انحصار مانع عرضه خودرو در بورس کالا/تکذیب افزایش مجدد نرخ خودرو

در چند وقت اخیر، گمانه زنی هایی مبنی بر عرضه خودرو در بورس کالا به گوش می رسد که این امر نیازمند تعیین ساز و کارهای مشخصی با توجه به شرایط کنونی بازار خودرو ایران است.
در چند وقت اخیر، گمانه زنی هایی مبنی بر عرضه خودرو در بورس کالا به گوش می رسد که این امر نیازمند تعیین ساز و کارهای مشخصی با توجه به شرایط کنونی بازار خودرو ایران است.

در همین ارتباط، رییس شورای رقابت در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز با اشاره به اینکه عرضه خودرو در بورس کالا، تنها با شرط عدم انحصاری بودن امکان پذیر خواهد بود، اظهار داشت: فعالیت اصلی و ماهیت بورس کالا در راستای شفاف سازی و کشف قیمت محصولاتی است که با تعدد زیاد تولیدکننده مواجه هستند در حالیکه خودرو همچنان جزء کالاهای انحصاری بوده و برهمین اساس هیچگونه جایگاهی در بورس کالا نخواهد داشت.

رضا شیوا در ادامه افزود: در بورس کالا محصولات با قیمت پایه عرضه می شوند و سپس قیمت پایه براساس میزان عرضه و تقاضا تغییر می کند این در حالی است که کالاهای انحصاری از جمله خودرو از سوی بازار قیمت گذاری می شوند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما، مبنی بر اینکه گویا خودروسازان درخواست افزایش مجدد نرخ فروش 17 درصدی را اعلام کرده اند، گفت: افزایش نرخ فروش خودرو، سالیانه و براساس نرخ تورم کشور محاسبه می گردد و با توجه به اینکه آخرین دستورالعمل تنظیم قیمت خودرو کمتر از یکسال پیش است، بنابراین هیچگونه افزایش نرخ مجددی در شرایط فعلی لحاظ نخواهد شد.

باشگاه مشتریان در صنعت کارگزاری از ایده تا عمل

آنچه در حال حاضر در صنعت کارگزاری در حال گسترش است پدیده ای با عنوان باشگاه مشتریان است، پدیده ای که از دوسال پیش تا کنون طرفداران زیادی پیدا کرده است و به صورت روز افزون در حال افزایش است.
آنچه در حال حاضر در صنعت کارگزاری در حال گسترش است پدیده ای با عنوان باشگاه مشتریان است، پدیده ای که از دوسال پیش تا کنون طرفداران زیادی پیدا کرده است و به صورت روز افزون در حال افزایش است.

در این گفتگو سعی کردیم با سید رضا فاطمی مدیر توسعه و بازاریابی کارگزاری بانک سامان به عنوان ایده پرداز و مدیر اولین باشگاه مشتریان صنعت کارگزاری از چگونگی شروع این ایده تا گسترش آن در سال های اخیر در بین کارگزاران سخن بگوییم و ابعاد جدیدی از این پدیده در حال گسترش در صنعت کارگزاری را جویا شویم.

ابتدا مختصری در مورد مفهوم و علت ایجاد باشگاههای مشتریان بفرمایید.

آنچه در بازارهای کنونی در قرن حاضر حائز اهمیت است، توجه به موضوع شناخت نیاز و احساسات مشتریان و تلاش در جهت تامین آنها به صورت همه جانبه است. مشتریانی که به سرعت به روز می شوند، راحتی و امکانات را به راحتی و بدون ملاحظه مقایسه می کنند و در کسری از ثانیه تصمیم به تغییر به سمت رقبا می گیرند به نحوی که حتی گاهی ما متوجه این تصمیمات نمی شویم و تنها در گزارش های سالانه از کاهش و یا عدم فعالیت مشتریان سابق خود مطلع می شویم، زمانی که جبران کردن دیر و هزینه بر است.

