ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سید روح الله لطیفی در نشست خبری اظهار کرد: اولین همایش توسعه حمل و نقل چندوجهی و صنایع وابسته سال گذشته با هدف نشاندادن ظرفیتها به عنوان موضوع مهمی در صنعت و تجارت کشور برگزار شد.
وی با بیان اینکه حمل و نقل چندوجهی اتفاق مهمی است که عمر چندانی در دنیا ندارد گفت: مهمترین کنوانسیون این نوع حمل و نقل مربوط به سال 1980 میلادی است که چگونه مدهای حمل و نقل میتواند در کنار یکدیگر مدیریت شده و برآیند اقتصادی و سرعت بالا برای جابجایی بار را به همراه داشته باشند.
دبیر دومین همایش توسعه حمل و نقل چندوجهی و صنایع وابسته تصریح کرد: در همایش دوم نیز ارائه راهکار، آسیبشناسی و بررسی مشکلات حمل ونقل چندوجهی در دستور کار قرار دارد که خروجی این همایش ارائه یک لایحه از طرف دولت به مجلس خواهد بود تا افق روشنی را در این حوزه در سالهای آینده داشته باشیم.
لطیفی با بیان اینکه سهم تولید ناخالص داخلی در دنیا 72 هزار میلیارد دلار است، گفت: سهم تجارت جهانی از این میزان 17 هزار و 700 میلیارد دلار است. از این رو حمل و نقل سهم موثری در تولید ناخالص داخلی دنیا دارد.
وی همچنین با بیان اینکه حجم واردات 15 کشور پیرامون ایران 700 میلیارد دلار در سال است، افزود: ایران در یک موقعیت استراتژیک در منطقه قرار دارد و مرکز کریدور شمال-جنوب و غرب-شرق قرار دارد که با توجه به اینکه چند کشور حاشیهای ایران به آبهای آزاد دسترسی ندارند کشورمان بهترین مسیر برای حمل و نقل بار است.
دبیر دومین همایش توسعه حمل و نقل چندوجهی ادامه داد: باید با توجه به موقعیت ممتاز ایران نقش کشورمان را در حمل و نقل ترانزیت افزایش دهیم تا جایگاه اقتصاد و تجارت نیز به واسطه این موقعیت ارتقا یابد.
* مشکل مدیریت در حمل و نقل چندوجهی
لطیفی مشکل اصلی حمل و نقل چندوجهی ایران را مدیریت یا ناهماهنگی دانست و گفت: مدلهای مختلفی از حمل و نقل طی فرآیندی باید در کنار همدیگر قرار بگیرد تا بتوانیم به کیفیت و سرعت جابجایی بار دست یابیم.
وی تصریح کرد: در ایران در حوزه قانونگذاری، عملیات و ساختار و زیرساخت به صورت مجزا عمل میکنیم به همین دلیل نتوانستیم از ظرفیتهای مناسب حمل و نقل استفاده کنیم.
دبیر دومین همایش توسعه حمل و نقل چندوجهی خاطرنشان کرد: از لحاظ قانونی نیز مشکلاتی در این زمینه داریم که باید شناسایی شوند و با کنوانسیونهای جهانی تطبیق داده و براساس آن قوانین داخلی را همراستا کنیم. در حوزه عملیات نیز جابجاییها به صورت سنتی انجام میشود که باید با محور هوشمندسازی کانتیر، انبارداری و جابجایی بار فرایند مناسبی را برای حمل و نقل و حمل و نقل چندوجهی فراهم آوریم.
لطیفی با بیان اینکه ساختار کشور در حوزه حمل و نقل چندوجهی نیازمند بازبینی است، اظهار کرد: در حال حاضر ساختار سنتی است و نهادهای ذیربط از ظن خود در این حوزه ورود پیدا میکنند.
وی در این باره به مثالی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بخش خصوصی در مرزها با 18 نهاد مسئول در ورود و خروج بار مواجه است و معلوم نیست مرز را چه نهادی مدیریت میکند. این در حالی است که در حمل و نقل چندوجهی مشخص میشود چه نهادی مدیریت مرزها را بر عهده خواهد گرفت.
به گفته دبیر دومین همایش توسعه حمل و نقل چندوجهی، در ایران زیرساختهای ریل، بندر، فرودگاه و جاده وجود دارد اما سازمانهای تصمیمگیری به تنهایی و براساس نیازهای خود زیرساختها را طراحی کردند و نگاه به افق دور نبوده است.
لطیفی با اشاره به اینکه گمرکات ایران به صورت سنتی اداره میشود و بسیاری از کنواسیونهای جهانی را رعایت نمیکنیم، یادآور شد: یکی از کنوانسیونها، کنوانسیون تیر (TIR Convention) است که به صورت کامل در ایران اجرا نمیشود. هماکنون توقف برای واردات در ایران بیش از 30 روز و برای صادرات 20 روز است. در حالی که در دنیا مدت توقف نصف این زمانهاست.
وی ادامه داد: این مسئله باعث شده تا صاحبان کالا از شمال به صورت نعلاسبی بارهای خود را از کشورهای حاشیه خلیجفارس حمل کنند اما سرزمین ایران استفاده نکنند، چون زمان کمتری را برای حمل بار صرف میشود.
دبیر دومین همایش توسعه حمل و نقل چندوجهی با بیان اینکه حضور وزرای راه و صنعت و همچنین معاون اجرایی رئیسجمهور در همایش دوم قطعی شده است، گفت: این همایش 26 تا 28 بهمن در هتل المپیک برگزار خواهد شد.