بورس به روند محتاطانه خود ادامه داد

روز گذشته اعضای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی نشستی را برای بررسی قطعنامه پیشنهادی کشورهای 1+5 برگزار کردند تا بعد از 12 سال بالاخره پرونده پی ام دی ایران برای همیشه مختومه شد و راه برای اجرای برجام باز شد، هرچند هنوز زمان دقیق لغو تمامی تحریم ها علیه ایران مشخص نشده اما برخی مسئولین خبر از لغو تمامی آنها در دی ماه دادند.
از ابتدای شروع معاملات روز جاری شاهد روندی مثبتی در اکثر نمادهای گروه بانکی، حمل و نقل، سرمایه گذاری ها و خودرویی بودیم و برخی از نمادهای حاضر در این گروه ها نیز با صف خرید اما کم حجم، روبرو شدند.

به گزارش بورس نیوز، روز گذشته اعضای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی نشستی را برای بررسی قطعنامه پیشنهادی کشورهای 1+5 برگزار کردند تا بعد از 12 سال بالاخره پرونده پی ام دی ایران برای همیشه مختومه شد و راه برای اجرای برجام باز شد، هرچند هنوز زمان دقیق لغو تمامی تحریم ها علیه ایران مشخص نشده اما برخی مسئولین خبر از لغو تمامی آنها در دی ماه دادند.

بر این اساس، بورس که در روز گذشته روندی مثبت اما محتاطانه در پیش گرفته بود، امروز نیز با وجود این خبر مهم و مثبت، باز هم کم رمق اما با روندی رو به رشد کار خود را آغاز کرد. حجم و ارزش اندک معاملات به وضوح گویای بی انگیزگی معامله گران است. اما این روند بازار در حالی است که برخی از تحلیلگران اقتصادی بر این اعتقاد بودند که بازار چشم انتظار نهایی شدن توافق هسته ای ایران در 24 آذر ماه و آغاز لغو تحریم ها است، ولی طی معاملات روز جاری هر چند برخی نمادها سبز پوشند و چشم انداز اقتصاد کشور تا حدود زیادی از ابهام خارج و روشن شده است اما هنوز هیچ نشانه ای از رشد حجم معاملات در این بازار دیده نمی شود.

در پایان با اینکه برداشته شدن تحریم ها در روزهای آینده می تواند تاثیر مثبت در روند بازار داشته و موجب بهبود نسبی هرچند در کوتاه مدت شود، اما باید قبول کنیم که سرمایه گذاران منتظر دیدن آثار مستقیم لغو تحریم ها بر اقتصاد و درآمد شرکت ها هستند.

مصوبه شورای عالی بورس راه‌اندازی «بورس ارز» نبود/ ۹ پیش‌نیاز برای راه‌اندازی بورس ارز

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی با تاکید بر اینکه مصوبه شورای عالی بورس، طراحی ابزارهای پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز بود،‌ ۹ پیش‌نیاز برای راه‌اندازی بورس ارز را تشریح کرد.

خبرگزاری فارس: مصوبه شورای عالی بورس راه‌اندازی «بورس ارز» نبود/ ۹ پیش‌نیاز برای راه‌اندازی بورس ارز

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بعد از توقف سه ساله راه اندازی بورس ارز بار دیگر به یکی از طرح‌های اصلی برای مدیریت بازار ارز تبدیل شد.

شورای عالی بورس در آخرین مصوبه خود تاسیس بورس ارز را دوباره کلید زد. مصوبه‌ای که بورسی‌ها بسیار از آن استقبال کردند اما بانک مرکزی اما و اگر‌هایی را پیش روی این طرح قرار داد.

صمد کریمی مدیر اداره صادرات بانک مرکزی در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه مصوبه شورای عالی بورس طراحی ابزارهای پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز بود، اظهارداشت: جلسه نهایی در شورای عالی بورس با حضور رئیس کل محترم بانک مرکزی برگزار و موضوع طراحی و راه‌اندازی ابزارهای پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز شامل ابزارهای مشتقه تصویب شد.

وی افزود: مصوبه شورا در واقع طراحی و بکارگیری ابزارهای پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز شامل ابزارهای مشتقه (فوروارد، فیوچرز، آپشن و سوآپ ارزی) است.

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی با اشاره به آمار بانک تسویه بین‌الملل، گفت:  روزانه به طور متوسط 5.3 تریلیون دلار معامله در بازار ارز خارجی صورت گرفته که بالغ بر 3 تریلیون دلار آن معاملات مشتقه است که فقط سوآپ ارزی 2.3 تریلیون دلار بوده است.