از سوی دیگر مطالعات نشان می دهد که با توجه به امکان گسترش عدم رضایت به صورت شفاهی از سوی مشتریان و گسترش شبکه های اجتماعی و برخی عوامل دیگر هزینه ریزش مشتریان خصوصاً ریزش خاموش به مراتب از جذب مشتریان جدید و وفادارسازی آنها بیشتر است، بنا براین باید برای این مساله فکری کرد.

آنچه در دنیا مورد مطالعه قرار گرفت کاری مشترک بر روی علم بازاریابی و روانشناسی بود تا عامل نگهدارنده را بیابند، عاملی که در ذهن مشتری باعث وفاداری او به شرکت شود. آنچه در نهایت توانست یک پاسخ مناسب باشد ایجاد حس وفاداری در مشتری بود به عبارت دیگر اینکه گاهی مشتری عیب ها را نبیند، در تصمیم هایش تامل کند به میزان حس وفاداری مشتری به آن موضوع و یا آیتم خاص بستگی دارد و این دقیقا همان مساله ای بود که توجه بسیاری را در سراسر جهان به خود معطوف کرد.

به عبارت دیگر ایجاد حس وفاداری در بین مشتریان برای جلوگیری از تصمیم های ناگهانی برای انتخاب رقبا، امکان کنترل شرایط بحرانی و گاها غیرقابل کنترل و امکان مدیریت مشتریان در بمباران تبلیغاتی حریفان به تدریج به عنوان یک مساله ی مهم جلوه نمود.

از سوی دیگر با توجه به مطالعات روانشناختی، محققان به این نتیجه رسیدند که انسانها در محیط های اجتماعی با یک ویژگی مشترک، بهتر و عمیق تر تاثیر می پذیرند و در صورت تعریف درست یک جامعه با یک آرمان والا امکان ایجاد وفاداری در حول آرمان مذکور سریعتر و عمیق تر می شود.

آنچه در نهایت نظرات محقیق بازاریابی در عصر حاضر را تجمیع نمود تعریف مفهومی با نام باشگاه وفاداری مشتریان بود، مفهومی که با همکاری شرکت های نرم افزاری و ایده پردازان بازاریابی به سرعت در صنایع مختلف گسترش یافت و توانست به عنوان یک روش جدید در حفظ و نگهداری مشتریان و جلوگیری از ریزش مشتریان در بین شرکت ها و مشتریان جا باز نماید. روشی که در کنار وظیفه ی اصلی خود برای نگهداری مشتریان فعلی، توانست برای پیشگامان گسترش این روش عامل جذب موفقی هم باشد .

ایده ایجاد اولین باشگاه مشتریان صنعت کارگزاری با چه انگیزه ای و چگونه شکل گرفت و در مجموع چه مراحلی را برای اجرایی نمودن این پروژه طی نمودید.

ایده باشگاه مشتریان برای اولین بار با مطالعه ی روشهای نوین تبلیغات و بازاریابی در سایر کشورها شکل گرفت، مطالعه ای که در ابتدا برای اجرا در صنعت کارگزاری بسیار بعید به نظر می رسید.

نبود دسترسی راحت به سرویس های نرم افزاری اطلاعات، نبود زیر ساخت مناسب برای تحلیل اطلاعات مارکت، تازه بودن روش و عدم وجود نمونه ی قبلی، وجود هزینه های بازاریابی در اجرای طرح ها از جمله عواملی بودند که کار را برای شروع سخت و دشوار می کردند. از سوی دیگر خلا وجود ارتباط دوسویه بین کارگزار و مشتری و روش های سنتی در صنعت کارگزاری محیط جذابی را برای رشد سریع و نمایش چشمگیر این روش محیا نموده بود .

