سفر وزیر خارجه کره جنوبی به تهران





کیم هونگ کیون معاون امور سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری کره به دعوت ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه کشورمان به منظور برگزاری سومین دور نشست مکانیسم مشورتی سیاسی در سطح معاونان وزارت امور خارجه دو کشور در تاریخ 20 شهریور ماه 94 در راس هیاتی به تهران سفر کرد .

 

به گزارش فارس در این نشست همانند دو دور قبل نشست مکانیسم مشورتی سیاسی، طرفین ضمن تبادل نظر در خصوص آخرین تحولات مربوط به روابط دوجانبه، موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی، بر ضرورت تقویت مناسبات دوجانبه در همه زمینه‌ها به ویژه در فضای جدید ایجاد شده بعد از توافق جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+5 در خصوص برجام تاکید و آمادگی خود را برای برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور جهت ترسیم چشم‌انداز برنامه همکاری درازمدت دو کشور و تعریف یک برنامه اجرایی همکاری ده ساله در زمینه‌های مختلف اعلام کردند .

 

معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری کره با اشاره به سفرهای انجام شده طی ماه‌های اخیر توسط مقامات کره‌ای به تهران، افزود: سفر وزیر زیرساخت، حمل و نقل کره و نیز معاون وزیر تجارت و انرژی کشورش به تهران با هدف ارزیابی و ترسیم واقعی چشم‌انداز روابط دوجانبه بعد از لغو تحریم‌ها انجام گرفت .

 

وی ابراز امیدواری کرد: مقامات ذیربط ایرانی شرایط بهتری را برای فعالیت و سرمایه‌گذاری شرکت‌های کره‌ای در ایران فراهم کنند .

 

ابراهیم رحیم‌پور ضمن استقبال از سفر آتی وزیر امور خارجه جمهوری کره به تهران، افزود: شرکت‌های کره‌ای از تجربیات خوبی در بازار ایران برخوردار هستند .

 

وی ابراز امیدواری کرد که در فضای رقابتی ایجاد شده پس از توافق وین، شرکت‌های کره‌ای بتوانند از ظرفیت‌های خود در بخش‌های مختلف برای ورود به بازار ایران استفاده کنند .

 

کیم هونگ کیون در پایان با اشاره به تحولات منطقه شبه جزیره کره، از تلاش‌های صادقانه جمهوری اسلامی ایران در میزبانی از پناهندگان افغان تقدیر و همچنین ضمن تقبیح اعمال تروریستی و ددمنشانه گروهک تروریستی داعش، بر ضرورت همکاری‌های بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم افراطی و این گروهک تروریستی تاکید کرد .

 

منبع پرشین تحلیل

واکنش کاخ سفید به احتمال شکایت رئیس مجلس نمایندگان از اوباما

جاش ارنست درباره اظهارات اخیر جان بینر درباره احتمال شکایت از رئیس جمهور آمریکا گفت این سخنان ظاهرا چندان جدی نیست و بیشتر به نظر می رسد بعد از صرف غذا در رستوران تورتییلو (پاتوق نمایندگان جمهوری خواه) و نگاهی به کارهای روزانه، گرفته شده است و اظهاراتی واقع بینانه به نظر نمی رسد .

 

 به گزارش واحد مرکزی خبر وی ادامه داد احتمالا این همان رستورانی است که جمهوری خواهان تصمیم خود را برای به تعطیلی کشاندن دولت در دو سال پیش، گرفته بودند. البته ممکن است تا چند هفته دیگر، احتمالا در این رستوران تورتییلو دیداری نداشته باشند 


منبع پرشین تحلیل

سناریوهای محتمل و موانع دربرابر برجام





در حالی که جمهوری خواهان و مخالفان برجام برای انجام رای گیری به ۶۰ رای نیاز داشتند نتوانستند بیش از ۵۸ سناتور را راضی کنند و در مقابل ۴۲ سناتور دموکرات و مستقل مخالفت خود را با رای گیری در این رابطه اعلام کردند. اگرچه هنوز تا پایان مهلت بررسی توافق در سنا چند هفته ای باقی مانده است و هنوز این احتمال وجود دارد که جمهوری خواهان بتوانند یک بار دیگر بررسی توافق در سنا را به رای بگذارند، اما اولا این بار کارشان دشوارتر خواهد بود و ثانیا حق وتوی رئیس جمهور نیز محفوظ خواهد ماند.  حالا نگاه ها به مجلس ایران معطوف شده است که چه تصمیمی درباره برجام خواهند گرفت .

