تجدید نظر خواهی نسبت به ارا انظباطی صادره از بورس اوراق بهادار
ناهنجاری ها دربازار اوراق بهادار به سه دسته تخلفات ،جرایم و اختلافات حقوقی تقسیسم می شود ،اختلافات حقوقی در هیات داوری سازمان بورس ،تعقیب جرایم در محاکم دادگستری و به اتخلفات انظباطی در هیات مدیره بورس و سازمان بورس رسیدگی صورت می پذیرد.
به موجب ماده 35 قانون بازار اوراق بهادار «هیات مدیره بورس به تخلفات انضباطی کارگزاران ،کارگزار/ معامله گران،بازارگردانان،ناشران و سایر اعضای خود از هریک از مقررات این قانون یا آیین نامه های ذی ربط طبق آیین نامه انضباطی خود رسیدگی می کند رای بورس ظرف یکماه قایل تجدید نظر در سازمان می باشد.رأی سازمان قطعی و لازم الاجراست.».
در اجرای ماده 35 ایین نامه اجرایی قانون بازار در ماده 17 هییت مدیره بورس ها را موظف به رسیدگی به تخلفات اعضاء براساس دستورالعملی که سازمان برای همین منظور تصویب خواهد می کند.
این دستورالعمل در تاریخ آذر ماه 1384به تصویب سازمان بورس رسیده است.به موجب ماده 14 قانون توسعه ابزارها ونهاد های مالی جدید سازمان صلاحیت سازمان را به تشکل های خود انتظام ومدیران مجموعه های ذکر شده نیز توسعه می دهد.آیین نامه موضوع ماده 14 ابان ماه سال 90تصویب شده است.در ماده 2دستورالعمل و بند دال از آیین نامه موضوع ماده 14 مقصود از تخلف نقض مقررات مربوط به اشخاص تحت نظارت بیان شده است. قسمت اخیر ماده 35 به قطعی بودن و لازم الاجرا بودن رأی هیات مدیره سازمان بورس اشاره می کند سوال اصلی این است که قطعیت به چه معناست؟درصورت قابلیت تجدید نظر چه مرجعی صالح به رسیدگی است؟
به عنوان اصل کلی باید در نظر داشت که مراجع قضایی دارای استاندارد و رعایت حداقل هایی در رسیدگی به اختلافات می باشند که تضمین کننده حقوق مردم می باشد که سایر نهادها اعم از اداری و غیر اداری فاقد این استاندارد ها می باشند.لذا اصل براین است که آراء مراجع اداری و غیراداری قابل تجدید نظر در مراجع قضایی است.نکته ای که حایز اهمیت است منظور از قطعیت ارا در این مراجع نظیر ماده 35 قطعیت اداری و سازمانی می باشد . صلاحیت رسیدگی به اختلافات دو قسم محسوب می شود اول صلاحیت سازمانی بدین صورت که مافوق به تخلفات مادون خود براساس چارت سازمانی رسیدگی می کند و دوم صلاحیت قضایی که مراجع قضایی نظارت خود براعمال قوانین و تظلم خواهی مردم اعمال می دارند و منظور از قطعیت در ماده 35 قطعیت سازمانی در رسیدگی می باشد و این امر نافی صلاحیت قضایی نیست.بنابراین در قابلیت تجدید نظرخواهی از آرای سازمان بورس جای هیچ تردیدی نیست.
درخصوص مرجع تجدید نظر خواهی اختلافات گسترده بین حقوقدانان برسر صلاحیت دیوان عدالت اداری و محاکم دادگستری وجود دارد.آنچه صحیح به نظر می رسد صلاحیت محاکم دادگستری در رسیدگی به این امر می باشد.
ایراد کنندگان به صلاحیت محاکم دادگستری عنوان می کنند قانونگذار در بیان صلاحیت دیوان عدالت اداری از عبارت( مانند ) استفاده نموده است(بند 2 ماده13) و قایل به حصر نشده است.و از طرف دیگر رسیدگی به اختلافات در محاکم ماهوی است و این موضوع ذاتا از صلاحیت محاکم خارج است چرا که حق ورود به ماهیت را ندارد. لیکن باید به این نکته که صلاحیت دیوان حصری بوده و مربوط به مراجع اداری و موسسات غیر دولتی مستلزم ذکر نام می باشد و نیز این موضوع که خواسته دعوی در محاکم داگستری چیزی جز ابطال رأی سازمان بورس به علت عدم رعایت مقررات و اصول دادرسی نمی تواند باشد دقت نمود چرا که از صلاحیت رسیدگی ماهوی ذاتا در صلاحیت سازمان می باشد .