در نهایت با تکمیل مطالعه نمونه های داخلی و خارجی و آشنایی با چالش های پیش رو اقدام به معرفی ایده نمودم. اگرچه در ابتدا بدلایلی که عرض شد مشکلاتی در پذیرش این موضوع از سوی برخی شرکت ها وجود داشت اما در نهایت تنها مجموعه ای که حاضر به اجرای این طرح شد مجموعه کارگزاری بانک سامان بود که به جرات می توان گفت اگر حمایت های همه جانبه ی مدیریت کارگزاری بانک سامان، جناب آقای مهرآور نبود این ایده به منصه ظهور نمی رسید و در همان مرحله ایده باقی می ماند.

همین حمایت همه جانبه ایشان و مجموعه کارگزاری بانک سامان در کنار تلاش شبانه روزی همکاران توانست در اردیبهشت ماه سال 92 به بار نشسته و کارگزاری بانک سامان اولین باشگاه مشتریان صنعت کارگزاری را در نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه رونمایی کند. پس از آن در اوایل سال 93 باشگاه مشتریان کارگزاری بانک سامان توانست نشان طلایی نوآوری در صنعت کارگزاری را از آن خود نماید و این به جز در سایه حمایت مشتریان وفادارمان حاصل نشد و امروز به لطف خداوند مفتخریم که توانستیم با تلاش همه جانبه همکاران و تیم نرم افزاری نسخه پیشرفته باشگاه مشتریان کارگزاری بانک سامان را به مشتریان خود ارائه نماییم.

از آن زمان تاکنون با ایجاد زیرساخت های ارتباط دو سویه با مشتریان، بررسی مداوم نیازهای مشتریان و رفع مشکلات ، ارائه طرح های جدید در باشگاه مشتریان، برگزاری جلسات حضوری و مجازی و 10ها فعالیت دیگر تلاش کردیم که همواره در کنار آرمان تعریف شده باشگاه بمانیم و کوشیدیم در کنار شعار پیشتازی کارگزاری بانک سامان، با شعار وفاداری شایسته تقدیر است برای باشگاه مشتریان آرمان خود را در قدردانی از مشتریان وفادارمان اعلام نماییم.

نظر شما در مورد گسترش روز افزون باشگاههای مشتریان در صنعت کارگزاری در این دوسال چیست؟

آنچه ما در سال 92 شروع کردیم، طرحی در راستای ایجاد حس وفاداری در بین مشتریان بود تا مشتری برای تصمیم گیری های خود برای انتخاب کارگزار رقیب، وفادارانه تصمیم بگیرد. در این دو سال صدها انتقاد و پیشنهاد دلسوزانه از مشتریانمان دریافت نمودیم و بسیاری از چالش های پیش روی خود را با همین انتقادها و پیشنهادهای گاها بسیار ریزبینانه و دقیق برداشتیم . پاسخگویی به بیش از 3000 ایمیل و برگزاری 10ها و 100ها جلسه ی حضوری با مشتریان ، برقراری ارتباط دو سویه با مشتریان و ایجاد واحدی مجزا برای این امر از جمله فعالیت های بود که اگرچه به صرف هویتشان درآمدزا نبود اما آرمان یک باشگاه وفاداری مشتری اصولی بود، که محقق شد و نتیجه نهایی با شکست رکورد بیشترین تعداد جذب مشتری و کمترین تعداد ریزش مشتری در عرض یک سال بسیار دلچسب بود.

امروز در پایان سال 93، با گسترش تعداد باشگاه های مشتریان صنعت کارگزاری به خود می بالیم که توانستیم با تلاش جمعی و حمایت همه جانبه ی مدیریت مجموعه کارگزاری بانک سامان بنیان گذار طرح باشگاه مشتریان باشیم و اگرچه برای بنده و مجموعه کارگزاری بانک سامان افتخار بزرگیست اما همواره یک نکته را در ذهن خود داریم که تلاش کنیم همواره باز هم به جلو نگاه کنیم و تنها به اولین بودن خود اکتفا ننمایم و می کوشیم همانگونه که از ابتدا به آرمان های والای خود معتقد بودیم، نیازهای اصلی مشتری در اولویت فعالیت ها و خدمات ما باشد.

