بورس رتبه آخر واگذاری‌ها شد

در حالی که قرار بود خصوصی‌سازی در سال 1393 شتاب زیادی بگیرد و سازمان خصوصی‌سازی در واگذاری‌ها با شیب تندی حرکت کند، اما این هدف محقق نشد و خصوصی‌سازی در رسیدن به هدف خود ناکام ماند. به گزارش «ایسنا»، رئیس سازمان خصوصی‌سازی در فروردین ماه 1393 اعلام کرده بود برای اینکه واگذاری‌ها در پایان سال 1393 به اتمام برسد، این سازمان در واگذاری‌ها با شیب تندی جلو می‌رود زیرا در غیر این صورت سازمان به وظایف قانونی خود نمی‌رسد.

حذف تحریم‌ها هزینه‌های سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد

برقراری رونق در هر بازاری نیاز به اقدامات کوتاه‌مدت و بلند‌مدت به‌صورت توامان دارد که همزمان با اجرای اقدامات کوتاه‌مدت به‌عنوان راه‌حل‌های مسکن، اقدامات ساختاری نیز باید انجام گیرد. به گزارش «سنا»، مدیرعامل تامین سرمایه آرمان با بیان مطلب فوق گفت: برای بهبود بازار هم باید کارهای کوتاه‌مدت و هم کارهای بلند‌مدت انجام شود. از جمله اقدامات کوتاه‌مدت می‌توان به عملکرد دولت و مجلس درخصوص شفاف‌سازی برخی ابهامات صنایع اشاره کرد و از طرفی سازمان بورس پیگیر است تا با رفع این ابهامات اعتماد به بازار...

خیز بهاری بورس تهران

گروه بورس- بهزاد بهمن‌نژاد: بازار سهام نخستین روزهای سال 94 را در یک فضای خوش‌بینانه پشت‌سر گذاشت و به این ترتیب شاخص کل توانست با سه کانال جهش، در مرز 66 هزار واحدی قرار گیرد. گرچه قیمت‌های پایین سهام و شفافیت‌های اخیری که در برخی صنایع صورت گرفت در این روند صعودی بی‌تاثیر نبودند اما مشابه یکی، دو سال اخیر موتور محرک بورس تهران در اختیار مذاکرات هسته‌ای بود.

«ترین‌»های بورس تهران در سال 93

گروه بورس - سلیمان کرمی: هر بازاری طی روند معاملاتی خود، افت و خیز‌های زیادی را تجربه می‌کند، در این میان اما، آنچه همیشه در نگاه اول به بازار توجه افراد را به خود جلب می‌کند، بیشترین و کمترین مقادیر متغیرهای آن بازار است.

توافق هسته‌ای و حضور خارجی‌ها در صنعت خودرو


گروه خودرو: بسیاری از کارشناسان معتقدند به دنبال توافق هسته‌‌ای بین ایران و گروه 1+5، صنعت خودرو نیز همانند سایر بخش‌های اقتصادی از این تفاهم بین‌المللی منتفع می‌شود. به عقیده این کارشناسان مهم‌ترین نفع این تفاهم برای صنعت خودرو حضور خودروسازان بین‌المللی و معتبر در ایران و رقابتی‌ شدن بازار خودرو کشور است. یکی از موانع اصلی عدم حضور خودروسازان بزرگ در ایران تحریم‌های صورت گرفته توسط ایالات‌متحده آمریکا است. تحریم‌هایی که تخطی از مفاد آن جریمه‌های سنگینی برای شر‌کت‌ها به دنبال داشت، اما به سرانجام رسیدن پرونده هسته‌ای ایران و لغو بسیاری از تحریم‌ها به‌صورت یکباره نویددهنده حضور خودروسازان بین‌المللی در بازار ایران است. موضوع مهم دیگر رفع تحریم بانک مرکزی و آسان شدن شرایط نقل و انتقال پول در بازار خودرو است. شرایطی که در گذشته موجب بالارفتن ریسک سرمایه‌گذاری در کشور می‌شد، به همین دلیل خودروسازان خارجی کمتر به سرمایه‌گذاری در ایران گرایش داشتند.

اما با حضور شرکت‌های خارجی در صنعت خودرو ایران، یکی از چالش‌های پیش‌روی این شرکت‌ها برای فعالیت در بازار ایران در صورت انعقاد قرارداد با شرکت‌های خودروساز داخلی مطمئنا دخالت شورای رقابت در تعیین قیمت‌ها است. از آنجا که شورای رقابت با فرمول مشخص در قیمت‌گذاری خودروهای تولیدشده در کشور دخالت مستقیم دارد، ممکن است سرنوشت خودروسازان خارجی برای تولید خودرو در بازار ایران همانند خودروسازان داخلی به جدالی در سال 94 با این شورا ختم شود. جدالی که تاکنون بر نقش بازار در تعیین قیمت خودرو اهمیتی نداده است، اما چنین برخوردهایی با خودروسازان معتبر بین‌المللی ممکن است واکنش‌های خوبی را به دنبال نداشته باشد.
در ادامه لغو تحریم‌ها این نکته نیز قابل‌توجه است که یکی از مشکلات صنعت خودرو بخصوص طی چند سال گذشته واردات اقلامی بود که خودروسازان ایرانی برای وارد کردن آنها مجبور به دور زدن تحریم‌ها و در نتیجه تحمل هزینه‌های زیادی در این زمینه بودند حال آنکه با لغو تحریم‌ها ممکن است هزینه تولید خودرو در کشور به‌طور چشمگیری کاهش پیدا کند.