براساس گزارش بورس نیوز، شکر به عنوان یک کالای اساسی با اهمیت از جمله محصولاتی است که علی رغم نیاز روز افزون داخلی به آن با تأثیر گذاری مستقیم بر زندگی مردم هنوز نتوانسته به عنوان یک محصول خودکفا در کشور معرفی شود و همچنان باید برای رفع نیاز داخل چشممان به مرزهای خارج باشد. اما به راستی دلیل این موضوع با توجه به وجود شرکت های تولیدکننده داخلی در صنعت مذکور با توان تخصصی بالا در چیست؟
چندی پیش سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده خبر از افزایش 45 درصدی نرخ چغندر به عنوان ماده اولیه تولیدکنندگان قند و شکر داد که همین موضوع سبب شد تا شرکت های تولیدی به واسطه انجمن خود درخواست افزایش 30 درصدی محصولات خود را به سازمان مذکور ارایه نمایند اما این سازمان به بهانه اینکه افزایش قیمت شکر در شرایط فعلی صحیح نیست این موضوع را به هفته های آتی موکول کرد.
حال سوال اینجاست که چرا شرایط فعلی تنها برای تولیدکنندگان مهیا نیست و چغندر کاران از شرایط رشد قیمت محصول برخوردارند؟ اگر امکان دارد یک مقام مسئول توضیحی در خصوص این شرایط ارایه کند تا ما نیز یک آشنایی نسبی با این شرایط پیدا کنیم؟
اما نکته دوم اینکه چرا سازمان مذکور به جای ایجاد شرایطی مطلوب برای هر دو طرف تولیدکننده و مصرف کننده و حمایت از آنها، طرف تولیدکننده را نادیده گرفته و با افزایش هزینه های آنها اقدام به حمایت از مصرف کننده به قیمت زیان نمودن تولید کننده می نماید؟ موضوعی که در بلندمدت موجب وارد شدن فشار برطرف مصرف کننده نیز می گردد.
مدیر عامل شرکت کشتیرانی دریای خزر در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت: "حخزر" به تازگی بخشی از سهام یک بندر جدید در آستراخان روسیه را نیز خریداری کرده است که با توجه به سفر اخیر رییس جمهور به بندر مذکور، پتانسیل افزایش حجم تبادلات و جابجایی محصولات کالایی میان دو کشور امکان پذیر می باشد.
علی اکبر غنجی با اشاره به اینکه مذاکرات شرکت کشتیرانی دریای خزر با تجار صادر کننده و وارد کننده کالا میان ایران و روسیه می باشد افزود: مذاکرات میان ایران و تجار روسیه منجر به افزایش واردات کالاهایی از جمله غلات به داخل کشور شده است که این امر افزایش درآمدزایی شرکت کشتیرانی دریای خزر را به دلیل افزایش نرخ کرایه کشتی های حمل کالا در پی خواهد داشت.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه با توجه به اعمال تحریم ها علیه ایران آیا امکان خرید کشتی جدیدی توسط شرکت کشتیرانی دریای خزر امکان پذیر می باشد، گفت: با رایزنی های انجام شده بزودی یک فروند کشتی جدید در راستای جابجایی کالاهای میان ایران و روسیه به شرکت کشتیرانی دریای خزر ملحق خواهد شد.