 

به گزارش خبرآنلاین در ایران کمیسیون ویژه ای مسئول بررسی مفاد برجام گشته است و تا کنون چندین جلسه با حضور مسئولان فعلی و گذشته مذاکرات انجام داده اند. اما در کلیت ماجرا، ایران می توانست سه نوع برخورد با این توافق بکند .

 

سناریوی اول: مجلس دخالت نکند

 

در سناریوی اول که پیشتر دولت در پی آن بود، دولت قصد داشت که مجلس ورود در رد یا تایید این برجام نکند. استدلال رئیس جمهور هم این بود که برجام سند امضا شده ای نیست که دولت مجبور باشد آن را به عنوان لایحه به مجلس ببرد. از سوی دیگر اگر قرار باشد که مجلس برجام را رد یا تصویب کند، به لحاظ حقوقی نیازمند امضای رئیس جمهور است و این امضا در حقیقت پذیرش تعهدی علاوه بر تعهداتی است که طرف های دیگر مذاکره کننده پذیرفته اند. اما مخالفان این نظریه عنوان می کردند که چه سندی امضا شده باشد و چه نشده باشد، مجلس حق دارد که در این مسئله ورود پیدا کند چرا که یک بار حقوقی یا سیاسی برای کشور ایجاد می کند. نمایندگان معتقد بودند که کنار گذاشته شدن مجلس از بررسی برجام با روح قانون اساسی سازگاری ندارد. با سخنان هفته گذشته رهبر انقلاب که گفتند نباید مجلس این موضوع کنار گذاشته شود، عملا این سناریو منتفی شد .

 

سناریو دوم: ارسال برجام به صورت لایحه به مجلس و تصمیم گیری مجلس درباره آن

 

در این سناریو، دولت موظف می شد که برجام را به صورت لایحه به مجلس بفرستد و نمایندگان درباره رد یا تایید آن تصمیم گیری کنند. این سناریو از اول با مخالفت دولت مواجه بود. علت آن هم روشن بود. در صورتی که نمایندگان بخواهند برجام را رد کنند، هزینه سیاسی بالایی به کشور وارد می شود و اجماعی جهانی علیه کشور ایجاد می شود. این موضوع به خصوص پس از ماه ها مذاکره فشرده با غربی ها، ایران را در انزوای بی سابقه ای در جامعه جهانی قرار می دهد. در این صورت کشور هزینه ای را می پذیرد بدون آنکه فایده ای برده باشد. در صورتی هم که بخواهد این توافق را قبول کند، در حقیقت همه اقدامات داوطلبانه ای که ایران پذیرفته است به صورت یک وظیفه قانونی در می آید. این درحالی است که غربی ها هیچ سندی را امضا نکرده و هیچ قانونی را وضع نکرده اند و این منطقی نیست که ما قوانینی را اضافه بر آنکه غربی ها پذیرفته اند ، بپذیریم. بنابر این با وجود اینکه این سناریو یک سناریوی محتمل است، اما اجرایی کردن آن کشور را دچار مشکل می کند .

 

سناریوی سوم: نظارت محدود مجلس بر مذاکرات بدون تصویب یا رد آن به صورت لایحه

 

سناریو سوم که تا کنون نیز به آن عمل شده است، نظارت نمایندگان بر متن برجام است، بدون آنکه دولت لایحه در قبال آن بدهد. این سناریو هم اکنون درحال انجام است. به این معنی که نمایندگان دولت، وزارت امورخارجه، سازمان انرژی اتمی و کارشناسان در جلسات کمیسیون ویژه بررسی برجام حاضر می شوند و به سوالات نمایندگان پاسخ می دهند. اما در نهایت برجام به صورت قانون در نخواهد آمد .