بازار سرمایه در شرایط فعلی در مسیری گام برداشته که بر خلاف گذشته به سختی می توان سمت و سوی آن را پیش بینی کرد و رکود اقتصادی حاکم بر اقتصاد کشور رفته رفته گریبان تمام صنایع را گرفته و این رکود عمیق به بازار سرمایه تسری پیدا است. حال این سوال مطرح است که چرا پس از تجربه یک دوره طولانی روند نزولی در بازار سرمایه و جذاب شدن قیمت سهام شرکت ها برای خرید، رقیتی از سوی سهامداران برای ورود به این بازار دیده نمی شود و این روند منفی ارزش سهام همچنان ادامه دارد؟
در همین ارتباط، یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز در ارزیابی روند بازار سرمایه و در خصوص دلایل تداوم روند نزولی بورس پس از افت قابل توجه ارزش سهام شرکت ها عنوان کرد: روند شاخص نزولی شاخص کل به دلیل انتظارات فعالان بازار سرمایه از آینده است که این موضوع خود ریشه در عوامل مختلفی دارد که مهمترین آن ترس و واهمه سهامداران از چگونگی گزارش های عملکرد نیمه دوم امسال بسیاری از شرکت های بورسی است و به نظر می رسد این امر عامل مهمی در تصمیم گیری کوتاه مدت سرمایه گذارانی با سرمایه های بزرگ به شمار می رود و موجب تشدید ریزش اخیر بورس شده است .
علی صابریان به گزارشات نامناسب عملکرد میاندوره ای شرکت اشاره کرد و ابراز داشت: رکود حاکم بر اقتصادکشور، نرخ بالای بهره بانکی، عدم رفع تحریم ها و کاهش جهانی قیمت برخی از کالاها در کناربرخی از اتفاقات داخلی همچون کاهش قیمت فروش خودرو را می توان از جمله دلایل عملکرد نامناسب شرکت ها برشمرد .
وی در خصوص راهکار های پیش رو جهت برون رفت از وضعیت فعلی بازار سرمایه و محرک های اصلی برای ایجاد رونق در بورس گفت: بازار سرمایه دماسنج اقتصادی هر کشوری است و شاخص کل، نمایشگر وضعیت بورس است. بر این اساس هر برنامه و اقدامی که خروج از رکود و ایجاد رونق اقتصادی را رقم بزند سبب شروع رشد بازار سرمایه خواهد شد، حال آنکه متاسفانه در شرایط فعلی ابزارهای غیر تورمی لازم برای خروج از رکود وجود ندارد و باید دید تیم اقتصادی دولت چه برنامه ای برای این موضوع ارائه خواهد داد .
اما انتظار می رود تا در صورتیکه تنش های داخلی اخیر مقداری کمتر شود و گشایش روابط بین المللی افزایش یابد نوسانات مثبتی را در ماههای باقیمانده تا پایان امسال را شاهد باشیم. علاوه بر این کاهش شدید قیمت سهام شرکت ها جذابیت افزایش تقاضا را ایجاد کرده است و به نظر می رسد این امر با افزایش امید به آینده و کاهش ریسک سرمایه گذاری می تواند بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار دهد که البته افزایش حجم معاملات یکی از نشانه های آن خواهد بود .
این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که" آیا با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی حاکم بر کشور بازار سرمایه تا پایان امسال برای رشد و رونق پتانسیل دارد؟" اظهار داشت: طبق تحلیل های انجام شده انتظار می رود تا در ماه های پیش رو شرایط بهتری داشته باشیم و با نزدیک شدن به اسفند ماه احتمالاً این موضوع پر رنگ تر خواهد شد. شاید سال ۹۴ سال خوبی برای سهامدارن نباشد. اما ماه های اخر امسال نسبت به ماه های ابتدایی با شرایط بهتری سپری خواهد شد. در مجموع می توان گفت شرایط فعلی بهترین فرصت برای یافتن سهم هایی ارزشمند آن هم در قیمت های بسیار مناسب است و قیمت های پایینی که شاید دیگر در سال های ۹۵ و ۹۶ نتوان برای سهام این شرکت ها تصور کرد.