وی افزود: کمترین حجم معاملات مربوط به فیوچرز ارز است. در واقع معاملات فیوچرز ارز که در بورس ارز انجام می‌شود کمتر از 5 درصد معاملات را به خودش اختصاص داده است.

کریمی با اشاره به 9 پیش‌نیاز برای طراحی ابزارهای پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز، اظهارداشت: وجود عرضه‌کنندگان و متقاضیان بیشمار ارز، عدم سرکوب مالی مانند کنترل نرخ بهره و سهمیه‌بندی اعتباری، اجرای سیاست‌های تثبیت اقتصادی شامل کنترل تورم و انضباط مالی، آزادسازی مالی، وجود افزارهای فنی، انسانی، سازمانی و مدیریتی مناسب، مقررات‌زدایی و وضع مقررات جدید، یکسان‌سازی نرخ ارز و تعمیق معاملات نقد (Spot) در بازار بین بانکی، رفع تحریم‌های بانکی پیش‌نیازهای طراحی اجرای ابزارهای پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز است.

متن کامل گفت‌وگوی فارس با صمد کریمی مدیر اداره صادرات بانک مرکزی را در ادامه می‌خوانید.

فارس: رئیس کل بانک مرکزی در اولین و آخرین اظهارنظر خود درباره بورس ارز، ضمن اعلام موافقت با آن، یکسان‌سازی نرخ ارز را پیش‌نیاز راه‌اندازی بورس ارز دانست. آیا پیش‌نیاز‌های دیگری از نظر بانک مرکزی برای ایجاد این ساختار جدید وجود دارد؟

براساس تبصره 3 ماده 20 قانون رفع موانع تولید وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف شده در مدت مشخصی پس از تصویب قانون با همکاری بانک مرکزی، سازمان بورس و اوراق بهادار آیین‌نامه‌ای را تحت عنوان «پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز» تدوین و به هیات وزیران ارائه کند.

شورای عالی بورس در همین راستا جلساتی را برگزار کرد. نمایندگان بانک مرکزی هم در این جلسات شرکت و نقطه نظرات خود را مطرح کردند. جلسه نهایی در شورای عالی بورس با حضور رئیس کل محترم بانک مرکزی برگزار و موضوع طراحی و راه‌اندازی ابزارهای پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز شامل ابزارهای مشتقه تصویب شد.

بنابراین آنچه که در جلسه شورای عالی بورس به تصویب رسید این بود که بانک مرکزی با همکاری سازمان بورس و سایر دستگاه‌های ذیربط در کمیته‌های تخصصی، موضوع بکارگیری ابزارهای پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز شامل ابزارهای مشتقه و الزامات آن را، بویژه یکسان‌سازی نرخ ارز  را بررسی و گزارش مربوطه در شورای عالی بورس مطرح شود. پیش نیاز‌های دیگری نیز توسط این بانک مطرح شد دارد که تشریح خواهم نمود.

فارس: یعنی مصوبه شورای‌عالی بورس راه‌اندازی بورس ارز نبود؟

مصوبه شورا در واقع طراحی و بکارگیری ابزارهای پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز شامل ابزارهای مشتقه (فوروارد، فیوچرز، آپشن و سوآپ ارزی) است.

پس از چهار بار ناکامی

خصوصی سازی بار دیگر شانس خود را برای واگذاری "حفارس" امتحان می‌کند

پس از ناکامی خصوصی سازی در واگذاری بلوک 87.08 درصدی شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس بار دیگر این متولی واگذاری شرکت های اصل چهل و چهاری شانس خود را برای واگذاری این بلوک کنترلی در بورس تهران امتحان می کند.

خبرگزاری فارس: خصوصی سازی بار دیگر شانس خود را برای واگذاری

به گزارش خبرنگار بورس خبرگزاری فارس؛ سازمان خصوصی سازی تعداد 303 میلیون و 920 هزار سهم معادل 87.08 درصد از کل سهام شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس را برای چهار مین بار به وکالت از شرکت بازرگانی دولتی ایران بطور یکجا و نقد و یا 15 درصد نقد و مابقی بطور اقساط 5 ساله و به قیمت پایه هر سهم 3595 ریال در  روز  دوشنبه 14 دی ماه امسال روی تابلوی معاملات بورس تهران عرضه خواهد کرد.

