نماینده مجلس با مثبت دانستن برخی رویکردهای بسته خروج از رکود، اولویت قرار دادن صنعت خودروسازی، غلفت از صنایع کوچک و متوسط، حجم محدود انتشار اوراق خزانه و صکوک، بازنگری نکردن نرخ جریمه ۳۴ درصد، اضافه برداشت بانکها و مشخص نبودن منبع اعتبار عمرانی ۷۵۰۰ میلیارد تومانی را از نقاط ضعف این بسته دانست.
غلامرضا مصباحی مقدم در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با بیان اینکه اقدام دولت در ارائه یک بسته خروج از رکود اقدام مثبت، اما ناقصی است، اظهار داشت: اصل اینکه در شرایط رکودی باید تقاضا را تحریک کرد و به دنبال تحریک تقاضا، تولید هم رشد میکند، رویکرد درستی است.
وی افزود: در شرایطی که هنوز با تحریم روبرو هستیم و منابع ارزی همچنان بلوکه و درآمدهای نفتی کاهش یافته است، دولت و بانک مرکزی سیاست انبساط پولی را اجرا میکنند، اما هر دو اینها با مشکلاتی هم روبرو هستند.
* حل مشکل خودروسازان اولویت اول تدوین کنندگان بسته خروج از رکود است
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به قائل شدن سهم ویژه در سیاستهای تحریک تقاضا برای بخش خودرو، گفت: تحریک تقاضا در بخش صنایع خودرو پررنگ است و انگار مشکل اقتصاد کشور در خودرو متمرکز شده است.
وی تصریح کرد: خودروسازان به دلیل اینکه در طول سالیان گذشته هم در کیفیت و هم در قیمت، به تقاضای مشتری توجه نکرده و در فضای غیر رقابتی فعالیت کردهاند، نتیجه این شده که با پدیده نخریدن روبرو شدند و محصولاتشان در پارکینگ مانده است.
* 85 درصد تولید و اشتغال صنعت برای صنایع کوچک و متوسط است
مصباحی مقدم ادامه داد: بنابراین در این بسته حل مشکل خودروسازان در اولویت است، در حالی که این صنعت تنها بخشی از مشکلات است؛ در مقابل این مشکل خودروسازان بخش عظیمی از صنعت ما متوسط و کوچک هستند، اما در این بسته بهگونهای خودروسازان نازپروده تلقی شدند. این برای چندمین بار است که به صورت ویژه به آنها کمک میشود، اما صنایع کوچک و متوسط که بخش عمده اشتغال در آن بخشهاست خوابیده است.
وی با بیان اینکه 85 درصد صنعت کشور متوسط و کوچک هستند، گفت: اگر دولت میخواهد با تحریک تقاضا تولید و اشتغال را افزایش دهد، باید به صنایع کوچک و متوسط توجه کند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با مثبت ارزیابی کردن سیاست کاهش نرخ سپرده قانونی، بیان داشت: این اقدام مقداری منابع جدید به بانکها میدهد و آنها میتوانند تسهیلات بیشتری را پرداخت کنند، اما این اقدام در شرایطی انجام میشود که بانکها به نوعی دچار بحران هستند و البته خروج از بحران ضروری است، اما نه با این شیوه، بلکه باید اصلاحات ساختاری در نظام بانکی انجام شود.
* اگر بر هزینهکرد نقدینگی تزریق شده به بانکها نظارت نشود، بحران پیچیدهتر خواهد شد
وی تصریح کرد: بانکها در حال حاضر بالاترین سود را در اقتصاد به دست میآورند، درحالی بخش عمده منابع آنها قفل شده است. این حکایت از این میکند که با کاهش نرخ سپرده قانونی بانکها خوش به حالشان میشود و به عبارت دیگر ممکن است این منابع به همان بخشهایی که قبلا تسهیلات پرداخت کردهاند و برنگشته است، دوباره پرداخت شود و این بحران را پیچیدهتر میکند.
مصباحی مقدم با بیان اینکه باید نسبت به مصارف نقدینگی اعطایی به بانکها مراقبت جدی شود، اظهار داشت: اگر این نقدینگی برود، تولید را تحریک میکند، اما اگر دولت بخواهد مشکل خودروسازان را حل کند و منابع حاصل از کاهش سپرده قانونی همانند گذشته مصرف شود، اتفاقی نمیافتد، جر اینکه پارکینگ خودروسازان خالی شود.