 

آخرین مانع

 

منتقدان دولت و توافق هسته ای تمایل دارند که سناریوی دوم به نتیجه برسد. علت هم مشخص است. در این صورت اولا این احتمال وجود خواهد داشت که برجام در مجلس رای نیاورد و دولت را در زمینه سیاست خارجی ناکام خواهند گذاشت. ثانیا در صورتی که برجام  به صورت لایحه در مجلس مطرح شود، نمایندگان می توانند به وسیله اهرم های قانونی که در اختیار دارند، به دولت فشار بیاورند. در حقیقت ، آخرین مانع در برابر اجرایی شدن برجام منتقدان دولت در مجلس خواهند بود .

 


منبع پرشین تحلیل

پیشنهاد شناسنامه‌دار شدن دامداران برای پرداخت یارانه شیر




به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خانه ملت، محمد اسماعیل نیا با بیان اینکه از موضوع گران شدن لبنیات همه ناراضی اند،گفت: موضوع لبنیات و گران شدن آن امروزه به صورت یک معما درآمده است که با ارایه یک فرمول ازسوی دولت و نمایندگان قابل حل است و کلید حل آن ارایه یک قیمت تضمینی و مشخص است .

نماینده مردم کاشمر،بردسکن، خلیل آباد و کوهسرخ در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چندی پیش یک فرمول برای برون رفت از گران شدن لبنیات ارایه کرده ام، افزود: تولید ، ‌تبدیل ومصرف، کلید واژه های این معمای سه مجهولی   هستند که باید از نظر سودهی و استمرار حیات در یک راستا قرار گیرند و از نظر سوددهی تولیدکننده راضی باشد و از نظر قیمت گذاری و با ارایه سوبسید های مشخص  مصرف کننده بتواند شیر قیمت گذاری شده را خریداری کند .

نایب رئیس اول کمیسیون آب، کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ،با اشاره به اینکه دامداران و کشاورزان برای خرید کنستانتره،‌علوفه، جو، ذرت و دیگرمنابع دامی دارای دغدغه هایی هستند، تاکید کرد: ما باید تلاش کنیم تا کشاورز و دامدار که به عنوان چشمه اصلی تولید لبنیات به شمار می روند دچارخسران و ضررنشوند و با ارایه برخی برنامه ها از ورشکستگی آن ها جلوگیری کنیم و یا میزان شیر دام های آن ها را به صورت تضمینی خریداری کنیم .

وی با اشاره به اینکه در همه دنیا برای دامداران و کشاورزان یارانه تولید اختصاص داده اند ، گفت: کشاورزان نقش حیاتی در اقتصاد کشور دارند و باید برای خرید علوفه و کنستانتره و یا تامین انرژی های مولد آن ها در واحدهای تولیدیشان یارانه ای اختصاص دهیم تا دامداربرای چرخه تولید لبنیات کشور دارای انگیزه بیشتر باشد وکسب و کارش هم رونق بگیرد نه اینکه شاهد ورشکستگی های ممتد آن ها باشیم و آن موقع با نبود شیر مجبور به واردات و .. شویم .

*ضرورت شناسنامه‌دار شدن دامدار و کشاورز

نماینده مردم درمجلس نهم، با بیان این که شناسنامه دار کردن کشاورز می تواند راه حل خوبی برای این مشکل باشد، تصریح کرد:  با شناسنامه دارکردن دامدار و کشاورز می توان دام های آن ها را هم دارای کد و شماره کرد و حتی میزان شیر تولیدی آن ها را تخمین و با ایجاد یک قرار دادی شیرتولیدی دام آن ها را به طور تضمینی خریداری کرد .

اسماعیل نیا یادآور شد: زمانی که کشاورز و دامدار دارای کد مشخصی شدند می توان کارت آن ها را به صورت کامپیوتری شارژ کرد و آن موقع هست که دامدارگله مند نمی شود و پول های حاصل ازگرانی شیر و لبنیات به جیب دلال ها و سودجویان نمی رود .