و سخن پایانی؟

به عنوان کوچکترین عضو بازار سرمایه مطلبی را در جهت حفظ ارزش هویت باشگاه وفاداری مشتریان عنوان می کنم، زیرا اهمیت نحوه اجرای این طرح بسیار بالاتر از میزان تخفیف، پاداش و امکانات نرم افزاری آن است. مساله مهم حال حاضر، کم توجهی به مفهوم اصلی باشگاه مشتریان یعنی ارائه یک رویه ترکیبی اقتصادی- روانی برای تلاش در جهت وفادارسازی مشتریان، از سوی مجموعه هایی است که قصد راه اندازی باشگاه مشتریان دارند، رویه ای که در آن به ایجاد ارتباط دو سویه بین مشتریان و گردانندگان باشگاه توجه کافی شده باشد.

مشتری در پروسه وفادار شدن تنها به دنبال کسب امتیاز و دریافت پاداش نیست، آنچه در تمامی تحقیقات در زمینه باشگاه های وفاداری مشتریان مشترک است همین مساله بود که مشتری تنها با تخفیف باقی نمی ماند، به عبارتی تنها راه اندازی یک نرم افزار و امتیازدهی و پاداش دهی نمی تواند تاثیری در وفاداری مشتری داشته باشد، همیشه رقیب های سخاوتمند تر با تخفیف های بالاتر در بازار حضور دارند. آنچه مشتری را وفادار می نماید طراحی و ایجاد یک ارتباط دینامیک دوسویه بین مشتری و همچنین ایجاد یک ساختارتحت عنوان باشگاه مشتریان در داخل شرکت کارگزاری است . ارتباطی که اگرچه در ابتدا بسیار ساده به نظر می آید اما بعد از دو سال فعالیت در این زمینه می توانم به جرات بگویم که مهمترین و حساسترین بخش ماجرا است، که قطعا همه ی مدیران صنعت این مطالب را بسیار کامل تر و جامع تر از بنده مطلع هستند.

در انتها امیدوارم همه ی مدیران با درایت صنعت کارگزاری نظرات بنده را حمل بر جسارت ندانسته و تلاشی بدانند در جهت حفظ ارزش یک مفهوم در راستای ایجاد یک رقابت سالم در صنعت کارگزاری و گسترش آن و امید دارم همواره بزرگان این صنعت ما را به عنوان نسل نوپای صنعت کارگزاری با نظرات روشنگرانه ی خود در مسیر صحیح هدایت نمایند.

انتشار بودجه سال آینده شرکت های بورسی با نگرشی محتاطانه

بازار سرمایه به طور کلی با ابهامات اساسی در حوزه سیاسی و شاخص های کلیدی اقتصاد کشور همچون کاهش قیمت نفت و افزایش نرخ سود سپرده های بانکی مواجه شده است.
بازار سرمایه به طور کلی با ابهامات اساسی در حوزه سیاسی و شاخص های کلیدی اقتصاد کشور همچون کاهش قیمت نفت و افزایش نرخ سود سپرده های بانکی مواجه شده است.

در همین ارتباط، مدیر پرتفوی شرکت سرمایه گذاری نواندیشان در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: وجود ابهام در کلیت وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور موجب شده تا هر تلاشی در راستای بهبود وضعیت معاملات بورس ناموفق بماند و به نظر می رسد تنها با شفافیت و تعیین تکلیف این موارد بار دیگر بازار سرمایه به سمت رشد و شکوفایی حرکت می کند.

این در حالی است که براساس نظرات اغلب کارشناسان پیش بینی می شود تا روند نزولی قیمت نفت به دلیل وجود عوامل اثرگذار بین المللی و مازاد عرضه همچنان تداوم داشته باشد. به گونه ای که رشد قیمت نفت به بیش از 60 دلار طی حداکثر سه ماهه آینده محتمل نیست.