سازمان خصوصی سازی در حالی قیمت پایه هر سهم بلوک 87.08 درصدی سهام شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس را در آگهی جدید عرضه کاهش نداده که  18 روز پیش نیز این دارایی را به طور یک جا و نقد و یا 15 درصد نقد و مابقی بطور اقساط 5 ساله و به قیمت پایه هر سهم 3595 ریال روی تابلوی معاملات بورس تهران عرضه کرد که با وجود خریدار حقیقی اما به دلایل نا معلوم فروش نرفت.

به گزارش فارس 5.77 درصد از کل سهام شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس نزدیک به 4 سال قبل برای نخستین بار به قیمت هر سهم 1219 ریال عرضه شد و هم اکنون شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران با دارا بودن 87.08 درصد از کل سهام و شرکت حمل و نقل خدمات دریایی آبادان با برخورداری از 2 درصد سهام اصلی ترین مالکان این شرکت به شمار می روند.

سازمان خصوصی سازی بلوک 87 درصدی "حفارس" را برای اولین بار در تاریخ اول مرداد ماه 92 و به قیمت پایه هر سهم 1959 ریال روی میز فروش گذاشت که از قیمت بازاری سهم در تابلوی معاملات حدود 44 درصد بیشتر بود.

مجدد این بلوک کنترلی در 28 شهریور ماه امسال برای دومین بار برای عرضه آماده شد که گفته می شد یک هلدینگ غیر بورسی فعال در صنعت حمل و نقل جهت تکمیل زنجیره خدمات خود با ارایه مدارک لازم و واریز مبلغ سه درصد ارزش سهام به صورت ضمانت نامه بانکی به کارگزار برای خرید این دارایی اعلام آمادگی کرده بود اما در روز عرضه بدون دلیل مشخصی از خرید این بلوک انصراف داد.

شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس با توجه به مبلغ حدود 2674 میلیارد ریال مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها از قصد خود برای افزایش سرمایه حدود 800 درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها خبر داده که همین موضوع قیمت این سهم در بورس تهران را از ابتدای امسال تا به امروز دستخوش نوسان 195 درصدی کرده است.

این در حالی است که سازمان خصوصی سازی طی نامه ای در 24 مرداد امسال به مدیرعامل "حفارس" با بیان اینکه طبق قانون نباید هیأت مدیره شرکت تا شش ماه پس از تصویب قیمت پایه اقداماتی که اثر با اهمیت بر صورت های مالی شرکت دارد را اعمال کند؛ خواستار توقف هر گونه افزایش سرمایه و موکول شدن آن به بعد از فروش بلوک کنترلی "حفارس" شده است.

نماد معاملاتی "حفارس" در تاریخ 94.07.18 بابت تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم متوقف شد تا سود این شرکت با برجا گذاشتن 141 درصد تعدیل منفی از 92 ریال به 4 ریال کاهش یابد . جالب آنکه 192 ریال زیان برآوردی شرکت پیش از شروع سال مالی جاری در عملکرد سه ماهه اول امسال به 92 ریال سود تبدیل شده بود.

براساس صورت های مالی مورد استناد خصوصی سازی، ارزش بدهی های شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس مبلغ 1.610.336میلیون ریال است که با تقسیم آن بر تعداد 349 میلیونی کل سهام "حفارس" ،مبلغ بدهی شرکت به ازای هر سهم معادل 4.614ریال بالغ می شود.

بدین ترتیب پس از کسر مبلغ بدهی از دارایی هر سهم، عدد 3.864 ریال به دست می آید که این رقم درواقع ارزش هر سهم شرکت تلقی می شود. این شرکت از زیان انباشته 145.133 میلیون ریالی نیز برخوردار است که به ازای هر سهم مبلغ 415 ریال تمام می شود.

شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس از دارایی های ثابت و ملک های ارزنده ای در برخی شهرهای کشور از جمله در اسلام شهر استان تهران است.

همایش حسابداران؛ اخلاق حرفه‌ای و اعتماد عمومی در دانشگاه الزهرا(س)

فردا پنج شنبه 26 آذر ماه 94 به مناسبت گرامی داشت هفته حسابدار همایش حسابداران؛ اخلاق حرفه‌ای و اعتماد عمومی در دانشگاه الزهرا(س) برگزار می شود.

خبرگزاری فارس: همایش حسابداران؛ اخلاق حرفه‌ای و اعتماد عمومی در دانشگاه الزهرا(س)

سید علی حسینی مدیر عامل بورس انرژی و دبیر علمی این همایش حسابداران؛ اخلاق حرفه‌ای و اعتماد عمومی در گفت‌وگو با خبرنگار بورس خبرگزاری فارس گفت: این همایش فردا پنجشنبه 26 آذر ماه 94 به مناسبت گرامی داشت هفته حسابدار در سالن تورانی دانشگاه الزهرا(س) از ساعت 8:30 الی 13 برگزار می شود.

