریداری شده و آثار درآمدی نیز در بودجه ارائه شده شرکت لحاظ شده است.