مرتضی رضازاده افزود: طبق اظهارات مقامات دولتی و رییس بانک مرکزی احتمال کاهش نرخ سود سپرده های بانکی تا پایان امسال نیز به حداقل رسیده و کاهش آن دور از انتظار است. همچنین به نظر می رسد حصول توافق جامع هسته ای طی زمان طولانی اتفاق بیفتد.

وی به بودجه سال های آینده شرکت های بورسی اشاره کرد و گفت: با توجه به ابهامات حائز اهمیتی که در حوزه کلان اقتصادی و سیاسی کشور وجود دارد، به نظر می رسد مجموعه های بورسی بودجه سال آینده خود را با نگرشی محتاطانه تدوین کنند تا با مشکلات اساسی طی سال آینده مواجه نشوند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: مجموعه های خودروساز نیز سود سال مالی آینده خود را همچون امسال برآورد می کنند و با رشد اهمیتی همراه نخواهند شد.

مدیر پرتفوی شرکت سرمایه گذاری نواندیشان در خصوص اقدامات انجام شده در راستای تعیین نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی، قیمت خوراک مصرفی مجموعه های پالایشی و نرخ فروش فرآورده های نفتی و نیز کاهش بهره مالکانه گفت: این اقدامات اگرچه در راستای بهبود وضعیت صنایع مطرح بورسی انجام شده اما به نظر می رسد در شرایط فعلی پس از تجربه افت های قابل توجه قیمت جهانی نفت، فلزات اساسی و سنگ آهن بر وضعیت سودآوری صنایع و روند قیمتی سهام زیرمجموعه های آنها چندان اثرگذار نباشد و می بایست چنین تصمیماتی در زمان شروع روند نزولی نرخ های جهانی اتخاذ می شد.

رضازاده به تعویق پنج ساله اجرای پروژه کیفی سازی مجموعه های پالایشی اشاره کرد و گفت: کاهش قیمت نفت، نفت کوره و سفید از جمله عامل اصلی مؤثر بر روند سودآوری این شرکت ها به شمار می رود و موضوع کیفی سازی محصولات چندان اثرگذار نخواهد بود.

وی در خاتمه با اشاره به شرکت های معدنی و تصویب کاهش نرخ حق انتفاع از معادن ابراز داشت: این صنعت از جمله صنایع پیشرو کشور محسوب می شود و مجموعه های فعال در آن طرح های توسعه ای با ارزش افزوده بالایی را در دست اجرا دارند که به منظور اجرای آنها به نقدینگی نیاز دارند. از این رو با توجه به ریزش قابل توجه قیمت جهانی سنگ آهن به نظر می رسد دولت می بایست در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی از هزینه های تحمیلی بر آنها بکاهد. چراکه در سایر کشورها برخلاف کشور ما مالیات بر میزان سود شرکت ها تعیین می شود نه بر درآمدهای فروش آنها.

افزایش مطالبات مشکوک الوصول بانک ها

در 9 ماهه سال جاری، تنها 50 درصد از شرکت های بورسی، موفق به پوشش 60 تا 70 درصدی بودجه خود شده اند و سایر صنایع از جمله صنعت سیمان از بازدهی قابل قبولی برخوردار نبوده اند.
در 9 ماهه سال جاری، تنها 50 درصد از شرکت های بورسی، موفق به پوشش 60 تا 70 درصدی بودجه خود شده اند و سایر صنایع از وضعیت قابل قبولی برخوردار نبوده اند.

تحلیلگر شرکت کارگزاری آگاه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن بیان مطلب فوق با اشاره به عملکرد مطلوب صنایعی همچون روغنی ها و شرکت های لیزینگی در پوشش بودجه سال جاری، اظهار داشت: اکنون میزان سیمان تولیدی کشور به دلیل رکود در صنعت ساختمان و همچنین عدم شرایط مطلوب موجود برای صادرات به کشور عراق در حالتی مازاد مصرف قرار گرفته است که این امر منجر به کاهش سودآوری سایر صنایع مرتبط از جمله، گروه کاشی و سرامیک نیز می گردد.