وی با اشاره به محورهای این همایش گفت: این نشست در سه محور اخلاق حرفه ای در حسابداری و حسابرسی، اخلاق در آموزش و پژوهش حسابداری و در نهایت اخلاق حرفه ای در پاسخ گویی و مسئولیت اجتماعی به ارایه دیدگاهها و نظرات خواهد پرداخت.

از جمله مواردی که در چارچوب سه محور مذکور به آنها اشاره خواهد شد می توان به موضوعاتی همچون اخلاق مداری فردی حسابداران و حسابرسان و پیچیدگی محیط تجاری اثر ابعاد اخلاق حرفه‌ای حسابداران و حسابرسان بر اقتصاد، نقد و بررسی آیین‌رفتار حرفه‌ای از دید استانداردگذار و متخصصان حسابداری و حسابرسی ، چالش‌های اخلاقی در حرفه حسابداری و حسابرسی و راهکارهای اخلاق حرفه ای در حسابداری و حسابرسی اشاره کرد.

همچنین روش‌های آموزش آیین رفتار حرفه ای  اخلاقی به دانشجویان حسابداری و چالش‌های اخلاقی و اجتماعی در آموزش و پژوهش حرفه حسابداری و حسابرسی از دیگر موضوعات این همایش خواهد بود

نمایندگان بورس شنزن چین به تالار شیشه‌ای تهران رفتند

امروز چهارشنبه بورس تهران میزبان هیاتی ۴ نفره از بزرگترین بورس سهام کشور چین به منظور آشنایی با امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این بازار بود.

خبرگزاری فارس: نمایندگان بورس شنزن چین به تالار شیشه‌ای تهران رفتند

به گزارش خبرنگار بورس خبرگزاری فارس؛ بورس سهام شنزن (SZSE)دومین بورس بزرگ کشور چین است که امروز هیاتی 4 نفره را به منظور رایزنی و گفت و گو با متولیان بازار سرمایه راهی ایران کرده است.

این هیات هم اکنون پس از آشنایی با امکانات سخت افزاری و نرم افزاری بورس اوراق بهادار تهران و رایزنی با علی صحرایی معاون بازار این شرکت برای آشنایی با زیر ساخت های شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه به خیابان ایتالیا در تهران عزیمت خواهند کرد.

با بسته شدن پرونده هسته ای ایران و برچیده شدن تحریم های ظالمانه غرب پس از یک دهه پر فراز و نشیب ،عطش سرمایه گذاری در اقتصاد ایران به افزایش رفت و آمد خارجی ها به منظور آشنایی با فرصت های جدید سرمایه گذاری بویژه در بازار سرمایه ایران انجامیده است.

به گزارش فارس، بورس «شنزن» چین در کنار بورس شانگهای یکی از دو بورس معروف کشور چین هستند که مطابق با آمارها سرعت گردش مبادلات در بورس شنزن به 373 درصد رسیده است.

این در حالی است که بازار نزدک در نیویورک با سرعت گردشی معادل 269 درصد ، دومین بورس پرسرعت جهان به حساب می آید. بورس نیویورک با ارزش بازاری معادل 16 هزار و 600 میلیارد دلار بزرگ‌ترین بازار سهام جهان به شمار می رود.

پس از آن بورس توکیو با چهار هزار و 681 میلیارد دلار ارزش بازار ایستاده است. یورونکست ، بورس یکپارچه اروپا نیز چهار هزار و 200 میلیارد دلار می ارزد و در جایگاه سوم جهان جای گرفته است،اما نزدک با ارزش چهار هزار و 180 میلیارد دلاری اش چهارمین بورس بزرگ جهان به حساب می آید.

در سال 1980 ، اولین منطقه ویژه اقتصادی کشور چین در شهر شنزن ایجاد شد. شهر شنزن در بخش جنوبی استان گوانگ دونگ در ساحل شرقی دلتای رودخانه مروارید واقع شده و همسایگی با هنگ کنگ ، برای شنزن به لحاظ جغرافیایی امتیازهای بسایری را در بر داشته است.

بانک شنزن در منطقه silicon valley کشور چین واقع شده است و مدیران آن همیشه سعی بر آن داشته اند که از جدیدترین و پیشرفته ترین فنآوری های روز در تجارت خود سود جویند. این بانک اولین بانک کشور چین به شمار می رود که از EBS یا همان سیستم جامع بانکی برای ارایه به مشتریان استفاده می‌کند و این بانک در رده بندی بهترین بانک های دنیا نیز رتبه بالایی دارد.