برخی نمادهای بورسی و فرابورسی با پیام ناظر بازار مشمول توقف، بازگشایی، محدودیت دامنه نوسان یا حراج تکقیمتی شدند.
به گزارش خبرگزاری فارس بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، برخی نمادهای بورسی و فرابورسی با پیام ناظر بازار مشمول توقف، بازگشایی، محدودیت دامنه نوسان و یا حراج تک قیمتی شدند.
متن اطلاعیهها به شرح زیر است:
---
بازگشائی نماد معاملاتی شرکت بیمه نوین (نوین1)
الأحد, اکتوبر 25, 2015 09:18 ق.ظ
کارگزاران محترم عضو فرابورس، به اطلاع می رساند؛ نماد معاملاتی شرکت بیمه نوین (نوین1)، پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50 درصد، امروز یکشنبه مورخ 03/08/1394 آماده انجام معامله می باشد. مدیریت عملیات بازار و اعضای فرابورس ایران
---
توقف نمادهای معاملاتی سرود، کساوه، سغرب، خزامیا، کنور، خساپا، غسالم، خفنر، کپارس
الأحد, اکتوبر 25, 2015 09:18 ق.ظ
به اطلاع می رساند، نماد معاملاتی شرکتهای سیمان شاهرود،صنایع کاشی و سرامیک سینا،سیمان غرب،زامیاد،توسعه معدنی و صنعتی صبا نور،سایپا،سالمین،فنرسازی خاور،کاشی پارس با توجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم،متوقف شدند.مدیریت بازار
---
توقف نمادهای معاملاتی فولاژ، چفیبر، شفارس، سدور، چکارن، کترام، خپارس، کاما،ساراب
الأحد, اکتوبر 25, 2015 09:14 ق.ظ
به اطلاع می رساند، نماد معاملاتی شرکتهای فولاد آلیاژی ایران،فیبر ایران،صنایع شیمیایی فارس،سیمان دورود،کارتن ایران،تولیدی کاشی تکسرام،پارس خودرو،باما،سیمان داراب با توجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم،متوقف شدند.مدیریت بازار
---
توقف نماد معاملاتی قراردادهای آتی جخودرو08،جخودرو12 و جخودرو04
الأحد, اکتوبر 25, 2015 09:11 ق.ظ
به اطلاع می رساند نماد معاملاتی قراردادهای آتی شرکت ایران خودرو با سررسیدهای آبان 94 جخودرو08 ، اسفند94 جخودرو12 و تیر95 جخودرو04 ، با توجه به توقف نماد اصلی در بازار نقد متوقف شدند.عملیات بازار مشتقه
---
بازگشایی نماد معاملاتی اوراق اجاره شرکت واسط مالی مرداد یکم (صمپنا21)
الأحد, اکتوبر 25, 2015 09:10 ق.ظ
کارگزاران محترم عضو فرابورس، به اطلاع می رساند؛ نماد معاملاتی اوراق اجاره شرکت واسط مالی مرداد یکم (با مسئولیت محدود) به منظور تأمین مالی شرکت مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران (سهامی عام) در نماد صمپنا21 ، امروز یکشنبه مورخ 03/08/1394، پس از پرداخت اجاره بهای سه ماهه اوراق آماده انجام معامله می باشد. مدیریت عملیات بازار و اعضای فرابورس ایران
---
توقف نمادهای معاملاتی خودرو، سبجنو، ختراک، کچینی، خشرق، فاسمین، غشان،فایرا
الأحد, اکتوبر 25, 2015 09:10 ق.ظ
به اطلاع می رساند، نماد معاملاتی شرکتهای ایران خودرو،سیمان بجنورد،ریخته گری تراکتورسازی ایران،چینی ایران،الکتریک خودرو شرق،کالسیمین،شیرپاستوریزه پگاه خراسان،آلومینیوم ایران با توجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم،متوقف شدند.مدیریت بازار
به دنبال افزایش حجم و ارزش معاملات بازارهای فرابورس در هفته پایانی مهر 94، حجم معاملات بازار اول در مقایسه با هفته قبل از آن، 78 درصد و ارزش آن 129 درصد افزایش یافت.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران، هفته پایانی مهرماه 94 با تغییر مالکیت 569 میلیون برگه بهادار به ارزش 3 هزار و 466 میلیارد ریال در بازار فرابورس ایران به پایان رسید که نشانگر رشد 13 درصدی حجم و 36 درصدی ارزش معاملات نسبت به هفته قبل از آن بود.