منبع پرشین تحلیل
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارش یک شرکت تحقیقاتی اروپایی شرکت مرسک دانمارک با 591 فروند کشتی و ظرفیت سه میلیون و 19 هزار و 741 TEU کشتیرانی برتر دنیا شد. با وجود کاهش حدود 20 فروندی کشتیها این شرکت، اما مرسک مانند ماهها و سالهای اخیر همچنان در صدر برترین کشتیرانیهای برتر دنیا جا خوش کرده است .
شرکت سوئیسی MSC در ماه جاری میلادی با 498 فروند کشتی و ظرفیت 2 میلیون و 660 هزار و 722 TEU کانتینر در رتبه دوم شرکتهای برتر کشتیرانی جهان قرار گرفت .
شرکت فرانسوی "CMA CGM " با در اختیار داشتن 465 فروند کشتی و ظرفیت یک میلیون و 818 هزار و 445 TEUکانتینر در رتبه سوم برترین شرکت کشتیرانی دنیا قرار گرفت .
شرکت تایوانی اورگرین در این ماه از شرکت هاپاگ لوید آلمان پیشی گرفت و با 200 فروند کشتی و ظرفیت 547 هزار و991 TEU کانتینر در جایگاه چهارم قرار گرفت .
هاپاگ لوید آلمان با 173 فروند کشتی یعنی کاهش 14 فروندی کشتیها نسبت به ماه پیش از آن و ظرفیت 923 هزار و 729 TEu کانتینر در رتبه پنجم برترین شرکتهای کشتیرانی دنیا قرار گرفت .
شرکت چینی COSCO چین با 165 فروند کشتی و ظزفیت 870 هزار و 484 TEU کانتینر در رتبه ششم و دیگر شرکت چینی یعنی CSCL با 134 فروند کشتی و ظرفیت 695 هزار و 893 TEUکانتینر در رده هفتم برترین شرکت کشتیرانی دنیا قرار گرفت .
شرکت آلمانیHamburg Sud Group در ردهبندی ماه اکتبر یک پله صعود کرد و جای شرکت کرهای هانجین را گرفت. این شرکت با داشتن 136 فروند کشتی و ظرفیت 647 هزار و 587 TEU کانتینر رده هشتم را به خود اختصاص داد. پس از این شرکت نیز Hanjin کره جنوبی با در اختیار داشتن 105 فروند کشتی و ظرفیت حمل 278 هزار و 102 TEUکانتینر در رتبه نهم قرار گرفت .
شرکت چینی OOCL با 105 کشتی و ظرفیت 567 هزار و 207 TEU کانتینر، شرکت ژاپنی MOL با ظرفیت 564 هزار و 212 TEUکانتینر و شرکت یانگ مینگ تایوان با 99 کشتی و ظرفیت 540 هزار و 688 TEU کانتینر به ترتیب در ردههای دهم، یازدهم و دوازدهم برترین شرکتهای کشتیرانی دنیا قرار گرفتند .
شرکت سنگاپوری APLدر ردهبندی جدید برترینها با یک پله سقوط سیزدهم شد. این شرکت 86 کشتی با ظرفیت ناوگان 538 هزار و 561 TEU کانتینر در اختیار دارد .
NYK Line ژاپن، UASC امارات، Hyundai M.M کره جنوبی، K Line آمریکا و PIL استرالیا نیز به ترتیب در رتبههای چهارده تا هیجدهم برترین شرکتهای کشتیرانی کانتینری جهان در ماه اکتبر 2015 میلادی قرار دارند .
شرکتWan Hai کره نیز با داشتن 84 کشتی و ظرفیت 200 هزار و 317 TEUکانتینر، رتبه بیستم شرکتهای برتر کشتیرانی دنیا را کسب کرد. شرکت X-Press Feeders Group انگلیس با 78 کشتی و ظرفیت 117 هزار و 334 TEUبیست و یکمین شرکت برتر کشتیرانی دنیا شد .
شرکت سنگاپوری KMTC با 57 فروند کشتی به ظرفیت حمل 108 هزار و 621 TEUکانتینر در رده بیست و دومین برترین شرکت کشتیرانی دنیا قرار گرفت،
پس از این شرکت، HDS Lines ایران با در اختیار داشتن 22 فروند کشتی و ظرفیت 88 هزار و 608 TEUکانتینر با یک رتبه صعود در جایگاه بیست و سومین شرکت برتر کشتیرانی دنیا قرار گرفت .