علت اصلی تداوم توقف نماد "شبندر"/ بازگشایی نماد پس از تعیین تکلیف یک موضوع

انتقال بدهی سهامدار عمده برخلاف مفاد قانون تجارت به شرکت دلیل اصلی توقف نماد "کسرا" بوده که به نظر می رسد این امر تاکنون علی رغم وعده های مدیران شرکت مبنی بر رفع مشکل مذکور تا برگزاری مجمع عمومی عادی محقق نشده و به همین دلیل نماد همچنان متوقف مانده است.
درحالی پیش شرط گشایش نماد معاملاتی شرکت های پالایشی از سوی مقامات مسئول سازمان بورس انتشار گزارش عملکرد سه ماهه نخست سال مالی جاری اعلام شده بود که در این بین نماد معاملاتی شرکت های پالایشی به جز "شبندر" و "شاوان" پس از ارائه گزارش عملکرد سه ماهه اول امسال بازگشایی شد و دو نماد مذکور همچنان متوقف مانده اند.

علاوه بر این، نماد معاملاتی شرکت سرامیک های صنعتی اردکان در شرایطی از 25 تیر ماه سال 93 تاکنون متوقف مانده که مدیران این شرکت وعده بازگشایی نماد "کسرا" را به سهامداران خود پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به 29 اسفندماه 93 داده بودند. حال آنکه مجمع عمومی این مجموعه در تاریخ 17 تیر ماه امسال برگزار شده، اما هیچ اقدامی جهت بازگشایی نماد صورت نگرفته است.

بر اساس اطلاعات موجود، انتقال بدهی سهامدار عمده برخلاف مفاد قانون تجارت به شرکت دلیل اصلی توقف نماد "کسرا" بوده که به نظر می رسد این امر تاکنون علی رغم وعده های مدیران شرکت مبنی بر رفع مشکل مذکور تا برگزاری مجمع عمومی عادی محقق نشده و به همین دلیل نماد همچنان متوقف مانده است.

در همین ارتباط، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: اگرچه گزارش عملکرد سه ماهه نخست امسال شرکت پالایش نفت بندر عباس منتشر شده و طبق اطلاع رسانی های قبلی مقرر شده بود تا نماد شرکت های پالایشی پس از انتشار گزارش مذکور بازگشایی شود، اما با توجه به ابهامات موجود در نحوه قیمت گذاری فرآورده های نفتی تولیدی "شبندر" به صورت جدی در حال بررسی گزارش عملکرد این مجموعه هستیم که تقریباً به مرحله نهایی رسیده است.

سعید محمد علیزاده در واکنش به این سوال که ابهام قیمت گذاری فرآورده های نفتی و نرخ خوراک مصرفی در تمام شرکت های پالایشی وجود دارد، اما تنها نماد "شبندر" متوقف مانده اظهار داشت: بعضی رویه ها در شرکت های پالایشی متفاوت است که به دلیل با اهمیت بودن آن نیاز به بررسی بیشتر دارد. علاوه بر این، همانطور که عنوان شد بررسی ها در مرحله پایانی به سر می برد و به زودی نماد "شبندر" بازگشایی می شود.

وی در خاتمه پیرامون دلایل توقف نماد "کسرا" پس از برگزاری مجمع عمومی سال مالی 93 گفت: همانطور که سهامداران این شرکت می دانند، ابهامات در خصوص بدهی سهامدار عمده موجب توقف طولانی نماد شده و در حال حاضر نیز پرونده این شرکت در واحد مربوطه در حال بررسی است. چرا که هنوز مدارک و مستندات لازم که مبنی بر رفع ابهام بدهی سهامدار عمده "کسرا" یا پرداخت آن باشد از سوی مدیران شرکت به سازمان ارائه نشده و تا زمانی که این مورد به طور کامل توسط مدیران شرکت شفاف سازی نشود اقدام جهت بازگشایی آن انجام نمی گیرد.

در پایان این گزارش می افزاید، به نظر می رسد بررسی این موضوع که آیا شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی درجه کیفی محصولات تولیدی "شبندر" را در نحوه قیمت گذاری فرآورده های تولیدی آن در نظر گرفته یا نه؟، یکی از ابهامات موجود در این مجموعه و دلیل اصلی عدم بازگشایی نماد معاملاتی آن پس از ارائه گزارش عملکرد سه ماهه نخست امسال باشد. چرا که بر اساس اطلاعات موجود، کیفیت فرآورده های نفتی تولیدی "شبندر" نسبت به سایر شرکت های پالایشی بالاتر است و این موضوع می بایست در نحوه قیمت گذاری محصولات آن در نظر گرفته شود.