مهدی افضلیان، گزارش های 9 ماهه گروه بانکی را همراه با افزایش مطالبات مشکوک الوصول عنوان کرد و یادآور شد: براساس پیش بینی های به عمل آمده احتمال می رود تا پایان سال جاری، میزان مطالبات بانک ها با افزایش مواجه گردد که در نهایت منجر به تعدیل منفی سود سهام بانکی ها خواهد شد.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر، دولت در بودجه سال 94، خواستار دریافت بهره مالکانه از شرکت های سنگ معدنی است که در صورت تحقق این امر، کاهش سودآوری شرکت های مذکور دور از انتظار نیست هرچند که رقم آن از 30 درصد به 25 درصد کاهش داشته است.

افضلیان، بودجه سال آینده صنایع را محتاطانه و پایین تر از سال جاری دانست و گفت: در شرایط کنونی بازار سهام، انتشار اخباری امیدوار کننده از روند مذاکرات هسته ای، منجر به جلوگیری از تداوم ریزش بازار سهام خواهد شد و با توافق جامع نیز شرکت های بورسی در مدت زمان کوتاهی با رشد شارپی و افزایش پی بر ای مواجه می گردند و پس از گذشت یکسال، دیگر براساس بودجه های خود واکنش نشان خواهند داد.

تحلیلگر شرکت کارگزاری آگاه، عملکرد تیم اقتصادی دولت یازدهم را همچون دولت های گذشته دانست و افزود: در دولت هشتم نیز رشد نرخ دلار کنترل شده بود به گونه ای که در سال جاری نرخ دلار آزاد با گپ 23 درصدی نسبت به نرخ مبادله ای قرار گرفته و در بودجه 94 نیز با توجه به نرخ ارز مبادله ای دو هزار و 850 تومان، با لحاظ گپ 23 درصدی حداکثر نرخ دلار آزاد سه هزار و 540 خواهد بود.

سامانه معاملات آنلاین آتی سکه رونمایی شد/بزودی جمعه ها بورس کالا باز خواهد بود/حذف دوره آموزشی معاملاتی آتی سکه

بنابه مصالحی از روز جاری محدودیت های موجود در این معاملات برداشته می شود مثلاً برگزاری دوره آموزشی و آزمون از متقاضیان حضور در این بازار از امروز لغو می شود هرچند با توجه به دانش تخصصی لازم برای فعالیت در این حوزه و نیز ویژگی های اهرمی ابزار مشتقه دوره های آموزشی فقط مختص کاربران آنلاین خواهد بود
مراسم رونمایی از سامانه معاملات برخط بازار مشتقه کالایی بورس کالای ایران صبح روز جاری با حضور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، اعضای هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران به همراه جمعی از مدیران ارشد بازار سرمایه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی بورس نیوز، در ابتدای این مراسم که در محل بورس کالای ایران برگزار شد حسن پناهیان مدیر عامل بورس کالای ایران با بیان اینکه با رونمایی از سامانه معاملاتی بازار مشتقه کالایی برخی از محدودیت های موجود در این حوزه مرتفع گردیده اظهار داشت: یکی از الزامات بازار مشتقه کالایی دسترسی سریع و آسان به معاملات آتی، ابزارهای مشتقه و آپشن است که با رونمایی از این سامانه این نیاز مرتفع گردید.