نگاهی به بازارهای فرابورس در هفته گذشته حاکی از آن است که در بازار اول 97 میلیون ورقه بهادار به ارزش 354 میلیارد ریال و در بازار دوم 311 میلیون ورقه بهادار به ارزش 856 میلیارد ریال خرید و فروش شده که این وضعیت در مقایسه با هفته سوم مهرماه، نمایانگر افزایش 78 درصدی حجم و 129 درصدی ارزش معاملات در بازار اول و همینطور افزایش 12 درصدی حجم و 26 درصدی ارزش معاملات در بازار دوم فرابورس ایران است.
همچنین، حجم معاملات هفتگی در بازار پایه 4 درصد افت و ارزش معاملات 2 درصد افزایش یافت و در مجموع 143 میلیون ورقه بهادار به ارزش 237 میلیارد ریال در این بازار مورد معامله قرار گرفته است.
این در حالی است که در بازار ابزارهای نوین مالی، 18 میلیون ورقه بهادار با ارزشی معادل 2 هزار و 19 میلیارد ریال داد و ستد شد که نشان دهنده افت 19 درصدی حجم و رشد 37 درصدی ارزش معاملات در مقایسه با هفته قبل از آن بود.
علاوه بر این، اوراق مشارکت شهرداری قم از 29 مهرماه برای تأمین بخشی از منابع مالی طرح قطار شهری قم در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران معاملاتی شد.
طبق این گزارش، ارزش بازار فرابورس ایران در پایان 5 روز معاملاتی منتهی به 29 مهرماه با اندکی رشد، 788 هزار و 146 میلیارد ریال رقم خورد و آیفکس هم با نشان دادن عدد 702 واحد، رشد یک واحدی را در قیاس با چهارشنبه گذشته تجربه کرد.
در معاملات هفته سی و یکم امسال، گروه فرآوردههای نفتی با سهم 17 درصدی در صدر صنایع پیشرو ایستاد ضمن آنکه گروه محصولات شیمیایی با سهم 15 درصدی در رده دوم و بانکها با سهم 14 درصدی از معاملات در رده سوم قرار گرفتند.
جزئیات جلسه اخیر شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی توسط سازمان خصوصی سازی منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سازمان خصوصی سازی؛ شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی در جلسه شهریور امسال با استناد ماده 42 قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی موارد زیر را به تصویب رساند:
1. به منظور ساماندهی سهام عدالت از طریق اصلاح قانون و یا روش های اجرایی موجود با هدف کارآمد نمودن طرح توزیع سهام عدالت و تحقق مناسب اهداف، نظر اعضای شورا در خصوص لایحه پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارایی توسط دبیرخانه دریافت و برای لحاظ در لایحه مورد نظر به دفتر هیات دولت ارسال شود.
2. مصوبات قبلی هیات وزیران در خصوص واگذاریهای مربوط به رددیون دولت که فاقد هرگونه عملیات اجرایی بوده اند، از طریق صدور مصوبه های مورد نیاز توسط هیات وزیران تعیین تکلیف شوند.
3. نظر به ضرورت هماهنگ سازی بیشتر سیاستها و تصمیمات مرتبط با واگذاریها و همچنین ایجاد تعامل میان دستگاههای اجرایی در جهت تسهیل فرایند واگذاری بنگاههای دولتی، سازمان خصوصی سازی موظف است وضعیت واگذاری ها را گزارش نماید تا به صورت تفضیلی تر در سطح هیات دولت مطرح و چالش های مورد نظر مرتفع شود.
4. سازمان خصوصی سازی نسبت به تعیین تکلیف نهایی وضعیت بنگاههای باقی مانده، با درنظر گرفتن ضرورتهای مرتبط با اصلاح ساختار بنگاههای مزبور، اقدام نماید.
5. وزارت امور اقتصادی و دارایی آن دسته از بنگاهایی را که بنا به دلایلی از فهرست واگذاری خارج شده اند، بر اساس مصادیق مورد نظر در سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی و قانون اجرای این سیاستها از حیث واگذاری و یا ابقا در بخش دولتی مورد بازنگری قرار داده و نتایج را برای تصمیم گیری به هیات وزیران ارائه نماید.