شرکت SITC چین با 66 فروند کشتی به ظرفیت حمل 84 هزار و 679 TEUکانتینر در رده بیست و چهارم قرار دارد
منبع پرشین تحلیل
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا نعمت زاده که با وزیر خارجه ژاپن و هیئت همراه دیدار کرد در پایان سخنان روسای شرکت های بزرگ ژاپنی افزود: تجربه نشان داده که شرکت های ژاپنی بیشتر دنبال فروش ماشین یا تامین قطعات خودرو از خود ژاپن بوده اند که این مغایر سیاست های جدید ما است .
وزیر صنعت گفت: به شرکت های ژاپنی توصیه می کنم که حداقل یک یا دو شرکت خودرو ساز ژاپنی به صورت فعال در زمینه ساخت عمده قطعات در ایران و برای تعداد بالا مثلا بالای 70 هزار خودرو در سال با ایران مشارکت کنند .
وی افزود: بنابراین امیدواریم در غالب سیاست صنعتی ایران بتوانیم فعالانه شرکت کنید و نگران تحریم ها نیز نباشید که از لحاظ ما و ژاپن این تحریم ها تمام شده است و توافق نهایی در یکی دو ماه آینده حاصل می شود .
وزیر صنعت همچنین از آمادگی ایران برای مشارکت با شرکت های ژاپنی در زمینه تولید لوازم خانگی خبر داد و افزود: ما هم اکنون در زمینه ساخت تجهیزات پیشرفته پزشکی در حال مذاکره با شرکت های فیلیپس و زیمنیس هستیم و مایلیم شرکت های ژاپنی در این زمینه ورود کنند و اگر می خواهید حضور داشته باشید باید زودتر تصمیم بگیرید .
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به علاقه ایران برای همکاری با شرکت های ژاپنی گفت: این شرکتها اگر علاقه مند به همکاری دراز مدت با ایران هستند، باید روی سرمایه گذاری به صورت جدی فکر کنند زیرا همکاری مشترک و دراز مدت مد نظر ما است .
محمد رضا نعمت زاده گفت: ما همچنین علاقه مند با همکاری با ژاپن در زمینه مهندسی، دانش فنی و تولید هستیم .
وی افزود: همانگونه که بازار بزرگ ایران در اختیار شرکت های ژاپنی قرار می گیرد انتظار داریم محصولات ایرانی را که به اتفاق شرکت های ژاپنی تولید می کنیم و یا تحت لیسانس ژاپن تولید می شود در بازارهای ژاپن و خارج از ایران عرضه شود .
وی گفت: ما حتما باید مقیاس اقتصادی در سرمایه گذاری ها و همکاری ها را مدنظر قرار دهیم به همین دلیل نمی توانیم به تعداد محدود خودرو به صورت منتاژ فکر کنیم زیرا اینها قابلیت رقابت پذیری در بازار های خارج را نخواهد داشت .
وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: زمینه های مورد همکاری دو کشور زیاد است که ما اولویت های خود را در قالب برنامه های راهبردی 10 ساله مشخص کرده ایم .
نعمت زاده با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت حدود یک سوم تولید ناخالص ملی کشور را عهده دارد گفت: همه فعالیت های معدنی و تجاری اعم از تجارت داخلی و خارجی جزو وظایف این وزارت خانه است .
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با تلاش فراوان توانست به توافق برد برد و منصفانه با طرف های مذاکره کننده 1+5 برسد گفت: این مذاکرات می تواند نمونه خیلی خوبی باشد که چطور می شود اختلافات بسیار پیچیده و سخت را با تفاهم و گفتگو حل کرد .
نعمت زاده گفت: در این مدت روابط اقتصادی ما با ژاپن به حد نازل رسید اما اغلب ارتباطاتمان برقرار بود .
وی افزود: این مذاکرات نشان داد ما از ابتدا صادق بودیم و اینکه می گفتیم ایران نمی خواهد از امکانات اتمی برای مصارف غیر انسانی استفاده کند صحیح است و کشور های غربی بالاخره به این نتیجه رسیدند و سازمان ملل هم به این واقعیت صحه گذاشت و قطعنامه های قبلی خود را لغو کرد .
وی گفت: ما همیشه هم در اظهار و هم در عمل ثابت کرده ایم که یک کشور پیشرو در صلح و امنیت منطقه و جهان هستیم .
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امیدواریم بعد از یکی دو ماه که توافق به مرحله اجرای کامل برسد دوباره کشورهای دوست بتوانند همکاری های خود را در ایران شروع کنند.