سامانه معاملات آنلاین آتی سکه رونمایی شد/بزودی جمعه ها بورس کالا باز خواهد بود/حذف دوره آموزشی معاملات آتی سکه

طی سال جاری استراتژی حرکت به سمت ابزارهای مدرن را دنبال کردیم و امیدواریم روزی شاهد معاملات 24 ساعته در حوزه بورس کالا باشیم. بطوریکه در نظر داریم با فراهم کردن شرایط لازم برای آنکه بازیگران بازار بورس کالا بتوانند تصمیمات درستی بگیرند امکان داریم انجام معاملات را برای روزهای جمعه نیز فراهم کنیم.
وی ادامه داد: بورس کالای ایران بیش از پنج سال در زمینه ابزارهای مشتقه فعالیت کرده و در نهایت پلت فرمی مبتنی بر تخصص داخلی طراحی شده است.

وی با اشاره به اینکه طی این دوره بالغ بر هشت میلیون و 692 هزار قرارداد آتی در بازار ابزارهای مشتقه کالایی به ارزش حدود 85 هزار میلیارد تومان تسویه شده افزود: با توسعه نرم افزاری و افزایش تعداد بازیگران این عرصه به سمت سایر ابزارهای مدرن مالی موجود در این حوزه رفتیم که از جمله آن می توان به قراردادهای آتی زیره اشاره کرد تا آخر سال نیز قرارداد آتی کنجاله سویا راه اندازی خواهد شد تا ارزش معاملاتی قراردادهای آتی بورس کالا به نسبت چهار به یک برسد.

پناهیان تأکید کرد: طی سال جاری استراتژی حرکت به سمت ابزارهای مدرن را دنبال کردیم و امیدواریم روزی شاهد معاملات 24 ساعته در حوزه بورس کالا باشیم. بطوریکه در نظر داریم با فراهم کردن شرایط لازم برای آنکه بازیگران بازار بورس کالا بتوانند تصمیمات درستی بگیرند امکان انجام معاملات را برای روزهای جمعه نیز فراهم کنیم.

همچنین بنابه مصالحی از روز جاری محدودیت های موجود در این معاملات برداشته می شود مثلاً برگزاری دوره آموزشی و آزمون از متقاضیان حضور در این بازار از امروز لغو می شود هرچند با توجه به دانش تخصصی لازم برای فعالیت در این حوزه و نیز ویژگی های اهرمی ابزار مشتقه دوره های آموزشی فقط مختص کاربران آنلاین خواهد بود البته افرادی که پیش از این حدود 1000 قرارداد داشته اند از این دوره آموزشی معاف خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه در زمینه سیستم نرم افزاری بالغ بر دو سال فعالیت تخصصی انجام شده گفت: اواخر سال گذشته جمع بندی های لازم در زمینه سیستم نرم افزاری لازم انجام شد و طبق فراخوان های انجام شده شرکت نرم افزاری صحرا توانست سیستم نرم افزاری لازم را در اختیار بورس کالا قرار دهد و این نرم افزار برای اولین بار مجوز مکنا را قبل از راه اندازی اخذ کرد.

مدیر عامل بورس کالا پیرامون برنامه های آتی نیز تصریح کرد: در سال 94 جهت گیری بورس کالا در زمینه کالاهای کشاورزی و صنعتی خواهد بود و برای بهره برداری انبوه اقدامات لازم انجام خواهد شد.

وی تأکید کرد: تمامی این امکانات و ویژگی ها براساس توانمندی نیروهای داخلی بوده و سیستم آنلاین معاملات آتی نیز به سیستم چند بانکی متصل شده است و از این پس معاملات آتی و آنلاین بورس کالا این قابلیت را دارد که هر بازیگری از هر نقطه کشور امکان ثبت سفارش داشته باشد. هدف غایی ما این است که کلیه معاملات فیزیکی در دفتر الکترونیکی انجام شود.

وی در خاتمه سخنان خود گفت: در حال حاضر با توجه به نیاز به نظارت بیشتر در حوزه معاملات آتی سکه اظهار داشت در حال حاضر مدیریت نظارت در عملیات بورس کالا در بخش آتی فعال شده و امیدواریم رونمایی از این سامانه بتواند شرایطی را فراهم آورد تا بورس کالا به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه کمک های لازم را در جهت توسعه بازار فراهم کند.